۷ روش موثر براي غلبه بر ترس

پنج‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
غلبه بر ترس و انجام كارها و تفريحات ترسناك، جزء علايق جالب و جذاب افراد است. برخي افراد به راحتي بر ترس خود غلبه مي‌كنند و برخي هميشه با ترس‌هايشان زندگي مي‌كنند و توانايي انجام كارهاي جديد را به دليل تصور از ترسناك بودن آنها ندارند. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا با راه حل‌هايي كه يك روانشناس براي غلبه بر ترس ارائه مي‌دهد آشنا شويم.
تبليغات

غلبه بر ترس يكي از عادات افراد موفق و ريسك‌پذير است. منظور از ترس مي‌تواند ترسيدن از انجام كارها و تفريحات خارق‌العاده مانند بانجي جامپينگ، كلبه‌ي وحشت، پرش از ارتفاع يا انجام ريسك‌هاي كاري و شخصي باشد. برخي افراد به دليل ترس از مواجه شدن با اتفاقات جديد، هيچ‌گاه در زندگي ريسك نمي‌كنند يا به دليل ترس از مرگ، تفريحات هيجان‌انگيز را امتحان نمي‌كنند. خانم مارجي كر Margee Kerr، روانشناس و استاد دانشگاه پيتزبورگ، در جزوه رايگان جديد خود با نام "جيغ: ماجراهاي جالب در ارتباط با علم ترس (Scream: Chilling Adventures in the Science of Fear)، تجربيات خود از مطالعه بر روي ترس افراد و رفتار آنها در زمان ترسيدن را منتشر كرده است.مارجي كر براي انجام تحقيقات خود در كلبه‌هاي وحشت شهر بازي‌ها كار كرده و رفتار افراد را در زمان ترسيدن مطالعه كرده است. وي در مصاحبه‌اي كه اخيرا با وبسايت Inc داشته است، راه‌هايي را براي غلبه بر ترس براي خوانندگان توضيح داده است.

۱. پيش‌بيني‌هاي دقيق از ترس جلوگيري مي‌كنند

مطمئنا هيچ‌كس نمي‌تواند خودش را قلقلك دهد يا بترساند. چرا كه مغز مي‌داند قرار است چه اتفاقي بيفتد. ترس‌ها زماني رخ مي‌دهند كه شما اطلاع كاملي از رخداد پيش رو نداشته باشيد يا پيش‌بيني‌هاي شما دقيق نباشند. به طور مثال در شهربازي شما بر روي دستگاه‌ها با سرعتي حركت مي‌كنيد كه هرگز پيش‌بيني نمي‌كرديد يا در حالت عادي نمي توانستيد با اين سرعت حركت كنيد. پس عدم اطلاع از آينده و يا اتفاق غير قابل پيش‌بيني مي‌تواند ترسناك باشد.

مرجع متخصصين ايران 7 روش موثر براي غلبه بر ترس

۲. آمار و اطلاعات تاثيري بر كم شدن يا زياد شدن ترس ندارند

هر چقدر هم كه اطلاعات و آمار دقيقي از مرگ و مير در اثر سوانح هوايي منتشر شود و عنوان شود كه سالانه در جهان تعداد كمي از افراد در سفرهاي هوايي جانشان را از دست مي‌دهند، باز هم افراد از سفر با هواپيما به خاطر سرعت زياد و غير عادي بودنش ترس دارند. در زمينه‌هاي كاري هم هرچقدر آمار دقيقي از موفقيت يك نوع كسب و كار منتشر شود، باز هم شروع آن كسب و كار به خاطر جديد بودنش مي‌تواند ترسناك باشد.

۳. اگر مي‌خواهيد اتفاق ترسناكي را فراموش كنيد، بازي فكري انجام دهيد

بازي‌هاي فكري مانند TETRIS، كه ذهن شما را به تصاوير و رنگ‌ها مشغول مي‌كنند، براي فراموش كردن اتفاقي ترسناك بسيار مفيد هستند. پروفسور اميلي هولمز استاد دانشگاه آكسفورد، عنوان مي‌كند كه اگر تا ۶ ساعت پس از يك اتفاق ترسناك، يك بازي فكري تكراري و جذاب انجام دهيد، به احتمال زياد مي‌توانيد آن اتفاق را فراموش كنيد.

۴. جيغ زدن، ترس را خالي مي‌كند

شما انرژي زيادي براي كنترل ترس خود مصرف مي‌كنيد. گاهي اوقات بسيار تمركز مي‌كنيد تا در موقعيت هاي ترسناك جيغ نكشيد. حال اگر فضا و مكاني براي جيغ كشيدن (مانند شهربازي) پيدا كنيد، مي‌توانيد اين انرژي نهفته را رها كنيد و با تجربهي ترس‌هاي هيجاني و جيغ كشيدن، فشارهاي روحي خود را تخليه كنيد.

مرجع متخصصين ايران 7 روش موثر براي غلبه بر ترس

۵. ترسيدن در كنار دوستان و خانواده، به استحكام روابط كمك مي‌كند

نتايج تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد كه جمع‌هاي خانوادگي و دوستانه، پس از تجربه‌ي يك اتفاق هيجان‌انگيز در كنار يكديگر، پايدارتر خواهد شد. احساسات افراد در كنار يكديگر تشديد مي‌شود. به طور مثال اتفاقات خوشحال‌كننده، شادتر مي‌شوند و اتفاقات ترسناك، ترسناك‌تر. اما همين تجربه مشترك ترس، مي‌تواند استحكام روابط را بيشتر كند.

۶. تصويرسازي و صحبت كردن با خودتان، ترس شما را كاهش مي‌دهد

مارجي كر در جريان تحقيقاتش، راه رفتن بر روي لبه بلند يك ساختمان در تورنتو را امتحان كرد. او مي‌گويد كه در ابتدا ترس زيادي از اين كار داشت؛ اما بعد از آن تصوير سازي را امتحان كرد و با خودش تكرار كرد كه او هرگز نخواهد افتاد و به جاي افتادن پرواز خواهد كرد. او مي‌گويد:

احساسي شبيه به سواري روي يك سورتمه را داشتم و قلبم خالي شده بود. اما با خودم تصور كردم كه من هرگز نمي‌افتم و پرواز خواهم كرد. دستانم را با قدرت باز كردم و با تكرار اين جمله كه من پرواز مي كنم، به راحتي اين كار را انجام دادم. تصويرسازي و صحبت كردن، براي غلبه بر ترس به من كمك كرد.

۷. مي‌توانيد براي فراموش كردن بدترين خاطراتتان، با خود تمرين كنيد

تصور كنيد كه يكتجربه‌ي ترسناك از اتفاقي ناگوار شما را عذاب مي‌دهد. همين اتفاق براي نويسنده‌ي جزوه رايگان نيز افتاده است و او مي‌گويد كه با انجام كارهاي ترسناك ديگر و موفق شدن در آنها، ترس اتفاق قبلي را به كلي فراموش كرده و موفقيت در تجربيات هيجان‌انگيز، جاي آن را در ذهنش پر كرده است.

از نكات و تجربيات بالا مي‌توان اين نتيجه را گرفت كه انجام كارهاي هيجان‌انگيز و امن، مي‌تواند اعتماد به نفس و قدرت ريسك پذيري افراد را افزايش دهد و به آنها در تجربه‌ي اتفاقات جديد كمك كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات