مقايسه‌ ويندوز 10 با ويندوز 8.1 و 7

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويندوز ۱۰ با ويندوز ۸ و ويندوز ۷ چه تفاوت‌هايي دارد چه امكانات بيشتري در اختيار متخصص قرار مي‌دهد و آيا ارزش ارتقاء را دارد؟
تبليغات

در اين مقاله قصد داريم تا جديدترين محصول منتشر شده‌ي شركت مايكروسافت يعني ويندوز ۱۰ را، از انديشه متخصصين كارايي و عملكرد، امنيت و رابط متخصصي، با ويندوز ۸.۱ و ۷ مقايسه كرده و شما را با برخي از ويژگي‌هاي جديد و منحصر به فرد اين نرم‌افزار پركاربرد آشنا كنيم. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه بمانيد.

اگر از ويندوز ۷ يا ۸.۱ استفاده مي­‌كنيد، اين شانس را خواهيد داشت تا ويندوز خود را به آخرين نسخه­‌ي منتشر شده، يعني ويندوز ۱۰، ارتقاء دهيد.

 به هر حال، با وجود تغييرات اصلي و بسيار زيادي كه در ويندوز ۸.۱ بوجود آمد، جاي تعجب نيست كه بسياري از متخصصان، استفاده از اين سيستم عامل را به صورت موقت به تأخير انداختند زيرا آن‌ها ترجيح مي‌دادند، با نسخه‌­اي كار كنند، كه با ظاهر آن بيشتر آشنا هستند.

تا جولاي ۲۰۱۶، متخصصان ويندوز ۷ و ۸.۱ مي­‌توانند به صورت رايگان، ويندوز خود را به ويندوز ۱۰ ارتقاء دهند. اما آيا شما هم اين كار را انجام خواهيد داد؟

در زير جديدترين نسخه‌­ي منتشر شده‌­ي سيستم‌عامل مايكروسافت را با نسخه­‌هاي قبلي آن، از انديشه متخصصين چند ويژگي خاص مقايسه كرده‌­ايم. شايد با مطالعه­‌ي آن­‌ها بتوانيد بهتر تصميم بگيريد.

رابط متخصصي

مرجع متخصصين ايران رابط متخصصي در ويندوز۱۰

رابط متخصصي ويندوز ۷ پس از انتشار آن در سال ۲۰۰۸، مورد استقبال بسيار زياد متخصصان قرار گرفت، آن‌ هم به دليل به روز بودن، جذابيت داشتن و سادگي استفاده از آن.

در اين نسخه، در كنار حفظ طرح كلي نسخه‌­هاي پيشين، ويژگي­‌هاي جديد و متخصصدي مانند aero snap، ليست‌هاي پرش (jump lists) ، نوار وظيفه­‌ي پين گذاري شده و متخصص پسند، اضافه شده است.

در مقابل ويندوز ۸.۱ با طراحي كاملا جديد و ناآشنا ارائه شد و همين موضوع موجب شد تا متخصصان، طراحي ظاهري ويندوز ۷ را به آن ترجيح دهند.

شكل كلاسيك منوي استارت (Gone) حذف شد و به جاي آن يك Metro) start screen) قرار گرفت كه فقط به خاطر وسعتش توانست متخصصان را گيج و سردرگم كند.

در اين نسخه، همراهي از چند مانيتور كه به صورت همزمان به سيستم متصل مي­‌شوند، بهبود يافته است و مي­‌توان براي هر صفحه تنظيمات جداگانه­‌اي انجام داد. به علاوه هر صفحه start bar مربوط به خود را دارد كه نشان مي‌دهد، چه برنامه­‌اي در آن مانيتور در حال اجراست.

ويندوز ۱۰، اشكالات و نواقص windows 8.1 را پوشش داده و آن­‌ها را برطرف كرده است. (منوي استارت به حالت قبلي برگشته و تاحدودي نيز كامل­‌تر شده است).

قسمت­‌هايي از منو به صورت Live tiles نمايش مي‌يابند و امكان نمايش منو به صورت تمام صفحه نيز وجود دارد.

در منوي استارت برنامه‌­ها و اپليكيشن­‌هاي استفاده شده، به ترتيب نمايش داده مي‌­شوند. اين ويژگي قبلا در ويندوز ۷ نيز وجود داشت.

يكي ديگر از ويژگي­‌هاي اصلي ويندوز ۱۰، Continuum است. اين ويژگي موجب تطبيق رابط متخصصي در دستگاه‌­هايي كه از اين ويندوز در آن­ها استفاده شده، مي­‌شود. به علاوه موجب تعامل متقابل و طراحي ظاهري يكسان در دستگاه­‌هايي مانند موبايل‌ها، تبلت‌­ها، لپ­‌تاپ­‌ها و كامپيوترهاي شخصي مي‌شود.

ويژگي‌ها و عملكرد

با اين كه اشكالاتي در خصوص رابط متخصصي وجود دارد، در ويندوز ۸.۱ ويژگي ‘Hyperboot’ و ‘Instant Go’ معرفي شده است. اين ويژگي‌­ها به متخصصان اجازه مي­‌دهد تا براي شروع يا ادامه­‌ي فعاليت‌­هاي مورد انديشه متخصصين خود، سرعت عمل بيشتري داشته باشند. در ويندوز ۱۰ اين قابليت بهبود يافته است و اين بدين معناست كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن، دستگاه‌ها به حالت قبلي خود باز مي‌گردند.

هر دوي اين سيستم عامل­‌ها به OneDrive مجهز شده­‌اند. با اين ويژگي، ذخيره فايل­‌ها در فضاي ابري به وسيله­‌ي File Explorer، راحت‌­تر شده است.

اين ويژگي در windows 7 وجود ندارد.

Cortana (ابزاري است كه به عنوان دستيار شخصي و براي رقابت با Siri شركت اپل طراحي شده است) يكي از نرم­‌افزارهاي موجود در ويندوز ۱۰ كه در اختيار شما قرار گرفته است. با اين كه اين نرم­‌افزار هنوز كامل نشده، اما متخصصان را قادر مي‌­سازد تا از طريق گفتار، اقدامات و جستجوهاي مورد انديشه متخصصين خود را انجام دهند.

به علاوه widows 10 با قرار دادن يك مرورگر پيش فرض جديد در خود، نشان داده كه در زندگي چيزي فراتر از Internet Explorer نيز وجود دارد. مرورگري توسعه يافته و كم حجم به نام Edge؛ اين مرورگر داراي ويژگي‌­هاي جديدي مانند همگام سازي با Cortana ، reading mode و annotation tools است.

از لحاظ عملكرد، تفاوت اندكي بين ويندوز ۸.۱ و ويندوز ۱۰ وجود دارد و متخصصاني كه از دستگاه‌هاي هوشمند و مدرن استفاده مي‌كنند، بعيد است كه متوجه تغييرات عمده­‌اي شده باشند. با اين حال گنجانده شدن DirectX 12 در ويندوز ۱۰، موجب ارائه‌­ي عملكرد برتر گرافيكي سه بعدي شده و به توسعه دهندگان قدرت كنترل و مانور بيشتري داده است.

امنيت

مرجع متخصصين ايران امنيت در ويندوز۱۰

با انتشار ويندوز ۷ و ويندوز ۸.۱، شركت مايكروسافت به صورت قابل توجهي تنظيمات امنيتي الكترونيك و دستگاه‌هاي خود را از طريق دو ويژگي جديد و كليدي افزايش داده تا از تهديدات امنيتي بالقوه جلوگيري كند.

 ويندوز ۱۰ شما را قادر مي‌سازد از اثر انگشت، اسكن عنبيه يا اسكن چهره، به جاي كلمه‌ي عبور استفاده كنيد. براي استفاده از اين ويژگي جديد كه ‘Windows Hello’ نام دارد، بايد دستگاه‌ها از سخت‌افزار سازگار شده با اين ويژگي، استفاده كنند.

دومين مورد، ‘Passport’ نام دارد. اين ويژگي ويندوز را قادر مي‌سازد تا با تاييد هويت شما، اجازه‌ي دسترسي به برخي از سايت‌ها را براي شما صادر كند. اين كار ريسك به خطر افتادن و لو رفتن كلمه‌ي عبور را كاهش مي‌دهد.

ويندوز ۷ و ۸.۱ در حال حاضر از انديشه متخصصين امنيتي، در سطح مطلوبي قرار دارند اما ويندوز ۱۰ با اين ويژگي‌هاي جديد، براي مقابله با تهديدات امنيتي هميشه در حال تغيير، بهتر از ساير نسخه‌هاي ويندوز است.

همراهي

شركت مايكروسافت قصد دارد تا پايان دهه‌ي دوم ميلادي، همراهي از هر سه نسخه‌ي سيستم‌عامل خود را ادامه دهد. طبيعتا ويندوز ۷ كه از دو نسخه‌ي ديگر قديمي‌تر است، اولين گزينه براي حذف از اين مجموعه خواهد بود.

همراهي از نسخه‌هاي ويندوز در تاريخ‌هاي مشخص شده‌ي زير، به پايان خواهد رسيد:

ويندوز ۷ (سرويس پك ۱): ۱۴ ژانويه ۲۰۲۰

ويندوز ۸.۱: ۱۰ ژانويه ۲۰۲۳

ويندوز ۱۰: ۱۴ اكتبر ۲۰۲۵

نتيجه‌گيري

ويندوز ۱۰ در مقايسه با ويندوز ۸.۱ و ۷، مجموعه‌اي از ويژگي‌ها و امكانات جديد را فرآهم آورده است. به علاوه، رابط متخصصي در اين نسخه بسيار بهبود يافته است. با وجود اين‌كه، اين سيستم عامل كامل نيست و از انديشه متخصصين عملكرد و كارايي تفاوت قابل ملاحظه‌اي نسبت به نسخه‌ي قبلي نداشته اما بهبود شيوه‌ي برقراري ارتباط با متخصصان، امنيت و امكان دسترسي آسان در دستگاه‌هايي كه از ويندوز ۱۰ در آن‌ها استفاده شده است، موجب شد تا به مناسب‌ترين جايگزين براي ويندوز ۷، مبدل شود.

روياي شركت مايكروسافت براي ايجاد يك سيستم‌عامل زيبا، جذاب و متخصص‌پسند، با انتشار اين نسخه حقيقت يافت و به خاطر امكان دانلود و ارتقاء رايگان اين سيستم‌عامل تا ۲۹ جولاي ۲۰۱۶ و همچنين تلاش‌هاي ارزشمند و سخت كوشانه‌ي توليدكنندگان، به نرم‌افزاري دست‌ اول و محبوب تبديل شده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات