مروري بر تاريخچه دوربين‌هاي گلكسي اس سامسونگ و پيشرفت آن‌ها

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سامسونگ با انتشار مطلبي، تاريخچه دوربين‌هاي استفاده‌شده در نسل‌هاي مختلف گلكسي اس و پيشرفت آن‌ها در گذر زمان را شرح داده است.
تبليغات

دنياي فناوري عرصه‌ي پويايي است كه هر ساله اتفاقات جديدي تجربه مي‌كند. هرساله ترندهاي متنوعي در صنعت ساخت موبايل هوشمند به وجود مي‌آيد و شركت‌هاي مختلف دستگاه‌هاي جديد خود را با آن‌ها همگام مي‌كنند. تاكنون شركت‌هاي زيادي در اين صنعت قدم گذاشته‌اند اما تنها تعداد محدودي از آن‌ها به شهرت جهاني دست پيدا كرده‌اند؛ زيرا توليد موبايل‌ هوشمند و هم‌مسير شدن با ترندهاي روز و نياز متخصصان كار ساده‌اي نيست. يكي از معروف‌ترين شركت‌هاي فعال در اين زمينه، سامسونگ است كه دقيقا نيازهاي متخصصان را مي‌داند و با توجه به ترندها و فناوري‌هاي روز، محصولات خود را ارائه مي‌دهد.

به گزارش GSMArena، سامسونگ V200 سال ۲۰۰۰ اولين موبايل اين شركت بود كه دوربين داشت. البته اگر دقيق‌تر به اين مسئله توجه كنيم، اين موبايل هوشمند جزو اولين دستگاه‌هاي دوربين‌دار بين تمامي شركت‌هاي سازنده تلفن همراه بود. اين اتفاق ۱۱ سال پيش افتاد؛ اما هنوز فرايند بهبود دوربين‌ موبايل‌هاي هوشمند به پايان نرسيده است و سامسونگ هرساله در سري گلكسي اس از نسخه‌هاي با كيفيت‌تر و قدرتمندتر استفاده مي‌كند. اين بخش از تلفن همراه به دليل درخواست بسيار بالاي متخصصان هميشه در حال بهبود و توسعه است. سامسونگ نيز سعي دارد با تقاضاي مشتريان همگام باشد و محصولاتي ارائه كند كه آن‌ها نياز دارند؛ به همين دليل تاكنون دوربين موبايل‌هاي هوشمند اين شركت تغييرات زيادي به خود ديده است.

به‌تازگي اين شركت كره‌اي كار بسيار جالبي كرده است. سامسونگ پس از عرضه Galaxy S21 احساس نوستالژيك كرد؛ بنابراين تصميم گرفت تاريخچه‌اي مختصر از دوربين‌هاي Galaxy S را از همان دوربين اول تا به امروز منتشر كند. درادامه متن منتشرشده توسط اين شركت را مطالعه مي‌كنيد.

سامسونگ گلكسي اس

مدل اوليه و اصلي سامسونگ گلكسي اس داراي يك دوربين ۵ مگاپيكسلي بود كه توانايي فيلم‌برداري با كيفيت 720p داشت. نكته جالب درباره دوربين اين دستگاه اين است كه حالت پاناروما به متخصصان ارائه مي‌داد و آن‌ها مي‌توانستند با استفاده از اين موبايل هوشمند تصاوير وايد-انگل ثبت كنند. اين قابليت چندين سال پيش از اضافه شدن دوربين‌ بيشتر به پشت دستگاه معرفي شده بود؛ در نتيجه چيزي به‌عنوان لنز اولتراوايد براي موبايل‌هاي هوشمند وجود نداشت و حالت پاناروما طرفداران بيشتري نسبت به زمان حال داشت. تصور كنيد مي‌توانستيد با استفاده از دوربين تكي تصوير وايد ثبت كنيد.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس II

پس از نسخه اوليه نوبت به نسل جديد آن رسيد كه از قابليت فوكوس خودكار همراهي مي‌كرد. سامسونگ گلكسي اس II همچنين فلش LED  داشت كه در نمونه‌ي قبلي ديده نمي‌شد. به انديشه متخصصين مي‌رسد در ساخت مدل اوليه متخصصان از نبود نور اضافه براي تصويربرداري ناراضي بودند! شركت كره‌اي با مطالعه كامل دستگاه جديد خود، بعضي از نقص‌هاي مدل پيشين را برطرف كرد و در نسل جديد گلكسي از ويژگي‌هاي بهتري استفاده كرد. وضوح دوربين اصلي گلكسي اس III به ۸ مگاپيكسل افزايش پيدا كرد و دوربين سلفي از ۰٫۳ مگاپيكسل به ۲ مگاپيكسل رسيد. همين تغييرات كافي بود تا افراد بيشتري جذب اين برند و توانايي تصويربرداري آن شوند كه در زمان خود بي‌نظير بود.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس III

زماني ‌كه نوبت به موبايل جديدتري رسيد، سامسونگ از گلكسي اس III رونمايي كرد؛ دستگاهي كه عكس‌برداري با تلفن همراه را از هميشه آسان‌تر مي‌كرد. در اين دستگاه حالت «بهترين تصوير» يا Best Photo معرفي شد. متخصص با استفاده از اين حالت مي‌توانست چندين عكس پشت سر هم ثبت و از بين آن‌ها بهترين را انتخاب كند. در صورت فعال بودن اين حالت، هشت تصوير از يك سوژه به‌صورت پشت سر هم ثبت مي‌شد تا بهترين گزينه راحت‌تر انتخاب شود. با استفاده از اين قابليت مي‌شد از پيش آمدن خطاها احتمالي مانند پلك زدن، تكان خوردن و موارد اين‌چنيني در تصويربرداري جلوگيري كرد.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

البته اين تنها ويژگي جديدي نبود كه به دوربين‌ موبايل‌ سامسونگ اضافه شد. اين شركت از دو حالت Zero Shutter Lag و burst photography نيز در سري گلكسي اس استفاده كرد. اولين گزينه براي كمتر شدن هرچه بيشتر تأخير در فرايند ثبت عكس بود. با فعال كردن گزينه بعدي متخصص مي‌توانست در ۳٫۳ ثانيه ۲۰ تصوير ثبت كند. اين قابليت باعث شد افراد بيشتري به خريد موبايل ‌هاي دوربين‌دار روي بياورند.

سامسونگ گلكسي اس 4

اكنون زمان آن فرا رسيده بود كه سامسونگ قدمي بزرگ‌تر در مسير خود بردارد. قابليت عجيبي در اين موبايل هوشمند معرفي شد كه هنوز در بعضي از دستگاه‌ها ديده مي‌شود؛ البته در حال حاضر طرفدار زيادي ندارد. نام اين قابليت جديد Dual shot بود كه متخصص به وسيله‌ي آن مي‌توانست به‌طور هم‌زمان از دوربين سلفي و اصلي دستگاه استفاده كند و با قابليت تصوير در تصوير، فايل نهايي را كه تركيب يك عكس از دوربين جلو و عكسي ديگر از دوربين اصلي بود مشاهده كند.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

در اين دستگاه چند قابليت ديگر به نمايش گذاشته شد كه هنوز بعضي از آن‌ها عجيب به انديشه متخصصين مي‌رسند. در گلكسي اس 4 ويژگي Sound & Shot وجود داشت كه صداي محيط را ضبط مي‌كرد و روي تصوير قرار مي‌داد.  سامسونگ Drama Shot را نيز در دستگاه جديد خود مورد آزمايش قرار داد كه در واقع قابليتي براي اعمال افكت‌هاي جالب روي تصوير بود. همچنين دوربين اصلي پيشرفت قابل توجهي كرد و به ۱۳ مگاپيكسل رسيد كه از مدل قبلي ۸ مگاپيكسلي بسيار بهتر بود.

سامسونگ گلكسي اس 5

بالاخره به يكي از محبوب‌ترين و معروف‌ترين مدل‌هاي خانواده گلكسي اس رسيديم، دستگاهي كه افراد زيادي از سراسر جهان به آن علاقه‌مند شدند و در زمان خود يكي از باكيفيت‌ترين دوربين‌ها را داشت. حسگرهاي ISOCELL سامسونگ اولين‌ بار با Galaxy S5 كه مجهز به دوربين ۱۶ مگاپيكسلي بود، معرفي شدند. فناوري ISOCELL باعث كاهش پيكسل‌هاي اضافه مي‌شد و بدين شكل عملكرد در نور كم را بهبود مي‌بخشيد. همچنين قابليت Rich Tone HDR كه به‌تازگي معرفي شده بود، در صحنه‌هايي كه نور بسيار زيادي وجود داشت، وظيفه بهبود عملكرد دوربين را بر عهده گرفته بود.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

به‌طور كلي دوربين اين دستگاه يكي از فراموش نشدني‌ترين مواردي بود كه تاكنون توسط سامسونگ ساخته شده است. بسياري از افرادي كه در آن دوران از گلكسي اس 5 استفاده مي‌كردند، هنوز هم ديگر مدل‌هاي اين خانواده را خريداري مي‌كنند.

سامسونگ گلكسي اس 6

دستگاهي كه در اين بخش دوربين آن را معرفي مي‌كنيم داراي يك قابليت بسيار خوب و منحصربه‌فرد است. اگر يك دوربين با كيفيت فوق‌العاده داشته باشيد اما نتوانيد به‌سرعت آن را به كار بگيريد، ممكن است بعضي از صحنه‌هاي مهم را از دست بدهيد. گلكسي اس 6 داراي قابليتي بود كه به آن اجازه مي‌داد در سريع‌ترين زمان ممكن دوربين را اجرا و آماده عكس‌برداري كند. اين قابليت هنگامي ابداع شد كه نياز باز شدن سريع دوربين توسط متخصصان حس شد؛ به همين دليل سامسونگ ويژگي Quick Launch را معرفي كرد. با استفاده از اين قابليت مي‌توانستيد با دو بار ضربه زدن روي دكمه خانه (Home Key) دوربين دستگاه را باز كنيد و تنها در ۰٫۷ ثانيه عكس بگيريد. ويژگي ديگري نيز به دوربين اين دستگاه اضافه شد و آن حالت دنبال كردن سوژه در فوكوس خودكار بود. با وجود آن متخصص كافي بود دكمه شاتر را فشار بدهد و لازم به انجام كار ديگري نبود.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس 7

در اين تلفن هوشمند تمركز بيشتري روي فوكوس دوربين شده است. گلكسي اس7 با داشتن Dual Pixel AF فوكوس كردن را به مرحله جديدي برد؛ زيرا اين ويژگي از دوربين‌هاي حرفه‌اي DSLR قرض گرفته شد و وجود آن در يك موبايل هوشمند كوچك واقعا اتفاق جذابي بود. اين دستگاه طرفداران خاص خود را داشت و افراد زيادي از آن استفاده مي‌كردند. امتياز گلكسي اس 7 اج در DxOMark به ۸۸ رسيد كه آن را به بهترين دوربين موبايل در بين ديگر گزينه‌ها تبديل كرد.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس 8

گلكسي اس 8 را مي‌توان يكي از مدل‌هاي محبوب سامسونگ دانست كه افراد زيادي براي خريد آن ترغيب شدند. يكي از دلايل اين محبوبيت، دوربين فوق‌العاده اين دستگاه بود. در آن بازه زماني، توسعه‌دهندگان بالاخره متوجه شده بودند كه تنها ارتقاي سخت‌افزاري حسگرهاي دوربين كافي نيست و براي ثبت تصاوير بهتر در شب به موارد ديگري نياز است. در اين نسل از سري گلكسي اس قابليت جذابي معرفي شد كه سه عكس پشت سر هم مي‌گرفت و آن‌ها را در يك عكس با كيفيت بالاتر ادغام مي‌كرد.  سامسونگ بار ديگر به نياز و تقاضاي متخصصان توجه كرد و اين بار در نرم‌افزار دوربين نيز تغييراتي ايجاد شد. رابط دوربين دوباره طراحي شد تا امكان كار با يك دست فراهم شود.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس 9

اين بار سامسونگ به فكر بهبود تصويربرداري دوربين د در شرايط نوري پايين بود به همين دليل در گلكسي اس 9 روي اين مسئله تمركز بيشتري كرد. لنز دوربين اين موبايل هوشمند داراي ديافراگم دوتايي بود و به موبايل اجازه مي‌داد بين f / 2.4 براي عكس‌هاي شارپ روز و f / 1.5 براي شب انتخاب كند؛ اين تغييرات باعث مي‌شود ۲۸ درصد نور بيشتري به حسگر برسد. دوربين فيلم‌برداري سامسونگ گلكسي اس 9 توانايي فيلم‌برداري ۹۶۰ فريم در ثانيه فيلم‌هاي آهسته را به دست آورد و سامسونگ با AR Emojis كمي متخصصان را سرگرم كرد.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس 9 پلاس و گلكسي اس 10

حالا زمان آن فرارسيده بود كه دوربين‌هاي سامسونگ يك پيشرفت اساسي در سخت‌افزار داشته باشند. در S9 پلاس يك دوربين اضافه (لنز تله فوتو با اخبار تخصصي دو برابر) اضافه شد، سپس نوبت به گلكسي اس 10 رسيد كه با افزودن يك لنز اولتراوايد تعداد دوربين‌ها را به سه عدد برساند. اين اتفاق نه‌تنها نياز به حالت پانوراما را كاهش داد، بلكه حالت ضبط فيلم Super Steady را فعال كرد. سامسونگ براساس تغييراتي كه در مدل‌هاي قبلي اعمال كرده بود، همراهي از +HDR10  را نيز به گلكسي اس 10 اضافه كرد.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس 20

سامسونگ هنگام طراحي نسل جديد خانواده گلكسي بار ديگر روي بزرگنمايي تصوير تمركز كرد. اين تلفن همراه به دليل داشتن اخبار تخصصي فضايي ۱۰۰ برابري (100x Space Zoom) با حالت اولتراي جديد توانست توجه افراد بسياري را به خود جلب كند. هنوز تبليغات اين موبايل هوشمند كه روي توانايي بي‌نظير بزرگنمايي آن تمركز داشت در ذهن بعضي از دوستداران اين برند وجود دارد.

البته اين تنها به‌روزرساني دوربين گلكسي اس 20 نبود و اين دستگاه براي اولين ‌بار توانست توانايي ضبط فيلم با كيفيت 8K ارائه دهد. با تجزيه و تحليل حركت مبتني بر هوش مصنوعي، حالت Super Steady در دوربين اين موبايل هوشمند ارتقا يافت.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

سامسونگ گلكسي اس 21

همه‌ي اين دستگاه‌هاي هوشمند و جذاب ساخته شدند و مراحل مختلف را پشت سر گذاشتند تا انسان امروز بتواند جديدترين نسل موبايل‌هاي هوشمند خانواده گلكسي را در دست بگيرد و از دوربين بي‌نظير آن استفاده كند. سامسونگ گلكسي اس 21 كه به‌زودي در فروشگاه‌هاي سراسر جهان ديده خواهد شد، يكي از بهترين و قدرتمندترين تنظيمات دوربين را دارد و تصاوير و فيلم‌هاي بي‌نظيري ثبت مي‌كند. گلكسي اس 21 اولترا اولين موبايل سامسونگ با دو ماژول تله فوتو است. Directors View به‌صورت هم‌زمان از سه دوربين، فيد لايو ارائه مي‌دهد. چندين حالت تصوير در تصوير در دوربين اين دستگاه تعبيه شده است كه مي‌توانيد به دلخواه از بين آن‌ها انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران دوربين هاي سامسونگ گلكسي s

هر دوربين در هر سه مدل S21 قادر به ضبط فيلم 4K با سرعت ۶۰  فريم در ثانيه است؛ چنين قابليت بي‌نظيري تا چند سال گذشته مانند يك آرزو بود؛ اما حالا در موبايل‌هاي هوشمند وجود دارد. از Dual Pixel AF در دوربين اصلي S21 و +S21  استفاده شده است، همچنين اين قابليت در دوربين‌هاي اولتراوايد و تله S21 Ultra ديده مي‌شود. گلكسي اس 21 اولترا به لطف جديدترين حسگر ۱۰۸ مگاپيكسلي ISOCELL با بهبود پيكسل ۹ در ۱ پيكسل، در عكسبرداري در شب نيز بهتر است. بااين‌حال از هوش مصنوعي بيشتر براي افزايش كيفيت تصوير استفاده شده است.

حقيقتا دوربين اين دستگاه‌ها را مي‌توان يكي از بهترين گزينه‌هاي ممكن در سال جاري دانست. مطمئنا مانند همه‌ي مدل‌هايي كه تاكنون ساخته شده است، توسعه‌دهندگان تا سال آينده جايگزين‌هاي قدرتمندتري براي اين موبايل هوشمند توليد مي‌كنند؛ اما مهم‌ترين مسئله اين است كه انسان با پيشرفت فناوري موفق به ساخت دوربين‌هاي كوچكي شده كه مي‌توان از آن‌ها براي عكسبرداري حرفه‌اي استفاده كرد. به‌طور كلي اكثر مردم در دنياي ديجيتال امروزه به دوربين موبايل هوشمند خود اهميت مي‌دهند، به همين علت است كه سامسونگ و ديگر شركت‌هاي سازنده تلفن همراه هميشه سعي در بهبود اين بخش از دستگاه‌هاي خود دارند. اين مقاله ۱۱ سال نوآوري و توسعه سامسونگ را نشان مي‌دهد كه تنها در چند بند خلاصه شده است.

انديشه متخصصين شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي تغييرات دوربين موبايل‌هاي هوشمند  گلكسي اس در سال‌هاي گذشته و پيشرفت آن‌ها چيست؟ به انديشه متخصصين شما در آينده چه قابليت‌هايي در انتظار متخصصان موبايل‌هاي هوشمند است؟ آيا روزي موبايل‌هاي هوشمند مي‌توانند به‌طور كامل جاي دوربين‌هاي حرفه‌اي را پر كنند و آن‌ها را كنار بزنند؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات