دليل زود تمام شدن اينترنت موبايل و راه حل

دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر حجم بسته‌ي اينترنت شما به‌سرعت تمام مي‌شود يا متوجه مصرف غيرعادي حجم اينترنت شده‌ايد اما دليل آن‌را نمي‌دانيد، در اين مقاله با يكي از علل اين اشكال و برطرف‌كردن آن آشنا خواهيد شد.
تبليغات

اپليكيشن‌هاي موبايل با ويژگي‌هاي متنوعشان تجربه لذت‌بخشي را به متخصصان موبايل‌هاي هوشمند ارائه مي‌دهند. بسياري از اين اپليكيشن‌ها براي كارايي بهتر بايد از اينترنت استفاده كنند. وقتي در موبايل شما تعداد اپ‌هايي كه براي ادامه فعاليتشان به اينترنت نياز دارند، بالا مي‌رود، هزينه‌ خريد بسته‌هاي اينترنت همراه نيز به‌سرعت افزايش مي‌يابد.

بسياري از اين برنامه‌ها به‌خصوص پيام‌رسان‌ها يا اپليكيشن‌هايي كه تبليغات زيادي نشان مي‌دهند حتي زماني كه از آن‌ها استفاده نمي‌كنيد، در پس‌زمينه به تبادل داده ادامه مي‌دهند. برخي از آن‌ها مانند پيام‌رسان‌ها را مي‌توان در مورد فعاليت در پس‌زمينه يا دانلود خودكار مديريت كرد تا از مصرف ناخواسته حجم اينترنت جلوگيري شود اما برخي ديگر گاهي بدون اطلاع متخصص شروع به ارسال و دريافت داده‌هايي مي‌كنند كه متخصص كاملاً بي‌خبر از آن‌ها متوجه دليل مصرف غيرعادي اينترنت نمي‌شود و اين موضوع نه‌تنها حجم اينترنت را تحت شعاع قرار مي‌دهد،‌ بلكه از انديشه متخصصين حريم خصوصي نگراني‌هايي را بوجود مي‌آورد.

يكي از مؤثرترين راه‌ها براي حل اين اشكال، محدودكردن استفاده اپليكيشن‌ها از اينترنت در مواقعي است كه برنامه در پيش روي شما (Foreground) باز نيست اما در پس‌زمينه (Background) همچنان به‌فعاليت خود ادامه مي‌دهد. در اين مقاله نحوه جلوگيري از استفاده هر اپليكيشن از اينترنت در اندرويد و آيفون را توضيح خواهيم داد.

نرم افزار محدودكننده مصرف اينترنت اندرويد

مصرف بيش از حد اينترنت تلفن همراه يكي از رايج‌ترين اشكالاتي است كه اكثر متخصصان با آن مواجه هستند. روش‌هاي مختلفي براي قطع دسترسي يك برنامه به‌اينترنت در اندرويد ارائه شده است كه با استفاه از آن‌ها مي‌توانيد مصرف اينترنت را محدود كنيد. در برخي از موبايل‌هاي اندرويدي با مراجعه به بخش تنظيمات و انجام چند مرحله، مي‌توانيد مصرف اينترنت همراه را محدود كنيد.

علاوه بر اين روش‌ها كه در ادامه به مطالعه جزئيات آن‌ها خواهيم پرداخت، نرم‌افزارهايي با عنوان نرم‌افزار محدودكننده مصرف اينترنت اندرويد وجود دارند كه راهكاري ساده براي قطع دسترسي برنامه‌ها به اينترنت به شمار مي‌آيند. از طرفي بسياري از روش‌هايي كه جهت رفع اين اشكال ارائه مي‌شوند، تنها براي اينترنت همراه متخصصد دارند؛ درحالي‌كه نرم افزار محدودكننده مصرف اينترنت اندرويد مانند NetGuard نه‌تنها مصرف اينترنت همراه را محدود مي‌كند، بلكه در رابطه با مصرف اينترنت خانگي يا واي فاي نيز متخصصد دارد.

نحوه كار با NetGuard

براي مسدودكردن برنامه‌ها با برنامه NetGuard، پس از نصب برنامه از شما خواسته مي‌شود سياست حفظ حريم خصوصي را بخوانيد و آن را تأييد كنيد. اكنون فهرستي از تمام برنامه‌هايي كه روي موبايل نصب كرده‌ايد، به شما نمايش داده خواهد شد كه روبروي هريك از آن‌ها دو نماد WiFi و Data مشاهده مي‌شود.

براي شروع ابتدا برنامه را فعال كنيد تا آيكون كليد روي صفحه‌نمايش مشاهده شود؛ زيرا در صورت غيرفعال‌بودن برنامه، تمامي اپليكيشن‌هاي موبايل مجددا به اينترنت دسترسي خواهند داشت. اكنون مي‌توانيد با انتخاب يكي از نمادهاي WiFi و Data يا هردوي آن‌ها دسترسي برنامه موردانديشه متخصصينتان را به اينترنت محدود كنيد.

اگر تعداد برنامه‌‎هاي نصب‌شده روي تلفن همراهتان زياد است، ابتدا دسترسي تمام برنامه‌ها را مسدود كنيد، سپس اپليكيشن‌هايي را كه مي‌خواهيد به‌اينترنت دسترسي داشته باشند، انتخاب كنيد. اين كار موجب صرفه‌جويي در زمان مي‌شود. براي انجام اين روش، نماد آيكون گزينه‌ها را كه در بالاي صفحه مشاهده مي‌شود، انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران

در اين مرحله وارد بخش Settings شويد و روي گزينه Defaults (فهرست سياه و سفيد) ضربه بزنيد. در صفحه جديد گزينه‌هاي Block WiFi (مسدودكردن اينترنت واي‌فاي) و Block Mobile (مسدودكردن اينترنت موبايل) را فعال كنيد و روي دكمه برگشت ضربه بزنيد تا به صفحه اصلي بازگرديد. اكنون مي‌توانيد تعيين كنيد كدام يك از برنامه‌ها به‌اينترنت دسترسي داشته باشند.

قطع دسترسي اپليكيشن‌ها به اينترنت در موبايل‌هاي سامسونگ

در موبايل‌هاي سامسونگ اين كار را به دو روش و فقط در مورد اينترنت همراه مي‌توان انجام داد. در روش اول مي‌توان هريك از اپليكيشن‌هاي دلخواه را از مصرف اينترنت در پس‌زمينه منع كرد. براي اين كار به تنظيمات برويد، وارد بخش Connections (اتصالات) شده و در صفحه بعدي روي Data usage (استفاده از داده) ضربه بزنيد. سپس وارد بخش Mobile data uasge (مصرف داده همراه) شويد.

مرجع متخصصين ايران مديريت مصرف اينترنت موبايل در موبايل سامسونگ

در اين مرحله وارد صفحه‌اي مي‌شويد كه ميزان مصرف اينترنت هر اپليكيشن را براساس حجم مصرفي آن‌ها نشان مي‌دهد. در ادامه هر برنامه‌اي كه به‌انديشه متخصصين شما مصرف غيرعادي داشته است را انتخاب كنيد. در اين صفحه حجم مصرفي براساس فعاليت در پيش‌زمينه و پس‌زمينه تفكيك شده و مي‌توانيد مشاهده كنيد وقتي برنامه باز نبوده چه ميزان حجم را مصرف كرده است.

اگر مشاهده كرديد حجم زيادي در پس‌زمينه استفاده شده يا برنامه‌هايي كه اصلاً از آن‌ها استفاده نمي‌كنيد مقدار مشكوك و قابل توجهي از حجم اينترنت را استفاده كرده‌اند، با خاموش كردن گزينه‌ي Allow Background Data Usage (اجازه به مصرف اينترنت همراه در پس‌زمينه) دسترسي آن‌ها به اينترنت را قطع كنيد. توجه داشته باشيد اگر اين برنامه‌ها را باز كنيد همچنان مي‌توانند از اينترنت موبايل استفاده كنند اما بعد از خروج ديگر به اينترنت دسترسي نخواهند داشت.

مرجع متخصصين ايران محدود كردن مصرف اينترنت در پس زمينه در موبايل سامسونگ

در روش دوم مي‌توان با انتخاب يك گزينه تمامي اپليكيشن‌ها را از استفاده از اينترنت در پس‌زمينه منع كرده و تنها براي چند مورد مانند پيام‌رسان‌ها استثناء قائل شويد. براي اين كار از تنظيمات موبايل وارد بخش Connections (اتصالات) شويد، گزينه Data Usage (استفاده از داده) را انتخاب كنيد و سپس روي Data saver (ذخيره‌كننده اينترنت همراه) ضربه بزنيد. در انتها گزينه Turn on now (اكنون روشن شود) را فعال كنيد تا با فعال شدن ذخيره‌كننده اينترنت همراه از دسترسي برنامه‌ها به ديتا در پس‌زمينه جلوگيري شود.

اگر مي‌خواهيد ارتباط برخي از اپليكيشن‌هاي مهم شما با اينترنت تحت‌شعاع فعال‌كردن اين گزينه قرار نگيرد و همچنان پس از فعال شدن Data Saver قادر به استفاده از اينترنت در پس‌زمينه باشند، روي گزينه Allowed to use while Data Saver is on (مصرف داده در حالت ذخيره داده روشن مجاز شد) ضربه زده و پس از ورود به فهرست برنامه‌ها آن دسته از برنامه‌هاي موردانديشه متخصصينتان را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران محدود كردن استفاده از اينترنت در اندرويد ۲

قطع دسترسي اپليكيشن‌ها به اينترنت در موبايل‌هاي شيائومي

درموبايل‌هاي شيائومي، قابليت‌هاي بيشتري براي محدود كردن اپليكيشن‌ها وجود دارد. اول از همه اين‌كه مي‌توانيد استفاده از اينترنت موبايل را براي هر اپليكيشني در دو حالت باز و بسته محدود كنيد و دوم اين‌كه اين كار را مي‌توانيد براي زماني كه به ‌واي‌فاي متصل مي‌شويد نيز انجام دهيد. اما روش‌ آن در موبايل‌هاي شيائومي اندكي با ساير موبايل‌هاي اندرويدي متفاوت است.

درواقع در موبايل‌هاي شيائومي بخش كاملاً جامع و مجزايي به مديريت مصرف اينترنت اختصاص داده شده است كه از مسير تنظيمات موبايل تنها مي‌توان به برخي از گزينه‌هاي زيرمجموعه آن دست پيدا كرد. براي دسترسي به اين بخش بايد اپليكيشن Security (امنيت) را باز كنيد و در انتهاي صفحه روي گزينه‌ي Data usage (مصرف داده) ضربه بزنيد. در اين بخش علاوه‌بر مشاهده جزييات مصرف اينترنت در هر سيم‌كارت، به تنظيمات و گزينه‌هاي متنوعي دسترسي خواهيد داشت.

مرجع متخصصين ايران مديريت مصرف اينترنت موبايل در موبايل شيائومي

براي مديريت يا قطع كردن دسترسي اپليكيشن‌ها به اينترنت گزينه‌ي Restrict data uasge (محدودكردن مصرف داده) را انتخاب كنيد. در اين صفحه مي‌توانيد با حركت دادن صفحه به طرفين، بين تنظيمات دسترسي به اينترنت در دو حالت واي‌فاي و اينترنت سيم‌كارت جابه‌جا شويد؛ سپس در ليست اپليكيشن‌ها، به‌منظور قطع دسترسي هر اپليكيشن، تيك سبز رنگ كنار آن را براي سيم‌كارت دلخواه برداريد. بنابراين كل ارتباط اپليكيشن در هرحالتي به اينترنت قطع خواهد شد. اين گزينه در روبروي عبارت Apps نيز مشاهده مي‌شود كه با انتخاب آن مي‌توانيد هم‌زمان براي همه‌ي اپليكيشن‌ها اين كار را انجام دهيد.

مرجع متخصصين ايران محدود كردن مصرف اينترنت در پس زمينه در موبايل سامسونگ

اما اگر تمايل داريد تنها از مصرف اينترنت در پس‌زمينه جلوگيري شود، گزينه‌ي سه‌نقطه بالا را انتخاب كرده و Background connection (اتصال در پس‌زمينه) را انتخاب كنيد و براي هر اپليكيشن موردانديشه متخصصين با خاموش كردن گزينه‌ي آن، دسترسي به اينترنت در پس‌زمينه را قطع كنيد. حتي مي‌توانيد با انتخاب گزينه‌ي New apps default settings تعيين كنيد كه براي هر برنامه جديدي كه در آينده نصب مي‌كنيد چه پيكربندي‌هايي به‌صورت پيش‌فرض اعمال شود.

قطع دسترسي اپليكيشن‌ها به اينترنت در موبايل‌هاي آيفون

در موبايل‌هاي آيفون به‌مثابه‌ي موبايل‌هاي سامسونگ، اين كار به‌دو روش جزئي و كلي قابل انجام است. در روش اول ابتدا برنامه Setting را در آيفون خود باز كنيد. روي Cellular ضربه بزنيد. در صفحه‌ي بعدي و در بخش CELLULAR DATA فهرستي از اپليكيشن‌هاي نصب شده به‌نمايش درمي‌آيد. براي خاموش كردن استفاده از ديتا براي هر برنامه كافي است كه دكمه كنار نام برنامه را غيرفعال كنيد.

مرجع متخصصين ايران محدود كردن استفاده از اينترنت در آيفون ۲

در روش دوم از Settings به Screen Time برويد و Content & Privacy Restrictions را انتخاب كنيد. در مرحله بعد Content & Privacy Restrictions را فعال كنيد.

مرجع متخصصين ايران محدود كردن استفاده از اينترنت در آيفون ۱

روي Cellular Data Changes ضربه بزنيد و Don’t Allow را انتخاب كنيد سپس در برنامه تنظيمات به Cellular Data برگرديد. اكنون خواهيد ديد كه استفاده از ديتا براي همه برنامه‌ها غيرفعال و محدود شده است.

مرجع متخصصين ايران

اميدواريم اين يادگيري مورداستفاده شما قرار گرفته باشد. اگر در زمينه محدود كردن استفاده از اينترنت همراه توسط اپليكيشن‌ها سوالي برايتان پيش آمده است، آن را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات