يادگيري نصب تم در اندرويد 8 به كمك Substratum بدون نياز به روت

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
Substratum ابزاري براي مديريت تم است كه بر پايه‌ي كدهاي اندرويد ۸ موسوم به OMS كار مي‌كند و مي‌تواند ظاهر محيط متخصصي شما را به سليقه‌ي شما متحول كند.
تبليغات

تغيير تم در اندرويد يكي از كارهايي است در تجربه‌ي متخصصي تنوع ايجاد مي‌كند تا محيط موبايل براي متخصص تكراري و خسته‌كننده نشود. به همين جهت بسياري از افراد براي تنوع بخشيدن به ظاهر محيط متخصصي موبايل خود به استفاده از لانچر و آيكون پك‌ روي مي‌آورند. اما يك لانچر تنها صفحه‌ي اصلي و منوي اپليكيشن‌ها را تغيير مي‌دهد و آيكون پك تنها ظاهر آيكون برنامه‌ها را عوض مي‌كند. به علاوه، برخي لانچرها فضاي زيادي روي رم موبايل اشغال مي‌كنند. بنابراين، حالت ايده‌آل براي استفاده از تم اين است كه اولا تنوع بخشيدن در ابعاد وسيعي انجام گيرد و بخش‌هاي مختلفي مثل تنظيمات، پنل نوتيفيكيشن، انيميشن بوت و... را شامل شود؛ ثانيا، فضايي روي رم موبايل اشغال نكند.

خوشبختانه، اين امكان در اندرويد ۸ به كمك افزونه‌ي اندرومدا و اپليكيشن Substratum فراهم شده است.

نكته: بسياري از رام‌هاي كاستوم، كدهاي مربوط به دروني‌سازي Substratum را در رام اعمال كرده‌اند و به همين جهت نيازي به افزونه‌ي اندرومدا در اين رام‌ها نيست. ما در اين يادگيري به استفاده از ساب‌استريتم در موبايل روت‌نشده خواهيم پرداخت.

توجه: يادگيري پيش‌ رو نياز به هيچ‌گونه تخصص خاصي ندارد و تمام متخصصان معمولي اندرويد اوريو مي‌توانند به‌راحتي از آن براي تنوع بخشيدن به ظاهر موبايل خود استفاده كنند.

پيش‌نيازها:

  • يك دستگاه مجهز به اندرويد ۸
  • رايانه‌ي مجهز به ويندوز، مك يا لينوكس
  • كابل USB
  • بخش اول: موارد لازم

    لازم است در ابتدا دو اپليكيشن را روي موبايل خود نصب كنيد. ابتدا اپليكيشن مديريت تم ساب‌استريتم و سپس افزونه‌ي اندرومدا را از لينك‌هاي زير دريافت و نصب كنيد.

    در نهايت، نرم‌افزار اندرومدا را كه براي هر سه سيستم‌عامل ويندوز، مك و لينوكس در دسترس است، از اين‌جا دانلود و نصب كنيد. اگر متخصص ويندوز يا لينوكس هستيد فايل زيپ دانلودشده را استخراج كنيد؛ اما اگر از مك استفاده مي‌كنيد فابل dmg. را به همان حالت رها كنيد.

    بخش دوم: نصب اندرومدا

    در اين قسمت ابتدا بايد يواس‌بي ديباگينگ را از دولوپر آپشنز فعال كنيد. توجه داشته باشيد كه اين اندرومدا هيچ ارتباطي با سيستم‌عاملي كه ممكن است نام آن را در اخبار و شايعات شنيده باشيد ندارد. براي فعال كردن يواس‌بي ديباگينگ مراحل زير را دنبال كنيد.

    مرجع متخصصين ايران فعال كردن ديباگينگ

    ۱. وارد منوي Settings در موبايل خود شويد.

    ۲. در انتهاي منو وارد System شويد.

    ۳. روي About phone بزنيد.

    ۴. در قسمت پايين Build number را پيدا كنيد و هفت مرتبه روي آن بزنيد تا پيغام !You are now a developer مواجه شويد.

    ۵. به منوي تنظيمات برگرديد. قسمت جديدي با عنوان Developer options را مشاهده خواهيد كرد.

    ۶. وارد دولوپر آپشنز شويد. ممكن است لازم باشد پسورد موبايل خود را وارد كنيد.

    ۷. قسمت USB debugging را پيدا و فعال كنيد.

    ۸. اپليكيشن اندرومدا را در موبايل خود اجرا كنيد. در وضعيت اتصال Disconnected را مشاهده خواهيد كرد.

    مرجع متخصصين ايران وضعيت اتصال

    ۹. موبايل خود را با استفاده از كابل يواس‌بي به رايانه وصل كنيد.

    ۱۰. در اين مرحله بايد برنامه‌ي اندرومدا را روي رايانه اجرا كنيد. نحوه‌ي اجراي اين برنامه در سيستم‌عامل‌هاي مختلف متفاوت است.

    ويندوز

    در رايانه، فايل start_andromeda.bat را اجرا كنيد. ممكن است در اين مرحله از شما مجوزهاي administrator خواسته شود. در اين صورت پيغام آن را تأييد كنيد تا cmd اجرا شود. اينتر را بزنيد. با اين كار، تعداد زيادي دستور adb به‌صورت خودكار ارسال خواهند شد. اين دستورها شرايط را براي افزونه‌ي اندرومدا مهيا مي‌كنند تا بتواند به‌طور مستقل و بي‌نياز از رايانه اجرا شود.

    مرجع متخصصين ايران كلاينت اندرومدا

    مك

    روي AndromedaClient.app كليك كنيد. برنامه از شما مي‌خواهد كه ديسك ايميج اندرومدا را انتخاب كنيد. روي continue كليك كنيد. سپس، وقتي فايل بروزر ظاهر شد در فهرست Devices دنبال Andromeda بگرديد، آن را انتخاب كنيد و Continue را بزنيد.

    لينوكس

    روي اسكريپت start_andromeda.sh كليك كنيد. پنجره‌ي ترمينال ظاهر خواهد شد و تعدادي دستور مشابه نسخه‌ي ويندوز به اجرا در مي‌آيند.

    پس از اجراي كلاينت دسكتاپ اندرومدا، اپليكيشن ساب‌استريتم به‌سرعت روي موبايل شما اجرا مي‌شود. اگر اين اتفاق بيفتد، يعني اسكريپت به‌درستي كار كرده است و شما مي‌توانيد بدون روت و بدون اتصال به رايانه تم موبايل خود را عوض كنيد. براي اطمينان از اين‌كه اندرومدا به‌درستي عمل كرده است، اپليكيشن آن را مجددا باز و وضعيت اتصال را مطالعه كنيد. در صورتي كه همه چيز درست باشد، اين‌ بار پيغام سبزرنگ Connected را مشاهده خواهيد كرد.

    مرجع متخصصين ايران وضعيت اتصال اندرومدا

    مشاهده‌ي اين حالت به اين معني است كه سرويس اندرومدا در موبايل شما فعال و در حال اجرا است. در صورت ريستارت كردن موبايل، اين سرويس غير فعال مي‌شود و بايد براي فعال‌سازي مجدد آن از رايانه كمك بگيريد و مراحل فوق را مجددا انجام دهيد؛ اما جاي نگراني نيست؛ زيرا تمي كه قبل از ريستارت تنظيم كرده‌ايد از بين نخواهد رفت و به حالت قبل برنمي‌گردد.

    بخش سوم: نصب تم

    قبل از هر كار بايد تم‌هاي مخصوص ساب‌استريتم را پيدا كنيد. براي اين منظور وارد گوگل پلي شويد و substratum را جستجو كنيد. تم‌هايي را كه در توضيح آن‌ها همراهي از ساب‌استريتم يا OMS آمده است، پيدا و دانلود كنيد. دقت كنيد تم‌هايي تحت عنوان legacy يا RRO موجود هستند روي دستگاه شما كار نخواهند كرد.

    به‌طور مثال، ما به شما طريقه‌ي نصب تم Baltic UI را نشان مي‌دهيم. لطفا توجه كنيد كه اجباري در استفاده از اين تم نيست و شما مي‌توانيد هر تم ديگري را كه مي‌پسنديد، انتخاب و نصب كنيد. بالتيك يوآي صرفا به دليل رايگان بودن و بهره‌گيري از قابليت‌هاي زيادي از ساب‌استريتم به‌عنوان يك نمونه‌ي خوب انتخاب شده است.

    مرجع متخصصين ايران تم Baltic UI

    مي‌توانيد تم يادشده را از لينك زير دريافت و نصب كنيد.

    پس از نصب مراحل زير را براي فعال‌سازي تم دنبال كنيد:

    ۱. اپليكيشن ساب‌استريتم را باز كنيد.

    ۲. در فهرست موجود Baltic UI را انتخاب كنيد.

    ۳. دو روش براي نصب اين تم وجود دارد. در روش اول با زدن روي گزينه‌ي اول يعني all overlays تمام پوسته‌هاي موجود را اعمال كنيد. در روش ديگر مي‌توانيد تنها پوسته‌هايي را كه مايل هستيد اعمال شوند انتخاب كنيد. برخي گزينه‌ها داراي شخصي‌سازي‌هاي جزئي نيز هستند. مثلا در قسمت Android system سه بخش براي رنگ‌هاي قسمت‌هاي مختلف فريمورك اندرويد در انديشه متخصصين گرفته شده است. اگر وارد منوي بازشونده شويد مي‌توانيد از گزينه‌هاي موجود، تم را به سليقه‌ي خود شخصي‌سازي كنيد.

    وقتي برنامه‌هايي را كه مايل هستيد تم روي آن‌ها نصب شود، انتخاب كرديد، روي دكمه‌ي موجود در گوشه‌ي پايين صفحه بزنيد.

    سپس Build&Enable را لمس كنيد. صفحه‌اي پيش‌ روي شما قرار گرفت كه وضعيت كامپايل و اعمال شدن تم‌ها را نمايش مي‌دهد. پس از مدتي كوتاه، كار به پايان خواهد رسيد.

    مرجع متخصصين ايران Substratum

    پس از چند ثانيه، تم كامپايل، نصب و اعمال خواهد شد و مي‌توانيد از ظاهر جديد سيستم‌عامل خود لذت ببريد.

    بخش چهارم: حذف تم

    در مواردي كه تم مورد پسند شما واقع نشده است يا مي‌خواهيد تم ديگري نصب كنيد، مي‌توانيد تم اعمال‌شده را غير فعال كنيد. براي اين كار لازم است اقدامات زير را انجام دهيد.

    ۱. به صفحه‌ي اصلي ساب‌استريتم برويد و در فهرست كناري به Recovery برويد.

    ۲. روي Restore Theme بزنيد.

    ۳. در اين مرحله مي‌توانيد تنها قسمتي كه نمي‌پسنديد يا كل تم را غير فعال كنيد. انتخاب گزينه‌ي disable، تم شما را كامپايل شده و نصب‌شده باقي مي‌گذارد و صرفا آن را غير فعال مي‌كند. گزينه‌ي Uninstall، تم را ضمن غير فعال كردن، كاملا از موبايل شما پاك مي‌كند. استفاده از هر دو گزينه براي غير فعال كردن يك تم جوابگو خواهد بود.

    مرجع متخصصين ايران substratum

    نكات قابل‌ توجه در مورد ساب‌استريتم

  • ساب‌استريتم هيچ‌گونه هك به حساب نمي‌آيد. چون اساسا دسترسي سيستمي ندارد.
  • اين برنامه بر پايه‌ي كدهاي گوگل موسوم به OMS كه در اندرويد اوريو موجود هستند كار مي‌كند. پس قابليت تم‌پذيري به‌صورت پيش‌فرض در اندرويد ۸ وجود دارد؛ فقط به دلايلي گوگل هنوز برنامه‌ي مديريت تم را به اندرويد اضافه نكرده است. ساب‌استريتم كار اين برنامه را براي شما انجام مي‌دهد.ساب‌استريتم از كدهاي گوگل استفاده مي‌كند
  • استفاده از تم تقريبا هيچ تأثيري بر عملكرد دستگاه شما نخواهد داشت. كدهاي OMS توسط مهندسان شركت سوني نوشته و توسط توسعه‌دهندگان گوگل تست شده‌ است. پس، عملكرد آن را با اپليكيشن‌هايي كه توسط توسعه‌دهندگان كم‌تجربه ساخته شده‌اند مقايسه نكنيد. ويديوي زير به شما نشان مي‌دهد كه چقدر همه چيز نرم و روان اجرا مي‌شود.
  • ساب‌استريتم كاملا امن است و تداخلي با SafetyNet و AndroidPay ندارد.
  • ساب‌استريتم تمام دستگاه‌هايي كه اندرويد اوريو را اجرا مي‌كنند همراهي مي‌كند؛ مگر آنكه كدهاي مربوط به OMS توسط شركت سازنده به دليل شخصي‌سازي زياد حذف يا مخدوش شده باشند. در نتيجه هر چه رام موبايل به اندرويد خالص نزديك‌تر باشد احتمال همراهي از ساب‌استريتم بيشتر است.ساب‌استريتم كاملا امن است و با ADB كار مي‌كند
  • دليل استفاده از كلاينت دسكتاپ اين است كه براي تعويض تم در اندرويد ۸ به يك پوسته‌ي ADB نياز داريد. در اين صورت مجبور خواهيد بود مدام به رايانه وصل باشيد؛ اما تيم ساب‌استريتم ترفندي به كار برده است كه كمك مي‌كند اپليكيشن ساب‌استريتم همان دستورهاي ADB را بي‌نياز از رايانه اجرا كند. كلاينت دسكتاپ درواقع همان ترفندي است كه دسترسي‌هاي لازم را به ساب‌استريتم مي‌دهد. همچنين، براي استفاده از كلاينت دسكتاپ نياز به هيچ‌گونه دانش در خصوص دستورهاي ADB نداريد و تمامي عمليات به‌صورت خودكار انجام خواهد شد.
  • اندرويد براي امنيت بيشتر امكان استفاده از سرويس‌هايي كه ممكن است از لحاظ امنيتي خطرناك باشند يا عملكرد سيستم را تهديد كنند، محدود كرده است؛ اما بسياري از اين سرويس‌ها به كمك ADB براي توسعه‌دهندگان در دسترس قرار مي‌گيرند؛ نوعي از دسترسي كه يك پله پايين‌تر از دسترسي روت قرار مي‌گيرد و به كمك آن مي‌توانيد بسياري از دستورات را اجرا كنيد.مقالات مرتبطبا بهترين لانچر هاي اندرويد آشنا شويدتغيير آيكون اندرويد با نوا لانچرتم جديد رابط متخصصي EMUI: ظاهري شبيه به اندرويد خالص ‌نسخه N
  • كلام آخر

    بهترين موضوع در مورد ساب‌استريتم اين است كه اگر بخشي از يك تم مورد پسند شما نيست مجبور نيستيد آن تم را به‌صورت كامل نصب كنيد، بلكه مي‌توانيد قسمت‌هايي از آن را اعمال كنيد و براي ساير قسمت‌ها از تم‌هاي ديگر كمك بگيريد. اين قابليت تلفيق تم‌ها به شما اين امكان را مي‌دهد كه مثلا با يك تم اپليكيشن Hangouts را تزيين كنيد و با تمي ديگر به ظاهر اپليكيشن Gmail تنوع ببخشيد. به اين ترتيب ظاهر محيط متخصصي موبايل شما كاملا مطابق با سليقه‌ي شما خواهد بود. اميدواريم كه از اين يادگيري استفاده‌ي كافي برده باشيد. لطفا هم انديشي ها و تجربيات خود را در بخش انديشه متخصصينات‌ها با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات