توسعه پردازنده‎هاي ۵ نانومتري توسط سامسونگ

پنج‌شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌گفته‌ي مديران سامسونگ، اين شركت موفق به نهايي‌سازي فرايند ساخت ۵ نانومتري EUV شده است.
تبليغات

سامسونگ به‌عنوان يكي از شركت‌هاي پيشتاز در حوزه‌ي نيمه‏‌هادي‏‌ها اعلام كرد كه ليتوگرافي ۵ نانومتريFinFET را تكميل كرده و اكنون آماده ارائه مدل‏‌هاي نمونه به مشتريان است. فناوري پردازش ۵ نانومتري FinFET در مقايسه با انواع ۷ نانومتري، كارآمدي مدارهاي منطقي را تا ۲۵ درصد افزايش داده و در عين حال ميزان مصرف انرژي در آن نيز تا ۱۰ درصد كاهش پيدا مي‏‌كند يا به عبارت ديگر روند پردازش بهينه‌سازي شده و ميزان عملكرد پردازنده ۱۰ درصد ارتقا پيدا مي‎كند و همين مسئله امكان طراحي استانداردهاي نوآورانه‌تر در معماري سلولي (Cell Architecture) را نيز فراهم مي‎كند.

علاوه‌بر بهينه‌سازي «عملكرد در حوزه انرژي»، مشتريان مي‎توانند از مزاياي متعدد ليتوگرافي پيچيده‌ي ۵ نانومتري EUV سامسونگ بهره‎مند شوند. سري ۵ نانومتري نيز مانند انواع قبل پردازنده‌‏هاي اين شركت، از ليتوگرافي EUV در الگوسازي سطح فلز استفاده كرده و به اين ترتيب با كاهش ميزان سطح پوششي، صحت عملكرد را افزايش مي‎دهد.

يكي ديگر از مزاياي مهم فناوري ۵ نانومتري آن است كه مي‏‌تواني از تمامي IPهاي ۷ نانومتري براي ۵ نانومتري هم استفاده كرد و به‌اين ترتيب روند انتقال مشتريان از ليتوگرافي ۷ نانومتري به ۵ نانومتري با هزينه‌‏هايي بسيار كمتر و اكوسيستم از پيش طراحي‌شده همراه بود. درنهايت نيز روند توليد كوتاه‌تر محصولاتي با فناوري ۵ نانومتري به ارمغان خواهد آمد.

بخش فناوري‎هاي پايه سامسونگ در همكاري با شركت‎هاي فعال در بخش اكوسيستم پيشرفته پايه سامسونگ (SAFE) توانست زيرساخت منسجمي را براي فناوري ۵ نانومتري سامسونگ طراحي كند كه شامل كيت طراحي پروسه (PDK)، متدولوژي طراحي (DM)، ابزارهاي اتوماسيون طراحي الكترونيك (EDA) و IP مي‎شود. اين مجموعه از سه‌ماهه‌ي آخر سال ۲۰۱۸ به تدريج به طرفين عرضه شده‎اند. در عين حال بخش فناوري‎هاي پايه سامسونگ ارائه خدمات Multi Project Wafer) MPW) را به مشتريان خود آغاز كرده است.

مرجع متخصصين ايران مقر ساخت پردازنده سامسونگ

چارلي بي، معاون بخش فناوري‎هاي پايه سامسونگ مي‎گويد:

با تكميل موفقيت‎آميز توسعه ۵ نانومتري، توانستيم توانايي‎هايمان را در نودهاي مبتني بر EUV ثابت كنيم. ما در پاسخ به تقاضاي مداوم مشتريان براي فناوري‎هاي پيشرفته پردازشي با هدف متمايز كردن محصولات نسل آينده، تلاش داريم حجم توليد محصولات فناوري‎هاي مبتني بر EUV را افزايش دهيم.

در ماه اكتبر ۲۰۱۸ سامسونگ توليد اوليه پردازنده ۷ نانومتري و اولين نود پردازش با فناوري ليتوگرافي EUV را اعلام كرد. اين شركت نمونه‎هاي تجاري آن پردازنده را براي اولين محصولات مبتني بر EUV بازار عرضه كرده و توليد انبوه پردازنده ۷ نانومتري را نيز اوايل امسال آغاز كرد. در عين حال سامسونگ در حال همكاري با مشتريان خود براي توليد پردازنده‌ي ۶ نانومتري به شكل يك نود پردازش اختصاصي مبتني بر EUV است و اكنون به نمونه‏‌هاي اولين چيپ ۶ نانومتري دست يافته است.

معاون بخش فناوري‎هاي پايه سامسونگ در اين خصوص افزود:

باتوجه‌به مزاياي متعدد مانند PPA و IP، انتظار مي‎رود نودهاي يپشرفته مبتني بر EUV سامسونگ براي متخصصدهاي نوآورانه و جديد مانند 5G، هوش مصنوعي (AI)، محاسبات حجم بالا (HPC) و اتوماسيون، با تقاضاي بالايي مواجه شود. سامسونگ هم‏زمان با ارتقاي جايگاه خود به‌عنوان پيشتاز ليتوگرافي EUV، پيشرفته‎ترين فناوري‎ها و راهكارها را به مشتريان خود عرضه مي‎كند.

فناوري‎هاي پردازشي مبتني بر EUV سامسونگ در حال حاضر در شهر هواسئونگ كره جنوبي توليد مي‎شوند. اين شركت قصد دارد ظرفيت توليد EUV خود را با تأسيس يك خط جديد در همين شهر افزايش دهد و انتظار مي‏‌رود اين كار تا نيمه دوم ۲۰۱۹ تكميل شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات