موبايل آيفون اكتيو چيست و چه تفاوتي با نات اكتيو دارد؟

شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر در مورد اصطلاح اكتيو و نات اكتيو كه در مورد آيفون‌ها شنيده مي‌شود و باعث اختلاف ارزش مي‌شود، كنجكاو هستيد، اين مقاله را از دست ندهيد.
تبليغات

احتمالاً هنگام خريد موبايل آيفون نو، واژه اكتيو و نات اكتيو (يا نان اكتيو) را كنار اسم آن مشاهده كرده يا شنيده‌ايد و زماني كه متوجه اختلاف ارزش بين اين دو مدل شده‌ايد، براي دانستن علت اين اختلاف كنجكاو شده‌ايد.

تماشا در يوتيوب

اگر قصد خريد آيفون را داشته باشيد و بين انتخاب آيفون اكتيو (Active) و نات اكتيو (Not Active) تعلل كنيد، احتمالاً فروشندگان به شما خواهند گفت كه تفاوت چنداني وجود ندارد و تنها بايد به جيبتان نگاهي بيندازيد و تصميم نهايي را بگيريد. در اين مقاله به شما كمك خواهيم كرد با دانستن تفاوت بين آيفون اكتيو و نات اكتيو، به دليل اصلي اختلاف ارزش بين اين دو مدل پي برده و همچنين در مورد نحوه تشخيص آيفون اكتيو و نات اكتيو اطلاعات داشته باشيد.

تفاوت آيفون اكتيو و نات اكتيو در چيست؟

درحالي‌كه يك خريدار معمولي با شنيدن اصطلاح آيفون اكتيو ممكن است به اين فكر كند كه آيفون بدون دردسر رجيسترشده و آماده به كار است، اما رجيستر شدن موبايل ربطي به اكتيو يا نات اكتيو بودن آن ندارد.

درواقع هر موبايل آيفون كه از پلمپ خارج شده و پس از روشن‌شدن، تنها يك‌بار مراحل مراحل راه‌اندازي و فعال‌سازي آن صورت گرفته باشد، يك آيفون اكتيو تلقي مي‌شود؛ آيفون‌هاي نات اكتيو، آيفون‌هايي هستند كه هرگز روشن و راه‌اندازي نشده‌اند. با اين حساب احتمالاً الان به اين فكر مي‌كنيد كه يك آيفون نات اكتيو يك آيفون نو است. خب اين تصور درست است؛ اما آيفون‌هايي كه با عنوان اكتيو به‌فروش مي‌رسند هم در بيشتر موارد نو بوده و تنها براي فعال‌سازي آن پيش‌از ورود به ايران، در كشور مبدأ يك‌بار روشن و راه‌اندازي شده‌اند كه با وجود اينكه يك‌بار اين كار انجام شده، تاكنون در استفاده شخص ديگري نبوده است، اما چرا بايد اين اتفاق بيفتد؟

چرا در بازار آيفون‌ها به شكل اكتيو و نات اكتيو موجود هستند؟

مثل زماني كه شنيدن پارت نامبرهاي مختلف براي آيفون‌ها بسياري از خريداران را سردرگم كرده بود، اكنون اين اكتيو و نات اكتيو بودن است كه اين بار را بر دوش مي‌كشد! داستان آيفون اكتيو و نات اكتيو از سري 13 آيفون‌ها شروع شد كه احتمالاً در سري‌هاي بعدي نيز همچنان ادامه خواهد داشت. با اينكه يك سري از فروشندگان دليل وجود آيفون‌هاي اكتيو را گارانتي شركتي مي‌دانند و توضيح مي‌دهند كه شركت‌ها براي مطالعه سلامت باتري و موبايل، مجبور به باز كردن آن و اكتيو كردن موبايل هستند، دليل اصلي قابل‌قبول‌تر و منطقي‌تر به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

در اصل به علت تحريم‌ها و عدم حضور رسمي اپل در بازار كشور، شركت‌هاي واردكننده موبايل‌هاي آيفون بايد آن را از كشورهاي ديگر وارد كنند. هر كشور خارجي مي‌تواند ميزان مشخصي از سهم خريداري‌شده خود از آيفون‌ها را به واردكننده ايراني بفروشد (آيفون‌هايي كه به اسم نات اكتيو مي‌شناسيم) كه اين تعداد از آيفون برطرف‌كننده نياز كشور ما نيست. بنابراين براي دور زدن محدوديت‌هاي صادراتي و براي اينكه بتوان تعداد بيشتري آيفون خريداري و وارد كرد، بايد اين آيفون‌ها از پلمپ خارج و روشن شده تا با اتصال موبايل به شبكه، با آي‌پي كشور مبدأ فعال‌سازي شوند (فرايند Activation). اينگونه است كه اصطلاحي به نام آيفون اكتيو به وجود مي‌آيد.

نحوه تشخيص آيفون اكتيو و نات اكتيو

براي مطالعه اكتيو يا نات اكتيو بودن آيفون و اطمينان از اينكه آيفون خريداري‌شده شما كه مبلغ بيشتري هم براي آن پرداخت كرده‌ايد، نات اكتيو است؛ پيش از جعبه‌گشايي و روشن كردن موبايل بايد شناسه موبايل (IMEI) را در سايت اپل چك كنيد. براي به دست آوردن شناسه موبايل، به برچسب روي جعبه و شناسه كنار واژه IMEI مراجعه كنيد.

شناسه را در قسمت Enter your serial number وارد كنيد. در زير آن كدي كه در سايت برايتان نمايش داده شده است وارد كرده و روي دكمه Continue كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران مطالعه IMEI موبايل آيفون-۱

پس از اين كار درصورتي‌كه موبايل نات اكتيو باشد پيامي با عنوان Please activate your iPhone نمايش داده خواهد شد كه از شما مي‌خواهد، آيفون خود را اكتيو كنيد.

مرجع متخصصين ايران آيفون ۷ پلاس نات اكتيو

پس از اطمينان از نات اكتيو بودن موبايل آن را روشن كنيد و سپس از يكسان بودن IMEI موبايل با IMEI روي جعبه اطمينان حاصل كنيد. براي به دست آوردن IMEI از موبايل مي‌توانيد:

  • از بخش تنظيمات موبايل به General سپس About برويد و شناسه‌ي نوشته‌شده در بخش IMEI را برداريد.
  • شماره #06#* را شماره‌گيري كنيد تا كد روي صفحه ظاهر شود.

اما اگر موبايل اكتيو باشد، صفحه‌اي نمايش داده مي‌شود كه اطلاعاتي در مورد همراهي موبايل، تاريخ گارانتي و... را نشان مي‌دهد. در قسمت Repairs and Service Coverage كه در جلوي آن عبارت Active نوشته شده، تاريخ اتمام گارانتي رسمي اپل را نشان مي‌دهد.

موبايل‌هاي آيفون از زمان خريد از اپ‌استور يا اولين فعال‌سازي در صورت خريد از خرده‌فروشي‌ها، به‌مدت يك‌سال تحت پوشش گارانتي سرويس يا تعويض قطعات اپل خواهند بود كه طبيعتاً اين خدمات دراختيار متخصصان ساكن ايران قرار نمي‌گيرد اما يك نشانه‌ي مهم در اينجا وجود دارد و آن تاريخ اتمام گارانتي است. درواقع اين تاريخ نشان مي‌دهد كه آيفون شما در چه‌روزي فعال‌شده كه البته اين زمان تخميني است. براي مشاهده تاريخ فعال‌سازي موبايل ادامه مطلب را دنبال كنيد.

مرجع متخصصين ايران چك كردن IMEI آيفون

اطلاع از تاريخ فعال سازي موبايل

بعد از اينكه موبايل را فعال و اپل آيدي خود را وارد كرديد، براي اطلاع از تاريخ فعال شدن آيفونتان و مطابقت آن با تاريخ خريد موبايل به سايت mysupport.apple.com برويد. اپل آيدي و رمزعبور را وارد كنيد.

مرجع متخصصين ايران مطالعه تاريخ فعالسازي دستگاه اپل-۱

در صفحه بعد تمام دستگاه‌هاي اپل كه با اين اپل‌آيدي ثبت شده‌اند خواهيد ديد. از آن ميان آيفون خود را انتخاب كنيد تا در صفحه‌اي كه نشان داده خواهد شد، تاريخ فعال‌سازي و خريد آيفون را مشاهده كنيد. در صورت مطابقت اين تاريخ با تاريخ خريداري دستگاه، مي‌توانيد از نات اكتيو بودن و عدم استفاده قبلي از اين دستگاه، اطمينان حاصل كنيد.

توجه داشته باشيد كه تاريخ خريد يا Date of Purchase در مورد آيفون‌هاي خريداري‌شده از خرده‌فروشي‌ها، از زمان روشن‌شدن و اكتيو شدن دستگاه محاسبه مي‌گردد؛ بنابراين اگر تاريخي قبل از اولين روز روشن‌ شدن دستگاه توسط شما درج‌ شده باشد، احتمالاً موبايل در آن روز يك‌بار روشن و فعال‌سازي شده است.

مرجع متخصصين ايران مطالعه تاريخ فعالسازي دستگاه اپل-۳

آيفون اكتيو يا آيفون نات اكتيو؛ كدام را بايد خريد؟

احتمالاً تا اينجا با توضيحاتي كه داده‌ايم، متوجه تفاوت اكتيو با نان اكتيو شده‌ايد اما همچنان مردد هستيد كه بهتر است كدام‌يك را انتخاب كنيد. اگر بخواهيم صادق باشيم بايد بگوييم با اينكه مي‌دانيم آيفون اكتيو تنها براي اينكه بتواند وارد كشور شود اكتيو شده است، اما همچنان ريسك‌هايي در انتخاب اين مورد وجود دارد. حتي با مطالعه IMEI موبايل در سايت رسمي اپل همچنان هيچ راهي براي دانستن مدت زمان روشن بودن و استفاده از دستگاه وجود ندارد.

مطالعه نوع پلمپ و ظاهر دستگاه (مانند عدم وجود خط‌و‌خش روي صفحه و بدنه، مطالعه اصل بودن لوازم جانبي كه همان كابل لايتنينگ است و موارد ديگر) ملزم مهارت در اين زمينه است كه يك خريدار معمولي به‌ندرت متوجه آن خواهد شد. بنابراين توصيه ما به شما اين است كه اگر ريسك‌پذير نيستيد و دوست داريد لذت جعبه‌گشايي آيفون را بچشيد، آيفون نات اكتيو را انتخاب كنيد. درصورتي‌كه موارد ذكرشده برايتان اهميت چنداني ندارد و اختلاف ارزش بين اكتيو و نات اكتيو برايتان مهم است، به سراغ آيفون‌هاي اكتيو برويد.

آيا موبايل‌هاي اندرويد اكتيو يا نات اكتيو هم وجود دارند؟

طبق برخي گزارش‌ها، متخصصان هنگام خريد موبايل‌هاي اندرويدي چون سامسونگ و شيائومي نيز با يك موبايل از قبل راه‌اندازي‌شده مواجه شده‌اند. اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در اين‌باره با دبير انجمن واردكنندگان موبايل تماس گرفته و خواستار توضيحات بيشتر شده است. امير اسحاقي در پاسخ به اين‌كه آيا موبايل‌هاي اندرويدي نيز مانند آيفون به‌صورت اكتيو شده به ايران ارسال مي‌شوند يا نه، گفت:

در مورد موبايل‌هاي اندرويد هم همين است. كلاً مسئله ما اين است كه بخشي از دستگاه‌هايي كه از خارج از ايران خريداري مي‌كنيم بايد به كشورهاي ديگر ارسال و فعال شوند تا مشخص نشود به سمت ايران بارگيري مي‌شوند تا اشكال تحريم‌ها برايشان به وجود نيايد. در مورد همه موبايل‌ها هم اين مسئله مي‌تواند وجود داشته باشد. شركت‌هاي خارجي براي اين كه دولت آمريكا متوجه اين موضوع نشود كه موبايل به بازار ايران وارد شده، آن را در يك كشور ديگر روشن و فعال مي‌كنند بعد به ايران مي‌فرستند. اين صرفاً يك فرايند تجاري براي دور زدن تحريم‌ها است. اين هم مباحثهي نيست كه اشكال‌ساز باشد و خريداران و مصرف‌كنندگان در ايران هيچ اشكالي نخواهند داشت. همين كه مصرف‌كننده استعلام اصالت بگيرد و واردكننده كالا هم مشخص باشد و كد فعال‌سازي هم داشته باشد كفايت مي‌كند. چنين كالايي قاعدتاً مشمول ۱۸ ماه گارانتي مي‌شود و از لحاظ اكتيو بودن هم اشكالي نخواهد داشت.

اين توضيحات مهر تأييدي بر ورود موبايل‌هاي اندرويدي از قبل راه‌اندازي‌شده مي‌زند. بااين‌حال برخلاف اپل، سازندگان اندرويدي سازوكاري براي اطلاع‌يافتن از تاريخ فعال‌سازي موبايل ترتيب نداده‌اند، اما عمدتا موبايل‌هايي كه تنها به‌منظور فعال‌سازي روشن و راه‌اندازي شده‌اند، بازنشاني نمي‌شوند و متخصص پس از روشن كردن موبايل با صفحه‌ي راه‌اندازي مواجه نمي‌شود. بااين‌حال احتمال هر چيزي وجود دارد و از آنجاكه راهي براي اطلاع‌يافتن از تاريخ روشن شدن موبايل‌هاي اندرويدي وجود ندارد در صورت مواجه شدن با يك موبايل از قبل باز و روشن‌شده (كه پلمپ جعبه باز شده و گاهي نيز پلمپ تقلبي روي آن زده مي‌شود) موضوع را با فروشنده درميان گذاشته و از پذيرش آن به‌عنوان موبايل نو خودداري كنيد.

انديشه متخصصين شما در مورد آيفون‌هاي اكتيو يا نات اكتيو چيست؟ شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران كدام‌يك را انتخاب كرده يا خواهيد كرد؟ انديشه متخصصينات خود را با ما و ساير متخصصان مطرح كنيد و اگر نكته ديگري در مورد تشخيص آيفون نات اكتيو از اكتيو سراغ داريد، آن را با ما در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات