مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از نسخه توسعه دهندگان iOS 11

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
iOS 11 آمده است تا دنياي تبلت‌ها را به پي‌سي‌ها نزديك‌‌تر كند. درحالي‌كه اپل در iOS 10، تبلت‌هاي آيپد را ناديده گرفته بود؛iOS 11 بيشتر تمركز خود را بر اين محصول قرار داده است.
تبليغات

iOS 11 چندي پيش معرفي شد. در حال حاضر، تنها نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان اين سيستم عامل ارائه شده است و بروزرساني همه افراد به اين نسخه آزمايشي ميسر نيست. البته نسخه آزمايشي عمومي اين سيستم عامل نيز براي عرضه در تيرماه برنامه‌ريزي شده است و بدين ترتيب همه متخصصان مي‌توانند با نام نويسي در وب‌سايت اپل، اين نسخه آزمايشي را دريافت و روي آيفون يا آيپد خود نصب كنند.

نسخه مطالعه‌شده، مخصوص توسعه‌دهندگان است. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا با هم نگاه نزديكي به جديدترين ويژگي‌هاي iOS 11 بيندازيم.

تغيير صفحه قفل و اضافه شدن نوتيفيكيشن‌ها به اين صفحه

مرجع متخصصين ايران مطالعه ios-11

اولين تغيير چشمگير iOS 11، تغيير در بخش صفحه قفل يا همان LockScreen است. لاك اسكرين جديد iOS، با نوتيفيكيشن سنتر تركيب شده و ديگر خبري از نوتيفيكيشن سنتر مجزا نيست و همه نوتيفيكيشن‌ها در همان صفحه قفل قابل مشاهده هستند.

اين بدين معني است كه وقتي مطابق عادت قديمي، انگشتتان را از بالا به پايين بكشيد، ديگر آن صفحه نوتيفيكيشن قبلي را نمي‌بينيد. در عوض صفحه قفل را با نوتيفيكيشن‌هاي جديد مي‌بينيد. در اين حالت انگشتتان را كه به سمت بالا بكشيد، صفحه باز مي‌شود و دوباره به محل قبلي بازخواهيد گشت.

بازطراحي Control Center

مرجع متخصصين ايران ios-11-review

دومين تغيير متخصصدي در نسخه جديد آي‌اواس، بهبود كنترل سنتر است. كنترل سنتر اپل تا به اين نسخه به دو بخش يا اسلايد مجزا تقسيم مي‌شد. بخش اول كه براي تغيير روشن/خاموش كردن واي‌فاي، قفل چرخش دستگاه و … بود و بخش دوم يا اسلايد دوم كه مربوط به كنترل موسيقي و ميزان صدا در بخش ديگر بود.

در iOS 11 همه اين بخش‌ها در كنار هم قرار دارند و تسلط بيشتر و سريع‌تري در اختيارتان قرار مي‌دهند. براي مثال پخش موسيقي، كنترل نور صفحه، روشن خاموش كردن واي‌فاي، ديتاي سيم‌كارت و …، همه و همه در يك صفحه و به‌صورت كاشي‌هاي كوچك و بزرگ در كنار يكديگر قرار دارند. بدين ترتيب مي‌توانيد سريع‌تر و راحت‌تر از قبل به آن‌ها دسترسي داشته باشيد. همچنين با تپ كردن روي هر يك از المان‌ها، مي‌توانيد تنظيمات كامل‌تر آن را ببينيد.

Drag And Drop

قابليت جديد آيپدهاي اپل با عرضه نسخه جديد، امكان جابجا كردن (Drag) چندين اپليكيشن به‌صورت هم‌زمان است. در نسخه‌هاي قبلي، اگر مي‌خواستيد يك فولدر بسازيد و چند اپليكيشن را با هم در آن وارد كنيد، ناچار بوديد تك‌تك آن‌ها را جداگانه درگ و بعد در يك فولدر رها كنيد. ولي در نسخه جديد مي‌توانيد به‌يك‌باره، يك يا چند اپليكيشن را جهت جابجايي انتخاب و هم‌زمان در يك فولدر جديد رها (Drop) كنيد؛ قابليتي كه تاكنون فقط در لپ‌تاپ‌ها ديده بوديم.

اضافه شدن داك به پايين صفحه

مرجع متخصصين ايران ios-11

قدم بعدي اپل براي نزديك كردن آيپد به مك‌بوك، اضافه كردن داك اپليكيشن‌ها است. نوار پايين صفحه در اين نسخه، نه‌تنها اپليكيشن‌هاي منتخب شما را در خود جاي داده است، بلكه آخرين اپليكيشن‌هاي بازشده و استفاده‌شده را نيز نمايش مي‌دهد. بدين ترتيب سوييچ كردن بين اپليكيشن‌ها سريع‌تر شده است و حس كار كردن با يك لپ‌تاپ مك‌بوك را بيشتر از پيش تداعي مي‌كند. همچنين زماني كه در اپليكيشن‌هاي ديگر هستيد، اين داك محو مي‌شود و با كشيدن انگشت از پايين به سمت بالا، دوباره نمايش داده مي‌شود.

كاربرد بيشتر قلم 

مرجع متخصصين ايران ios-11

بهبود قابل توجه ديگر iOS11 متخصصد قلم در آن است. يكي از ايراداتي كه در آيپد پرو شاهد بوديم اين بود كه نمي‌توانستيم در هر برنامه‌اي از قلم آيپد استفاده كنيم. ولي در نسخه جديد، با كمك ابزار Markup كه يك اديتور نقاشي است، مي‌توانيد هر زمان كه دوست داشتيد، هر چيزي كه دوست داشتيد، روي فايل‌هايتان و عكس‌هايتان بكشيد؛ مثلا زماني كه اسكرين‌شات مي‌گيريد، گوشه صفحه اسكرين‌شات نشان داده‌ مي‌شود و مي‌توانيد فورا آن را ويرايش كنيد. اين  قابليت حتي وقتي صفحه قفل است نيز قابل استفاده است. بدين ترتيب مي‌توانيد بدون دردسر از ويژگي يادداشت‌ كردن روي فايل‌ها استفاده كنيد.

كيبورد جديد و زبان فارسي

مرجع متخصصين ايران ios-11

كيبورد iOS 11 دستخوش تغييرات قابل توجهي شده است كه سبب شده شاهد تجربه متخصصي خوشايندتري از اين سيستم عامل باشيم. در كيبورد جديد روي كلمه‌ها و حروف مختلف ميان‌برهايي تعبيه شده است كه وقتي انگشتتان را روي دكمه قرار مي‌دهيد و رو به پايين مي‌كشيد ،مي‌توانيد از آن‌ها بهره‌مند شويد؛ مثلا  اعداد از يك تا نه روي حروف رديف اول قرار دارند. بدين ترتيب براي نوشتن عدد با متن ديگر نيازي نيست كيبورد را عوض كنيد و در حالت Number قرار دهيد. كافي است انگشتتان را روي دكمه داراي ميانبر نگه‌ داريد و رو به پايين بكشيد تا ميانبر آن به‌جاي حرف اصلي نوشته شود.

مرجع متخصصين ايران ios-11

ديگر تغيير مهم اضافه‌شده در iOS 11، افزوده شدن كيبورد فارسي به اين نسخه است. بدين ترتيب اپل بالاخره طلسم كيبورد با زبان فارسي را در اين نسخه شكست و اكنون مي‌توانيد از صفحه كليد با زبان شيرين فارسي بهره‌مند شويد.

فايل منيجر

مرجع متخصصين ايران ios-11

تغيير مهم ديگر iOS 11 اضافه شدن اپليكيشن فايل منيجر است؛ ابزاري كه جاي خالي آن در نسخه‌هاي پيشين احساس مي‌شد. اين اپليكيشن امكان مديريت فايل‌ها را برايتان فراهم كرده است. در اين اپليكيشن نه‌تنها مي‌توانيد فايل‌هاي اخير و فايل‌هاي درون آيپدتان را ببينيد، بلكه به شما امكان گشت و گذار در تمامي سرويس‌هاي ذخيره فايل مثل گوگل درايو، دراپ باكس و … نيز مي‌دهد. همچنين امكان مديريت فايل‌هايي كه در ديگر دستگاه‌هاي شما است نيز وجود دارد كه قابليت بسيار جذابي است.

 البته نبايد انتظار اپليكيشني همچون iFile را كه بعد از جيلبريك نصب مي‌شود از اين اپليكيشن داشته باشيد؛ چرا كه در اين اپليكيشن فقط مي‌توانيد فايل‌هاي عمومي را ببينيد و دسترسي به بخش‌هاي ديگر سيستم عامل نخواهيد داشت. ولي به‌صورت كلي Files مي‌تواند بسياري از نيازهاي شما را به مديريت فايل‌ها پوشش دهد.

طراحي مجدد و تغييرات قابل توجه اپ استور

اپ استور كه سال‌ها است تغييرات چشمگيري از انديشه متخصصين ظاهري به خود نديده، اين بار مورد توجه خاص طراحان و مهندسين اپل قرار گرفته استY از تغيير آيكون گرفته تا اضافه و كم شدن و تركيب بخش‌هاي مختلف. با هم به مرور مهم‌ترين تغييرات اين بخش مي‌پردازيم.

فروشگاه اپليكيشن اپل اكنون نه‌تنها بازطراحي شده، بلكه نحوه‌ي ‌چينش و ارائه‌ي اپليكيشن‌ها نيز دگرگون شده است. ديگر خبري از خطوط و طراحي جدول مانند صفحات نيست. ديگر از صفحه‌ي TopChart خبري نيست. حتي بخش Categories هم در اينجا جايي ندارد.

تمركز اصلي اپل در اين نسخه بر جستجو و كشف اپليكيشن‌ها و بازي‌هاي جديد است. ايجاد ليست‌ها و دسته‌بندي‌هاي متنوع در زمينه‌هاي مختلف و دنيايي از اپليكيشن‌ها كه اپل سعي مي‌كند در معرض ديد متخصصان قرار دهد.

در طراحي جديد، بخش بازي‌ها از اپليكيشن‌ها جدا شده است. نوار پايين صفحه نيز به‌طور كامل عوض شده و جاي خود را به گزينه‌هاي جديدي داده است.

Today

مرجع متخصصين ايران ios-11

اولين گزينه و در واقع صفحه اصلي اپ استور به‌جاي Feautred قديمي، جاي خود را به بخش Today داده است. اين بخش در واقع به‌صورت روزانه و توسط تيم اديتور اپل به‌روز مي‌شود و بهترين‌هاي دنياي اپليكيشن و بازي را به شما معرفي مي‌كند. در اين بخش منظورمان از بهترين‌ها فقط خود اپليكيشن‌ها نيست؛ بلكه يادگيري‌ها و ترفندها و هر چيزي كه مرتبط با اپليكيشن و بازي‌ها است نيز در اين بخش در معرض ديد قرار خواهد گرفت.

مطالب اين بخش تا سه روز گذشته را در بر مي‌گيرند.

بخش بازي‌ها

بازي‌هاي موبايل به‌عنوان پرمخاطب‌ترين ويژگي اپ استور بين مخاطبان اپل، يك بخش كاملا اختصاصي را به خود اختصاص داده است. ويديوها و تصاوير بازي‌ها، كالكشن‌هاي گلچين شده و دستچين شده تيم اپل و بخش‌هاي متنوع جديد مثل Let’s play  و … در اين بخش گنجانده شده است.

مرجع متخصصين ايران ios-11

همچنين در اين بخش ليست پرفرو‌ش‌ترين بازي‌ها و محبوب‌ترين موضوعات و ژانرها بين مخاطبان گنجانده شده است و ديگر خبري از يك صفحه اختصاصي براي اين بخش نيست. 

بخش اپليكيشن‌ها

مرجع متخصصين ايران ios-11

بخش اپليكيشن‌ها با جدا كردن دسته‌بندي‌ها، ارائه‌ي كالكشن اپليكيشن‌ها در بخش‌هاي مختلف و اضافه شدن Top Chart تحولات بسياري به خود ديده است. دسته‌بندي‌هاي بخش اپليكيشن به‌گونه‌اي است كه با رفتن روي هر يك از آن‌ها، به صفحه اختصاصي آن دسته‌بندي هدايت مي‌شويد. اين صفحه خود شامل كالكشن‌هاي بسياري از اين دسته‌بندي است كه توسط تيم اپل دست‌چين شده است.

بخش in-app purchases

بخش خريدهاي درون برنامه‌اي نيز در نسخه جديد دگرگون شده است. درآمد قابل توجه توسعه‌دهندگان از طريق خريدهاي درون برنامه‌اي است و اين موضوع نقش مهمي در موفقيت برنامه نويسان اين سيستم عامل دارد. حالا اپل سعي كرده است با قرار دادن خريدهاي درون برنامه‌اي به‌عنوان يك گزينه در معرض ديد متخصصان در صفحات اصلي و بين بازي‌ها يا در نتايج جستجو، ديد بهتري در اختيار متخصصان براي خريدهاي درون برنامه‌اي قرار دهد و تجربه‌اي متفاوت از اين موضوع ايجاد كند.

صفحه اصلي بازي يا اپليكيشن‌ها

مرجع متخصصين ايران ios-11

با رفتن به صفحه هر بازي يا اپليكيشن، با يك صفحه كاملا جديد مواجه مي‌شويد. حالا تعداد ويديوها سه مورد افزايش يافته و بيشتر از پنج عكس از هر كدام قابل مشاهده است. در اين صفحه تمركز ويژه‌اي بر اطلاعات اپليكيشن مانند امتياز متخصصان و مطالعه‌ها آن‌ها صورت گرفته و امكان جستجو بين اپليكيشن‌هاي سازنده و اپليكيشن‌هاي مرتبط نيز بهبود چشمگيري يافته است. به‌طور كلي اين بخش شايد يكي از بهترين و خوشايندترين تغييراتي باشد كه iOS 11 با خود به همراه آورده است.

دستيار صوتي هوشمندتر

Siri در اين نسخه دستخوش بهبودهاي بسياري شده است. در واقع سيري اكنون واكنش بيشتري به رفتارهاي شما نشان مي‌دهد؛ مثلا با رصد كردن جستجوهاي شما در مرورگر يا اخباري كه در اپليكيشن News خوانده‌ايد، مي‌تواند در هنگام تايپ يك جمله جديد يا گفتن دستوري جديد، جملاتي را كه تاكنون خوانده‌ايد به ياد بياورد و برايتان استفاده كند. سيري نه‌تنها از شما، بلكه از ۳۶۵ ميليون نفري كه در سراسر دنيا و با زبان‌هاي مختلف از آن استفاده مي‌كنند، بيشتر ياد مي‌گيرد. بدون شك قدرت و هوشمندي سيري را در اين زمينه نمي‌توان ناديده گرفت.

 دوربين

در نسخه جديد iOS و به لطف فناوري فشرده‌سازي ويديوها، مي‌توانيد ويديوهاي بيشتري بگيريد و در تلفن همراه خود ذخيره كنيد.

همچنين امكان انتخاب يك فريم خاص از بين فريم‌هاي Live Phots (تصاويري كه همراه با صدا و به‌صورت پشت سر هم ذخيره مي‌شوند)  و همچنين ويرايش و بريدن بخش‌هايي از اين لايوها اضافه شده است؛ قابليتي كه جاي خالي آن‌ها در نسخه‌هاي قبلي به‌شدت احساس مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران مطالعه ios-11

همچنين شما مي‌توانيد تصاوير لايو خود را به ويديو تبديل كنيد. بدين ترتيب كه آن‌ها را به‌صورت برعكس هم تكرار كنيد و يك ويديوي رفت و برگشتي خاص داشته باشيد.

اضافه شدن افكت جديد به دوربين امكان باز نگه‌داشتن دريچه دوربين براي مدت طولاني را فراهم مي‌كند. اين افكت خصوصا در حين تصويربرداري از آب در حال حركت ،تصاوير خارق‌العاده‌اي خلق مي‌كند.

نقشه‌ها

نقشه‌ها در نسخه جديد iOS نه‌تنها خيابان‌ها بلكه نقشه داخلي برخي ساختمان‌هاي برگزيده را نيز نشان مي‌دهند. بدين ترتيب مي‌توانيد بخش‌هاي مختلف برخي مجتمع‌هاي تجاري و فرودگاه‌ها را با در انديشه متخصصين گرفتن طبقات مختلف آن در نقشه ببينيد. با توجه به نواقص زيادي كه اين بخش در ايران دارد، امكان مطالعه كامل اين سرويس مهيا نشد.

سخن نهايي

iOS 11 با تمركز ويژه بر آيپد، جاي خالي قابليت‌هايي را كه براي تبديل تبلت شما به يك لپ‌تاپ نياز بوده است، پر مي‌كند. اضافه شدن فايل منيجر، داك پايين و همچنين امكان درگ و دراپ و يادداشت‌ كردن روي همه فايل‌ها ويژگي‌هاي قابل توجهي هستند كه تجربه متخصصي لپ‌تاپ تاچ را به آيپد مي‌آورند.

به‌جز اين‌ها، تغييرات مثبت ديگري نيز در اين نسخه صورت گرفته است؛ از بهبود بخش Control Center و دسترسي سريع‌تر و راحت‌تر به تمامي ابزارهاي مورد نياز گرفته تا بهبود دوربين و سيستم دستيار صوتي Siri.

نسخه‌ي بتاي عمومي iOS 11  در تيرماه امسال در دسترس متخصصان عادي قرار خواهد گرفت. نسخه نهايي iOS 11 نيز پاييز امسال براي موبايل آيفون 5s به بالا، تبلت‌هاي آيپد اير، آيپد پرو، نسل پنجم آيپد، آيپد ميني 2 و نسخه‌هاي جديد‌تر آن و نسل ششم آيپاد تاچ ارائه خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات