سامسونگ توليد تراشه اكسينوس ۹۹۲ با ليتوگرافي ۵ نانومتري را از ماه اوت شروع مي‌كند

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
توليد انبوه تراشه اكسينوس ۹۹۲ سامسونگ در شرايطي از ماه اوت آغاز مي‌شود كه پردازنده مركزي اين تراشه از هسته‌هاي كرتكس A78 قدرت مي‌گيرند.
تبليغات

چندي پيش مشخص شد كه سامسونگ زيرساخت‌هاي مناسب براي توليد تراشه‌هايي با ليتوگرافي ۵ نانومتري را فراهم كرده است و گويا اولين تراشه‌اي نيز كه طي چنين فرآيندي توليد مي‌شود، اكسينوس ۹۹۲ نام دارد.

حال، شركت كره‌اي رسما اعلام كرده است كه توليد انبوه تراشه اكسينوس ۹۹۲ از ماه اوت ۲۰۲۰ شروع مي‌شود و همچنين توضيحاتي نيز در مورد سخت‌افزار به‌كار گرفته شده در اين تراشه ارائه شده است كه به مطالعه آن خواهيم پرداخت.

پردازنده مركزي تراشه اكسينوس ۹۹۲ از هسته‌هاي كرتكس A78 استفاده مي‌كند و ديگر خبري از هسته‌هاي اختصاصي سامسونگ نيست. وظيفه محاسبه داده‌هاي گرافيكي نيز به پردازنده گرافيكي Mali G78 سپرده شده است. علاوه بر آن، تراشه اكسينوس ۹۹۲ از مودمي برخوردار است كه از فناوري 5G همراهي مي‌كند.

با اين حال، گفته نشده است كه آيا مودم روي تراشه اكسينوس ۹۹۲ كار گذاشته شده يا به‌صورت جداگانه روي مادربرد موبايل هوشمند قرار مي‌گيرد. در هر صورت، گفته مي‌شود كه شاهد پيشرفت قابل توجهي از انديشه متخصصين عملكرد و مصرف انرژي تراشه اكسينوس ۹۹۲ در مقابل با نسل پيشين يعني اكسينوس ۹۹۰ خواهيم بود.

در اكسينوس ۹۹۰ از پردازنده‌اي استفاده شد كه مجهز به تراشه كرتكس A77 بود و همچنين پردازنده گرافيكي Mali G77 وظيفه محاسبات داده‌هاي گرافيكي را به عهده داشت. با اين حال، شركت ARM كه وظيفه طراحي هسته‌ها و پردازنده گرافيكي سري Mali را به عهده دارد، گفته كه هسته‌هاي جديد كرتكس A78 در مقايسه با نسل پيشين از ۲۵ درصد بهبود در عملكرد برخوردار است و همچنين مصرف انرژي نيز تا ۲۰ درصد كاهش يافته است.

مرجع متخصصين ايران مشخصات تراشه اكسينوس 992 سامسونگ

با اين حساب مي‌توان انتظار داشت كه در اكسينوس ۹۹۲ شاهد پيشرفت‌هاي چشمگيري نسبت به اكسينوس ۹۹۰ باشيم. شايد مهم‌ترين تغيير نيز در فرايند توليد باشد؛ زيرا اكسينوس ۹۹۰ با ليتوگرافي ۷ نانومتري و اكسينوس ۹۹۲ با ليتوگرافي ۵ نانومتري توليد مي‌شود.

در مقايسه‌اي جالب مي‌توان به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ ساخت كوالكام اشاره كرد كه پردازنده آن از هسته‌هاي كرتكس A77 و كرتكس A55 استفاده مي‌كند. انتظار مي‌رود جهش مثبتي كه اكسينوس ۹۹۲ نسبت به اكسينوس ۹۹۰ دارد در اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس مشاهده كنيم كه گويا اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد.

انتظار مي‌رود اولين محصولي كه مجهز به تراشه اكسينوس ۹۹۲ شده است، موبايل سامسونگ گلكسي نوت ۲۰ و احتمالا مدل‌هاي ديگر آن باشد. با وجود اينكه در گزارش مالي سامسونگ به معرفي و عرضه سري گلكسي نوت ۲۰ در سال ۲۰۲۰ اشاره شده است؛ اما هنوز زمان دقيقي براي رونمايي از جديدترين نسخه از سري گلكسي نوت مشخص نشده و نمي‌دانيم چه زماني سامسونگ با رونمايي از پرچم‌دار جديد خود طرفداران را غافل‌گير خواهد كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات