حافظه فلش جديد ميكرون سرآغازي براي كاهش ارزش فلش مموري است

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حافظه فلش جديد شركت ميكرون مي‌تواند در آينده فرصت كاهش ارزش فلش مموري را فراهم و چالش تازه‌اي در استفاده از هارد اكسترنال ايجاد كند.
تبليغات

حافظه فلش و انواع مختلف هارد اكسترنال دركنار ساير سخت‌افزارهاي مشابهي كه از آن‌ها مشتق مي‌شوند درحال‌حاضر مهم‌ترين ابزار ذخيره‌سازي اطلاعات براي كساني كه از تكنولوژي‌هاي مدرن استفاده مي‌كنند به شمار مي‌رود. چگونگي استفاده از اين سخت‌افزارها به‌خصوص Flash Memory ابعاد و سطوح مختلفي را در بر مي‌گيرد كه برخي از پارامترها نقش تعيين كننده‌اي در آن دارند. به‌عنوان مثال پارامتر ارزش در انتخاب بين فلش مموري و هارد اكسترنال نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند. پارامتري كه با حداكثر حجم حافظه هم ارتباط تنگاتنگي دارد و در تعامل با آن قرار مي‌گيرد. حال اگر اين پارامتر دچار تغيير شود نتايج انتخاب هم به همان نسبت متغير خواهد بود. هدفي كه شركت ميكرون آن را دنبال مي‌كند و با عرضه‌ي محصولات جديد خود در پي تاثيرگذاري هرچه بيشتر بر آن است.

مقاله‌هاي مرتبط:

    ميكرون كه با نام ميكرون تكنولوژي هم شناخته مي‌شود به‌تازگي نسل جديد حافظه فلش خود را معرفي كرده است. محصولي كه اين شركت اميد فراواني به موفقيت آتي آن دارد. البته همان ‌گونه كه در ادامه‌ي اين مطلب به آن اشاره خواهيم كرد نسل جديد فلش مموري ميكرون در آغاز راه تحول گسترده‌اي را در زمينه‌ي تعديل ارزش و نوع رقابت با انواع و اقسام هارد اكسترنال ايجاد نخواهد كرد. به اين دليل كه تكنولوژي به كار رفته در نسل جديد حافظه فلش ميكرون هنوز در آغاز راه قرار دارد و براي تاثيرگذاري عمده در مباحثه ارزش و رقابت با ابزارهاي ذخيره‌سازي مشابه نياز به تكامل جدي و گسترده خواهد داشت.

    فلش مموري جديد شركت ميكرون در عمل نسل چهارم حافظه‌ فلش سه‌بعدي موسوم به ناند اين شركت محسوب مي‌شود و از وجود ۱۲۸ لايه برخوردار است. در اين Flash Memory جديد شاهد استفاده از فناوري آرايش CMOS خواهيم بود. تكنولوژي اختصاصي آشنايي كه شركت ميكرون تمركز ويژه‌اي بر استفاده از آن دارد. البته در فلش مموري جديد ميكرون به‌جاي تكنولوژي مدخل شناور از تكنولوژي مدخل جايگزين استفاده شده است.

    مرجع متخصصين ايران ميكرون GDDR5X

    اين تكنولوژي شناخته شده‌ اكنون مدتي است كه توسط شركت ميكرون و تعداد ديگري از شركت‌هاي فعال در عرصه‌ي تكنولوژي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و ميكرون تلاش فراواني را براي تكامل آن صرف كرده است. به‌طور كل معرفي حافظه فلش جديد و ۱۲۸ لايه‌اي راه را براي توليد انبوه و تكميل فرايند ساخت آن در سال ۲۰۲۰ ميلادي باز خواهد كرد.

    شركت ميكرون درحال‌حاضر حافظه فلش ناند سه‌بعدي ۹۶ لايه‌اي را به شكل انبوه توليد مي‌كند. تلاش‌هاي گسترده‌ي اين شركت در زمينه‌ي توليد محصول ياد شده موجب شده است تا تكنولوژي TLC همچنان به‌عنوان يك تكنولوژي قابل اعتنا در طراحي و توليد Flash Memory مطرح باشد. اين امر در شرايطي رخ مي‌دهد كه اين روزها تكنولوژي QLC با قابليت ذخيره‌سازي چهار بيت اطلاعات به ازاي هر كدام از اجزاي حافظه هم قابل استفاده است. حال نوبت به ظهور فلش مموري ۱۲۸ لايه‌اي جديد رسيده است تا سطح فعاليت‌هاي ميكرون را به طرز آشكاري ارتقا دهد.

    البته مهندسان ميكرون تكنولوژي اعتراف كرده‌اند كه شايد اين حافظه فلش جديد در گام نخست از قابليت انعطاف مشابه با فلش مموري ۹۶ لايه فعلي برخوردار نباشد و نتواند قابليت انطباق با ساير محصولات را به شكل گسترده‌اي فراهم كند. البته انتظار مي‌رود با تكامل يافتن تكنولوژي به كار رفته در اين حافظه فلش ميزان انعطاف‌پذيري و گستردگي متخصصد آن هم به همان نسبت افزايش يابد.

    مرجع متخصصين ايران ميكرون / Micron

    يكي از اهداف مهمي كه نسل جديد حافظه فلش ميكرون قادر است به آن دست يابد تعديل ارزش فلش خواهد بود. امري كه درنتيجه‌ي پايين آوردن هزينه‌هاي توليد رقم خواهد خورد و مي‌تواند تا حدي در كيفيت و نوع رقابت با انواع و اقسام هارد اكسترنال هم تأثيرگذار باشد. البته به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد كه اين موضوع در كوتاه مدت عملي باشد. باتوجه‌به گفته‌هاي رئيس شركت ميكرون، سانجي مهروترا، او و همكارانش تا پيش از سال مالي ۲۰۲۱ انتظار كاهش هزينه‌هاي توليد به شكل جدي و محسوس را درنتيجه‌ي استفاده از تكنولوژي مدخل جايگزين ندارند. بااين‌حال او معتقد است كه استفاده از اين تكنولوژي مي‌تواند در سال مالي ۲۰۲۰ كاهش اندكي را در هزينه‌هاي توليد حافظه فلش ناند رقم بزند.

    براساس ادعاي مهروترا شركت ميكرون سرمايه فراواني را صرف توسعه‌ي توليد حافظه فلش ناند كرده است و استفاده از تكنولوژي مدخل جايگزين مي‌تواند او و همكارانش را نسبت به بازگشت اين سرمايه بسيار اميدوار كند. او استفاده از تكنولوژي مذكور را يك نقطه عطف براي گذار به مرحله‌ي جديد توصيف مي‌كند و معتقد است كه تكيه بر اين تكنولوژي مي‌تواند ريسك رويارويي با گذار را كاهش دهد. در سال مالي ۲۰۲۱ شركت ميكرون دومين نسل از محصولات مبتني بر تكنولوژي مدخل جايگزين را عرضه خواهد كرد. اين موضوع مي‌تواند گام مهمي براي موفقيت نسل جديد توليدات اين شركت قلمداد شود و حتي در ارزش فلش و نوع تقابل آن با هارد اكسترنال هم تغييراتي هر چند اندك را ايجاد كند.

    در صورت تمايل مي‌توانيد نقطه هم انديشي ها خود در رابطه با اين مطلب را با ما و ساير خوانندگان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد. ضمن آن كه تصاوير استفاده شده در اين مطلب تنها جنبه‌ي تزييني دارد.

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات