يادگيري 0 تا 100 ساخت كانال تلگرام عمومي و خصوصي

دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تلگرام قابليت محبوبي به نام كانال (Channel) دارد كه هر كدام از متخصصان مي‌توانند به آن دسترسي داشته باشند و پست موردانديشه متخصصين خود را منتشر كنند.
تبليغات

جستجويي ساده در تلگرام افراد مختلف كافي است تا به محبوبيت و جا افتادگي كانال‌ها در بين متخصصان پي برد. در حال حاضر شاهد كانال‌هاي بزرگي با اعضاي چندصدهزار نفري يا حتي ميليوني هستيم كه روز به روز نيز به تعداد اعضاي آن‌ها افزوده مي‌شود. كانال‌ها درواقع نسخه‌اي حرفه‌اي‌تر از گروه‌ها‌ هستند كه با چند تفاوت مهم كه در ادامه به معرفي آن‌ها خواهيم پرداخت موفق شده است تا تريبوني محبوب و متخصصدي را به وجود بياورد.

اين مقاله در ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ توسط حميدرضا مالكي نوشته و در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ توسط مصطفي عسگري به‌روزرساني شد

  • اولين تفاوت اين است كه در كانال تنها ادمين توانايي ارسال پست خواهد داشت و مابقي اعضا نقش خواننده را خواهند داشت. اين امر نكته‌ي مثبت فوق‌العاده‌اي است كه مانع نشر مطالب غير ضروري و اسپم در كانال مي‌شود و مسير كانال هميشه در جهتي ثابت ادامه پيدا خواهد كرد.
  • تفاوت دوم كانال با گروه نحوه‌ي عضويت در آن است. براي پيوستن به گروه بايد از سوي يكي از اعضاي فعلي دعوتنامه دريافت كنيد اما كانال‌ها مانند پيج‌هاي عمومي اينستاگرام آزاد گذاشته شدند و كافي است تا با مراجعه به آن‌ها و لمس گزينه‌ي Join به عضويتشان در بيايد.
  • تفاوت سوم در تعداد اعضا است به‌طوري‌كه ظرفيت گروه‌ها نهايتا ۵۰۰۰ نفر خواهند بود درحالي‌كه كانال‌ها حتي تا ميليون‌ها عضو نيز مي‌توانند داشته باشند.
  • تفاوت چهارم در مشاهده‌ي ليست اعضا است كه برخلاف گروه‌ها كه هر شخصي قادر به مشاهده‌ي ديگر متخصصان عضو گروه بود، در كانال‌ها تنها ادمين اين قابليت را دارد و از همين جهت مزاحمت‌هاي احتمالي نيز به حداقل مي‌رسد.
جامع‌ترين مقاله يادگيريي تلگرام
در مقاله زير مي‌توانيد به تمام اطلاعاتي كه براي كار با برنامه تلگرام نياز است، به صورت يك‌جا دسترسي داشته باشيد.
باز كردن مقاله

تفاوت‌هاي بالا باعث شده تا ساخت كانال براي اشخاص معروف، خبرگزاري‌ها، برندها و ... بسيار ايده‌آل باشد و بعضا افرادي نيز هستند كه بيشتر از پيج رسمي خود در اينستاگرام در كانال تلگرامي خود فعال هستند كه البته دلايل آن نيز تا حدودي مشخص است.

ارسال پست در تلگرام فوق‌العاده سريع‌تر و ساده‌تر از هر شبكه‌ي اجتماعي ديگري است، محدوديتي در تعداد كاراكترهاي متن، زمان ويدئو و فرمت فايل‌هاي ارسالي وجود ندارد، تعداد بازديد هر پست زير آن نوشته مي‌شود و بايد اعتراف كرد كه كانال تلگرام يكي از ايده‌آل‌ترين گزينه‌ها براي راه اندازي صفحه‌ي شخصي در دنياي مجازي محسوب مي‌شود.

اما كانال تلگرام به هيچ وجه به افراد معروف يا برندها و خبرگزاري‌ها محدود نمي‌شود و تقريباً هر قشري كه دسترسي به تلگرام داشته باشد قادر به ساخت كانال است و اتفاقا بزرگ‌ترين كانال‌هاي ايراني از لحاظ تعداد عضو نيز به همين قشر غيرمعروف خلاصه مي‌شوند كه با راه اندازي كانال‌هاي سرگرمي، شوخي، يادگيريي، آشپزي و ... محبوبيت فوق‌العاده‌اي را در بين متخصصان پيدا كرده‌اند. كمي جستجو در ميان كانال‌هاي تلگرامي كافي است تا متوجه شويم كه تقريباً هر موضوعي كه فكرش را كنيد در ميان كانال‌ها پيدا مي‌شود. علاوه بر كانال‌هاي تفريحي، كانال‌هاي بسياري نيز در زمينه‌هاي يادگيريي، خبري و ... وجود دارد كه براي متخصصان بسيار مفيد و آموزنده بوده و متخصصان نيز به‌شدت از آن‌ها استقبال كرده‌اند.

به اين موضوع هم بايد اشاره كنيم كه در صورتي كه تعداد اعضاي بالايي در كانال تلگرام خود داشته باشيد حتي مي‌توانيد توسط تبليغات درآمدزايي نيز كنيد به‌طوري‌كه كانال‌هايي وجود دارند كه با تعداد اعضاي بالا ماهانه چندين ميليون درآمد دارند. اگر اين پتانسيل درآمدزايي و امكان ارائه‌ي مطالب شخصي يا عمومي به مخاطب شما را هم براي داشتن يك كانال وسوسه كرده است مي‌توانيد در ادامه‌ي متن، نحوه‌ي ساخت كانال تلگرام را بياموزيد و اقدام به تأسيس كانال شخصي خود كنيد.

فرق كانال تلگرام عمومي و خصوصي چيست؟

ابتدا بياييد به سوالي مهم پاسخ دهيم؛ فرق كانال تلگرام عمومي و خصوصي چيست؟ اين دو حالت داراي تفاوت‌هاي كوچكي با يكديگر هستند كه در ادامه به معرفي آن‌ها خواهيم پرداخت.

  • تفاوت اول: كانال‌هاي عمومي در نتايج جستجوي تلگرام نمايش داده مي‌شوند اما كانال خصوصي از محدوده‌ي سرچ خارج خواهد بود و براي عضويت در آن‌ها «بايد» لينك دعوت آن را دراختيار داشته باشيد. در كانال‌هاي عمومي شما مي‌توانيد با مراجعه به كانال بدون عضو شدن در آن به مرور پست‌ها بپردازيد اما در كانال‌هاي خصوصي ابتدا بايد عضويت در كانال را تأييد كنيد تا بعد از آن وارد محيط كانال شده و قادر به مشاهده‌ي پست‌ها باشيد. البته اين موضوع اهميت چنداني ندارد چراكه مي‌توانيد با مراجعه به تنظيمات كانال، گزينه‌ي قرمز رنگ Leave را زده و كانال را ترك كنيد.
  • تفاوت دوم: در كانال‌هاي عمومي تعداد اعضا يا ممبر‌هاي كانال زير نام آن نوشته شده است و شما مي‌توانيد از تعداد اعضاي كانال‌ها مطلع شويد. اما در كانال‌هاي خصوصي اين تعداد به شما نمايش داده نخواهد شد و تنها از ميزان بازديد پست‌ها مي‌توانيد تعداد اعضاي كانال را حدس بزنيد.
  • تفاوت سوم: اما مهم‌ترين تفاوتي كه كانال‌هاي عمومي و خصوصي با يكديگر دارند نحوه‌ي عضو شدن در آن‌ها است. كانال‌هاي عمومي قادر به ساخت آيدي و لينك كوتاه براي خود هستند. اين موضوع در كانال‌هاي خصوصي امكان‌پذير نيست و شما قادر به تعيين آيدي يا لينك كوتاه براي كانال خود نخواهيد بود و لينك اشتراك‌گذاري شما چيزي شبيه به https://telegram.me/joinchat/ABUjtz2O-cIkbFXqqx-4tg خواهد بود كه قطعاً اشتراك‌گذاري آن را به‌خصوص در اسناد چاپي اشكال خواهد كرد.

در ادامه نحوه ساخت كانال تلگرام با موبايل (اندرويد و iOS) و كامپيوتر (نرم افزار و تحت وب) يادگيري داده مي‌شود.

ساخت كانال تلگرام با موبايل اندرويد

در ابتدا قصد داريم نحوه‌ي ساخت كانال تلگرام با موبايل اندرويدي را به شما يادگيري دهيم. به منظور يادگيري نحوه‌ي انجام چنين كاري اين بخش را تا انتها مطالعه كنيد.

  • براي ساخت كانال ابتدا بايد روي آيكون شبيه قلم در پايين دستگاه ضربه شده و گزينه‌ي New Channel را انتخاب كنيد. سپس در صفحه باز شده روي Create Channel بزنيد.
  • با صفحه‌اي روبه‌رو خواهيد شد كه بايد نام، عكس و توضيحات كانال مورد انديشه متخصصينتان را وارد كنيد. تمامي اين موارد در آينده قابليت ويرايش دارند و مي‌توانيد اقدام به تغيير دادن آن‌ها در هر زماني كنيد.
  • بعد از پر كردن نام و توضيحات و تعيين عكس مورد انديشه متخصصين براي آواتار كانال، با لمس گزينه‌ي تيك در منوي بالا به مرحله‌ي بعد برويد.
مرجع متخصصين ايران
  • در اين بخش از شما پرسيده مي‌شود كه قصد داريد كانال خود را به صورت Public تأسيس كنيد يا Private كه البته حتي بعد از ساخت كانال نيز قادر به تغيير حالت خصوصي يا عمومي كانال خواهيد بود.
مرجع متخصصين ايران
  • بعد از مشخص كردن حالت خصوصي يا عمومي و تعيين آيدي تلگرام (براي حالت عمومي) به مرحله‌ي بعد خواهيد رفت كه مربوط به دعوت مخاطبان خود به كانال است. شما مي‌توانيد از بين افرادي كه در ليست مخاطبان شما وجود دارند افراد مورد انديشه متخصصين را به عضويت در كانال دربياوريد. در صورتي كه چنين قصدي نداريد بدون انتخاب هيچ متخصصي، گزينه‌ي تيك منوي بالا را لمس كنيد تا كانال شما ساخته و آماده‌ي استفاده شود.

حال كافي است تا متناسب با نوع كانال، اقدام به اشتراك‌گذاري آيدي يا لينك عضويت آن كنيد تا اعضاي كانال خود را بالا ببريد. نحوه‌ي ارسال پست نيز مشابه با چت‌هاي خصوصي و عادي بوده و تنها گزينه‌اي اضافه به شكل زنگ دراختيار خواهيد داشت كه با روشن يا خاموش كردن آن مي‌توانيد مشخص كنيد كه پيام‌هاي ارسالي هنگام رسيدن به اعضاي كانال به حالت صدادار، يا بي‌صدا تحويل داده شوند.

براي تعيين ادمين‌هاي بيشتر نيز كافي است تا به تنظيمات كانال، و سپس به بخش Administrator مراجعه كنيد و اقدام به اضافه كردن شخص مورد انديشه متخصصين كنيد.

ساخت كانال تلگرام با موبايل آيفون

اگر جزو متخصصان داراي موبايل آيفون هستيد، مي‌توانيد با كمك مراحل زير كانال تلگرام جديدي در آن ايجاد كنيد. مراحل كار تقريباً يكسان هستند اما در ادامه آن‌ها را با هم مرور مي‌‌كنيم.

  • براي ساخت كانال تلگرام اپليكيشن تلگرام را در آيفون خود باز كنيد.
  • روي آيكون پيام در گوشه سمت راست بالا كليك و New Channel را در صفحه بعدي انتخاب كنيد.
  • در صفحه معرفي كانال روي دكمه Create Channel كليك كنيد.
مرجع متخصصين ايران
  • براي كانال تلگرام خود نامي بگذاريد. سپس روي كادر توضيحات ضربه زده و توضيحي براي توصيف كانال خود اضافه كنيد.
  • روي Next ضربه بزنيد.
  • نوع كانال (خصوصي يا عمومي) را انتخاب كنيد.

(نكته: اگر عمومي را انتخاب مي‌كنيد، لينكي براي آن در انديشه متخصصين بگيريد تا باقي متخصصان بتوانند كانال را پيدا كنند.)

  • روي Next ضربه بزنيد.
مرجع متخصصين ايران
  • مي‌توانيد گزينه Restrict Saving Content را فعال كنيد تا مشتركين نتوانند محتوا را در كانال ذخيره كنند.
  • اگر مي‌خواهيد افرادي را در ليست مخاطبان خود به كانال تلگرام خود اضافه كنيد، مي‌توانيد اين كار را در صفحه بعدي انجام دهيد.
  • درنهايت روي Next كليك كنيد تا كانال شما ساخته شود.

به همين راحتي كانال تلگرام شما ساخته شد.

ساخت كانال تلگرام با نسخه دسكتاپ

پيام‌رسان مذكور در مك و ويندوز با نام تلگرام دسكتاپ دردسترس است. ابتدا نرم افزار آن را از سايت تلگرام دانلود كرده و نصب كنيد. سپس مراحلي كه در ادامه گفته مي‌شود را انجام دهيد.

  • براي ساخت كانال تلگرام روي آيكون سه‌خط ضربه زده و از آنجا New Channel را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران
  • نامي براي كانال تلگرام خود بگذاريد و توصيفي درباره آن در قسمت توضيحات اضافه كنيد.
  • روي آيكون دوربين در كنار نام كانال ضربه بزنيد و تصويري را به‌عنوان كاور انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران
  • روي Create ضربه بزنيد.
  • نوع كانال (عمومي يا خصوصي) را انتخاب كنيد.

(نكته: اگر مي‌خواهد كانالتان عمومي باشد، لينكي دائمي براي آن ايجاد كنيد.)

مرجع متخصصين ايران
  • درنهايت، روي Done ضربه بزنيد تا كانال تلگرام شما ساخته شود.

ساخت كانال تلگرام با نسخه وب

حال مي‌خواهيم سراغ نسخه وب تلگرام برويم. هنگامي كه شما قصد نداريد نرم‌افزار پيام‌رسان مذكور را نصب كنيد، مي‌توانيد از نسخه‌ي وب كه هميشه درحال به‌روزشدن است نيز استفاده كنيد. در ادامه نحوه ساخت كانال تلگرام در نسخه وب يادگيري داده مي‌شود.

  • ابتدا وارد سايت تلگرام شده و نسخه تحت وب آن را اجرا كنيد. پس از وارد كردن اطلاعات حساب خود، مراحل بعدي را انجام دهيد.
  • با ضربه زدن روي آيكون شبيه قلم منوي كوچكي باز مي‌شود كه بايد از ميان گزينه‌هاي موجود New Channel را انتخاب كنيد.
  • در صفحه‌ي باز شده اطلاعات لازم اعم از نام، توضيحات و همچنين تصوير موردانديشه متخصصين كانال را انتخاب كرده و در نهايت روي علامت فلش در پايين صفحه كليك كنيد.
مرجع متخصصين ايران
  • در اين صفحه افرادي كه قصد داريد از ميان مخاطبان خود به كانال تلگرامتان اضافه كنيد، بيابيد. در نهايت روي آيكون فلش در پايين صفحه ضربه بزنيد.
مرجع متخصصين ايران

به همين راحتي كانال تلگرامي شما ساخته شد.

سوالات متدوال

در نهايت سراغ سوالاتي كه در ذهن بسياري از متخصصان هنگام ساخت كانال تلگرام ايجاد شده مي‌رويم و به آن‌ها پاسخ مي‌دهيم.

مزيت ساخت كانال تلگرام چيست؟

از كانال‌هاي تلگرام مي‌توان براي افزايش فروش، افزايش درآمد حاصل از تبليغات، بهبود خدمات مشتريان، افزايش آگاهي از برند و ... استفاده كرد.

يكي از مزاياي اصلي كانال هاي تلگرام، داشتن تعداد نامحدود مشترك و ممبر است. با استفاده از كانال‌هاي تلگرام مي‌توانيد متن، تصاوير، ويديوها، لينك‌ها و فايل‌ها را طبق برنامه زماني (يا فوري) منتشر كنيد.

ادمين‌هاي كانال چه كاري مي‌توانند انجام دهند؟

صاحب كانال مي‌تواند پيام‌ ارسال كرده و هر پيامي كه مي‌خواهد حذف كند. همچنين ۲۰۰ ممبر كانال مي‌توانند توسط او مستقيماً اضافه شوند. از ديگر مواردي كه وي به آن‌ها دسترسي خواهد داشت مي‌توان به نام، تصوير پروفايل و لينك اشاره كرد. همچنين حذف و اضافه كردن ادمين‌هاي ديگر نيز از كارهايي است كه صاحب كانال مي‌تواند انجام دهد.

درنهايت نيز بايد اشاره كرد كه صاحب اصلي كانال مي‌تواند دسترسي هر كدام از ادمين‌هاي اضافه شده را تغيير دهد.

چگونه افراد را به كانال خود اضافه كنم؟

به‌عنوان ادمين و سازنده‌ي كانال، مي‌توانيد ۲۰۰ ممبر اول را مستقيماً دعوت كنيد. زماني كه تعداد مشتركين به ۲۰۰ نفر رسيد، ديگر قادر نيستيد چنين كاري انجام دهيد.

اگر كانال شما عمومي باشد، نام متخصصي و لينك (به‌عنوان مثال t.me/telegram) خواهد داشت. مي‌توانيد لينك مذكور را در شبكه‌هاي اجتماعي ارسال كنيد. اما اگر كانال خصوصي داريد، بايد لينك دعوت را براي دوستان خود بفرستيد.

چگونه لينك كانال تلگرام بسازيم؟

تلگرام به شما اين امكان را مي‌دهد كه براي كانال خود لينك اختصاصي ايجاد كنيد. در طي مراحل راه‌اندازي، زماني كه نوع كانال خود را به‌عنوان عمومي انتخاب مي‌كنيد، تلگرام از شما مي‌خواهد كه لينكي براي كانال خود بسازيد.

در بخش يادگيريي اين مقاله نحوه ساخت لينك براي كانال توضيح داده شده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات