Error 53 آيفون شما را به يك تكه فلز بي‌مصرف تبديل مي‌كند

جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تدابير امنيتي سخت‌گيرانه‌ي اپل در آيفون‌هاي جديد باعث بروز خطايي با نام Error 53 بعد از تعمير آيفون 6 مي‌شود. اين خطا باعث از كار افتادن كامل موبايل شده و هيچ راه حلي هم براي آن وجود ندارد. جالب اينجا است كه تاكنون هيچ هشداري از سوي اپل درباره‌ي اين اشكال خطرناك به متخصصان داده نشده است. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

 هزاران نفر از متخصصان آيفون 6 ادعا مي‌كنند كه موبايل آن‌ها به دليل اينكه توسط تعميركاري به جز اپل تعمير شده، كاملاً غير قابل استفاده شده است. به طور خلاصه بايد گفت در صورتي كه با «خطاي ۵۳» روبرو شويد، آيفون شما رسماً نابود شده است و هيچ راهي براي بازگرداندن آن وجود ندارد.

اين اشكال در صورتي بروز پيدا مي‌كند كه دكمه‌ي هوم دستگاه كه سنسور تشخيص اثر انگشت تاچ آي‌دي در آن قرار دارد، توسط فرد يا شركتي به جز اپل تعويض شود. همچنين بعضي از متخصصان كه موبايل آن‌ها صدمه ديده است و بدون تعمير به استفاده از موبايل خود ادامه داده بودند هم اين اشكال را گزارش كرده‌اند.

اين اشكال تنها وقتي مشخص مي‌شود كه سيستم عامل آيفون خود را به آخرين نسخه از iOS 9 آپديت كنيد. براي همين بسياري از متخصصان چندين روز يا هفته، بدون اينكه متوجه باشند چه بلايي قرار است بر سر تلفن‌شان بيايد، از آن استفاده مي‌كرده‌اند.

بعد از نصب آپديت، تعداد زيادي از متخصصان متوجه شده‌اند كه موبايل گران‌ارزش آن‌ها كاملاً غير قابل استفاده شده است و تمامي عكس‌ها و اطلاعاتشان به طرز غير قابل بازگشتي از دست رفته است.

متخصص كارشناسان فناوري عقيده دارند كه اپل به خوبي از اين اشكال آگاهي داشته است، اما در اين باره هيچگونه هشداري به متخصصانش نداده است.

آنتونيو اولموس، عكاس آزاد و به اعتراف خودش طرفدار دوآتشه‌ي اپل است و مي‌گويد كه اين اشكال دو هفته‌ي پيش بعد از آپديت سيستم عامل براي آيفون او اتفاق افتاده است. اولموس قبل از اين آيفون خود را در جريان سفر خود به مقدونيه تعمير كرده بود. او در اين باره مي‌گويد:

"سپتامبر سال گذشته در بالكان مشغول پوشش بحران پناهجويان بودم كه متاسفانه تلفنم را به زمين انداختم. از آنجايي كه براي ادامه‌ي كار به شدت به آن احتياج داشتم و هيچ اپل استوري هم در مقدونيه وجود ندارد، مجبور شدم در يك فروشگاه محلي موبايل خود را تعمير كنم. آن‌ها صفحه و دكمه‌ي هوم را تعمير كردند و موبايل دوباره بدون نقص كار مي‌كرد."

متخصص كارشناسان فناوري عقيده دارند كه اپل به خوبي از اين اشكال آگاهي داشته است، اما در اين باره هيچگونه هشداري به متخصصانش نداده است.

او مي‌گويد اين موضوع را فراموش كرده بود، تا اينكه نوتيفيكيشن آپديت آيفون طبق معمول از سوي اپل براي او فرستاده شد. او بر روي دكمه‌ي Accept كليك كرده و چند ثانيه بعد با «خطاي ۵۳» روبرو مي‌شود كه به معناي مرگ رسمي آيفون است.

وقتي اولموس كه به گفته‌ي خودش در طي ساليان گذشته هزاران دلار خرج محصولات اپل كرده است موبايل خود را به يك اپل استور در لندن برد، متخصصان اپل به او مي‌گويند كه هيچ كاري از دست آن‌ها بر نمي‌آيد و موبايل او عملاً بي‌مصرف است. او مجبور شد ۲۷۰ پوند براي جايگزين كردن موبايل خود پرداخت كند و از اين بابت بسيار خشمگين است.

اولموس مي‌گويد:

"تمام اين ماجرا غير عادي است. چگونه ممكن است يك شركت به عمد محصول خود را با يك آپديت بي‌مصرف كند و در اين باره به مشتريان خود اخطار ندهد؟ خارج از كشورهاي توسعه يافته اپل استورها بسيار كمياب هستند و بسيار با هم فاصله دارند. در صورتي كه تلفن شما در كشورهاي جهان سوم آسيب ببيند، تنها راه درست كردن آن‌ مراجعه به تعميركاران غير رسمي است."

اولموس تنها قرباني اين اشكال نيست. اگر عبارات “iPhone 6” و “error 53” را در گوگل جستجو كنيد، با انبوهي از افرادي كه تلفن گران‌ارزش‌شان تنها به يك شي زينتي تبديل شده است مواجه خواهيد شد.

چگونه ممكن است يك شركت به عمد محصول خود را با يك آپديت بي‌مصرف كند و در اين باره به مشتريان خود اخطار ندهد؟

براي مثال يكي از متخصصان اپل در تاريخ ۳۱ دسامبر در فروم انجمن همراهي اپل نوشته است كه آيفون خود را ژانويه‌ي سال ۲۰۱۵ در دوبي خريداري كرده است. يك ماه بعد موبايل از دست او زمين مي‌خورد و آسيب جزئي مي‌بيند.

او همچنان بدون هيچ اشكالي از آيفون خود استفاده مي‌كرد، تا اينكه پس از نصب iOS 9 در ماه نوامبر با «خطاي ۵۳» مواجه مي‌شود. اين متخصص مي‌نويسد:

"اين پيغام خطا به دليل اينكه من موبايل خود را خراب كرده باشم به وجود نيامده است. آيفون من به مدت ۱۰ ماه بدون هيچ اشكالي كار مي‌كرد. من تمامي اطلاعاتم را به خاطر اين خطا از دست داده‌ام. از اپل انتظار ندارم كه صفحه‌ي موبايل من را تعمير كند، بلكه تنها خواسته‌ي من از اپل اين است كه اشكال خطاي ۵۳ را برطرف كند تا بتوانم دوباره از آيفون خود استفاده كنم، اما آن‌ها چنين كاري نمي‌كنند."

آيا اين حركت اپل كه به انديشه متخصصين مي‌رسد براي فشار آوردن به تعميركاران مستقل باشد، نقض قوانين رقابت است؟ به عنوان مثال، سازندگان خودرو حق ندارند كه به خريدارانشان اصرار كنند تا خودروهاي خود را براي سرويس فقط نزد آن‌ها بياورند.

مرجع متخصصين ايران سنسور اثر انگشت

اپل براي تعمير دكمه‌ي هوم آيفون ۶ در انگليس از مشتريان خود ۲۳۶ پوند پول مي‌گيرد، در حالي كه يك تعميركار مستقل با كسري از اين مبلغ همين كار را انجام مي‌دهد.

كايل وينز، متخصص كارشناس تكنولوژي ساكن كاليفرنيا كه وب‌سايت مشهور iFixit را اداره مي‌كند مي‌گويد:

"اين يك اشكال اساسي است. صفحه‌ي مربوط به ارور ۵۳ در وبسايت ما ۱۳۸ هزار بازديد داشته است و اين به معناي شايع بودن اين اشكال بين متخصصان اپل است. اين اشكال زماني اتفاق مي‌افتد كه در جريان فرآيند تعمير آيفون، دكمه‌ي هوم يا كابل آن تعويض شود. بعد از آپديت نرم‌افزاري، سيستم عامل چك مي‌كند كه آيا موبايل همچنان از همان سخت‌افزار استفاده مي‌كند يا خير، و در صورتي كه پاسخ منفي باشد، به سادگي موبايل را قفل مي‌كند. هيچ اخطار يا هشداري در اين زمينه داده نمي‌شود و تا جايي كه من مي‌دانم، هيچ راهي براي بازگرداندن تلفن از دست رفته وجود ندارد."

او مي‌گويد مشخص نيست كه آيا اپل اين حركت را از عمد انجام مي‌دهد، تا كساني را كه تلفن‌شان به زمين افتاده است مجبور كند به اپل استور مراجعه كنند، يا اين خطا صرفاً يك باگ است. وينز در ادامه مي‌گويد:

"اپل هيچگاه علاقه نداشته است كه اشخاص ثالث محصولاتش را تعمير كنند و به انديشه متخصصين مي‌رسد كه اين مورد هم در راستاي سياست‌هاي قبلي اپل باشد. اپل بايد اجازه دهد تا مشتريانش بتوانند پس از تعمير، دستگاه خود را مجدداً كاليبره كنند. تنها در صورتي كه اعتراضات به اين اشكال شديد باشد اپل درباره‌ي آن كاري خواهد كرد."

تنها در صورتي كه اعتراضات به اين اشكال شديد باشد اپل درباره‌ي آن كاري خواهد كرد.

اين اشكال گريبان‌گير چند تن از نويسندگان وب‌سايت‌هاي تكنولوژي نيز بوده است. مايك وينر نويسنده‌ي وبسايت ديلي دات و روبن اسپارزا نويسنده‌ي iCracked هم آيفون خود را به دليل اين اشكال از دست داده‌اند.

اسپارزا در اين باره مي‌نويسد:

"وقتي از متخصصان اپل درباره‌ي اين اشكال پرسيدم، خود آن‌ها هم از آن اطلاع چنداني نداشتند. تعويض هيچ قطعه‌اي خطا را برطرف نمي‌كند، هيچ روش نرم‌افزاري اين اشكال را درست نكرده و هيچ راهي براي دسترسي به حافظه‌ي موبايل وجود ندارد. تنها راه حل آن‌ها يك آيفون جديد است."

يكي از سخنگويان اپل در اين باره مي‌گويد:

"ما از اطلاعات اثر انگشت توسط يك حريم امن كه به صورت يكتا با سنسور تاچ آي دي جفت شده است، محافظت مي‌كنيم. وقتي آيفون توسط يك سرويس‌ دهنده‌ي مجاز اپل تعمير شود، در صورتي كه فرآيند تعمير در سنسور تاچ آي‌دي تغييري ايجاد كند، فرآيند جفت‌سازي دوباره تاييد (Validate) مي‌شود. اين فرآيند باعث تضمين امنيت دستگاه و قابليت‌هاي مرتبط با تاچ آي‌دي در iOS مي‌شود. بدون اين جفت سازي يكتا، يك سنسور تاچ آي‌دي مخرب مي‌تواند جايگزين سنسور اصلي شود و به حريم امن دسترسي پيدا كند. وقتي iOS متوجه مي‌شود كه فرآيند جفت‌سازي ناموفق بوده است، تاچ آي‌دي و اپل پي غير فعال مي‌شوند تا دستگاه ايمن باقي بماند.وقتي آيفون توسط يك تعميركار غير مجاز سرويس شود، نمايشگر معيوب و يا ديگر اجزاي نامعتبر كه بر روي تاچ اي‌دي تاثير مي‌گذارند ممكن است بر فرآيند تاييد اعتبار جفت سازي تاثير بگذارند. اين كار موجب مي‌شود كه پس از آپديت سيستم عامل با «خطاي ۵۳» روبرو شويد. اگر كسي از مشتريان ما با خطاي ۵۳ روبرو شده است، پيشنهاد مي‌كنيم تا با همراهي اپل تماس بگيرد."

به انديشه متخصصين شما آيا توضيحات سخنگوي اپل درباره‌ي اين اشكال براي شما قانع كننده است؟ هم انديشي ها خود را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات