از دست دادن بازار هند براي سامسونگ فاجعهبار خواهد بود
در سالهاي گذشته، اهميت بازار موبايلهاي هوشمند هند براي بسياري از متخصصان و متخصص كارشناسان اثبات شد. هند در جايگاه دوم بزرگترين كشورهاي استفادهكننده از موبايلهاي هوشمند قرار دارد كه در فهرست مذكور بين چين و آمريكا قرار ميگيرد. درحال حاضر نرخ نفوذ موبايلهاي هوشمند در بازار هند ۲۵ درصد بيان ميشود كه نشاندهندهي ظرفيتهاي بسيار زياد رشد است. درواقع هند را ميتوان يكي از معدود فرصتهايي دانست كه براي ورود فعالان بازار موبايل هوشمند و ايجاد تغييرات شديد در سهم بازار و فروش، هنوز جديت دارد.
گزارشهاي شركت IDC نشان ميدهند كه بازار موبايلهاي هوشمند هند در فصل سوم سال ۲۰۱۹ به ركورد ۴۶/۶ ميليون دستگاه رسيد. آمار مذكور، رشد ۹/۳ درصدي را نسبت به سال گذشته نشان ميدهد. رشد بازار هند، با وجود آمارهاي ثابت فروش در مناطق ديگر جهان، نشاندهندهي وضعيت مثبت و قابلتوجه اين كشور است.
سامسونگ با وجود حفظ جايگاه جهاني بهعنون بزرگترين توليدكنندهي موبايل هوشمند، در بازار هند وضعيت كاهشي را تجربه ميكند. آنها در فصل سوم سال ۲۰۱۳ سهمي برابر با ۲۲/۶ درصد در بازار هند داشتند كه طبق آمار كنوني به ۱۸/۹ درصد كاهش يافته است. فروش موبايلهاي سامسونگ نيز از ۹/۶ به ۸/۸ ميليون دستگاه رسيد. سامسونگ امروز بهعنوان دومين توليدكنندهي موبايل هوشمند در هند شناخته ميشود و پشت سر شيائومي حركت ميكند. البته رقبايي همچون ويوو، ريلمي و اوپو درحال نزديكشدن به غول كرهاي هستند.
شكست سامسونگ در چين
شايد كاهش سهم كنوني سامسونگ در بازار هند، آنچنان بزرگ و مهم بهانديشه متخصصين نرسد. ازطرفي با نگاه به شكستهاي متعدد آنها در سالهاي گذشته در بازار چين، ميتوان نگران وضعيت آيندهي غول كرهاي بود. سهم سامسونگ از بازار چين اكنون كمتر از يك درصد بيان ميشود كه آنها را در گزارشهايي معتبري همچون ICD و Counterpoint در خارج از فهرست پنج شركت بزرگ موبايل هوشمند قرار ميدهد. سال ۲۰۱۵، شاهد بالاترين آمار سهم سامسونگ از بازار موبايلهاي هوشمند چين بوديم. آنها زماني با دراختيار داشتن ۲۰ درصد از سهم بازار، فرمانروا محسوب ميشدند. درنتيجهي همين شكستها ميتوان ادعا كرد كه جايگاه دوم كنوني كرهايها در بازار هند، بههيچوجه تضمينشده نخواهد بود.
بزرگترين توليدكنندهي موبايل هوشمند جهان، طي چهار سال از بزرگترين بازار موبايل هوشمند جهان حذف شد. سهم سامسونگ، اكنون در دومين بازار بزرگ موبايلهاي هوشمند نيز در مسير سقوط قرار دارد. بهعلاوه سومين بازار بزرگ يعني آمريكا نيز در سالهاي اخير وضعيت راكدي را تجربه كرد. اگر سهم سامسونگ در هند هم كمرنگ شود، يعني آنها از دو بازار بزرگ و روبهرشد موبايل هوشمند حذف شدهاند.
حذف از بازار هند پس از چين، تأثير مستقيمي روي حضور جهاني و عملكرد مالي سامسونگ خواهد داشت. گزارش مالي كرهايها از فصل سوم سال جاري ميلادي، نشان ميدهد كه وضعيت كنوني اصلا براي اين شركت مناسب نيست.
رقابت با برندهاي ارزانارزش چيني
مقايسهي بازار هند و چين براي سامسونگ، از يك جهت كاملا متناسب بهانديشه متخصصين ميرسد: رقباي چيني سامسونگ. سهم عمدهاي از بازار چين امروز دراختيار هواوي (۴۲ درصد) و ويوو (۱۸/۳ درصد) و اوپو (۱۶/۶ درصد) قرار دارد. شيائومي نيز با ۹/۸ درصد سهم بازار، جايگاه چهارم را دراختيار دارد. همين برندها در هند نيز بهنوعي در جايگاههاي برتر قرار دارند. شيائومي (۲۷/۱ درصد)، سامسونگ (۱۸/۹ درصد)، ويوو (۱۵/۲ درصد)، ريلمي (۱۴/۳ درصد و اوپو (۱۱/۸ درصد)، برندهاي برتر بازار هند هستند. بهعلاوه برندهاي چيني رشد سريعي در بازار مذكور تجربه ميكنند كه از ۸/۵ تا ۴۰۰ درصد رشد را در سال گذشته نشان ميدهد.
سامسونگ در ميان پنج برند برتر بازار موبايل هوشمند در چين جايي ندارد
متخصص كارشناسان بازار موبايلهاي هوشمند، پيروزي برندهاي چيني بر سامسونگ را عجيب نميدانند. آنها محصولاتي زيبا را با مشخصات سختافزاري عالي (خصوصا دوربين) به متخصصان عرضه ميكنند كه برچسبهاي ارزشي مناسبي هم دارند. برندهاي چيني سالانه تعداد زيادي دستگاه به بازار عرضه كرده و گسترهي وسيعي از مشتريان با تواناييهاي خريد متنوع را هدف قرار ميدهند.
سامسونگ در عرضهي مدلهاي M و A در بازار هند رويكردي قوي ندارد. كرهايها در نسخهي ۲۰۱۹ از مدلهاي مذكور، بهبودهاي قابلتوجهي در مشخصات سختافزاري لحاظ كردند، اما هنوز نمونههاي چيني براي مشتريان جذابتر هستند. برندهاي چيني علاوه بر تنوع بالا، در فروشگاههاي آفلاين نيز حضوري جدي دارند و هزينههاي بيشماري را براي تبليغات در اين حوزه در انديشه متخصصين داشتهاند. بههرحال آنها امروز همهي تلاش خود را بهكار ميگيرند تا جايگاهي ويژه در بازار روبهرشد هند داشته باشند.
سال سرنوشتساز ۲۰۲۰
سامسونگ بهعنوان بزرگترين توليدكنندهي موبايل هوشمند در جهان، براي حفظ جايگاه و سرعت خود تحت فشار شديد قرار دارد. ازطرفي بازار جهاني دوران ركود را سپري ميكند و حفظ سرعت پيشرفت براي كرهايها وظيفهاي بسيار دشوار بهانديشه متخصصين ميرسد. شكست ديگر در بازار هند، اشكالات زيادي را بر سر راه رشد آتي سامسونگ ايجاد ميكند. با وجود فرمانروايي ادامهدار برند كرهاي در اروپا و كرهي جنوبي و حفظ سهم در بازار آمريكا، اين بازارها امروز مناطقي اشباع محسوب ميشوند.
كاربران امروزي، مدت بيشتري از موبايلهاي هوشمند خود استفاده ميكنند كه درنتيجه، كاهش فروش را براي همهي برندها بههمراه خواهد داشت. چنين خبري نهتنها براي كسبوكار فروش موبايلهاي سامسونگ، بلكه براي كسبوكارهاي ديگر زنجيرهي تأمين همچون پردازنده، نمايشگر و ديگر قطعات هم نگرانكننده خواهد بود.
با وجود چالشهايي كه در بالا ذكر شد، سامسونگ نقاط مثبتي هم در بازار كنوني دارد. آنها برند اول در بازار برزيل هستند كه ۴۰ درصد از سهم آن را دراختيار دارند. برزيل بهعنوان چهارمين بازار بزرگ موبايلهاي هوشمند در جهان شناخته ميشود. برزيل هم هنوز فضاي رشدي براي موبايلهاي هوشمند دارد. بازار ديگر، روسيه است كه با وجود كاهش سهم سامسونگ، از مناطق پرظرفيت براي رشد فروش و افزايش سهم موبايلهاي هوشمند محسوب ميشود.
سال ۲۰۲۰ را ميتوان سالي سرنوشتساز براي سامسونگ در بازارهاي باقيمانده دانست. وقتي بازارهاي روبهرشد به اشباع برسند، تغيير سهم در آنها دشوار خواهد شد و درواقع بازيگران بزرگ به فرمانروايي خود ادامه ميدهند. كرهايها براي بازگشت جدي در بازارهاي مذكور، بايد هرچه سريعتر با سرمايهگذاريهاي عظيم، فعاليت خود را بهبود ببخشند؛ فعاليتي كه محدود به عرضهي موبايلهاي رقابتي نيست و برنامههاي بازاريابي و توزيع را هم پوشش ميدهد.
برند سامسونگ گلكسي قطعا در آيندهي نزديك از بازارهاي غربي حذف نخواهد شد. ازطرفي درصورت ادامهدار شدن وضعيت كنوني، برندهاي چيني در آينده همهي بازارهاي بزرگ جهان را تحت سلطه در خواهند آورد.
هم انديشي ها