مرور تاريخچه دوربين در موبايل‌هاي برجسته نوكيا

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اين هفته و با ارائه نمونه‌اي از موبايل لوميا 1020 در شهر نيويورك كه مجهز به دوربين 41 مگا پيكسلي است. شركت نوكيا در حوزه‌ي دوربين موبايل‌هاي تلفن همراه آتشي به پا كرده است. اين موبايل هوشمند كه مجهز به سيستم عامل ويندوز فون 8 است، داراي اپتيكي به استعداد 6 لنز از نوع كارل زايس است كه به يك فلش عكاسي تجهيز شده است و داراي ده‌ها قابليت منحصر به فرد در حين عكاسي است. از آن جمله مي‌توان به مقابله با لرزش دست و تنظيمات دستي عكس‌برداري اشاره كرد. علي رغم تمامي مزايايي كه لوميا 1020 دارد و دوربين 41 مگا پيكسلي، اين موبايل را نمي‌توان نخستين محصول اين كمپاني در زمينه‌ي توليد تلفن‌هاي همراهي دانست كه از دوربين پرقدرت بهره مي‌برند. در ادامه شما را با برخي از مهم‌ترين محصولات نوكيا آشنا مي‌كنيم كه در 10 سال گذشته مجهز به دوربين‌هاي عكاسي قدرتمندي بوده و اين حوزه‌ي فناوري را به پيش برده‌اند.
تبليغات

نوكيا 7650

مرجع متخصصين ايران Nokia 7650

هيچ به خاطر داريد؟ موبايل 7650 نوكيا نخستين محصولي بود كه اين توليدكننده‌ي فنلاندي به دوربين توكار تجهيز كرد. جالب اينكه پيش از آن تهيه تجهيزان دوربين عكاسي براي موبايل‌هاي تلفن همراه به صورت مجزا و آپشن ارائه مي‌شد كه متخصص مي‌توانست آن را به صورت جدا تهيه كرده و ماژول مربوطه را بر روي موبايل خود سوار كند. البته وضوح تصويري اين دوربين در حد VGA (يا 480×640 پيكسل) بود به گونه‌اي كه گنجايش 4 مگا بايت حافظه بسيار كافي بود.

زمان معرفي: 2002

نوكيا 7610

مرجع متخصصين ايران

پس از نوكيا 7650، عرضه موبايل‌هايي با دوربين VGA آغاز شد تا اينكه كمپاني فنلاندي نوكيا با ارائه‌ي دوربين 1 مگا پيكسلي بر روي موبايل 7610 اين حوزه را بار ديگر متحول كرد. قابليت‌هاي ويرايشي، نازكي نسبي موبايل نسبت به ساير نمونه‌ها و استانداردهاي روز از ديگر قابليت‌هاي اين موبايل بود. از سوي ديگر نوكيا 7610 كه داراي صفحه كليد كاملي بود را مي‌توان يكي از محصولات «دوران صفحه كليدهاي عجيب» نوكيا دانست.

زمان معرفي: 2004

N90

مرجع متخصصين ايران

يك سال بعد نوكيا موبايل N90 خود را معرفي كرد كه داراي برخي قابليت‌ها براي نخستين بار بود. اين موبايل براي اولين بار از لنز 2 مگا پيكسلي بهره مي‌برد و موفقيت چشمگير آن موجب ارائه‌ي سري N موبايل‌هاي نوكيا شد. از اين گذشته N90 نخستين ابزار نوكيا بود كه از لنز كارل زايس بهره مي‌برد.

زمان معرفي: 2005

N95

مرجع متخصصين ايران

يك سال بعد، موبايل N95 با دوربين 5 مگا پيكسلي معرفي شد. كيفيت تصاوير اين موبايل آنچنان بالا بود كه فراتر از ساير محصولات مشابه يا موبايل‌هاي هوشمند آينده عكاسي مي‌كرد. در اين موبايل از لنز كارل زايس سري Vario-Tessar استفاده شده بود كه داراي قابليتي ويژه براي رفع قرمزي چشم نيز بود. از سوي ديگر مجموعه‌ي كامل قابليت‌هايي كه اين موبايل ارائه مي‌كرد به خوبي مخاطب خود را راضي نگه مي‌داشت. جالب است بدانيد در سال 2008 نوكيا بار ديگر اين موبايل را با دوربين 8 مگا پيكسلي عرضه نمود.

زمان معرفي: 2006

N82

مرجع متخصصين ايران N82

موبايل N82 يكي ديگر از اعضاي سري موبايل‌هاي N نوكيا بود كه با دوربين 5 مگا پيكسلي عرضه مي‌شد. از اين پس بود كه فلش زنون در اين ابزارهاي همراه استفاده گرديد و در خانواده موبايل‌هاي نوكيا جايگاه خاصي را به خود اختصاص داد. اين موبايل نيز مجهز به تجهيزات اپتيكي كارل زايس بود و از بزرگنمايي 10X بهره مي‌برد. از ديگر ويژگي‌هاي آن مي‌توان به كيفيت بسيار بالاي تصاوير و قابليت‌هاي ويرايشي بسيار بيشتر اشاره كرد.

زمان معرفي: 2007

N86

مرجع متخصصين ايران N86

زماني كه نوكيا موبايل N82 خود را در سال 2009 در كنفرانس جهاني موبايل معرفي كرد، اذعان كرد كه اين گوش مجهز به دوربين 8 مگا پيكسلي جايگزين دوربين‌هايي خواهد بود كه داراي قابليت پيشرفته عكاسي هستند. هر چند اين ادعا عملياتي نشد، اما دوربين اين سري از موبايل‌ها داراي كيفيت فوق‌العاده‌اي بودند كه از آن جمله مي‌توان به حالت عكس‌برداري پانوراما، روزنه‌هاي گوناگون (F4.8, F3.2, F2.4) اشاره كرد و از آن گذشته لنزهايي با زاويه‌ي عريض 28 ميلي‌متري.

زمان معرفي: 2009

N8

مرجع متخصصين ايران N86

اگر تصور مي‌كنيد 8 مگا پيكسل كفايت دوربين عكاسي يك موبايل هوشمند را مي‌كند، اشتباه مي‌كنيد. چرا كه مهندسان نوكيا مدتي بعد در همان سال موبايل N8 را با دوربين 12 مگا پيكسلي عرضه كردند. اين موبايل از لنز كارل زايس، فلش زنون و قابليت عكس‌برداري در شرايط گوناگون را داشت (محيط‌هاي دروني، بيروني و حالت حركت متحرك). اما آنچه فراتر از قبل بود، اينكه اين موبايل نخستين تلفن هوشمندي بود كه از سيستم عامل سيمبيان 3 بهره مي‌برد.

زمان معرفي: 2009

808 PureView

مرجع متخصصين ايران Pureview 808

پس از وقفه‌اي نسبتاً طولاني، نوكيا با موبايل 808 PureView كه در سال 2012 و در خلال برگزاري كنفرانس جهاني موبايل معرفي شده، نشان داد كه توان بسيار بالايي در ساخت تجهيزاتي اين‌چنيني دارد. اين موبايل هوشمند كه مجهز به دوربين 41 مگا پيكسلي بود (درست مانند لنزي كه در لوميا 1020 كار گذاشته شده است) اين دوربين قادر به بهره از قابليت Image OverSampling بود تا به كمك آن كيفيت برتري از تصاوير را ارائه دهد. علاوه بر ارتقاي چشمگير كيفيت عكس‌برداري، قابليت‌هاي ويرايشي موجود در سيستم عامل سيمبيان از ديگر مزيت‌هاي اين موبايل است.

زمان معرفي: 2012

لوميا 920

مرجع متخصصين ايران Lumia 920

نوكيا در سر موبايل‌هاي لوميا توجه ويژه‌اي به دوربين دستگاه دارد. به گونه‌اي كه در موبايل لوميا 920 از دوربين 8.7 مگا پيكسلي استفاده شده بود. علاوه بر قابليت‌هايي براي رفع لرزش دست، اين دوربين از الگوريتم‌هاي 808 PureView بهره مي‌برد و مي‌توانست حتي در محيط‌هاي كم نور نيز كارايي قابل قبولي از خود نشان دهد.

زمان معرفي: 2012

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات