معرفي برترين سيستم عامل هاي لينوكسي

يك‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 21 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله قصد داريم تا مروري بر سيستم‌عامل‌هاي لينوكسي داشته باشيم.
تبليغات

هم اكنون تعداد بسيار زيادي سيستم‌عامل لينوكسي (توزيع لينوكسي) وجود دارد كه هر كدام مزاياي مختلفي را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهند. اما با توجه به اينكه گزينه‌هاي لينوكسي زيادي پيش روي ما وجود دارد، انتخاب توزيع مناسب شايد كمي سخت باشد. ممكن است شما به دنبال يك سيستم‌عامل لينوكسي سبك و روان باشيد يا متخصص ديگري لينوكس را فقط براي بازي مورد استفاده قرار دهد. همچنين شايد برخي متخصصان به دنبال توزيع‌هاي لينوكسي مخصوص مالتي‌مديا باشند. خبر خوب اينكه براي رفع تمام اين نيازها، تعداد قابل توجهي سيستم‌عامل لينوكسي مخصوص وجود دارد كه مي‌توانيد يكي را مطابق نياز و سليقه‌تان برگزينيد.

در اين مقاله ما ليستي به‌روز از بهترين توزيع‌هاي لينوكسي را براي شما آماده كرده‌ايم. در اين ليست بر اساس نياز اصلي خود مي‌توانيد از بين چند گزينه‌ي مختلف يكي را انتخاب كنيد.

لينوكس براي تازه واردها

اوبونتو (Ubuntu)

مرجع متخصصين ايران Ubuntu

اوبونتو يكي از توزيع‌هاي لينوكسي مبتني بر دبيان است و از نسخه‌ي ۱۷.۱۰ به بعد به همراه محيط دسكتاپ پيش‌فرض گنوم عرضه مي‌شود. اوبونتو يكي از محبوب‌ترين سيستم‌عامل‌هاي لينوكسي جهان است كه در هر نسخه به طرز قابل توجهي بهتر مي‌شود. جديدترين نسخه‌ي اين سيستم‌عامل براي دسكتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها، و رايانه‌هاي هيبريدي در دسترس است. به طور خلاصه اگر از ويندوز يا مك اواس به لينوكس مهاجرت مي‌كنيد، توزيع اوبونتو احتمالا اولين گزينه‌اي است كه بايد آن را تست كنيد. نكته‌ي جالب اينكه حتي يك نسخه‌ مخصوص از اوبونتو براي اجرا بر روي برد رزبري‌پاي توسعه داده شده است.

كنونيكال كه توسعه‌ي اوبونتو را بر عهده دارد، اوايل سال ۲۰۱۷ محيط دستكاپ خود موسوم به يونيتي را بهبود داده است. اگرچه اكنون كار بر روي يونيتي متوقف شده؛ اما اين محيط دسكتاپي به لطف وجود پروژه‌هايي چون يونيت (Yunit) و البته دسكتاپ‌هاي جايگزين از جمله ميت (MATE) همچنان در بين متخصصان زنده است. افزون بر اين پلتفرم اوبونتو تاچ به دليل وجود UBports.com همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اگر با اوبونتو تاچ آشنايي نداريد بايد اشاره كنيم كه اين پتلفرم در واقع نسخه‌ي بهينه‌ شده‌ي سيستم‌عامل مورد مباحثه براي موبايل‌هاي هوشمند است. اين پلتفرم شامل نرم‌افزاري است كه شما را قادر مي‌سازد تا با استفاده از يك دانگل اچ‌دي‌ام‌آي واي‌فاي، موبايل‌هوشمند خود را به يك پي‌سي تبديل كنيد.

كوبونتو (Kubuntu)

مرجع متخصصين ايران kubuntu

اوبونتو مشتقات زيادي دارد. يكي از گزينه‌هاي محبوب كه بر پايه‌ي اوبونتو توسعه يافته، كوبونتو است كه از محيط دسكتاپ KDE استفاده مي‌كند. به غير اين اين تفاوت، كوبونتو از انديشه متخصصين برنامه‌ي زمان‌بندي انتشار نسخه‌هاي جديد و ساير قابليت‌ها شبيه به اوبونتو است.

مينت (Mint)

مرجع متخصصين ايران لينوكس مينت 18

مينت يكي از توزيع‌هاي لينوكسي با ظرافت و مدرن محسوب مي‌شود كه استفاده از آن آسان بوده و بسيار قدرنمند است. اين پروژه هم بر پايه‌ي اوبونتو توسعه يافته است. مينت پايداري بسيار بالايي دارد و يكي از بهترين ابزارهاي مديريت نرم‌افزار را در اختيار متخصصان خود قرار مي‌دهد. توزيع لينوكسي مينت از سال ۲۰۱۱ تا كنون جز برترين سيستم‌عامل‌هاي لينوكسي DistroWatch بوده است. بسياري از متخصصان سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و مك‌ اواس براي مهاجرت به لينوكس توزيع مينت را انتخاب مي‌كنند.

مينت گزينه‌هاي دسكتاپ مختلفي را ارائه مي‌دهد. شما مي‌توانيد از محيط دسكتاپ پيش‌فرض سينامن (Cinnamon) استفاده كنيد يا در صورت تمايل يكي از محيط‌هاي ميت، KDE يا Xfce را برگزينيد. هم اكنون لينوكس مينت توسعه يافته بر پايه‌ي دبيان نيز براي متخصصان با تجربه‌تر در دسترس قرار گرفته است.

ديپن (Deepin)

مرجع متخصصين ايران ديپن

ديپن نيز بر پايه‌ي اوبونتو توسعه داده شده است. اين سيستم‌عامل به يك محيط دسكتاپ زيبا و مدرن به نام DDE مجهز شده كه مي‌تواند انديشه متخصصين افراد تازه وارد به لينوكس را به خود جلب كند.

رابط متخصصي اين سيستم‌عامل ساده و بصري بوده و يكي از بهترين پنل‌هاي بخش تنظيمات را در بين تمام توزيع‌هاي لينوكسي ارائه مي‌دهد. بايد گفت ديپن قطعا در طراحي محيط دسكتاپ خود از سبك طراحي سيستم‌عامل مك اواس اپل الهام گرفته است. افزون بر آنچه گفته شد در سيستم‌عامل ديپن يك مركز نرم‌افزاري در انديشه متخصصين گرفته شده كه استفاده از آن بسيار آسان است.

پي‌سي لينوكس اواس (PCLinuxOS)

مرجع متخصصين ايران پي سي لينوكس او اس

پي‌سي لينوكس اواس با در انديشه متخصصين گرفتن متخصصان معمولي پي‌سي‌ها طراحي شده و به طور پيش‌فرض محيط دسكتاپ KDE پلاسما را ارائه مي‌دهد. نصب درايورها، دريافت نرم‌افزارهاي آفيس، ويرايش تصاوير، فعاليت‌هاي الكترونيك و شروع كار با محتوي مالتي‌مديا در اين توزيع لينوكسي بسيار آسان است. 

همانطور كه از اسم اين سيستم‌عامل مي‌توان حدس زد، هدف آن از بين بردن فاصله‌ي بين سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و لينوكس است. پي‌سي لينوكس اواس حتي بخشي شبيه به منوي استارت ويندوز را نيز در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

لينوكس لايت (Linux Lite)

اين سيستم‌عامل بر پايه‌ي اوبونتو ال‌تي‌اس توسعه داده شده است. لينوكس لايت يك توزيع مينيمال بوده و از محيط متخصصي ساده‌ي Xfce بهره مي‌برد. اين سيستم‌عامل همچنين منويي شبيه به منوي استارت ويندوز دارد كه باعث خواهد شد متخصصان ويندوزي زودتر با آن ارتباط برقرار كنند.

لينوكس لايت از منابع سخت‌افزاري بسيار كمي استفاده مي‌كند و شما مي‌توانيد اين سيستم‌عامل را بر روي يك پي‌سي با پردازنده‌ي ۷۰۰ مگاهرتزي و فقط ۵۱۲ مگابايت حافظه‌ي رم نصب كنيد. به همين دليل سرنام لايت را براي اين توزيع لينوكسي انتخاب كرده‌اند.

زورين اواس (Zorin OS)

مرجع متخصصين ايران زورين او اس

زورين اواس توزيع لينوكسي ديگري است كه با هدف جلب انديشه متخصصين افراد تازه وارد به لينوكس توسعه داده شده است. اين سيستم‌عامل انتقال از ويندوز به لينوكس را براي متخصصان ساده كرده است. لازم به ذكر است كه زورين اواس بر پايه‌ي اوبونتو توسعه داده شده و در آن چندين اپليكيشن پيش‌فرض وجود دارد كه براي متخصصان سيستم‌عامل ويندوز آشنا به انديشه متخصصين خواهند رسيد. علاوه بر اين امكان اجراي اپليكيشن‌هاي ويندوزي مورد نياز متخصصان در زورين اواس وجود دارد.

زورين اواس ۹ از انديشه متخصصين طراحي شباهت زيادي به طراحي ويندوز ۷ مايكروسافت دارد.

الِمنتري اواس (Elementary OS)

يك توزيع لينوكسي ديگر كه بر پايه‌ي سيستم‌عامل اوبونتو توسعه داده شده است. اين المنتري اواس با انتشار نسخه‌ي لونا (Elementary OS Luna) خود را متمايز كرد. المنتري اواس اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض زيبا و ساده‌اي را ارائه مي‌دهد كه از انديشه متخصصين زيبايي‌ شناسي شبيه به سبك طراحي خود اين سيستم‌عامل است. از جمله اپليكيشن‌هاي اين توزيع لينوكسي مي‌توان به اپ مديريت رايانامه Geary، مرورگر وب ميدوري، تقويم مايا، پخش‌كننده‌ي ويديوي توتم و پخش‌كننده‌ي موسيقي نويز اشاره كرد.

آيا حس مي‌كنيد كه بايد براي نرم‌افزارهاي متن‌باز پول پرداخت كنيد؟ اگر پاسخ شما به اين سوال مثبت است، در اين شرايط توسعه‌دهندگان المنتري اواس از كمك‌هاي افراد خوشحال خواهند شد و در واقع اين كمك‌هاي مالي مي‌تواند باعث فعاليت بلندمدت سيستم‌عامل مورد مباحثه شود.

سيستم‌عامل‌هاي لينوكسي عمومي

اوپن‌سوس (openSUSE)

مرجع متخصصين ايران open suse

توزيع اوپن‌سوس يكي از توزيع‌هاي عمومي لينوكس بوده كه بر پايه‌ي پروژه‌ي اوپن‌سوس ساخته شده است. هدف از توسعه‌ي اين سيستم‌عامل ايجاد يك توزيع مبتدي بزرگ‌ است كه مي‌تواند به طور همزمان توجه متخصصان حرفه‌اي را هم به خود جلب كند. اوپن‌سوس به همراه ياست (YAST) عرضه مي‌شود. ياست يك نرم‌افزار مديريتي است كه نصب و مديريت پكيج‌ها را كنترل مي‌كند.

فدورا (Fedora)

مرجع متخصصين ايران fedora

فدورا به صورت پيش‌فرض از محيط دسكتاپ گنوم استفاده مي‌كند؛ اما متخصصان اين سيستم‌عامل مي‌توانند به راحتي از محيط‌هاي دسكتاپ ديگري چون KDE، Xfce، LXDE، ميت و سينامون و غيره نيز استفاده كنند. نسخه‌هاي سفارشي فدورا به عنوان فدورا اسپينز شناخته مي‌شوند. اين نسخه‌هاي سفارشي براي متخصصاني با نيازهاي خاص توسعه داده شده‌اند.

دبيان (Debian)

مرجع متخصصين ايران debian

دبيان يكي از قديمي‌ترين توزيع‌هاي لينوكسي است كه به طور پيش فرض به همراه محيط متخصصي دسكتاپ گنوم عرضه مي‌شود. در هرحال اين سيستم‌عامل با كرنل فري‌بي‌اس‌دي (FreeBSD) هم در دسترس قرار دارد. علاوه بر اين توسعه‌دهندگان اين دبيان در حال كار بر روي اضافه كردن همراهي از كرنل‌هاي ديگر از جمله Hurd نيز هستند. تعداد ۳۷۵۰۰ پكيج نرم‌افزاري به صورت پيش‌فرض در دبيان وجود دارد. اين سيستم‌عامل همچنين ابزارهايي دارد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توان پكيج‌هاي نرم‌افزاري بيشتري را به آساني دريافت و بر روي سيستم نصب كرد.

كورورا (Korora)

مرجع متخصصين ايران Korora

كورورا در اصل بر پايه‌ي جنتو لينوكس ساخته شده و با هدف استفاده‌ي آسان از لينوكس براي تازه‌كارها و نيز مفيد بودن براي متخصصان تكامل يافته است. متخصصان مي‌توانند از اين توزيع لينوكسي به همراه محيط دسكتاپ سينامن، گنوم، KDE، ميت و Xfce استفاده كنند.

اسلك‌ور لينوكس (Slackware Linux)

مرجع متخصصين ايران اسلك ور

اسلك‌ور يك توزيع لينوكسي است كه با تمركز بر امنيت و سادگي ساخته شده است. هدف اين سيستم‌عامل اين است كه يونيكسي‌ترين توزيع لينوكس باشد. اسلك‌ور براي مديريت سرورها بسيار مفيد است چراكه با نصب اين سيستم‌عامل، مي‌توان بلافاصله از سرورهاي اف‌تي‌پي، رايانامه و وب استفاده كرد.

آيا تا كنون يونيكس يا مديريت سرور را تجربه كرده‌ايد؟ اگر پاسخ شما به اين سوال منفي است، در گام اول بايد اسلك‌ور را بر روي يك ديسك زنده يا يك ماشين مجازي تست كنيد و سپس در صورت تمايل اين سيستم‌عامل را بر روي هارد ديسك پي‌سي خود نصب كنيد.

مجِيا (Mageia)

مرجع متخصصين ايران Mageia

اين پروژه‌ي فرانسوي به عنوان يك‌ جامعه‌ي متخصصي بدون سود و بر پايه‌ي مندرايوا لينوكس شروع به كار كرد. امكان استفاده از گزينه‌هاي مختلف به عنوان محيط دسكتاپ اين سيستم‌عامل وجود دارد. از جمله محيط‌هاي دسكتاپ همراهي شده در اين توزيع لينوكسي مي‌توان به KDE و گنوم اشاره كرد.

اسپاركي لينوكس (Sparky Linux)

مرجع متخصصين ايران Sparky Linux

اسپاركي لينوكس يكي از توزيع‌هاي لينوكسي است كه در نتيجه‌ي تست نسخه‌هاي مختلف دبيان به وجود آمده است. نسخه‌ي اصلي اين توزيع لينوكسي به همراه نسخه‌ي سفارشي‌ شده‌‌ي محيط دسكتاپ سبك LXDE منتشر شده است. البته يكسري دسكتاپ شخصي‌سازي شده‌ي ديگر نيز براي اسپاركي لينوكس در دسترس است.

جنتو لينوكس (Gentoo Linux)

مرجع متخصصين ايران Gentoo Linux

شما مي‌توانيد تقريبا با هر سخت‌افزاري سيستم‌عامل جنتو لينوكس را اجرا كنيد. تطبيق‌پذيري و عملكرد خوب دو ويژگي متمايز اين توزيع لينوكسي است. جنتو لينوكس همچنين به سيستم مديريت پكيج پيشرفته‌اي به نام پورتيج (Portage) مجهز شده است.

در هرحال سازگاري اين توزيع لينوكسي مي‌تواند براي افراد تازه‌كار كمي اشكال‌ساز باشد. 

سنت اواس (CentOS)

مرجع متخصصين ايران سنت او اس

اگر در محل كار خود از ردت‌هت استفاده مي‌كنيد، استفاده از سنت‌ اواس در محيط خانه منطقي به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ چراكه از ديد يك متخصص، تفاوت بسيار كمي بين دو توزيع وجود دارد.

لينوكس براي توليد محتواي چند رسانه‌اي

فدورا ديزان سوئيت (Fedora Design Suite)

مرجع متخصصين ايران Fedora Design Suite

با نصب اين اسپين از سيستم‌عامل فدورا مي‌توانيد در هنگام نصب ابزارها و اپليكيشن‌هاي هنري به ميزان قابل توجهي در زمان صرفه‌جويي كنيد. فدورا ديزان سوئيت توسط تيم هنري فدورا توسعه داده شده و نرم‌افزارهاي محبوبي چون گيمپ (GIMP) به صورت پيش‌فرض بر روي آن نصب شده‌ است. درساخت اين توزيع لينوكسي تمركز اصلي تيم توسعه‌دهنده بر مالتي‌مديا بوده است.

اوبونتو استوديو (Ubuntu Studio)

مرجع متخصصين ايران Ubuntu Studio

نسخه‌ي اوليه‌ي اوبونتو استوديو در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. اين سيستم‌عامل احتمالا انتخاب اول بسياري از متخصصان خلاق لينوكس است. تاخير پايين كرنل و محيط دسكتاپ Xfce باعث شده تا اين توزيع لينوكسي براي توليد محتواي چندرسانه‌اي يك انتخاب عالي باشد. اگر در مورد عمكلرد اخير تيم كنونيكال نگران هستيد، بد نيست بدانيد كه اوبونتو استوديو ۱۷.۰۴ Zesty Zapus در اوايل سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

كي‌ايكس استوديو (KXStudio)

مرجع متخصصين ايران KXStudio

تمام توزيع‌هاي لينوكسي بهينه شده براي توليد محتواي چندرسانه‌اي، يكسري ابزار مناسب در اختيار متخصصان قرار مي‌دهند و كي‌ايكس استوديو نيز از اين قاعده مستثني نيست. تمركز اصلي اين سيستم‌عامل بر توليد محتواي صوتي است. شما مي‌توانيد در محيط دسكتاپ KDE يك استوديو ديجيتال با قابليت‌هاي متخصصدي در اختيار داشته باشيد.

ايرو (Iro)

مرجع متخصصين ايران iro linux

اگر كار شما به انيميشن‌سازي، مدل‌سازي سه‌ بعدي، كامپوزيت، نقاشي ديجيتال و ويرايش تصاوير ارتباط دارد، توزيع لينوكسي ايرو يك انتخاب بسيار عالي است. اين سيستم‌عامل بر خلاف اوبونتو استوديو كه شامل ابزارهاي بسيار زيادي است، فقط گروه خاصي از اپليكيشن‌ها تمركز دارد. علاوه بر اين نبايد رابط متخصصي جذاب ايرو را فراموش كنيم.

لينوكس براي يادگيري

ادوبونتو (Edubuntu)

مرجع متخصصين ايران Edubuntu

اِدوبونتو به لطف همكاري با اوبونتو ساخته شده است. هدف از توسعه‌ي اين توزيع اين است كه معلمان بتوانند به راحتي آن را نصب كرده و كودكان در هر سني بتوانند به آساني از آن استفاده كنند. بايد اشاره كنيم كه بهترين اپليكيشن‌هاي يادگيريي به صورت پيش‌فرض در ادوبونتو نصب شده‌اند.

اوبر استودنت (Uberstudent)

مرجع متخصصين ايران Uberstudent

اوبر استودنت يك توزيع لينوكسي است كه مخصوص دانش‌آموزان مقاطع پيشرفته طراحي شده است. اين سيستم‌عامل به صورت پيش‌فرض نرم‌افزارهايي را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد كه انجام تكاليف را آسان مي‌كنند.

لينوكس براي رزبري‌پاي

رزبيان جِسي (Raspbian Jessie)

مرجع متخصصين ايران رزبيان جسي

سيستم‌عامل پيش‌فرض براي برد رايانه‌اي محبوب رزبري‌پاي، رزبيان جسي است. اين توزيع لينوكسي توسط كمپاني سازنده‌ي رزبري‌پاي و بر پايه‌ي دبيان توسعه داده شده است. اين سيستم‌عامل ابزارهاي برنامه‌نويسي مختلفي مثل Scratch را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد تا بدين طريق افراد بتوانند كدنويسي را آغاز كنند.

رزبيان جسي از اكتبر سال ۲۰۱۶ به همراه محيط دسكتاپ جديد و سبك پيكسل منتشر مي‌شود.

كانو اواس (Kano OS)

مرجع متخصصين ايران كانو اواس

كانو اواس همانند رزبيان جسي بر پايه‌ي سيستم‌عامل لينوكسي دبيان توسعه داده شده؛ اما اين سيستم‌عامل تمركز بيشتري بر كدنويسي براي كودكان دارد. رابط متخصصي بصري كانو اواس، تمام ابزارهاي مورد نياز براي كدنويسي را به شكلي ساده در دسترس كودكان قرار مي‌دهد.

لينوكس سبك و مينيمال (Lightweight/Minimal)

لوبونتو (Lubuntu)

مرجع متخصصين ايران لوبونتو

لوبونتو يك توزيع سبك است كه بر پايه‌ي اوبونتو توسعه داده شده و يك گزينه‌ي بسيار مناسب براي لپ‌تاپ‌ها به شمار مي‌رود. اين سيستم‌عامل از محيط دسكتاپ مينيمال LXDE بهره مي‌برد و مجموعه‌اي از اپليكيشن سبك به صورت پيش‌فرض بر روي آن نصب شده است. لوبونتو سرعت بالايي دارد و در مصرف انرژي نيز بسيار بهينه عمل مي‌كند. در واقع مي‌توان گفت كه اين سيستم‌عامل براي رايانه‌هاي قديمي، نوت‌بوك‌ها و دستگاه‌هاي موبايلي يك گزينه‌ي بسيار ايده‌آل محسوب مي‌شود؛ چراكه اين توزيع لينوكسي از حافظه‌ي رم و منابع سخت‌افزاري كمي استفاده مي‌كند.

زوبونتو (Xubuntu)

مرجع متخصصين ايران زوبونتو

زوبونتو يكي از توزيع‌هاي مبتني بر اوبونتو است كه از محيط دسكتاپ Xfce استفاده مي‌كند و همين ويژگي سبب شده تا به عنوان يك سيستم‌عامل لينوكسي سبك شناخته شود. اين توزيع لينوكسي براي استفاده در لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوك‌ها و نيز دسكتاپ‌ها بسيار مناسب است؛ زيرا از منابع سخت‌افزاري بسيار كمي استفاده مي‌كند. زوبونتو براي رايانه‌هاي قديمي نيز يك گزينه‌ي بسيار ايده‌آل است.

پاپي لينوكس (Puppy Linux)

مرجع متخصصين ايران papi linux

پاپي لينوكس يك توزيع فوق‌العاده كوچك لينوكسي است كه مي‌توان آن را به طور كامل بر روي حافظه‌ي رم اجرا كرد. اين يعني سيستم‌عامل ياد شده براي رايانه‌هاي خيلي قديمي كه حتي درايوري ندارند نيز مناسب است. افزون بر آنچه گفته شد اين سيستم‌عامل براي حذف بدافزارها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مانجارو لينوكس (Manjaro Linux)

مانجارو لينوكس يك سيستم‌عامل سريع، ساده و سبك است كه بر پايه‌ي آرچ لينوكس توسعه داده شده است. هدف از ساخت اين سيستم‌عامل اين است كه تمام مزاياي آرچ لينوكس را به شكلي متخصص پسندانه‌تر و در دسترس‌تر ارائه دهد؛ به طوري كه استفاده از قابليت‌هاي اين سيستم‌عامل براي افراد تازه‌كار نيز آسان باشد. محيط دسكتاپ پيش‌فرض اين توزيع لينوكسي Xfce است؛ ولي شما مي‌توانيد از گزينه‌هاي ديگر نيز استفاده كنيد.

آرچ لينوكس (Arch Linux)

مرجع متخصصين ايران arch linux

آرچ لينوكس براي متخصصان حرفه‌اي و با تجربه توسعه داده شده است. هدف اين توزيع مينيمال و سبك، ساده‌سازي قابليت‌هاي مختلف است. اين سيستم‌عامل به يك بخش مديريت پكيج سفارشي به نام Pacman مجهز شده كه ساخت، ويرايش و اشتراك‌گذاري پكيج‌ها را آسان مي‌كند.

تايني كور (Tiny Core)

مرجع متخصصين ايران tiny core

تايني كور يك توزيع لينوكسي بسيار سبك و ماژولار است. يكي از قابل توجه‌ترين ويژگي‌هاي اين سيستم‌عامل حجم ۱۵ مگابايتي آن است. اين توزيع بر پايه‌ي كرنل لينوكس ساخته شده و از بيزي‌باكس (BusyBox) و FLTK استفاده مي‌‌كند.

بادهي (Bodhi)

اين توزيع مبتني بر اوبونتو به يك محيط دسكتاپ سبك و زيبا مجهز شده است. بادهي يك سيستم‌عامل با قابليت شخصي‌سازي بسيار بالا است كه تم‌ها و اپليكيشن‌هاي مختلفي را در دسترس متخصصان قرار مي‌دهد.

لينوكس براي بازي‌هاي ويديوي

استيم اواس (Steam OS)

مرجع متخصصين ايران steam os

گيمينگ در لينوكس رفته‌رفته در حال محبوب شدن است. اگرچه شما مي‌توانيد به راحتي نسخه‌ي لينوكسي سرويس دانلود ديجيتال استيم را بر روي لينوكس نصب كنيد، اما شايد ترجيح دهيد به جاي اين كار استيم اواس را نصب كنيد.  اين توزيع لينوكسي بر بازي‌هاي رايانه‌اي تمركز دارد و با درايورهاي اختصاصي صوتي و گرافيكي براي انجام بازي بهينه‌سازي شده است. علاوه بر اين استيم به صورت پيش‌فرض در اين سيستم‌عامل نصب شده و شما مي‌توانيد بدون هيچ دردسري از آن استفاده كنيد. ماشين‌هاي استيم نيز از سيستم‌عامل استيم اواس استفاده مي‌كنند.

اوبونتو گيم‌پك (Ubuntu Game Pack)

مرجع متخصصين ايران ubuntu game pack

اوبونتو گيم‌پك امكان لذت بردن از تقريبا ۶۰۰۰ بازي را به متخصصان ارائه مي‌دهد. علاوه بر اين استيم، پلي‌آن‌لينوكس و واين براي اجراي بازي‌هاي ويندوزي به صورت پيش‌فرض در اين توزيع لينوكسي نصب شده‌اند. اين سيستم‌عامل بر پايه‌ي اوبونتو ۱۴.۰۴ توسعه داده شده است. مسلما اگر به دنبال اين هستيد كه بلافاصله پس از نصب يك سيستم‌عامل بازي‌هاي مورد انديشه متخصصينتان را اجرا كنيد، اوبونتو گيم‌پك يك گزينه‌ي بسيار عالي است.

فدورا گيمز اسپين (Fedora Games Spin)

اين سيستم‌عامل به صورت پيش‌فرض به همراه تعداد زيادي بازي متن‌باز لينوكسي عرضه مي‌شود. فدورا گيمز يكي از اسپين‌هاي سيستم‌عامل فدورا است و بازي‌هاي مختلفي در سبك آركيد، ورزشي، استراتژي، ماجراجويي، اكشن و غيره همراهي مي‌كند.

اين توزيع لينوكسي ۳.۸ گيگابايت حجم دارد و مي‌توانيد آن را بر روي هارد ديسك يا ديسك زنده اجرا كنيد.

اسپاركي لينوكس گيم‌اور اديشن (SparkyLinux Game Over Edition)

مرجع متخصصين ايران sparky

نسخه‌هاي مختلفي از اسپاركي لينوكس در دسترس است؛ اما اين توزيع به طور خاصي بر گيمينگ تمركز دارد و شايد متخصصدي‌ترين نسخه‌ي جانبي اسپاركي لينوكس باشد. محيط دسكتاپ در انديشه متخصصين گرفته شده براي اين سيستم‌عامل LXDE است و تعداد زيادي بازي در كنار استيم، پلي‌آن‌لينوكس و واين به صورت پيش‌فرض بر روي آن نصب شده است. با نصب اين سيستم‌عامل شما مي‌توانيد به راحتي به تعداد بسيار زيادي بازي رايگان و پولي دسترسي داشته باشيد.

لينوكس براي امنيت و بازيابي

كالي لينوكس (Kali Linux)

كالي‌ لينوكس كه قبلا با نام بك‌ترك شناخته مي‌شد يك توزيع براي تست نفوذ است كه در جوامع الكترونيك امنيتي از آن زياد استفاده مي‌شود. اين سيستم‌عامل بر پايه‌ي دبيان توسعه داده شده و انجام تست‌هاي امنيتي الكترونيك را آسان مي‌كند.

پارتد مجيك (Parted Magic)

مرجع متخصصين ايران parted magic

پارتد مجيك اساسا يك ابزار مديريت ديسك است كه مي‌توان با استفاده از آن ديسك سخت را پارتيشن‌بندي و كپي كرد. اين سيستم‌عامل براي بازيابي آسان اطلاعات و پاك كردن امن اطلاعت نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

جي‌پارتد (GParted)

مرجع متخصصين ايران gparted

هدف از توسعه‌ي جي‌پارتد اين است كه بتوان ديسك سخت را با روشي ساده، و با استفاده از يك رابط متخصصي گرافيكي پارتيشن‌بندي كرد. نسخه‌ي استاندارد اين ابزار در بسياري از توزيع‌هاي لينوكسي اضافه خواهد شد. اين نسخه اما يك نسخه‌ي كاملا مجزا است كه از آن به عنوان يك سيستم‌عامل اختصاصي ياد مي‌كنند. در هرحال همانند بسياري از توزيع‌هاي لينوكسي ديگر امكان اجراي جي‌پارتد بر روي ديسك زنده وجود دارد. اگر مي‌خواهيد بدون وارد شدن به منوي بوت رايانه و سيستم‌عامل، ديسك سخت خود را مديريت كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم از جي‌پارتد استفاده كنيد.

تِيلز (TAILS)

مرجع متخصصين ايران tails

تيلز يك توزيع لينوكسي است كه تماما بر پايه‌ي امنيت و حريم شخصي توسعه داده است. تيلز يك سيستم‌عامل زنده است كه مي‌توانيد بر روي يك دي‌وي‌دي، يو‌اس‌بي يا كارت اس‌دي از آن استفاده كنيد؛ بنابراين شما مي‌توانيد با اين توزيع لينوكسي از هر رايانه‌اي استفاده كنيد بدون اينكه ردي از فعاليت شما بر جاي بماند. تمامي ارتباطات اينترنتي از طريق شبكه‌ي تور (TOR) مسيردهي مي‌شوند و در نتيجه هويت متخصص مخفي باقي خواهد ماند. علاوه بر اين ابزارهاي رمزنگاري موجود در اين سيستم‌عامل از تمامي روش‌هاي ارتباطي شما محافظت خواهد كرد.

لينوكس براي كسب و كار

ردهت اينترپرايز لينوكس (Red Hat Enterprise Linux)

مرجع متخصصين ايران redhat

ردهت اينترپرايز لينوكس يكي از توزيعات تجاري مبتني بر فدورا است كه براي مشتريان تجاري توسعه داده شده است. اين سيستم‌عامل به يكسري افزونه و گواهي مخصوص مديران مجهز شده است.

سوس لينوكس اينترپرايز (SUSE Linux Enterprise)

مرجع متخصصين ايران suse

اين سيستم‌عامل براي استفاده‌هاي تجاري توليد شده است. سوس لينوكس اينترپرايز براي استفاده از برنامه‌هاي مختلف اداري بسيار مناسب است. اين توزيع لينوكسي انعطاف‌پذيري زيادي دارد و مي‌توان آن را بر روي انوع مختلفي از دستگاه‌ها نصب كرد. سيستم‌عامل مورد مباحثه همچنين براي پردازش‌هاي سنگين پايداري بسيار بالايي از خود نشان مي‌دهد. افزون بر آنچه گفته شد بد نيست اشاره كنيم نسخه‌ي مخصوص سرور اين سيستم‌عامل نيز منتشر شده است.

توزيع لينوكسي مورد علاقه‌ي شما كدام است؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات