گوگل براي همكاري مجدد با هواوي از دولت آمريكا درخواست مجوز كرد

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با وجود محدوديت‌هايي كه طبق دستور ترامپ براي تجارت شركت‌هاي آمريكايي با شركت چيني هواوي وضع شده، گوگل براي آغاز مجدد همكاري با اين شركت از دولت آمريكا درخواست مجوز كرده است.
تبليغات

طي ماه‌هاي گذشته رييس‌جمهوري آمريكا كليه همكاري‌هاي تجاري دولت آمريكا و شركت‌هاي تابعهٔ اين كشور با شركت هواوي را ممنوع كرد؛ اما يكي از مهمترين اثرات اين ممنوعيت مربوط به همكاري شركت هواوي و گوگل در خصوص استفاده از سرويس‌هاي موبايل گوگل (GMS يا Google Mobile Services) در تلفن‌ها و تبلت‌هاي اندرويدي اين شركت بوده است. در پي اين اشكال، شركت هواوي با ارايه سرويس‌هاي خود تحت عنوان HMS (يا Huawei Mobile Services) يك جايگزين براي GMS گوگل براي خود ساخت تا وابستگي خود به اكوسيستم گوگل را دور بزند.

روز گذشته اما سمير سامات معاون اندرويد و گوگل‌پلي اعلام كرد گوگل از دولت آمريكا درخواست مجوزي كرده كه امكان همكاري مجدد بين گوگل و هواوي برقرار شود. 

آقاي سامات مشخص نكرده كه چه زماني در رابطه با اين درخواست تصميم‌گيري مي‌شود؛ اما گوگل حداقل فعلا امكان دخالت مستقيم در اين تصميم را نخواهد داشت. 

كاخ سفيد پيش از اين به برخي شركت‌هاي آمريكايي مجوز تجارت با هواوي را داده است

كاخ سفيد پيش از اين به برخي شركت‌هاي آمريكايي مجوز تجارت با هواوي را داده است. از جمله مايكروسافت كه پيش از اين موفق به گرفتن چراغ سبز از دولت براي ادامه‌ي همكاري‌هاي تجاري با هواوي شده است. موافقت با درخواست مايكروسافت اجازه مي‌دهد هواوي ارائه لپ‌تاپ‌هاي خود با سيستم عامل ويندوز و ساير محصولات و خدمات مايكروسافت را ادامه دهد.

براي گوگل اما دريافت اين مجوز به معني امكان ارايه GMS و ساير سرويس‌هاي مشابه به ابزارهاي اندرويدي ساخت هواوي است. به گفته ريچارد يو، مدير گروه مشتريان هواوي، اين شركت در صورت برگشت گوگل به ميز همكاري امكان به‌روزرساني فوري موبايل هواوي سري Mate 30 را خواهد داشت. 

تا پيش از دستور ممنوعيت تجارت با هواوي از سوي ترامپ، گوگل به مشتريان موبايل‌هاي اندرويدي اخطار داده بود كه امكان دسترسي به سرويس موبايلي گوگل (GMS) از طريق توليدات شركت هواوي وجود ندارد. هواوي نيز امكان نصب پيش‌فرض سرويس‌هاي گوگل بر روي موبايل‌ها و تبلت‌هاي اندرويدي‌اي را كه پس از دستور ترامپ توليد يا به بازار عرضه كرده است ندارد.

مرجع متخصصين ايران سرويس موبايل هواوي

سوالي كه مطرح است اين است كه آيا هواوي توسعه HMS را در صورت دريافت مجوز همكاري گوگل از دولت آمريكا متوقف مي‌كند؟ در اين صورت اين به معني اعتماد مجدد اين شركت -و ساير شركت‌هاي سازنده موبايل‌هاي اندرويدي به گوگل و دولت آمريكا است. تصميمي كه آينده نتيجه آن را مشخص مي‌كند. انديشه متخصصين شما در اين باره چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات