مروري بر تاريخچه موتورولا؛ اولين شركت توليد‌كننده‌ي موبايل‌هاي موبايل

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براي علاقمندان به موبايل‌هاي هوشمند، شنيدن نام موتورولا تداعي كننده‌ي موبايل‌هاي تاشوي بسيار زيبا است. با معرفي موبايل‌هاي به ياد ماندني، موتورلا بيش از نيم قرن است كه از پيشروان خلاقيت و نوآوري به شمار مي‌رود. در ادامه به مطالعه گذشته‌ي اين شركت قديمي خواهيم پرداخت.
تبليغات

نام موتورولا براي بسياري يك خاطره است. شايد بسياري از علاقمندان به موبايل‌هاي هوشمند اولين موبايل خود را از اين كمپاني خريداري كرده باشند. شركتي كه محصولات آن به زيبايي شهره هستند. در ادامه مروري بر تاريخچه‌ي اين شركت بزرگ و تاثيرگذار در عرصه‌ي موبايل‌هاي هوشمند خواهيم پرداخت.

آغاز كار با راديوي خودروها و ساخت باتري Eliminiator

همه چيز از حدود سال ۱۹۲۰ با سفر پاول گالوين به شيكاگو در جستجوي كار آغاز شد. پس از كار براي چند شركت باتري‌سازي محلي و چند تلاش براي راه اندازي كسب و كار خود، او با همكاري برادرش، جو گالوين كارخانه‌ي گالوين را در سال ۱۹۲۸ افتتاح كرد.

اين شركت كه تنها ۵۶۵ دلار سرمايه و ۵ نيروي ساده داشت، بر روي ساخت باتري Eliminator ها تمركز كرده بود. اين دستگاه باعث مي‌شد تا راديوهاي باتري‌خور را بتوان با برق خانگي نيز استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران 1 60f08

همانند بسياري از كارخانجات، كارخانه‌ي گالوين نيز از بحران اقتصادي سال ۱۹۲۹ در جهان، بي‌نصيب نماند. در تلاش براي رهايي از بحران، گالوين آزمايش‌هاي خود را براي ورود به صنعت راديوهاي قابل حمل آغاز كرد و از كاركنان خود خواست تا راديويي براي خودروها بسازند كه ارزان ارزش بوده و بتوان آن را روي هر خودرويي نصب كرد.

مرجع متخصصين ايران 2 b1345

پس از يك سال اين شركت موفق به ساخت راديوي مورد انديشه متخصصين با نام موتورولا شد. نام اين محصول تركيبي از motorcar و victrola بود. حدود سال ۱۹۳۰، گالوين راديويي با نام راديوي پليس ساخت كه فقط امواج راديويي مخابره شده توسط پليس‌ها را دريافت مي‌كرد. به علاوه اين شركت راديوي خانگي با نوآوري‌هاي جديد را نيز در همان سال‌ها ساخت.

مرجع متخصصين ايران 3 4de94

حدود سال ۱۹۳۸ ميلادي اين شركت تحقيقات بر روي تلويزيون‌ها را آغاز كرد. با اين حال كار روي اين پروژه به دليل انجام پروژه‌هاي مرتبط با جنگ جهاني متوقف شد و اين شركت روي ساخت لوازم ارتباطي در جنگ مانند واكي تاكي‌ها متمركز شد.

مرجع متخصصين ايران 4 354e4

انجام كارهاي تحقيقاتي روي تلويزيون‌ها در سال ۱۹۴۵ بار ديگر آغار شد و گالوين اولين تلويزيون خود را در سال ۱۹۴۷ ميلادي معرفي كد. اين تلويزيون كه Golden View نام داشت بسيار مورد توجه قرار گرفت. گالوين توانست با گذشت تنها يك سال از زمان معرفي، بيش از ۱۰۰ هزار دستگاه از اين تلويزيون را به فروش رسانده و به چهارمين توليد كننده‌ي بزرگ تلويزيون در آمريكا تبديل شود.

مرجع متخصصين ايران 5 984fe

سال ۱۹۴۷ سالي تعيين كننده براي اين شركت بود چرا كه پسر گالوين، رابرت نيز به كارخانه پيوست و نام آن به موتورولا تغيير كرد. اندكي پس از تغيير نام شركت، موتورلا بر روي گرم‌كن‌هاي خودروها نيز سرمايه‌گذاري كرد اما به دليل برخي اشكالات مهندسي اين پروژه به شكست انجاميد.

ورود به بازار سرگرمي‌هاي خانگي

مانند شركت‌هاي ديگر مرتبط با فناوري، اختراع ترانزيستورها موقعيت تجاري جديدي براي موتورلا فراهم كرد. اين شركت به سرعت گروهي براي كار بر روي نيمه‌هادي‌ها تشكيل داد و توانست محصولاتي مانند ترانزيستورهاي سه امپ بسازد. موتورولا حتي به شركت‌هاي رقيب نيز محصولات خود را مي‌فروخت.

در حوالي سال ۱۹۵۰ ميلادي، لوازم سرگرمي خانگي مانند تلويزيون‌ها در آمريكا به شدت مورد توجه متخصصان قرار گرفتند. موتورولا نيز از فرصت استفاده كرده و بر روي ساخت فونوگراف‌هاي استريو تمركز كرد و اولين فونوگراف را در سال ۱۹۵۸ معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران 6 d256c

اين كار موتورولا نيز موفقيت‌آميز بود و فروش فونوگراف‌هاي موتورولا از كل فروش فونوگراف‌هاي ساخت تمامي شركت‌هاي رقيب در سال قبل آن نيز پيشي گرفت. اين موفقيت با توسعه‌ي دستگاه‌هايي كه تركيبي از استريوها، راديوها و تلويزيون‌ها بودند ادامه يافت تا جايي كه نام موتورولا در اذهان عمومي به عنوان يك شركت سازنده لوازم سرگرمي حك شد.

مرجع متخصصين ايران 7 825ae

سال ۱۹۵۸ سالي بود كه ناسا نيز بوجود آمد. موتورولا از اولين تامين كنندگان لوازم براي ناسا بود و براي اين شركت لوازم مخابراتي توليد مي‌كرد.

در ماموريت مشهور آپولو ۱۱ نيز بيش از صدها مهندس موتورولا در حال طراحي و تست لوازم الكترونيكي فضاپيماي مورد استفاده بودند. بعد از آن كه نيل آرمسترانگ اولين انساني نام گرفت كه پا بر روي ماه گذاشت با لوازم مخابراتي ساخت موتورولا پيام معروف «يك قدم كوچك براي من و يك قدم بزرگ براي بشريت» را به زمين ارسال كرد.

مرجع متخصصين ايران 8 5abf9

در سال ۱۹۵۹ بنيان‌گذار موتورولا، پاول گالوين از دنيا رفت. وي قبل از مرگش پسر خود رابرت را به عنوان رئيس و خود را نيز به عنوان مديرعامل معرفي كرده بود. پس از مرگ پدر، رابرت كنترل امور را در دست گرفت و گسترش جهاني موتورولا آغاز شد.

تمركز بر روي لوازم الكتريكي بالارده

با آغاز سال ۱۹۷۰ تغييرات در موتورولا نيز آغاز شد. در سال ۱۹۷۴، اين شركت بخش محصولات خانگي خود را به فروش رساند و در اواخر سال ۱۹۷۸ شروع به برچيده كردن بخش راديوهاي خودرو كرد. موتورولا آخرين راديو براي خودروها با نام خود را در سال ۱۹۸۷ ساخت.

اين تغييرات در راستاي تمركز بيشتر موتورولا بر روي قطعات الكتريكي بالارده بود. اين شركت اولين ميكرو پردازنده‌ي خود را در سال ۱۹۷۴ معرفي كرد. پردازنده‌اي كه نسخه‌ي بهبود يافته‌ي آن در خودروهاي ساخت جنرال موتورز نيز مورد استفاده قرار گرفت.

مرجع متخصصين ايران 9 4d598

از ديگر دستاوردهاي موتورولا در دهه‌ي ۸۰ ميلادي، مي‌توان به عقد قرارداد با شركت ژاپني توشيبا براي انتقال تخصص خود در ساخت ميكروپردازنده‌ها در ازاي گرفتن تخصص توشيبا در زمينه‌ي ساخت Dramها اشاره كرد.

آغاز تجارت مخابراتي

با ايجاد تغييرات توجه موتورلا به سمت كسب و كار ارتباطات متمركز شد. بخشي كه عملكرد فوق‌العاده‌اي داشت. اين شركت كه متخصصان بسياري را از شركت‌هاي مانند اپل و GE جذب كرده بود فروش پيجرهاي خود در رنگ‌هاي مختلف را آغاز كرد.

موتورولا اولين مودم كابلي خود با نام CyberSURFR را در ۱۹ آوريل سال ۱۹۹۵ ميلادي معرفي كرد. سپس در اواخر دهه‌ي ۹۰ توانست پروتكل VoIP خود كه مي‌توانست با شبكه‌ي GSM ارتباطات تلفني برقرار كند را تكميل كرد.

مرجع متخصصين ايران 10 455e7

در عين حال، موتورولا در حال كار بر روي ايريديوم نيز بود. اين پروژه چند ميليارد دلاري در انديشه متخصصين داشت تا با استفاده از ماهواره‌هايي كه در فاصله‌ي كمي از زمين به دور آن مي‌چرخند، كل دنيا را به صورت بي‌سيم به هم متصل كند.

اين كمپاني در اواخر دهه‌ي ۹۰ دچار ضرر شد چرا كه بازار نيمه‌هادي‌ها و پيجينگ افت كرده بود و تلفن‌ها نيز با توجه به بحران ۱۹۹۷ آسيا به خوبي به فروش نمي‌رفتند. اين اتفاق باعث تغييرات گسترده در مديريت و ادغام تمامي بخش‌هاي مخابراتي در قالب يك سازمان با نام Communications Enterprise شد. در سال ۱۹۹۹ اين شركت بار ديگر به سوددهي رسيد.

در سال ۱۹۹۹، پروژه‌ي ايريديوم به مرحله‌ي عملياتي رسيد. با اين حال علاوه بر برخي اشكالات متخصص، به دليل نرخ ارزشي بالاي مكالمات (۳ دلار براي هر دقيقه) اين پروژه مورد توجه قرار نگرفته و شكست خورد.

در سال ۲۰۰۰ موتورولا شركت جنرال اينسترومنت كه در سال ۱۹۹۰ اولين استاندارد تلويزيون‌هاي اچ‌دي را در دست خود داشت و يكي از پيشروان صنعت تلويزيون‌ها بود را با ارزش ۱۷ ميليارد دلار خريداري كرد. اين قرارداد بزرگ‌ترين قرارداد موتورلا در تاريخ اين شركت تا آن زمان بود.

برخي از دستاوردهاي موتورلا در ۱۵ سال گذشته:

  • اولين ترمينال مودم كابلي بي‌سيم را در سال ۲۰۰۲ معرفي كرد.
  • در سال ۲۰۱۰ زيرساخت‌هاي سلولار خود را به نوكيا-زيمنس واگذار كرد.
  • در سال ۲۰۱۱ موتورلا به دو شركت مجزاي موتورولا موبيليتي و موتورولا سولوشنز تبديل شد.
  • گوگل در سال ۲۰۱۱ موتورلا موبيليتي را با ارزش ۱۲.۵ ميليارد دلار خريداري و در سال ۲۰۱۴ آن را با ارزش ۲.۹۱ ميليارد دلار به شركت چيني لنوو واگذار كرد.

موبايل‌هاي موبايل

در سال ۱۹۷۳، اين شركت با استفاده از سيستم DynaTAC اولين نسخه‌ي آزمايشي تلفن سلولار را معرفي كرد. در سال ۱۹۸۳ اولين تلفن سولار قابل حمل با نام Motrola DynaTAC 8000X توسط آژانس FCC گواهي‌هاي لازم را دريافت كرد.

مرجع متخصصين ايران 11 24a1b

اين موبايل كه ۷۹۴ گرم وزن داشت در سال ۱۹۸۴ روانه‌ي بازار شد. اين موبايل براي شارژ شدن نياز به ۱۰ ساعت زمان داشت و با باتري پر مي‌توانست ۳۰ دقيقه مكالمه را شارژدهي كند.به علاوه اين موبايل توانايي ذخيره‌ي ۳۰ شماره‌ي آخري كه با آن‌ها تماس برقرار شده را داشت. ارزش ايكس ۸۰۰۰ در حدود ۳۹۹۵ دلار بود.

مرجع متخصصين ايران 12 7995c

در سال ۱۹۸۹ موتورولا موبايل با نام MicroTAC معرفي كرد كه در زمان خود كوچك‌ترين و سبك‌ترين موبايل موجود در بازار بود. اين موبايل كه تقريبا تاشو بود، در حالت باز ۲۳ سانتي‌متر طول و ۳۴۹ گرم وزن داشت. اين موبايل يك موبايل آنالوگ بود و نسخه‌هاي همراهي كننده از GSM نيز در سال‌هاي آينده عرضه شدند.

در سال۱۹۹۶ موتورلا نسل بعدي موبايل ديناتك را با نام استارتك معرفي كرد كه اولين موبايل كشويي زمان خود بود. با اين كه موبايل استارتك در حدود ۱۰۰۰ دلار ارزش داشت اما موتورلا توانست بيش از ۶۰ ميليون دستگاه از آن را به فروش برساند.

مرجع متخصصين ايران 13 16700

در سال ۲۰۰۱ موتورولا وي ۶۰ را كه موبايل تاشو بود، معرفي كرد كه اين بار حتي كوچك‌تر نيز شده بود و تنها ۱۰۹ گرم وزن داشت. باتري اين موبايل در حدود سه ساعت مكالمه، دسترسي به اينترنت و ارسال پيام را تضمين مي‌كرد. اين موبايل محبوبيت بسياري كسب كرده و پرفروش‌ترين موبايل زمان خود لقب گرفت.

مرجع متخصصين ايران 14 23302

در سال ۲۰۰۳ موتورلا موبايل A760 را كه داراي سيستم عامل لينوكس و فناوري جاوا بود را معرفي كرد. چند سال بعد RAZR V3 نيز معرفي شد كه تنها ۹۵ گرم وزن داشته و طراحي فوق‌العاده‌اي نيز داشت.

مرجع متخصصين ايران 15 ea367

ريزز وي ۳ از درگاه mini-USB براي شارژ مجدد بهره مي‌برد. اين موبايل موفقيت بسياري كسب كرد و با ثبت فروش بيش از ۱۳۰ ميليون دستگاه توانست نام خود را به عنوان پرفروش‌ترين موبايل تاشوي تاريخ جاودانه كند.

موتورولا كيو در سال ۲۰۰۵ معرفي شد. اين موبايل داراي سيستم عامل ويندوز بود و همانند موبايل‌هاي بلك‌بري داراي صفحه كليد فيزيكي نيز بود.

مرجع متخصصين ايران 16 0c1f8

در همان سال موتورولا اقدام به معرفي موبايل با نام PEBL به نسخه‌ي U6 كرد. اين موبايل بسيار كوچك بود و شكلي مشابه سنگ كريستال داشت. مدل‌هاي U9 و U3 از اين سري نيز در سال ۲۰۰۸ معرفي شدند.

مرجع متخصصين ايران 17 bcd7e

در سال ۲۰۰۵ موتورولا موبايل جديدي با نام SLVR L7 روانه‌ي بازار كرد. موتورولا طراحي همانند يك قالب شكلات را به طراحي تاشو در اين موبايل ترجيح داد. نسخه‌هاي L7e و L9 از اين سري نيز در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ معرفي شدند.

مرجع متخصصين ايران 18 ad079

در سال ۲۰۰۸ اين شركت موبايل آئورا آر ۱ را معرفي كرد. اين موبايل داراي صفحه نمايش گرد و قاب از جنس استيل ضدزنگ بود و صفحه نمايش آن ۱۸۰ درجه مي‌چرخيد. به علاوه محافظ لنز آن نيز از جنس ياقوت كبود ۶۲ عيار بود.

مرجع متخصصين ايران 19 cf41f

در سال ۲۰۰۹ خانواده‌ي موبايل‌هاي درويد شكل گرفتند. اولين موبايل از اين سري موتورلا درويد نام داشت كه داراي سيستم عامل اندرويد ۲ بود.

مرجع متخصصين ايران 20 1c78d

اين موبايل صفحه نمايش لمسي داشته و بصورت كشويي كنار مي‌رفت تا صفحه كليد زير آن ظاهر شود. اين موبايل كه با نام درويد ۱ نيز شناخته مي‌شود، اولين موبايل بود كه به صورت پيش‌فرض سرويس گوگل مپز را به صورت رايگان به همراه داشت.

مرجع متخصصين ايران 21 34ba9

سال بعد از آن موتورولا موبايل جالبي را معرفي كرد. اين موبايل كه FlipOut نام داشت داراي صفحه نمايش لمسي ۲.۸ اينچي و صفحه كليدي مشابه بلك‌بري بود. سيستم عامل پيش‌فرض اين موبايل اندرويد ۲.۱ بود و در چند رنگ مختلف عرضه شده بود.

در سال ۲۰۱۰ موتورلا موبايل هوشمند جديدي با نام درويد ايكس را معرفي كرد. اين موبايل داراي صفحه نمايش بزرگ ۴.۳ اينچي (با توجه به استاندارد اندازه صفحه نمايش در سال ۲۰۱۰) و دوربيني ۸ مگاپيكسلي بود.

مرجع متخصصين ايران 22 052a0

موبايل ايكس ۲ در واقع نسل بعدي درويد ايكس به شمار مي‌رفت و در سال ۲۰۱۱ معرفي شد.

مرجع متخصصين ايران 23 7d2e8

در سال ۲۰۱۱ همچنين موتورلا موبايل جديدي از خانواده‌ي ريزر با نام درويد ريزر را معرفي كرد كه در زمان معرفي با ضخامت ۷.۱ ميلي‌متري باريك‌ترين موبايل زمان خود به شمار مي‌رفت. اين موبايل داراي سيستم عامل اندرويد ۲.۳.۵ بود و فروش خوبي را نيز تجربه كرد.

يك سال بعد موتورلا توسط گوگل خريداري شد و اين شركت موبايل موتو ايكس را معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران 24 12f68

هر چند اين موبايل ميان‌رده بود اما نكته‌ي قوت آن امكان سفارشي‌سازي موبايل از طريق موتو ميكر بود. نسل دوم موتو ايكس در سال ۲۰۱۴ معرفي شد.

در سال ۲۰۱۴ نوبت به كمپاني لنوو رسيد تا موتورولا را خريداري كند. موبايل‌هاي موتو جي و موتو اي اين شركت بسيار موفق عمل كردند. نسل سوم از موتو جي نيز در ماه‌هاي گذشته معرفي شده است.

مرجع متخصصين ايران 25 42336

موتورولا در سال ۲۰۱۶ سري ايكس را كنار گذاشته و سري زد را معرفي كرد. موتو زد پرچمداري ماژولار است كه ماد‌هاي موتو نيز به آن متصل مي‌شوند. موتورولا مدعي است موتو زد با ضخامت ۵.۲ ميلي‌متري باريك‌ترين پرچمدار زمان خود است.

مرجع متخصصين ايران موتو زد

نتيجه‌گيري

موتورولا مانند بسياري از شركت‌هاي مرتبط با فناوري فراز و نشيب بسياري را تجربه كرده است اما اين نكته را نمي‌توان منكر شد كه موتورولا از پيشگامان نوآوري در دنياي فناوري بوده است. هر چند در حال حاضر اين شركت شيب ملايم نزولي را طي مي‌كند اما آينده همچنان براي آن روشن است و به انديشه متخصصين مي‌رسد موتورولا و لنوو بتوانند دوباره به اوج بازگردند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات