عوارض جسماني ناشي از كار با تلفن همراه و راه‌هاي پيشگيري از آن‌ها

پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استفاده‌ي بي‌رويه از تلفن‌هاي همراه مي‌تواند باعث بروز عارضه‌هاي جسماني جبران‌ناپذيري گردد. در اين مقاله به مطالعه هشت عارضه‌ي رايج و راه‌هاي پيشگيري آن‌ها مي‌پردازيم.
تبليغات

همه مي‌دانيم كه موبايل‌هاي هوشمند در عين مفيد بودن مي‌توانند منجر به مرگ متخصصان شوند؛ مرگي كه لاخبار تخصصيا ناشي از نرخ بالاي SAR و تأثير آن بر بافت‌هاي مغز نيست. فردي را تصور كنيد كه اصرار دارد هنگام عبور از خيابان يا گذر كردن از موانع به پيام دادن با موبايل ادامه دهد؛ طبيعي است كه اين كار يك رفتار پرخطر به حساب مي‌آيد؛ اما بايد بدانيد حتي در صورت پرهيز از رفتارهاي اين‌چنيني و كنترل نرخ SAR و تأثيرات منفي آن بر بافت‌‌هاي مغز، باز هم استفاده‌ي بي‌رويه از تلفن همراه مي‌تواند آسيب‌هاي جسمي و عضلاني را با خود به همراه داشته باشد. در اين مقاله از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، شما را از دردهاي عضلاني رايج ناشي از كار با موبايل آگاه كرده و روش‌هايي را براي پيشگيري از هريك پيشنهاد مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران كار با موبايل هنگام راه رفتن

البته قرار نيست استفاده از موبايل را به كلي ترك كنيد؛ چرا كه اين راهكار اصلا منطقي نيست. در واقع هدف اين است كه رفتارهايي را در خود تقويت كنيم كه مثلا انجام مداوم بازي اعتيادآوري مانند كندي كراش باعث نشود در آينده دچار دردها و آسيب‌هاي جسماني درمان‌ناپذير شويم. در ادامه فهرستي از هشت صدمه‌ي جسمي و راه‌هاي جلوگيري از آن‌ها را مي‌خوانيد.

۱. درد و انحناي انگشت كوچك دست يا Smartphone Pinky

كار با موبايل‌هاي هوشمند با نمايشگر و جثه‌ي بزرگ مانند گلكسي نوت ۷ هرچند ممكن است از بسياري جهات جذاب باشد، اما نگه داشتن آن‌ها در يك دست نه تنها دشوار است بلكه مي‌تواند منجر به آسيب‌ديدگي انگشت كوچك دست به عنوان نگهدارنده‌ي پايين موبايل شود.

تورفتگي يا انحراف انگشت كوچك يكي از اين آسيب‌ها به شمار مي‌رود كه به گفته‌ي مجله‌ي پاپيولر ساينس موقتي است؛ اما راشل رود، جراح دست هشدار مي‌دهد كه اين تورفتگي مي‌تواند علامت وضعيت متفاوتي باشد به نام هم‌كشي باشد كه باعث شود بافت‌هاي انگشت خشك شده و انگشت در حالت خميده باقي بماند. در هر صورت، بهتر است نسبت اين موضوع حساس باشيد.

مرجع متخصصين ايران انحناي انگشت / Smartphone Pinky

پيشگيري: براي پيشگيري از تورفتگي يا دندانه‌دار شدن انگشت، حتي اگر اين عارضه موقتي باشد، بهترين راه اين است كه فبلت خود را دودستي نگه داريد و از نگه داشتن آن براي مدت طولاني در يك دست خودداري كنيد.

۲. درد گردن ناشي از كار با موبايل يا Tech Neck

كشيدگي طولاني‌مدت عضله‌ي گردن زماني كه در حال چك كردن پيام‌ها در موبايل هستيد دردي را در اين عضله به وجود مي‌آورد كه اصطلاحا به آن «تك نك» مي‌گويند. كنت هنسراج، جراح ستون فقرات در نيويورك محاسبه كرده است كه پايين نگه داشتن گردن در زاويه‌ي ۴۵ درجه فشاري برابر با فشار حدود ۲۲ كيلوگرم بار را به آن وارد مي‌كند و خم كردن آن تا زاويه‌ي ۶۰ درجه اين فشار را در حد ۲۷ كيلوگرم افزايش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران درد گردن / Tech neck

پيشگيري: تا حد ممكن موبايل را هم‌سطح با چشمان و موازي با سر خود نگه داريد. اين شكل كار با تلفن همراه هرچند ممكن است در خيلي مواقع مانند زماني كه در كلاس يا جلسه‌اي كاري هستيد باعث رنجش افراد شود؛ اما در عوض باعث رنجش ستون فقرات نخواهد شد.

۳. درد كمر

مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان داد كه ۸۴ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله دچار دردها ناحيه‌ي تحتاني كمر هستند. دردهايي در حوالي قسمت اتصال كمر به لگن كه دنبالچه نام دارد. ريشه‌ي اين دردها حالت نشستن نامناسب هنگام كار با موبايل لپ‌تاپ بود. حالت‌هاي نشستني كه با قوز كردن و لم دادن و ولو شدن روي مبل همراه هستند باعث فشار به كمر و ايجاد درد در اين ناحيه مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران بد نشستن

پيشگيري: براي پيشگيري از اين نوع دردها كافي است صاف بنشينيم؛ البته به گفته‌ي پزشكان تغيير مداوم حالت نشستن در مواقعي كه مجبور به نشستن هستيم بهتر از صاف نشستن طولاني‌مدت است.

۴. خشكي چشم

به دلايلي هنگام استفاده از موبايل هوشمند خود فراموش مي‌كنيم كه پلك بزنيم. يك متن يا ويديوي جذاب ممكن است باعث شود آن‌قدر به نمايشگر خيره شويم كه چشمان ما اشك بيفتند و اين موضوع باعث خشكي چشم ما شود. اين موضوع شايد چندان مهم نباشد، اما در درازمدت مي‌تواند باعث فشار به چشم و بروز اشكالات و عفونت‌هاي چشمي شود.

مرجع متخصصين ايران خشكي چشم / dry eye

پيشگيري: بهتر است خيلي مات و مبهوت مطالب دنياي اينترنت نشده و بيشتر پلك بزنيم.

۵. آسيب بينايي

آسيب بينايي در نتيجه‌ي كار زياد با موبايل هوشمند تهديدي انكارناپذير است. اين مسئله فراتر از خشكي چشم است و به گفته‌ي چشم‌پزشكان نور آبي و بنفشي كه از نمايشگر ساطع مي‌شود مي‌تواند باعث تباهي لكه‌ي زرد شده و در نهايت به كوري بيانجامد. به علاوه خيره شدن به صفحه‌ي نسبتا كوچك موبايل مي‌تواند باعث تنبلي چشم و ضعف و خستگي و تاربيني و حتي كوري موقت شود.

مرجع متخصصين ايران نور آبي / blue light

پيشگيري: نور صفحه‌نمايش را كم كنيد، اندازه‌ي فونت را افزايش دهيد و استراحت دادن به چشمان خود را فراموش نكنيد. همچنين در برخي موبايل‌ها مي‌توانيد با فعال كردن حالت مطالعه در شب نور آبي نمايشگر را كاهش دهيد. البته، اگر نگاه كردن به نمايشگرها بخشي از زندگي كاري شما باشد، شايد عملا نتوانيد كار زيادي براي فرار از نور آبي و بنفش و محافظت از چشمان خود در برابر تباهي لكه‌ي زرد انجام دهيد.

۶. درد انگشتان دست يا Text Claw

اگر در انگشتان خود مخصوصا انگشت شصت احساس درد مي‌كنيد، بايد بدانيد دچار عارضه‌ي رايجي به تكست كلا شده‌ايد كه در نتيجه‌ي كار كشيدن از انگشتان براي نوشتن پيام يا نگه داشتن موبايل به وجود مي‌آيد. تكست كلا نامي غيرپزشكي براي كشيدگي عضلاني انگشت است و اين عارضه مي‌تواند دلايلي غير از كار با موبايل نيز داشته باشد؛ اما زماني به آن تكست كلا مي‌گويند كه دليل اصلي، كار كشيدن زياد از انگشت جهت كار با موبايل باشد.

مرجع متخصصين ايران درد پنجه / text claw

پيشگيري: در راستاي پيشگيري از اين عارضه، انجام حركات كششي دست و ماساژ انگشتان مي‌توانند بسيار مفيد باشند. علاوه بر اين، بهتر است از انجام چت‌هاي طولاني‌مدت پرهيز كرده و در مواقع ممكن از مكالمه‌ي صوتي استفاده كنيد.

۷. درد آرنج يا Cell Phone Elbow

احتمالا نام سندروم تونل كارپ را شنيده‌ايد. تونل كارپ نوعي به دام افتادن و فشردگي عصب است كه معمولا در ناحيه‌ي مچ روي مي‌دهد؛ اما سندروم ديگري به نام سندروم تونل كوبيتال وجود دارد كه باعث فشار به عصب‌هاي ناحيه‌ي جلوي بازو و پشت آرنج مي‌شود. اگر در حوالي بازوي خود احساس سوزش يا بي‌حسي مي‌كنيد، احتمالا به دليل استفاده‌ي زياد از تلفن همراه دچار سندروم تونل كوبيتال شده‌ايد.

مرجع متخصصين ايران درد آرنج / cell phone elbow

پيشگيري: سندروم تونل كوبيتال در نتيجه خم نگه داشتن طولاني‌مدت آرنج حادث مي‌شود. بنابراين، اگر با موبايل خود مكالمه‌هاي طولاني‌مدت داريد، بهتر است مدام دستي كه با آن موبايل را نگه مي‌داريد عوض كنيد يا از هندزفري جهت مكالمه استفاده كنيد.

۸. آسيب انگشت شصت يا Texting Thumb

تايپ كردن زياد از حد در موبايل همراه و كار كشيدن از انگشت شصت براي نگه داشتن آن منجر به بروز اشكال در مفاصل آن خواهد شد؛ اشكالاتي نظير آرتروز انگشت شصت و ايجاد صدا و درد هنگام خم و راست كردن آن مي‌توانند عواقب كار كردن زياد با موبايل باشند.

پيشگيري: تا حد امكان موبايل را روي يك سطح مانند ميز يا كف دست قرار دهيد و از ساير انگشتان خود براي تايپ كردن و كار با موبايل كمك بگيريد.

اميدواريم از مطالعه‌ي اين مقاله استفاده‌ي لازم را برده باشيد. آيا به عنوان متخصص متخصص تلفن همراه، از وجود چنين آسيب‌هايي مطلع بوديد؟ تا كنون كدام يك از دردهاي فوق را تجربه كرده‌ايد؟ هم انديشي ها و تجربيات خود را با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات