پايان پروژه اندرويد وان با شكست نوكيا

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اطلاعات منتشرشده نشان مي‌دهد پروژه‌ي اندرويد وان در موبايل‌هاي نوكيا هم به پايان خود نزديك شده است؛ اما آيا نوكيا به‌روزرساني‌هاي آينده را سريع‌تر منتشر خواهد كرد؟
تبليغات

در سال ۲۰۱۴، گوگل سيستم‌عامل اندرويد وان را رونمايي كرد. اين غول موتورهاي جست‌وجو هندوستان را به‌عنوان بستري براي آزمايش عملكرد اندرويد وان برگزيد و تصميم گرفت با همكاري توليدكنندگان محلي موبايل‌هاي هوشمند مجهز به اين سيستم‌عامل را به ارزش ۱۰۰ دلار توليد و عرضه كند. اين آزمايش با گذشت زمان كوتاهي از زمان راه‌اندازي سيستم‌عامل اجرا شد و براساس اطلاعات موجود، گوگل و شركايش نتوانستند جهش و استقبال معناداري مشاهده كنند.

سخت‌افزار نه‌چندان قوي با موج اول سيستم‌عامل اندرويد وان همراه شد و درنهايت، گوگل تصميم گرفت اين برنامه را خاتمه دهد. در سال ۲۰۱۷، مجددا اندرويد وان راه‌اندازي شد؛ اما در اين مرحله، گوگل به برندهاي مشهورتري همانند موتورولا و شيائومي روي آورد و هدفش از اين كار تمركز روي موبايل‌هاي ميان‌رده بود. شيائومي مي اي ۳ نشان‌دهنده‌ي موج جديدي از موبايل‌هاي هوشمند ميان‌رده مجهز به سيستم‌عامل اندرويد وان بود. اين موبايل‌هاي هوشمند به سخت‌افزار قدرتمند مجهز بودند و نرم‌افزارهاي متخصصدي و به‌روزرساني‌هاي زودهنگام را هم نويد مي‌دادند.

پس از گذشت سه سال از معرفي مجدد سيستم‌عامل اندرويد وان، مي‌توان گفت ابتكار عمل دچار تغييراتي شده است. نوكيا، تنها برندي است كه همچنان به عرضه‌ي موبايل‌هاي هوشمند مبتني‌بر سيستم‌عامل اندرويد وان در سال ۲۰۲۰ ادامه مي‌دهد. براي مثال، موبايل موتو جي پرو (Moto G Pro) به اندرويد وان مجهز است؛ اما به‌صورت محدود در بازارها وجود دارد. شيائومي هم پس از تجربه‌ي Mi A3، تصميم گرفت اندرويد وان را كنار بگذارد. اين شركت همواره با به‌روزرساني‌هاي نرم‌افزاري اشكال داشت و موبايل‌هاي مجهز به اندرويد وان نتوانستند حتي به آمار فروش موبايل‌هاي مجهز به رابط متخصصي MIUI نزديك شوند.

اگر به‌دنبال خريد موبايل اندرويد وان در سال ۲۰۲۰ هستيد، بايد يكي از مدل‌هاي نوكيا را انتخاب كنيد. اين شركت سعي كرد كارش را با مدل نوكيا ۷ پلاس (Nokia 7 Plus) قدرتمندانه آغاز كند؛ اما حتي با معرفي مدل جديد Nokia 8.3 5G هم موفقيت را نتوانست تجربه كند.

مرجع متخصصين ايران نوكيا و عملكرد ضعيف آن در آپديت سيستم عامل اندرويد 11

بزرگ‌ترين عامل شكست نوكيا نه به سخت‌افزار، بلكه به ارائه‌ي به‌موقع به‌روزرساني‌هاي نرم‌افزاري بايد مرتبط است. گوگل بيش از دو ماه قبل اندرويد ۱۱ را معرفي كرد؛ اما هنوز به‌روزرساني آن حداقل براي يكي از موبايل‌هاي نوكيا هم منتشر نشده است. در روز اول، نسخه‌ي اصلي و پايدار اندرويد ۱۱ به موبايل‌هاي پيكسل رسيد و پس از يك ماه، براي موبايل‌هاي وان پلاس ۸ و ۸ پرو منتشر شد.

سامسونگ قرار است به‌روزرساني رابط متخصصي One UI 3.0 را در موبايل‌هاي سري گلكسي اس ۲۰ (Galaxy S20) و گلكسي نوت ۲۰ (Galaxy Note 20) آن هم قبل از پايان سال عرضه كند. دراين‌ميان، حتي اوپو هم متعهد شده است نسخه‌ي پايدار اندرويد ۱۱ را تا دسامبر دراختيار موبايل‌هاي سري Find X2 قرار دهد. در همين حال، نوكيا جدول زماني به‌روزرساني اندرويد ۱۱ را به‌اشتراك‌ گذاشته است كه نشان مي‌دهد تا پايان سه‌ماهه‌ي نخست سال ۲۰۲۱، به‌روزرساني سيستم‌عامل براي موبايل‌هاي نوكيا ۸.۳، نوكيا ۲.۲، نوكيا ۵.۳ و نوكيا ۸.۱ منتشر خواهد شد.

همان‌طوركه در موبايل‌هاي نوكيا و چندين‌بار هم در موبايل‌هاي شيائومي و موتورولا مشاهده كرديم، موبايل‌هاي اندرويد وان فقط فايل به‌روزرساني را به‌موقع دريافت نمي‌كنند. نوكيا ۳.۱ و ۵.۱ اكتبر ۲۰۲۰ و دقيقا يك ماه پس از انتشار اندرويد ۱۱ به اندرويد ۱۰ مجهز شدند. اين اقدامات را مي‌توان دقيقا برخلاف ايده‌ي بنيادي اندرويد وان دانست و ناكامي نوكيا در اين زمينه نشان‌دهنده‌ي لاخبار تخصصي تجديدانديشه متخصصين در برنامه‌هاي مدانديشه متخصصينش بوده است. البته به اين نكته نيز بايد اشاره كنيم كه گوگل بايد براي واداركردن توليدكنندگان به به‌روزرساني سيستم‌عامل‌ اندرويد موبايل‌هايشان بيشتر تلاش مي‌كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات