Google Family Link چيست ؛ مديريت و نظارت بر فعاليت كودكان

دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 22 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل براي كنترل و نظارت خانواده‌ها بر نحوه استفاده فرزندان از موبايل‌هاي هوشمند، ابزار Family Link را به آن‌ها معرفي مي‌كند. در اين مطلب به مطالعه اين ابزار پرداخته و ضمن راهنمايي شما براي ساخت يك اكانت گوگل براي فرزندتان، نحوه استفاده از آن را يادگيري مي‌دهيم.
تبليغات

در گذشته اگر متخصصان رده‌هاي سني خاص مانند كودكان و نوجوانان به فضاي مجازي و وسايل ارتباطي دسترسي نداشتند، امروزه دستگاه‌هاي هوشمند بخش جدايي‌ناپذيري از زندگي روزمره همه‌ي متخصصان را تشكيل مي‌دهند و اين ابزارها به‌طور هميشگي دردسترس افراد از جمله كودكان و نوجوانان قرار گرفته است. دردسترس قرار گرفتن اين ابزارها و دسترسي به فضايي نامنتاهي كه هرگونه محتوايي در آن يافت مي‌شود، طبيعتاً نگراني خانواده‌ها را از اين‌ كه چه چيزي مقابل چشم فرزندشان قرار مي‌گيرد، در پي خواهد داشت اما متأسفانه همين موضوع دستاويزي شده تا محدوديت‌هاي استفاده از اينترنت در ايران از جمله فعال شدن اجباري جست‌وجوي امن (Safe search) در موتورهاي جست‌وجو روزبه‌روز بيشتر شود؛ درحالي‌كه در كشورهاي مختلف دنيا براي اين موضوع در حوزه‌هاي مختلف چاره‌انديشي شده، از آموز‌ش‌هايي كه به فرزندان داده مي‌شود گرفته تا فرهنگ‌سازي درمورد استفاده از اينترنت.

دوران رشد كودك تا رسيدن او به سن بزرگسالي دوران حساسي برشمرده مي‌شود ازاين‌رو موضوع كنترل والدين به‌عنوان يك عامل بازدارنده تلقي نمي‌شود و شركت‌هاي بزرگ فناوري هم از اهميت آن غافل نشده‌اند. به‌همين‌دليل سازندگان و شركت‌هاي بزرگ فعال در حوزه فناوري در رابطه با اين موضوع راهكارهاي خود را ارائه كرده‌اند تا خود خانواده‌ها استفاده فرزندان خود از موبايل‌هاي هوشمند را مديريت كنند و با قابليت‌هايي كه براي اين كار در انديشه متخصصين گرفته‌ شده آشنا شوند.

در اين مطلب قصد داريم شما را با راهكارهايي كه گوگل براي والدين در رابطه با مديريت استفاده كودكان از وسايل هوشمند در انديشه متخصصين گرفته آشنا كرده، نحوه استفاده از ابزارهاي كنترل والدين (Parental Controls) را يادگيري داده و امكانات آن را مطالعه كنيم.

معرفي ابزار Family Link ؛ راهكار گوگل براي كنترل استفاده از موبايل توسط كودكان

گوگل براي نظارت والدين روي نحوه‌ي استفاده از دستگاه‌هاي هوشمند توسط فرزندان ابزار Family Link را براي دستگاه‌هاي اندرويدي معرفي كرده است. Family Link يكي از امكانات سرويس‌هاي گوگل در سيستم‌عامل اندرويد به حساب مي‌آيد كه اختيارات زيادي را به والدين براي نظارت بر فعاليت فرزندان در اينترنت مي‌دهد. اين سرويس با اتصال به حساب گوگل سرپرست و مرتبط‌شدن اكانت افراد تحت پوشش اجازه مي‌دهد تا فعاليت‌هايي مانند اپليكيشن‌هاي استفاده‌شده و مدت زمان استفاده از آن‌ها را زيرانديشه متخصصين داشته باشيد،‌ در مورد نصب اپليكيشن‌ها از گوگل‌پلي محدوديت ايجاد كنيد و ليست برنامه‌هاي نصب‌شده در موبايل‌هاي آنان را مديريت كنيد. مشاهده مدت زمان كلي استفاده از دستگاه، امكان قفل كردن دستگاه در زمان با بازه‌هاي زماني خاص و رديابي موقعيت بخشي ديگر از امكانات Family Link هستند.

علاوه‌بر قابليت‌هاي كنترلي كه عنوان شد، گوگل براساس محدوده سني به‌طور خودكار روي نمايش محتوا (حتي محتواي نمايش‌ داده‌شده توسط اپليكيشن‌ها) نظارت مي‌كند و اگر سرويس يا اپليكيشن خاصي براي محدوده سني تعريف‌شده قابل استفاده نباشد اجازه استفاده از آن را نمي‌دهد. براي استفاده از اين ويژگي لازم است كه يك اكانت جيميل جديد در موبايل فرزند خود ايجاد كنيد. چراكه براساس قوانين گوگل، افراد زير ۱۳ سال نمي‌توانند از يك حساب عادي گوگل استفاده كنند و بايد حساب ويژه كودكان تحت سرپرست يك فرد بزرگسال براي آن‌ها ايجاد شود. در ادامه روش ساخت يك اكانت جديد براي كودكان و تنظيم يك حساب سرپرست براي كنترل موبايل را بيان خواهيم كرد.

ساخت جيميل براي كودكان و فعال كردن Google Family Link

  • ابتدا از كليه حساب‌ها از جمله اكانت‌هاي گوگل موجود در موبايل فرزندتان خارج شويد. براي اين كار وارد تنظيمات شده و به قسمت Accounts & sync يا Accounts & backup برويد. هر يك از حساب‌ها را انتخاب كرده و گزينه‌ي Remove Account را انتخاب كنيد. اگر در اكانت گوگل فعلي داده‌هاي خاصي وجود داشته باشد بعداً مي‌توانيد با ورود به آن‌ اطلاعات قبلي را به حساب‌ جديد انتقال دهيد.
  • تنظيمات موبايل را باز كرده و به قسمت Apps برويد، برنامه Google Play Services را پيدا كنيد. وارد آن شده و از قسمت Storage با انتخاب Manage space / storage و سپس Clear All Data داده‌هاي آن را پاك كنيد. سپس آن‌ را Force Stop كنيد.
مرجع متخصصين ايران پاك كردن كش گوگل پلي سرويس
  • به يك برنامه تغيير آي‌پي متصل شويد، توجه داشته باشيد كه ممكن است برخي از آن‌ها به‌درستي كار نكنند،‌ بهتر است كه از اپليكيشن‌هايي استفاده كنيد كه آي‌پي ثابت و كم ترافيك داشته و DNS Leak نداشته باشند چراكه به‌علت تحريم‌ها برخي از سرويس‌هاي گوگل به آي‌پي اصلي شما پي مي‌برند و اجازه استفاده از آن‌ها را نمي‌دهند.
  • دوباره تنظيمات موبايل را باز كرده و به قسمت تنظيمات Google برويد و از آنجا Parental Controls را انتخاب كنيد. روي Get started ضربه بزنيد. گزينه Child or teen را انتخاب كنيد
مرجع متخصصين ايران ساخت حساب گوگل براي كودكان
  • Next را انتخاب كنيد. روي add or create account for your child ضربه بزنيد. در صفحه بعد Create Account و سپس For my child را انتخاب كنيد. در ادامه Yes, continue را بزنيد.
مرجع متخصصين ايران ساخت حساب گوگل براي كودكان
  • نام و نام خانوادگي فرزند خود به همراه تاريخ تولد واقعي او را وارد كنيد. براي وارد كردن تاريخ دقيق با استفاده از ابزارهاي موجود در وب تاريخ شمسي را به ميلادي تبديل كنيد. در صفحه بعد يك آدرس رايانامه براي او نيز مشخص كنيد.
  • در مرحله بعدي رايانامه خود به‌عنوان والدين را وارد كنيد. در صفحه بعد دو تيك مشخص‌شده را براي موافقت با قوانين و سياست حريم‌خصوصي انتخاب كرده و روي Agree ضربه بزنيد. در ادامه گوگل از شما مي‌خواهد تنظيمات اصلي سرويس‌هايي را كه دراختيار فرزندتان قرار مي‌گيرد شخصي‌سازي كنيد كه توصيه مي‌كنيم از همين ابتدا اين كار را انجام دهيد، براي همين گزينه‌ي Manual personalization را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران ساخت حساب گوگل براي كودكان
  • در اينجا بايد طي چهار مرحله تنظيمات اوليه را پيكربندي كنيد.
مرجع متخصصين ايران ساخت حساب گوگل براي كودكان

۱. در مرحله‌ي اول از شما در مورد ذخيره ريزفعاليت‌هاي كودك در سرويس‌هاي گوگل از جمله خود سيستم‌عامل،‌ اپليكيشن‌ها و سوابق جست‌وجو پرسيده مي‌شود كه مي‌توانيد تعيين كنيد اين فعاليت‌ها اصلاً ذخيره نشده، پس از ۱۸ ماه به‌طور خودكار حذف شده يا تا زماني كه خودتان اقدام به حذف آن‌ها نكنيد حفظ شوند. ذخيره‌شدن اين فعاليت‌ها مي‌تواند در ارائه‌ي محتواي شخصي‌سازي‌شده و بهبود پيشنهادها به فرزندتان سودمند باشد.

۲. در مرحله‌ي دوم بايد گزينه موردانديشه متخصصين خود را در مورد اكانت يوتيوب نيز مشخص كنيد. اين تنظيمات در آينده نيز قابل تغيير هستند.

۳. در مرحله‌ي سوم بايد تعيين كنيد كه آيا خود فرزندتان در آينده مي‌تواند تنظيمات بالا را خودش تغيير دهد يا به اجازه‌ي شما براي اين كار نياز دارد. در مرحله‌ي چهارم نيز خلاصه‌اي از تنظيماتي را كه انتخاب كرده‌ايد نمايش مي‌دهد كه با زدن Confirm به مرحله‌ي بعد برويد.

  • در قسمت بعد گوگل در مورد داده‌هايي كه از نحوه استفاده افراد از سرويس‌هاي خود استخراج مي‌كند و پردازش‌هايي كه روي آن‌ها انجام مي‌شود اطلاع‌رساني كرده و دلايل جمع‌آوري داده‌ها را بيان مي‌كند كه بهتر است آن‌ها را مطالعه كرده و در صورت موافقت روي Agree بزنيد.
  • اگر تمايل داريد كه فرد ديگري علاوه‌بر شما بتواند سرپرستي دستگاه كودك را برعهده بگيرد رايانامه او را در اين قسمت وارد كنيد و در غير اين صورت روي Skip بزنيد.
مرجع متخصصين ايران اضافه كردن رايانامه سرپرست دوم در Google Family Link
  • اين مرحله به تنظيم محدوديت‌ها اختصاص دارد. مواردي از جمله محتوايي كه كودك در گوگل‌پلي مي‌تواند به آن‌ها دسترسي پيدا كند يا فيلترهايي كه در هنگام جست‌وجو يا مرور صفحات وب مي‌تواند براي محتواي نمايش‌ داده‌شده اعمال شود، از اين قسمت تنظيم مي‌شوند.
مرجع متخصصين ايران محدود كردن محتوا براي كودكان در موبايل اندرويد

۱. روي Controls on Google Play بزنيد تا بتوانيد محدوديت‌هاي رده سني در مورد محتواهاي گوگل پلي را تنظيم كنيد. رده‌هاي سني پيش‌فرض محتوا براساس سن كودك و مطابق با قوانين آن كشور تعيين‌ شده اما خودتان مي‌توانيد براي هر بخش مانند فروشگاه اپليكيشن،‌ ويدئو و تلويزيون و جزوه رايگان‌ها، اين رده را تغيير دهيد.

۲. روي Filters on Google Chrome بزنيد تا بتوانيد تنظيمات نمايش محتوا در هنگام مرور صفحات وب در مرورگر كروم را تغيير دهيد. براي جلوگيري از دسترسي كودكتان به محتواي نامناسب براي او انتخاب گزينه‌ي مياني يعني Try to block mature sites كافي است اما اگر سايت‌هاي خاصي را مدانديشه متخصصين داريد، مي‌توانيد با انتخاب گزينه‌ي سوم اين سايت‌ها را تعريف كنيد تا دسترسي به آن‌ها مسدود شود. توجه كنيد كه اين محدوديت روي گوگل كروم اعمال مي‌شود اگر مرورگر ديگري نصب است احتمال دارد اين تنظيمات روي آن تأثيرگذار نباشد.

۳. اگر روي Filters on Google Search بزنيد از اينجا مي‌توانيد قابليت جست‌وجوي امن يا SafeSearch گوگل را هنگام جست‌وجو فعال كنيد. اين تنظيم تنها به‌عهده خودتان است و كودك نمي‌تواند آن‌ را تغيير دهد. پس از پيكربندي اين سه گزينه روي Next بزنيد.

مرجع متخصصين ايران جستجوي امن (Safe search) گوگل براي كودكان
  • حال بايد Family Link Manager نصب شود تا بتوانيد كنترل موبايل را با استفاده از آن به‌عهده بگيريد. روي Next و سپس Allow ضربه بزنيد.
مرجع متخصصين ايران اجازه دادن به كنترل دستگاه توسط Google Family link
  • اكنون به مرحله‌ي تنظيم محدوديت زماني استفاده از موبايل مي‌رسيم. در اينجا دو قسمت وجود دارد، يكي محدود كردن استفاده از موبايل براساس ساعت كه از قسمت Weekdays و Weekends مي‌توانيد براي روزهاي عادي هفته و آخر هفته دو محدوديت جداگانه تنظيم كنيد. قسمت بعد مربوط به محدود كردن موبايل پيش‌ از خواب مي‌شود كه در اينجا باز مي‌توانيد براي شب‌هايي كه فرزندتان به مدرسه مي‌رود و شب‌هاي تعطيلات دو زمان متفاوت تنظيم كنيد. پس از ايجاد اين محدوديت‌ها در ساعات مشخص‌شده موبايل قفل مي‌شود.
مرجع متخصصين ايران تنظيم محدوديت زماني استفاده از موبايل اندرويد براي كودك
  • مرحله‌ي انتهايي مربوط به مطالعه اپليكيشن‌هاي نصب‌شده مي‌شود. در اينجا ليست برنامه‌هاي نصب‌شده براساس رده‌بندي سني دسته‌بندي شده است. برنامه‌هايي كه محدوديت سني خاصي ندارند با نشان Everyone مشخص شده‌اند. باقي برنامه‌ها براساس نوع رده‌بندي سني كشورهاي مختلف ممكن است نشان‌هاي متفاوتي داشته باشند. هركدام از برنامه‌ها را كه مي‌خواهيد كودك به آن‌ها دسترسي نداشته باشد غيرفعال كرده تا از موبايل حذف شوند.
مرجع متخصصين ايران مديريت و حذف برنامه‌ها پس از اضافه كردن حساب كودك در اندرويد
  • در پايان مي‌توانيد برنامه Family Link را روي موبايل خودتان نيز نصب كنيد تا از راه دور نيز مديريت فعاليت‌هاي موبايل امكان‌پذير باشد. پس از نصب برنامه پيامي مبتني بر مرتبط شدن دستگاه كودك و سرپرست مشاهده خواهيد كرد.
مرجع متخصصين ايران متصل كردن دستگاه كودك و والدين در Google Family Link

نحوه استفاده از Google Family Link و آشنايي با امكانات آن

اكنون حساب كودك ساخته‌ شده و مي‌توانيد ازطريق اپليكيشن Parental Controls روي موبايل كودك و اپليكيشن Family Link روي موبايل خود، به‌گزينه‌هاي متعددي دسترسي داشته باشيد كه در ادامه آن‌ها را مطالعه مي‌كنيم. ذكر اين نكته ضروري است كه هنگام مراجعه به هر يك از اپليكيشن‌ها بايد نرم‌افزار تغيير آي پي را فعال كنيد.

ضمناً اگر در هر يك از مراحل بالا به اشكال يا خطا برخورد كرديد حتماً گزينه Retry را به‌صورت مكرر انتخاب كنيد. اگر اپليكيشن Family Link روي موبايل شما نصب نشده يا موبايل شما آيفون است از لينك‌هاي زير براي نصب آن استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران دانلود براي iOS
مرجع متخصصين ايران دانلود براي اندرويد

پس از نصب اپليكيشن وارد آن شويد سپس مراحل زير را براي راه‌اندازي و مرتبط كردن دستگاه خود و فرزندتان دنبال كنيد:

  • روي Get started ضربه بزنيد، Parent را انتخاب كنيد و روي Next بزنيد.
مرجع متخصصين ايران راه اندازي برنامه Google Family Link در موبايل والدين
  • مجدداً روي Next بزنيد تا حساب شما به‌عنوان سرپرست خانواده تنظيم شود. اگر حساب گوگلي كه هنگام ساخت اكانت كودك به‌عنوان سرپرست تعيين كرده‌ايد روي موبايل شما تنظيم نيست روي Switch account زده و آن اكانت را اضافه كنيد؛ اما اگر همان حساب در موبايل شما از قبل لاگين است Continue را انتخاب كنيد. در ادامه از شما پرسيده مي‌شود كه آيا فرزند اكانت گوگل دارد يا خير كه چون در مراحل قبل يك اكانت جديد ايجاد كرده‌ايم، براي همين Yes را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران راه اندازي برنامه Google Family Link در موبايل والدين
  • اكنون Done را انتخاب كنيد تا وارد صفحه اصلي برنامه شويد. اگر اين اتفاق نيفتاد،‌ برنامه را بسته و مجدداً باز كنيد.

پس از بازكردن برنامه، روي عبارت View روي پروفايل كودك خود ضربه بزنيد تا در صفحه بعد كارت‌هاي مختلفي براي پيكربندي قسمت‌هاي مختلف مشاهده كنيد.

App activity

در اين كارت نموداري از زمان استفاده از موبايل در هر روز مشاهده خواهيد كرد كه ليستي از اپ‌هاي استفاده‌شده براساس مدت استفاده از آن‌ها نمايش داده مي‌شود. اگر روي More ضربه بزنيد ليست كامل برنامه‌ها بارگذاري مي‌شود. در اينجا با ضربه روي فلش كنار تاريخ مي‌توانيد روز را تغيير دهيد. در بالا نيز سه گزينه براي تغيير بازه به هفته و ماه وجود دارد و با انتخاب آن‌ها مجموع زمان‌هاي استفاده از دستگاه در آن بازه نشان داده مي‌شود.

در ليست اپليكيشن‌ها، اگر روي هريك ضربه بزنيد مي‌توانيد با خاموش كردن Allow app جلوي استفاده از آن توسط كودك را بگيريد. حتي با ورود به بخش Permission مي‌توانيد برخي از دسترسي‌هاي آن برنامه را (براي مثال دوربين و ميكروفون) را غيرفعال كنيد.

مرجع متخصصين ايران مشاهده زمان استفاده از موبايل و اعمال محدوديت در Google Family Link

در كنار اپليكيشن‌ها يك آيكون ساعت شني نيز مشاهده مي‌شود كه با انتخاب آن چهار گزينه به نمايش در مي‌آيد:

  • No Limit: با انتخاب اين گزينه متخصص از برنامه بدون محدوديت زماني مي‌تواند استفاده كند، اما اگر زمان استفاده كلي از موبايل پايان يابد، از اين برنامه هم نمي‌تواند استفاده كند.
  • Always allow: با انتخاب اين گزينه، برنامه همواره قابل استفاده بوده و مدت استفاده از آن در زمان استفاده كلي از موبايل محاسبه نمي‌شود اما اگر ساعت خواب تعريف شده باشد و موبايل در آن زمان قفل شود نمي‌توان از آن استفاده كرد.
  • Set Limit: با انتخاب اين گزينه مي‌توانيد جدا از محدوديت استفاده كلي، براي استفاده از هر اپليكيشن محدوديت جداگانه‌اي تعريف كنيد براي مثال براي يك بازي محدوديت ۳۰ دقيقه‌اي تنظيم كنيد.
  • ‌Block: برنامه را به‌كلي مسدود كنيد.
مرجع متخصصين ايران محدود كردن زمان استفاده از برنامه ها در Google Family Link

با پيكربندي هريك از موارد بالا، دسته‌بندي برنامه تغيير مي‌كند و از ليست فعلي خارج مي‌شود،‌ در اين صورت بايد روي گزينه‌ي سه‌خط در بالاي ليست ضربه زده و فيلتر را براساس نوع محدوديت ايجاد‌شده تغيير دهيد. در اين قسمت حتي مي‌توانيد برنامه‌هايي كه تبليغات نمايش مي‌دهند هم فيلتر كنيد و از ليست برنامه‌هايي كه نمي‌خواهيد مسدود كنيد.

Location

در اين كارت مي‌توانيد موقعيت موبايل كودك را به‌صورت لحظه‌اي مشاهده كنيد. براي اين كار ابتدا گزينه‌ي Setup و سپس Turn On را انتخاب كنيد

مرجع متخصصين ايران مشاهده موقعيت مكاني موبايل فرزند در Google Family Link

Teacher Approved apps

در اين كارت برنامه‌هايي از سمت گوگل و براساس سن و فعاليت‌هاي او به شما پيشنهاد مي‌شود كه بيشتر حول محور اپليكيشن‌هاي يادگيريي يا سرگرمي-يادگيريي مي‌چرخد. اگر تمايل داريد كه كودك را به استفاده از اين برنامه‌ها تشويق كنيد مي‌توانيد از همين قسمت يكي از برنامه‌ها را انتخاب و روي دستگاه او نصب كنيد.

Screen time

در اين قسمت مي‌توانيد محدوديت‌هاي زماني براي استفاده از موبايل را كه در مراحل ساخت اكانت فرزند تعريف كرده‌ايد، تغيير دهيد كه شامل دو بخش محدوديت زماني روزانه و پيش‌ از خواب مي‌شود. در بخش Daily limit براي تغيير زمان محدوديت روزانه، روز موردانديشه متخصصين را انتخاب كرده و زمان محدوديت را تغيير دهيد. براي غيرفعال كردن محدوديت هم مي‌توان تيك آن روز را غيرفعال كرد و در بخش Bedtime هم امكان تغيير بازه زماني خواب فرزند براي هر روز به‌دلخواه وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران تنظيم محدوديت زماني استفاده از موبايل در Google Family Link

پس از رسيدن به محدوديت زمان دستگاه قفل شده و از همين‌جا مي‌توان قفل را به‌طور موقت برداشت يا به‌صورت تشويقي براي چند دقيقه زمان كار كردن با موبايل را با انتخاب گزينه‌ي Bonus time افزايش داد.

مرجع متخصصين ايران تنظيم محدوديت زماني استفاده از موبايل در Google Family Link

وضعيت

در كارت وضعيت مي‌توانيد آخرين زمان الكترونيك بودن موبايل و درصد باتري را چك كنيد. در پايين گزينه‌ي Play sound را كه انتخاب كنيد، موبايل با صداي بلند زنگ مي‌خورد و با انتخاب Settings به تنظيمات مهم دستگاه دسترسي خواهيد داشت:

  • Add/Remove user: با فعال‌ كردن اين گزينه، به فرد اختيار اضافه كردن پروفايل متخصصي جديد به موبايل را مي‌دهيد
  • Apps from unknown sources: با فعال كردن اين گزينه فرد مي‌تواند از محل ديگري به‌جز گوگل پلي برنامه نصب كند
  • Developer Options:‌ با فعال كردن اين گزينه، فرد مي‌تواند به گزينه‌هاي برنامه‌نويس موبايل دسترسي پيدا كند
مرجع متخصصين ايران مديريت موبايل از راه دور با Google Family Link

توصيه مي‌كنيم كه سه‌ گزينه‌ي فوق را به‌صورت موقت روشن كرده و پس از اين‌ كه كارتان به‌وسيله آن گزينه انجام شد آن را خاموش كنيد چراكه با فعال‌بودن هريك امكان تغيير تنظيمات يا انجام فعاليت‌هايي توسط متخصص موبايل وجود خواهد داشت كه از كنترل ابزار سرپرست سيستم خارج خواهد بود. به‌غير از موارد بالا سه تنظيم ديگر وجود دارند:

  • Location Settings: در اين قسمت مي‌توان موقعيت مكاني موبايل را خاموش و سطح دقت آن را تغيير داد.
  • App Permissions: در اين منو مي‌توانيد كليه دسترسي‌ موجود اپليكيشن‌هاي موبايل را مديريت و كنترل كنيد. با ورود به هريك از دسترسي‌ها ليستي از اپليكيشن‌هايي كه اين دسترسي براي آن‌ها مجاز يا غيرمجاز تعريف شده نشان داده شده و مي‌توانيد به‌طور مثال دسترسي به پيامك‌ها را براي هر برنامه خاموش يا روشن كنيد.
  • Reset device & delete data: اگر موبايل كودك گم شده يا قصد بازنشاني آن را داريد از اين قسمت مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد.
مرجع متخصصين ايران مديريت موبايل از راه دور با Google Family Link

مديريت حساب كودك و تنظيمات نمايش محتوا

در ابتداي صفحه يك كارت براي تنظيمات مربوط به حساب گوگل كودك وجود دارد كه مربوط به نحوه استفاده از سرويس‌هاي گوگل در موبايل يا ساير دستگاه‌ها مي‌شود. با ضربه‌ زدن روي Manage settings تنظيماتي مانند سطح‌بندي محتواي گوگل‌پلي، فعال‌سازي جست‌وجوي ايمن، فيلتر كردن سايت‌هاي نامناسب براي بخش‌هاي گوگل‌پلي، مرورگر كروم و سرويس جست‌وجو كه موقع ساخت حساب پيكربندي كرده‌ايد از همين‌جا قابل تغيير هستند.

مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات محدوديت نمايش محتوا در Google Family Link
مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات محدوديت نمايش محتوا در Google Family Link
مرجع متخصصين ايران تنظيمات رده سني گوگل پلي در Google Family Link
مرجع متخصصين ايران تنظيمات رده سني گوگل پلي در Google Family Link
مرجع متخصصين ايران تعيين نوع محتوايي كه براي دريافت نياز به كسب اجازه دارند
مرجع متخصصين ايران تنظيمات سيف سرچ در Google Family Link
مرجع متخصصين ايران تنظيمات سطح فيلتر محتوا در مرورگر كروم
مرجع متخصصين ايران شخصي‌سازي نمايش نتايج براساس جستجوهاي قبلي و علاقمندي‌ها

در بخش Youtube مي‌توانيد از بين يوتيوب مخصوص كودكان و يوتيوب عمومي يكي را انتخاب كنيد كه در مورد يوتيوب عمومي بايد تنظيمات بيشتري مانند تنظيم محدوده سني را براي محدودسازي محتوا انجام دهيد و گوگل نيز در اين خصوص به شما هشدار مي‌دهد كه ممكن است برخي محتواها همچنان مناسب تماشا نباشند. در بخش Photos نيز مي‌توانيد اشتراك‌گذاري تصاوير را از روي دستگاه فرزند غيرفعال كنيد.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات محتواي يوتيوب در Google Family Link

در قسمت دوم صفحه، جايي كه مربوط به تنظيمات حساب متخصصي مي‌شود، اين تنظيمات را مي‌توانيد تغيير دهيد:

  • Account info: اطلاعات فردي مانند نام و نام خانوادگي و تولد را در صورت ورود اشتباه اصلاح كنيد و همينطور رمز را تغيير داده يا به‌كلي حساب را حذف كنيد.
  • Controls for signing in: اگر كودك بخواهد با رايانامه خود در دستگاه يا سايتي وارد شود مي‌توانيد از اين قسمت تعيين كنيد كه نياز به اجازه و تأييد شما داشته باشد يا خير.
  • Controls for third party apps: اين‌ گزينه براي مديريت ورود به اپليكيشن‌ها و سايت‌ها با استفاده از اكانت گوگل بدون نياز به ثبت‌نام استفاده مي‌شود، كه در اين مورد هم مي‌توانيد تعيين كنيد كه براي ورود نياز به گرفتن اجازه باشد يا خير .
  • Location: اگر در اين بخش See your child's location را فعال كنيد مي‌توانيد موقعيت فرزند را در هر بخش يا دستگاهي كه اجازه دسترسي به موقعيت در آن وجود دارد مشاهده كنيد.
مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات اكانت گوگل كودك در Google Family Link
  • Privacy settings: اين بخش ذخيره داده‌هاي مربوط به استفاده از سرويس‌ها را شامل مي‌شود كه درواقع تنظيمات حريم خصوصي كودك شما به‌حساب مي‌رود. اگر وارد بخش Account data settings شويد مي‌توانيد در مورد ذخيره‌سازي اين داده‌هاي فعاليت فرزندتان در حساب او تصميم بگيريد:
مرجع متخصصين ايران شخصي سازي تنظيمات حريم خصوصي اكانت كودك در Google Family Link

۱. Web & App Activity: كوچك‌ترين فعاليت‌هاي متخصص در هريك از سرويس‌هاي گوگل از جمله اندرويد در اين بخش ذخيره مي‌شود. اگر تمايل داريد افزون بر قسمت App activity كه استفاده‌هاي كودك از موبايل و زمان‌ آن را نشان مي‌دهد، جزئيات بيشتر از فعاليت از جمله اين‌ كه چه زماني به كدام منو رفته و چه تغييراتي اعمال شده و همچنين فعاليت‌هاي خارج از سيستم‌عامل از جمله سرويس‌هاي ديگر و سوابق جست‌وجو را مشاهده كنيد،‌ بايد اين گزينه را فعال كنيد.

۲. YouTube History: يوتيوب يكي ديگر از سرويس‌هاي مهم گوگل به‌شمار مي‌رود كه به‌دليل وجود بخش‌هاي مختلف در آن، فعاليت‌هاي انجام‌گرفته كاملاً مستقل از سرويس‌هاي ديگر ذخيره مي‌شوند كه از اينجا بايد در مورد ثبت‌ شدن يا نشدن مواردي چون جست‌وجو، تاريخچه تماشا و ساير موارد ديگر تصميم بگيريد.

۳. Contact info from devices و App info from devices: اين دو گزينه به‌ترتيب براي ذخيره‌سازي اطلاعات مخاطبان و اطلاعات اپليكيشن‌هاي دستگاه براي ارائه پيشنهاد‌هاي بهتر و تعامل يكپارچه‌تر اپليكيشن‌ها با سرويس‌هاي گوگل به‌كار مي‌روند.

مديريت درخواست‌هاي اجازه كودك براي تأييد يا رد كردن

در بالا از تنظيماتي صحبت كرديم كه هركدام مي‌تواند تنها به درخواست متخصص و تأييد شدن از سمت سرپرست تغيير يابد. اين درخواست‌ها معمولاً به‌صورت اعلان به سرپرست نشان داده مي‌شوند اما براي مشاهده كليه درخواست‌ها و تاريخچه آن‌ها به صفحه اصلي Family Link برويد، روي گزينه سه‌خط بالا ضربه زده و Approval requests را انتخاب كنيد. در قسمت Pending مي‌توانيد درخواست‌ها را رد يا تأييد كنيد. همچنين درخواست‌هاي نصب اپليكيشن از گوگل‌پلي نيز در اينجا فهرست مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران مديريت درخواست ها در Google Family Link

كد دسترسي موقت

در مواقعي كه مي‌خواهيد در موبايل كودك برخي تنظيمات را تغيير دهيد، برنامه نصب كنيد يا حساب كودك را از روي موبايل حذف و ويژگي‌هاي كنترل والدين را غيرفعال كنيد، لازم است كه رمز حساب خود به‌عنوان سرپرست را وارد كنيد اما اگر موبايل كودك به اينترنت دسترسي نداشته باشد، بايد از كد دسترسي موقت استفاده كنيد چراكه صحت‌سنجي رمز تنها به‌صورت الكترونيك امكان‌پذير است.

براي مشاهده كد دسترسي والدين، از صفحه اصلي Family Link در موبايل خودتان، روي گزينه سه‌خط بالا ضربه زده و Parent access code را انتخاب كنيد. سپس در موبايل فرزند، در جايي كه از شما رمز عبور خواسته مي‌شود گزينه Try another way را انتخاب و سپس كد تأييد موقت را وارد كنيد. اين كد به‌مدت پنج دقيقه اعتبار دارد و پس از آن بايد كد جديدي دريافت كنيد.

مرجع متخصصين ايران كد دسترسي موقت در Google Family Link

مديريت اعلان‌ها

از آنجاكه فعاليت‌ها و درخواست‌هاي متخصص بايد به اطلاع والدين برسد، مي‌توان تنظيم كرد كه اين اطلاع‌رساني‌ها به چه شكلي انجام شود. به‌طور پيش‌فرض براي سه فعاليت يعني درخواست نصب اپليكيشن، درخواست‌هاي دسترسي به سايت و فعاليت‌هاي انجام‌گرفته از سوي متخصص هم به‌صورت اعلان و هم به‌صورت رايانامه به سرپرست اطلاع‌رساني مي‌شود و ازآنجاكه اطلاع‌رساني رايانامهي ممكن است باعث شلوغي آن شود مي‌توان آن را غيرفعال كرد.

براي اين كار از صفحه اصلي Family Link در موبايل خودتان، روي گزينه سه‌خط بالا ضربه زده و Notification settings را انتخاب كنيد. حال هركدام از موارد كه مي‌خواهيد اعلان‌هاي آن‌ها را شخصي‌سازي كنيد انتخاب كنيد و از صفحه بعد نوع اطلاع‌رساني براي هريك را تعيين كنيد. در صورتي كه قصد داريد هيچ اعلاني دريافت نكنيد دو گزينه App notifications و Email notifications را خاموش كنيد.

مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات اعلان Google Family Link

حذف حساب كودك و خارج كردن دستگاه از حالت سرپرستي‌شده

براي حذف حساب كودك و برداشتن محدوديت‌ها تنها كافي است به تنظيمات و قسمت Accounts & sync يا Accounts & backup برويد، حساب گوگل كودك را انتخاب كرده و روي Remove account ضربه بزنيد. در ادامه رمز اكانت جيميل سرپرست از شما خواسته مي‌شود كه با وارد كردن آن، حساب از روي موبايل حذف و محدوديت‌ها برداشته خواهند شد.

در اين يادگيري سعي كرديم مطالعه كاملي از ابزار كنترل والدين گوگل در موبايل‌هاي اندرويد ارائه دهيم. اگر در رابطه با ساخت جيميل براي كودكان و فعال كردن Family Link با اشكالي مواجه شده يا در مورد امكانات مختلف آن اشكال يا سؤالي برايتان پيش آمده، آن را با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات