چرا مايكروسافت براي دوئو از اصطلاح موبايل هوشمند استفاده نمي‌كند؟

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت دوئو موبايل جديد ردموندي‌ها با نمايشگر دوگانه است كه شركت سازنده اصرار دارد محصولي فراتر از موبايل هوشمند با دو نمايشگر است.
تبليغات

مايكروسافت تمايل ندارد متخصصان از اصطلاح «موبايل» براي محصول جديدش، يعني دوئو، استفاده كنند. دلايل آن‌ها براي چنين اصراري نيز بيش از اصطلاح‌هاي متخصص است. سرفيس دوئو دو نمايشگر ۵/۶ اينچي را با يك لولا به‌هم متصل مي‌كند و تفاوت‌هايي ساختاري با ديگر موبايل‌ها‌ي تاشدني دارد. اين محصول به مودم داخلي، توانايي برقراري تماس و سيستم‌عامل اندرويد مجهز خواهد بود. طبق تمامي تعاريف، ردموندي‌ها موبايل ساخته‌اند؛ اما بر نام‌گذاري و تعريف ديگري براي آن اصرار دارند.

پانوس پاناي، مدير ارشد اجرايي بخش محصول مايكروسافت، اصرار زيادي بر موبايل‌نبودن مايكروسافت دوئو داشت و اشكالاتي هم متحمل شد. او حين رونمايي محصول جديد متوجه شد رسانه‌ها بدون توجه به اصطلاح و عبارت‌هايش در معرفي، از عبارت‌هاي مدانديشه متخصصينشان براي دوئو استفاده مي‌كنند. پاناي در همان رويداد با اصرار زياد به رسانه‌ها گفت: «اشتباه نكنيد، دوئو، سرفيس است».

مايكروسافت، دوئو را در دوره‌ي زماني حساسي معرفي كرد؛ دوره‌اي كه علاقه به دستگاه‌ها با توانايي دوبرابركردن ابعاد نمايشگر رو‌به‌افزايش است. سامسونگ گلكسي فولد با وجود تمام اشكالاتش، به‌عنوان اولين نمونه‌اي شهرت يافت كه امكانات نمايشگر بزرگ تاشو را به متخصص مي‌دهد. البته همان محصول نشان داد اشكالات متعددي در استفاده از ماده‌ي تاشونده‌ي ضعيف‌تر از شيشه در موبايل‌ها وجود دارد. به‌هرحال، امروز مايكروسافت ادعا مي‌كند در محصول خود متخصصدي بهتر از موبايل‌هاي شكننده‌ي تاشدني ارائه مي‌كند.

مايكروسافت دوئو تلاش مي‌كند بهترين متخصصد را در دو حوزه‌ي مهم و متخصصدي ارائه كند. ردموندي‌‌ها دستگاهي با قابليت اتصال به شبكه‌ي سلولي مخابراتي معرفي كرده‌اند كه ابعاد نمايشگر را بدون استفاده از نمايشگر تاشدني حساس دوبرابر مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو

چرا دوئو موبايل نيست؟

استفاده از عبارت موبايل يا سرفيس مايكروسافت فقط تفاوتي معنايي دارد. شايد چنين رويكردي، تنها جزو برنامه‌هاي بازاريابي مايكروسافت باشد تا توجيحي براي مسير جديد خود ارائه كند. به‌هرحال، آن‌ها پس از چندين سال اصرار بر فروش موبايل‌هاي ويندوزي، به مسير فروش محصولات اندرويدي وارد شده‌اند.

شايد چالش استفاده از عبارت «موبايل» براي دوئو با تفاوت اساسي آن با گلكسي فولد و ديگر نمونه‌هاي اوليه مرتبط باشد كه نمايشگري ثانويه و متصل به نمايشگر اصلي را به متخصص ارائه مي‌كند. به‌علاوه در‌صورت استفاده از آن عبارت، به‌نوعي اعتراف ردموندي‌ها به شكست در بازار موبايل‌هاي هوشمند محسوب مي‌شود. به‌هرحال، آن‌ها از سال ۲۰۱۶ به‌نوعي كسب‌وكار خود را در بازار موبايل تعطيل كردند و لوميا ۶۵۰ آخرين محصول مجهز به سيستم‌عامل ويندوزفون بود.

سخن‌گوي مايكروسافت در رايانامهي رسانه‌اي، توضيحي براي مفهوم و عبارت نام‌گذاري دوئو ارائه كرد:

سرفيس دوئو متخصصدهاي بسيار بيشتري از برقراري تماس دارد. اين دستگاه، سرفيسي مجهز به دو نمايشگر است كه در جيب شما جاي مي‌گيرد؛ محصولي كه تركيبي عالي از تجربه‌هاي بهره‌وري مايكروسافت و اپليكيشن‌هاي اندرويد و طراحي سخت‌افزاري سرفيس را در يك دستگاه به متخصص ارائه مي‌كند.

پيش از ظهور اپل آيفون در سال ۲۰۰۷، ويندوزموبايل در مسير پيشرفت قرار داشت و ۵۰ درصد از بازار آمريكا را در فصل دوم آن سال به خود اختصاص مي‌داد. به‌علاوه، آمارهاي گارتنر ادعا مي‌كند اين سيستم‌عامل در همان سال ۱۲ درصد از بازار بين‌المللي را نيز تصاحب كرده بود.

مرجع متخصصين ايران لوميا 650

نرم‌افزار ويندوزموبايل از ابتدا سيستم پيچيده‌ي فايل سيستمي داشت كه موبايل‌هاي مجهز به نمايشگر كوچك را به ميني‌كامپيوتر تبديل مي‌كرد. گيك‌هاي عاشق فناوري و ويندوز با استفاده از اين سيستم‌عامل و دستگاه‌ها، به‌نوعي كامپيوتري كوچك به‌همراه داشتند. با تولد سيستم‌عامل iOS، متخصصان با سيستم‌عاملي شهودي‌تر روبه‌رو شدند و توجه سهم عمده‌ي بازار به آن جلب شد. سيستم‌عامل اندرويد گوگل هم يك سال بعد به‌بلوغ رسيد و بسياري ديگر از متخصصان دنياي موبايل را به خود جذب كرد.

مايكروسافت با دوئو به‌نوعي به شكست دربرابر اندرويد اعتراف مي‌كند

مايكروسافت در سال‌هاي حيات سيستم‌عامل موبايلي خود، تغيير و تحول‌هايي اساسي روي آن اعمال كرد. ويندوزموبايل و ويندوزفون و بسياري مفاهيم و نام‌هاي ديگر در آن سال‌ها ساخته شدند؛ اما ردموندي‌ها نتوانستند توجه متخصصان اندرويد و آيفون را به خود جلب كنند. درواقع، آن‌ها در ارائه‌ي قابليت‌ها و اپليكيشن‌هاي برابر با نمونه‌هاي اندرويد و iOS، اشكالات متعددي داشتند. حتي خريد كسب‌وكار نوكيا در حوزه‌ي موبايل هم كمكي به مالك ويندوز موبايل نكرد.

تا سال ۲۰۱۱، سهم ويندوز در بازار موبايل‌هاي هوشمند به ۲ درصد رسيده بود؛ درحالي‌كه اندرويد با ۵۳ درصد و iOS با ۲۹ درصد به‌نوعي فرمانرواي صنعت موبايل بودند. در آن سال‌ها، ملحق‌شدن به جريان اندرويد حقيقت تلخي بود كه هر رقيب سنتي بايد مي‌پذيرفت تا با رويكرد پرطرفدار بازار همراه شود. اندرويد همان رقيبي بود كه چند سال قبل، هيچ‌كس آينده‌اي براي آن متصور نبود و درنهايت، اكثر بازيگران به همراهي‌اش مجبور شدند.

مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو

مايكروسافت اكنون و با ملحق‌شدن به جريان اندرويد، بازهم تلاش مي‌كند خود را متفاوت نشان دهد. سخن‌گوي شركت در رايانامه رسانه‌اي ادامه داد:

ما به موقعيت كنوني مشتريان احترام مي‌گذاريم و فناوري‌اي را به‌عنوان پايه انتخاب مي‌كنيم كه متخصصان از آن استفاده مي‌كنند. سپس، محصول خود را با مزايايي ارائه مي‌دهيم كه تنها از مايكروسافت برمي‌آيند. مايكروسافت محصول خود را برپايه‌ي اندرويد مي‌سازد، همان‌طوركه از كروميوم براي ساخت نسخه‌ي جديد اج استفاده مي‌كند. چنين رويكردي بهترين تجربه و امكانات هر دو شركت را دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

مايكروسافت گذشته‌ي خوبي در دنياي موبايل ندارد؛ اما امروز تيم رهبري آن‌ها با پيش‌گامي پاناي و ساتيا نادلا اولين قدم‌هاي ضروري را براي بازسازي اعتبار شركت در حوزه‌ي موبايل‌هاي هوشمند برمي‌دارد. به‌هرحال، هر پيشرفت جزئي آن‌ها در آينده‌ي طولاني‌مدت تأثيري عميق خواهد گذاشت. درنهايت، ردموندي‌ها با ارائه‌ي دستگاهي مجهز به سيستم‌عامل اندرويد و توانايي برقراري تماس، در حال بازگشت به جريان اصلي دنياي فناوري هستند و نام‌گذاري محصول اهميت زيادي ندارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات