جيلبريك چيست؛ هرآنچه كه بايد بدانيد

شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران تصوير قفل روي صفحه آيفون
اگر موبايل آيفون خود را جيلبريك كنيم چه اتفاقي براي آن مي‌افتد؟ در اين مقاله مزايا و معايب انجام اين كار را مطالعه خواهيم كرد.
تبليغات

در قلمرو موبايل‌هاي هوشمند، آيفون به‌عنوان دستگاهي شناخته مي‌شود كه به‌دليل طراحي زيبا، رابط بصري و اقدامات امنيتي قوي خود مشهور است. با اين حال، در زير نماي بيروني صيقلي، زيربنايي قرار دارد كه مي‌توان آن را از طريق فرايندي به نام جيلبريك سفارشي كرد و تا حدودي ارتقا داد.

جيلبريك در اصل شامل دسترسي‌هاي بيشتر به آيفون مي‌شود و به شما امكان كنترل بدون محدوديت بر سيستم‌عامل و فايل‌هاي سيستمي آن را مي‌دهد. اين بدان معنا است كه مي‌توانيد برنامه‌هاي شخص ثالثي را كه از طريق اپ استور رسمي در دسترس نيستند نصب كنيد، ظاهر و احساس دستگاه خود را سفارشي كنيد و حتي محدوديت‌هاي شركت مخابراتي را باز كنيد كه البته قابليت آخر آنچنان در ايران متخصصدي نيست.

جيلبريك كردن دستگاه باعث باطل شدن گارانتي آن مي‌شود و از جمله كارهايي است كه افراد آن را با مسئوايت خودشان انجام مي‌دهند؛ بنابراين اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران هيچ مسئوليتي در قبال بريك شدن يا خراب شدن موبايل بر اثر اقدامات نادرست نخواهد داشت.

جيلبريك چيست؟

اگر بخواهيم با مثالي جيلبريك را ساده‌تر توضيح دهيم، چنين فرايندي مانند روت كردن موبايل هاي اندرويد است كه به متخصصان اجازه مي‌دهد تا به برخي از قابليت‌هايي كه شركت سازنده كار با آن‌ها را محدود كرده، دسترسي پيدا كنيد.

اپل هميشه محدوديت‌هاي نرم‌افزاري زيادي را در رابط متخصصي موبايل‌هايش اعمال مي‌كند كه با جيلبريك كردن، محدوديت‌هاي يادشده تا حد زيادي از بين مي‌روند و دست متخصصان در زمينه دسترسي به فايل‌هاي سيستمي بسيار آزادتر مي‌شود. جيلبريك بيشتر در موبايل‌هاي آيفون انجام مي‌شود اما مي‌توان آن را در دستگاه‌هاي اندرويد و ساير پلتفرم‌هاي موبايل نيز انجام داد.

مرجع متخصصين ايران آيفون جيلبريك شده
جيلبريك كردن آيفون و سفارشي‌سازي منوي آن

بايدها و نبايدهاي جيلبريك كردن آيفون

قبل از اينكه تصميم بگيريد و براي جيلبريك كردن آيفون خود اقدامي انجام دهيد، بهتر است به نكاتي كه در ادامه خواهيم پرداخت توجه ويژه‌اي داشته باشيد.

  • تحقيقات خود را انجام دهيد و مطمئن شويد كه خطرات موجود قبل از جيلبريك كردن آيفون را درك كرده‌ايد.
  • فقط در صورتي كه با استفاده از ترمينال و ساير ابزارهاي خط فرمان راحت هستيد، آيفون خود را جيلبريك كنيد.
  • حتماً قبل از جيلبريك كردن آيفون از اطلاعات آن نسخه همراه تهيه كنيد؛ زيرا گاهي پيش مي‌آيد كه مجبور شويد موبايل را فكتوري ريست كنيد كه در اين صورت تمام اطلاعات شما از بين خواهد رفت.
  • از ابزارهايي استفاده كنيد كه قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند و سعي نكنيد در انتخاب نرم‌افزاري اولين نفر باشيد، زيرا چنين انتخابي ريسك بسيار زيادي دارد.
  • از آنجا كه ارزش موبايل آيفون در ايران بسيار زياد است، سعي كنيد عمليات جيلبريك كردن را روي موبايل‌هاي جديد امتحان نكنيد و آن را به مدل‌هاي پايين‌تر از آيفون ۱۱ اختصاص دهيد تا در صورت بروز اشكال، ضرر زيادي را متحمل نشويد.
  • در آخر نيز سعي نكنيد از جيلبريك كردن موبايل خود در جهت كارهاي غيرقانوني يا غيراخلاقي استفاده كنيد كه در اين صورت عواقب آن كاملاً برعهده خودتان خواهد بود.

آيا جيلبريك كردن آيفون واقعاً ضروري است؟

سيستم‌عامل iOS در حال‌ حاضر بسيار متخصصپسند و قابل‌ تنظيم است و برنامه‌ها و ويژگي‌هاي زيادي از طريق اپ استور در دسترس متخصصان قرار دارد؛ بنابراين جيلبريك كردن آيفون علاوه‌بر اينكه براي بسياري از افراد ضروري نيست، بلكه كاري بيهوده تلقي مي‌شود.

با اين حال برخي افراد نيز هستند كه در زمينه تعميرات موبايل فعاليت مي‌كنند يا كنجكاو هستند كه موبايل خود را بيشتر از حالت عادي شخصي‌سازي كنند. جيلبريك كردن به آن‌ها كنترل بيشتري روي آيفون مي‌دهد و همچنين به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا موبايل را به گونه‌اي سفارشي كنند كه بدون جيلبريك امكان‌پذير نيست.

يادگيري جيلبريك بدون سيستم مك و كامپيوتر

جيلبريك كردن آيفون به آساني روت كردن موبايل‌هاي اندرويد نيست و چند لايه امنيتي اضافه دارد كه بايد از آن‌ها بگذريد. علاوه‌بر روش‌هايي كه با استفاده از سيستم براي جيلبريك كردن آيفون وجود دارد، اپليكيشن‌هايي نيز هستند كه اين كار را تنها ازطريق موبايل برايتان انجام مي‌دهند. در ادامه ۲ نرم‌افزار متخصصدي جيلبريك iOS‌هاي ۱۴ تا ۱۶ را معرفي و به‌صورت خلاصه مطالعه خواهيم كرد.

Zeon Jailbreak Tool

وقتي صحبت از جيلبريك كردن آيفون يا آيپد به ميان مي‌آيد، بدون شك Zeon يكي از بهترين ابزارهايي است كه مي‌توانيد به آن اعتماد كنيد. اين برنامه با استفاده از استخراج‌گر‌هاي داخلي جيلبريك كردن دستگاه‌هاي مختلف iOS را آسان مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران نرم‌افزار Zeon Jailbreak Tool

Zeon همچنين به شما امكان مي‌دهد تا ترفندهاي مختلف، برنامه‌هاي شخص ثالث، تم‌ها، بازي‌ها و بسياري موارد ديگر را بدون هيچ اشكالي روي دستگاه خود نصب كنيد. تا زماني كه به دستورالعمل‌هاي اوليه آن توجه كنيد، مي‌توانيد با استفاده از اين نرم‌افزار دستگاه‌هاي داراي سيستم‌عامل iOS با نسخه‌هاي ۱۴، ۱۵ و ۱۶ را جيلبريك كنيد. يكي از مزيت‌هاي Zeon نياز نداشتن به دانش متخصص خاصي است، به‌طوري كه تقريباً تمام افراد مي‌توانند با آن كار كنند.

TiJong Xuni Jailbreak

TiJong Xuni يكي از جديدترين ابزارهاي جيلبريك موجود در بازار است. هنگامي كه براي اولين بار منتشر شد، اين ابزار براي جيلبريك كردن iOS 15 به iOS 15.6 مورد استفاده قرار گرفت، اما اكنون، بسياري از توسعه‌دهندگان از آن براي جيلبريك iOS 16 نيز بدون هيچ اشكالي استفاده مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران نرم‌افزار TiJong Xuni Jailbreak

با جيلبريك كردن موبايل با TiJong Xuni، مي‌توانيد SnowDock ،Wetr، و ساير برنامه‌هاي بهينه‌سازي را نصب كنيد، لانچرهاي iOS را دريافت كنيد، برخي از سيستم‌عامل‌هاي كامپيوتري را روي موبايل نصب كنيد، بازي‌هاي الكترونيك انجام دهيد و بسياري موارد ديگر؛ بنابراين اگر به‌دنبال روش مناسبي براي جيلبريك iOS 16 هستيد، نرم‌افزار مذكور يكي از آن‌ها است.

مزايا و معايب جيلبريك كردن

تا اينجاي مقاله بايد حدوداً متوجه مزايا و معايب جيلبريك كردن شده باشيد اما در اين بخش به‌طور دقيق‌تر به آن‌ها خواهيم پرداخت.

مزايا

  • گزينه‌هاي سفارشي‌سازي بيشتر
  • امكان نصب برنامه‌هايي كه در اپ استور موجود نيستند
  • امكان نصب ترفندهايي كه مي‌توانند عملكرد آيفون شما را بهبود ببخشند
  • امكان حذف برنامه‌هاي پيش‌فرضي كه استفاده نمي‌كنيد
  • امكان باز كردن قفل آيفون براي استفاده از اپراتورهاي مخابراتي ديگر (در ايران متخصصدي ندارد)

معايب

  • افزايش خطرات امنيتي
  • امكان بريك شدن موبايل آيفون شما
  • اشكالات احتمالي ناپايداري و سازگاري
  • باطل شدن گارانتي
  • اشكال در به‌روزرساني به نسخه‌هاي جديد iOS

نتيجه‌گيري

جيلبريك كردن قابليت قدرتمندي است كه مي‌توان از آن براي شخصي‌سازي آيفون و باز كردن قفل ويژگي‌هاي موبايل استفاده كرد. با اين حال، قبل از تصميم‌گيري در مورد اينكه آيا دستگاه خود را جيلبريك كنيد يا نه، بايد خطرات و مزاياي آن را بسنجيد. اگر ريسك خطرات احتمالي را نمي‌پذيريد و براي كار يا تحصيل به آيفون خود متكي هستيد، شايد بهتر باشد آن را بدون جيلبريك رها كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات