نگاهي به تمام قابليت‌هاي نسخه پيش‌نمايش اندرويد پي ويژه توسعه‌دهنگان

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نسخه پيش‌نمايش توسعه‌دهندگان اندرويد پي  چهارشنبه شب منتشر شد. در اين مقاله نگاهي مي‌اندازيم به قابليت‌هايي كه اين نسخه براي توسعه‌دهندگان به ارمغان آورده است.
تبليغات

هفته گذشته در كنگره جهاني موبايل ۲۰۱۸ شاهد حضور پر رنگ توسعه‌دهندگان، موبايل‌سازان و شركاي سخت‌افزاري اكوسيستم اندرويد بوديم؛ كساني كه عزم خود را جزم كرده‌اند تا همچون گذشته، تجربه‌هاي شگفت‌انگيزي را پيش روي متخصصان اندرويد در سراسر جهان قرار دهند.

ديروز گوگل اولين نسخه پيش‌نمايش ويژه توسعه‌دهندگان اندرويد P را كه جديدترين نسخه از اين سيستم‌عامل همراه است، منتشر كرد. اين نسخه، تنها يك بيلد پايه براي توسعه‌دهندگان است و مطابق آنچه گوگل در وبلاگ خود گفته، بازخوردهاي اوليه از سوي جامعه توسعه‌دهندگان اندرويد برايش بسيار مهم است و در ارتقاي اين پلتفرم براي پاسخ به نيازهاي متخصصان به او كمك خواهد كرد. در وبلاگ توسعه‌دهندگان گوگل آمده است:

ما دوست داريم كه شما كار با قابليت‌ها و APIهاي جديد اندرويد P را آغاز كنيد و مثل هميشه منتظر بازخوردها و ايده‌هاي سازنده شما هستيم؛ پس سريع‌تر دست به كار شويد!

اين نسخه پيش‌نمايش توسعه‌دهندگان اندرويد P هنوز در ابتداي راه است و قرار است نسخه كامل‌تر آن در كنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان گوگل يا همان Google I/O كه ارديبهشت ماه سال آينده در سان فرانسيسكو برگزار خواهد شد، معرفي شود.

قابليت‌هاي جديد براي كار با اپليكيشن‌ها

در اين قسمت به معرفي برخي از جذاب‌ترين قابليت‌هاي نسخه پيش‌نمايش اندرويد P مي‌پردازيم.

مكان‌يابي داخلي با واي-فاي RTT

مكان‌يابي داخلي دقيق يكي از چالش‌هايي است كه مدت‌ها ذهن توسعه‌دهندگان را به خود مشغول ساخته بود و اكنون با باز شدن پاي آن به اندرويد P مي‌توان شاهد فرصت‌هاي جديدي براي ارايه خدمات و اپليكيشن‌هاي مبتني بر مكان بود. اندرويد P پلتفرمي را براي همراهي از پروتكل واي-فاي IEEE 802.11mc به فهرست قابليت‌هاي جديد خود اضافه كرده است؛ اين پروتكل كه با عنوان WiFi Round-Trip-Time يا به اختصار Wi-Fi RTT نيز شناخته مي‌شود اين امكان را در اختيار توسعه‌دهندگان قرار مي‌دهد كه از مزيت‌هاي مكان‌يابي داخلي در اپليكيشن‌هاي خود بهره‌مند شوند.

مرجع متخصصين ايران اندرويد پي ۱

در آن دسته از دستگاه‌هاي مجهز به اندرويد P كه از همراهي سخت‌افزاري كافي برخوردار هستند و دسترسي به موقعيت مكاني در آن‌ها فعال شده باشد، اپليكيشن‌ها مي‌توانند از رابط برنامه‌نويسي نرم‌افزار متخصصدي يا همان API پروتكل RTT براي محاسبه فاصله تا نزديك‌ترين نقطه دسترسي واي-فاي استفاده كنند. در واقع، دستگاه اندرويدي براي استفاده از پروتكل RTT‌ نيازي به اتصال به نقطه دسترسي ندارد و براي حفظ حريم خصوصي، تنها مي‌تواند فاصله خود را تا آن نقطه دسترسي تخمين بزند

با دانستن فاصله دستگاه اندرويدي تا سه يا تعداد بيشتري نقطه دسترسي، مي‌توان با دقتي حدودا يك الي دو متري، موقعيت مكاني دستگاه را محاسبه كرد. با دستيابي به چنين دقتي، توسعه‌دهندگان مي‌توانند دست به خلق قابليت‌هاي جديدي بزنند. قابليت‌هايي كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ناوبري درون-ساختماني، خدمات مبتني بر مكان با دقت بالا مانند اجراي فرامين صوتي در يك محدوده خاص (براي مثال: اين چراغ را روشن كن) و اطلاعات مكاني دقيق (مانند: آيا پيشنهاد ويژه‌اي براي اين محصول وجود دارد؟) اشاره كرد.

همراهي از بريدگي صفحه‌نمايش

با اندرويد P اپليكيشن‌ها مي‌توانند از تمامي فضاي نسل جديد نمايشگرها استفاده كنند. گوگل، بريدگي يا همان ناچ (Notch)‌ را همراه با چند API به سيستم‌عامل همراه خود اضافه كرده است و توسعه‌دهندگان مي‌توانند از آن‌ها براي مديريت نحوه نمايش محتواي خود روي نمايشگر بهره ببرند.

همراهي از بريدگي صفحه‌نمايش به صورت يكپارچه براي تمامي اپليكيشن‌ها با نوار وضعيت مديريت سيستم كه براي جداسازي محتوا از بريدگي در بالاي نمايشگر قرار گرفته، هماهنگ است. اگر توسعه‌دهنده بخواهد محتوايي فراگير را در نمايشگر نشان دهد، مي‌تواند از APIهاي جديد براي مطالعه شكل بريدگي و ايجاد طرح تمام صفحه در اطراف آن استفاده كند. مي‌توان با فراخواني تابع ()getDisplayCutout بريدگي يك دستگاه را مطالعه و سپس موقعيت و شكل آن را با تابع DisplayCutout تعيين كرد. همچنين يك پنجره جديد با نام layoutInDisplayCutoutMode به توسعه‌دهنده اجازه مي‌دهد كه به سيستم‌عامل بگويد در چه زماني و به چه ميزاني مي‌خواهد محتواي خود را بسته به مساحت بريدگي، روي نمايشگر نشان بدهد.

گوگل براي هر چه ساده‌تر كردن ساخت و آزمايش قابليت همراهي از بريدگي در اپليكيشن‌ها، گزينه‌اي را تحت عنوان Developer Option به سيستم‌عامل خود اضافه كرده كه مي‌تواند يك بريدگي را در هر دستگاهي شبيه‌سازي كند. گوگل همچنين به توسعه‌دهندگان توصيه كرده است كه اپليكيشن‌هاي فعلي خود را با اين قابليت امتحان كنند تا مطمئن شوند كه محتواي آن‌ها به طور صحيح روي نمايشگر ظاهر خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران اندرويد پي 2

اپليكيشن‌هاي داراي محتواي فراگير مي‌توانند مي‌توانند محتواي خود را به صورت تمام‌صفحه روي نمايشگر داراي بريدگي نمايش بدهند

بهبود اعلانيه‌هاي پيام‌رساني

گوگل در اندرويد P بهبود عملكرد و رويت‌پذيري اعلانيه‌ها را در اولويت كار خود قرار داده است. در سر و شكل جديد نوتيفيكيشن‌ها نيز روي فرد پيام‌دهنده و چگونگي پاسخگويي به وي تمركز شده است. در اين بخش مي‌توان مكالمات را نمايش داد، تصاوير يا استيكرهاي دلخواه را ضميمه كرد و دست آخر قابليت پاسخ‌گويي هوشمند را در اختيار متخصص قرار داد.

مرجع متخصصين ايران اندرويد 3

در نوتيفيكيشن‌هاي MessagingStyle شما اكنون مي‌توانيد مكالمات و پاسخ‌هاي هوشمند را نمايش دهيد (سمت چپ) و حتي تصاوير يا استيكرها را در آن ضميمه كنيد (سمت راست).

API چند دوربيني

اكنون مي‌توان به طور هم‌زمان به داده‌هاي دو يا چند دوربين فيزيكي روي دستگاه‌هاي مجهز به اندرويد P دسترسي پيدا كرد. در دستگاه‌هايي كه در جلو يا پشت خود داراي دوربين‌هاي دوگانه هستند، مي‌توان ويژگي‌هايي نوآورانه‌اي را خلق كرد كه با يك دوربين امكان‌پذير نيست؛ ويژگي‌هايي كه از جمله آن‌ها مي‌توان به بزرگنمايي يكدست، بوكه و ديد استريو اشاره كرد. API چند دوربيني به توسعه‌دهنده اجازه مي‌دهد كه يك استريم واقعي يا تلفيقي از دوربين‌ها را فرابخواند كه به طور خودكار قادر است بين دو يا چند دوربين سوئيچ كند. مطابق آنچه در وبلاگ توسعه‌دهندگان گوگل آمده است، اين شركت گفته كه بي‌صبرانه منتظر ديدن خلاقيت‌هاي جديد و هيجان‌انگيزي است كه توسعه‌دهندگان با اين قابليت جديد اندرويد P در سال پيش رو رقم خواهند زد.

از ديگر بهبودهاي حاصله در دوربين مي‌توان به پارامترهاي سشن جديدي اشاره كرد كه به كاهش تاخير در ضبط اوليه كمك مي‌كنند. علاوه بر اين، قابليت جديد به اشتراك‌گذاري Surface به اپليكيشن‌هاي مرتبط با دوربين اجازه مي‌دهد كه بدون نياز به توقف و شروع مجدد استريمينگ دوربين، موارد مختلف را مديريت كنند. گوگل همچنين APIهايي براي همراهي از فلش مبتني بر نمايشگر را به نسخه جديد سيستم‌عامل همراه خود اضافه و براي تثبيت تصاوير در اپليكيشن‌ها يا ايجاد جلوه‌هاي ويژه تصويري، امكان دسترسي به برچسب‌هاي زماني OIS را فراهم كرده است.

ImageDecoder براي bitmapها و drawableها

اندرويد P روشي آسان‌تر به نام ايميج‌ديكودر (ImageDecoder) را براي ديكد كردن تصاوير به بيت‌مپ‌ها يا drawableها در اختيار توسعه‌دهندگان قرار مي‌دهد. ايميج‌ديكودر به توسعه‌دهندگان اجازه مي‌دهد كه يك بيت‌مپ يا drawable را از يك بافر بايت، فايل يا URI ايجاد كنند. ايميج‌ديكودر در مقايسه با بيت‌مپ‌فكتوري (BitmapFactory) مزيت‌هاي بسيار بيشتري دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به همراهي از قياس پذيري دقيق، كدگشايي تك‌مرحله‌اي به حافظه سخت‌افزاري، همراهي از پس-پردازش در كدگشايي و كدگشايي از تصاوير متحرك اشاره كرد.

توسعه‌دهندگان مي‌توانند كار كدگشايي و مقياس‌پذيري به يك اندازه دقيق را تنها با فراخواني تابع ()setResize و مشخص كردن ابعاد هدف، انجام بدهند. همچنين براي به دست آوردن ابعاد تصوير در يك نرخ نمونه خاص، مي‌توان تابع ()getSampledSize را فراخواني كرد و سپس تصاوير را به ابعاد موردانديشه متخصصين مقياس كرد. اگر توسعه‌دهنده‌اي بخواهد كار پس-پردازشي روي يك تصوير انجام بدهد، مي‌تواند از android.graphics.PostProcessor استفاده كند. همچنين مي‌توان با ()ImageDecoder.decodeDrawable به طور مستقيم، Drawableها را ايجاد كرد. اگر اين تصوير كد شده، يك فايل GIF يا WebP باشد، اين Drawable يك نمونه از AnimatedImageDrawable  جديد خواهد بود.

ويدئوي HDR VP9، فشرده‌سازي تصوير به فرمت HEIF و APIهاي رسانه‌اي

اندرويد P از HDR VP9 Profile 2 همراهي مي‌كند؛ بنابراين توسعه‌دهندگان مي‌توانند فيلم‌هاي HDR‌ را از يوتيوب، پلي موويز (Play Movies) و ساير سايت‌ها در دسترس متخصصان خود قرار دهند.

طبق آنچه در وبلاگ توسعه‌دهندگان گوگل آمده، اين شركت از اضافه كردن روش كدگذاري تصويري HEIF به سيستم‌عامل همراه خود بسيار هيجان‌زده است. HEIF يك فرمت محبوب است كه فشرده‌سازي تصاوير را براي ذخيره در حافظه و داده‌هاي شبكه بهبود مي‌بخشد. با همراهي از اين فرمت در دستگاه‌هاي مجهز به اندرويد P، ارسال تصاوير HEIF از سرورها و استفاده از آن‌ها بسيار ساده مي‌شود. وقتي كه به عنوان يك توسعه‌دهنده مطمئن شديد كه اپليكيشن شما با اين فرمت داده براي به اشتراك‌گذاري و نمايش سازگار است، HEIF را به عنوان يك فرمت ذخيره‌سازي تصوير در اپليكيشن خود امتحان كنيد. همچنين براي به دست آوردن يك بيت‌مپ از jpeg مي‌توان از ImageDecoder يا BitmapFactory به منظور تبديل jpeg به heic استفاده كرد. همچنين مي‌توان براي نوشتن تصاوير فوري HEIF در بافر بايت YUV، Surface يا Bitmap از HeifWriter در جزوه رايگانخانه همراهي آلفا بهره برد.

گوگل در وبلاگ خود خاطرنشان كرده است كه ما همچنان در حال تلاش براي بهبود و ارتقاي APIهاي رسانه‌اي براي تسهيل توسعه و يكپارچه‌سازي آن‌ها هستيم.

حساسيت به هزينه داده‌هاي شبكه در جاب‌اسكجولر (JobScheduler)

جاب‌اسكجولر، سرويس مركزي اندرويد براي كمك به مديريت وظايف زمان‌بندي شده يا ساير كارها در حالت‌هاي Doze، آماده‌به‌كار اپليكيشن (App Standby) و تغيير محدوديت‌هاي پس‌زمينه است. در اندرويد پي، جاب‌اسكجولر كارهاي مرتبط با شبكه را به شيوه بهتري براي متخصص مديريت مي‌كند و با سيگنال‌هاي وضعيت شبكه كه توسط اپراتورها ارايه مي‌شوند، هماهنگي لازم را به عمل مي‌آورد.

از اين پس در اندرويد P، هر نوع كاري مي‌تواند اندازه داده تخميني خود و پيش‌واكشي سيگنال موردانديشه متخصصينش را اعلام و نيازمندي‌ها مرتبط با شبكه خود را به طور دقيق مشخص كند؛ اپراتورها نيز مي‌توانند شبكه‌ها را شلوغ يا داراي محدوديت مصرف گزارش كنند. در نتيجه جاب‌اسكجولر مي‌تواند كارها را متناسب با وضعيت شبكه مديريت مي‌كند. براي مثال، هنگامي كه شبكه شلوغ است، جاب‌اسكجولر ممكن است درخواست‌هاي بزرگ شبكه را به تعويق بيندازد. وقتي هم كه شبكه، داراي محدوديت مصرف گزارش شود، جاب‌اسكجولر مي‌تواند كارهاي پيش‌واكشي از جمله پيشواكشي سرخط‌ها را براي بهبود تجربه متخصصي انجام دهد.

وقتي كه به عنوان يك توسعه‌دهنده كارها را اضافه مي‌كنيد، بهتر است توابع ()setEstimatedNetworkBytes() ،setIsPrefetch و ()setRequiredNetwork را امتحان كنيد تا به جاب‌اسكجولر اجازه دهيد كارها را به درستي انجام بدهد. هنگامي كه كار شما اجرا شد، حتما از مقدار برگردانده شده از تابع ()JobParameters.getNetwork استفاده كنيد، در غير اين صورت، شما به طور ضمني از شبكه پيش‌فرض دستگاه استفاده خواهيد كرد كه ممكن است نيازهاي شما را برطرف نكند و موجب مصرف داده به صورت ناخواسته شود.

API 1.1 براي شبكه‌هاي عصبي

گوگل در وبلاگ خود نوشته است كه ما API شبكه‌هاي عصبي را در اندرويد ۸.۱ معرفي كرديم تا به يادگيري ماشين روي دستگاه، شتاب ببخشيم. در اندرويد P، اين API‌ گسترش و ارتقا يافته است و از ۹ عمليات نرم‌افزاري (ops) جديد همراهي مي‌كند. اين ۹ عمليات عبارت‌اند از: Pad، BatchToSpaceND، SpaceToBatchND، Transpose، Strided Slice، Mean،DivSub و Squeeze. اگر شما يك موبايل پيكسل ۲ در اختيار داريد، بيلد DP1 در حال حاضر شامل يك درايور Hexagon HVX كوالكام با افزايش سرعت براي مدل‌هاي كوانتيزه شده است.

بهبود تكميل خودكار (Autofill)

گوگل در اندرويد P همچنان بهبود فريم‌ورك Autofill را بر اساس بازخوردهاي دريافتي از متخصصان و توسعه‌دهندگان ادامه داده است. علاوه بر رفع اشكالات كليدي، نسخه جديد اندرويد داراي APIهاي جديدي است كه به اپليكيشن‌هاي مديريت گذرواژه اجازه مي‌دهد تجربه متخصصي Autofill را از جمله در حالت سازگاري (compatibility mode) بهبود ببخشند. حالت سازگاري به طور ويژه، تاثير زيادي بر متخصصان نهايي دارد؛ چرا كه اين حالت به اپليكيشن‌هاي مديريت گذرواژه اجازه مي‌دهد كه در اپ‌هايي كه هنوز از ويژگي Autofill همراهي نمي‌كنند، رويكرد مبتني بر قابليت دسترسي را بدون تاثير منفي بر عملكرد يا شاخص‌هاي امنيتي در پيش بگيرد.

Open Mobile API براي پرداخت‌هاي NFC و تراكنش‌هاي ايمن

گوگل در اندرويد P دست به پياده‌سازي GlobalPlatform Open Mobile API زده است. در دستگاه‌هاي بهره‌مند از اين قابليت، اپليكيشن‌ها مي‌توانند از OMAPI API براي دسترسي به عناصر ايمن (SE) به منظور فعال‌سازي پرداخت‌هاي كارت هوشمند و ساير خدمات امن استفاده كنند. يك لايه انتزاعي سخت‌افزاري يا HAL، رابط برنامه‌نويسي يا API پايه‌اي را براي در دسترس قرار دادن شماري از عناصر ايمن (از قبيل eSE، UICC و غيره) فراهم مي‌كند.

تقويت شالوده‌هاي اندرويد

گوگل در وبلاگ خود نوشته است كه ما در اندرويد P سرمايه‌گذاري بلندمدت خود را براي تبديل اندرويد به بهترين پلتفرم براي توسعه‌دهندگان ادامه داده‌ايم.

امنيت براي اپليكيشن‌ها

گوگل در اندرويد P به دنبال آن است كه رابطه متخصصي سازگارتري را براي احراز هويت از طريق اثر انگشت در تمامي اپليكيشن‌ها و دستگاه‌ها فراهم كند. اندرويد هم‌اكنون يك ديالوگ سيستمي استاندارد براي ترغيب متخصص به لمس حسگر اثر انگشت و مديريت متن دارد. اپليكيشن‌ها مي‌توانند با استفاده از يك API جديد با نام FingerprintDialog ديالوگ اثر انگشت را تقويت كنند. گوگل توصيه كرده تا توسعه‌دهندگان در اولين فرصت به اين ديالوگ سيستمي جديد مهاجرت كنند.

گوگل همچنين به عنوان بخشي از يك تلاش فراگير براي دور كردن تمامي ترافيك شبكه از cleartext يا همان HTTP رمزگذاري نشده به TLS، دارد پيش‌فرض‌هاي پيكره‌بندي امنيتي شبكه را براي مسدود كردن تمامي ترافيك cleartext تغيير مي‌دهد. اگر شما به عنوان يك توسعه‌دهنده از يك پيكره‌بندي امنيتي شبكه استفاده مي‌كنيد، اكنون لازم است كه اتصالات خود را روي TLS بسازيد؛ مگر اينكه صريحا cleartext را براي برخي دامنه‌ها انتخاب كرده باشيد.

حفظ حريم خصوصي متخصصان

اندرويد P براي حفظ حريم خصوصي متخصصان، دسترسي به ميكروفون، دوربين و تمامي سنسورهاي SensorManager را براي اپليكيشن‌هاي غيرفعال مسدود مي‌كند. اگر UID يك اپليكيشن غيرفعال باشد، ميكروفون هيچ صدايي را ضبط نكرده و سنسورها هم گزارش رويدادهاي جديد را متوقف مي‌كنند. همچنين دوربين‌هايي كه توسط اپليكيشن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، قطع شده و در صورت اصرار يك اپ براي استفاده از آن‌ها يك خطا توليد مي‌كنند. در اكثر موارد، اين محدوديت‌ها موجب بروز اشكالات جديد در اپليكيشن‌هاي كنوني نخواهد شد، اما گوگل اكيدا به توسعه‌دهندگان توصيه كرده است كه اين درخواست‌ها را از روي اپليكيشن خود حذف كنند.

گوگل همچنين قابليت رمزگذاري فايل همراه اندرويد را با يك رمز سمت متخصص، فعال خواهد كرد. اين قابليت هنوز در دست توسعه است و به زودي در نسخه پيش‌نمايش بعدي اندرويد P به نمايش در خواهد آمد.

علاوه بر اين، گوگل در تلاش است تا در بلندمدت، همراهي از تصادفي‌سازي شبكه‌اي را براي آدرس‌هاي مك مرتبط در اندرويد بگنجاند. شما به عنوان يك توسعه‌دهنده مي‌توانيد در دستگاه‌هاي مجهز به اندرويد P، اين قابليت را به طور آزمايشي امتحان كنيد.

اندرويد P به متخصص، امكان كنترل دسترسي به شناسنده build.serial را با قرار دادن آن در پشت دسترسي READ_PHONE_STATE فراهم كرده است. دسترسي مستقيم به اين شناسنده از زمان اندرويد ۸ فراهم بوده است. شما به عنوان يك توسعه‌دهنده براي دسترسي به اين شناسنده بايد از متد ()Build.getSerial استفاده كنيد.

بهبود عملكرد ART

گوگل از طريق ران‌تايم ART در تلاش است تا عملكرد و كارايي تمامي اپليكيشن‌ها را بهبود ببخشد. اين شركت، استفاده ART از پروفايل‌هاي اجرايي را براي بهينه‌سازي اپليكيشن‌ها و كاهش ردپاي درون-حافظه اي كدهاي كامپايل شده توسعه داده است. ART در حال حاضر از اطلاعات پروفايل براي بازنويسي فايل‌هاي DEX استفاده مي‌كند كه در طيف وسيعي از اپليكيشن‌هاي محبوب، تا ۱۱ درصد كاهش يافته است. گوگل انتظار دارد تا اين امر با كاهش ميزان استفاده از حافظه DEX سيستمي همراه شده و زمان راه‌اندازي اپليكيشن‌ها كاهش يابد.

بهينه‌سازي زبان برنامه‌نويسي كوتلين (Kotlin)

كوتلين يك زبان برنامه‌نويسي درجه‌يك روي اندرويد است و اگر تا به حال به عنوان يك توسعه‌دهنده آن را امتحان نكرده‌ايد، بهتر است هر چه زودتر دست به كار شويد و با آن كار كنيد. گوگل، تعهدي سرسختانه به كوتلين روي اندرويد دارد و همراهي از اين زبان را با بهينه‌سازي عملكرد كدهاي آن ادامه خواهد داد. نتايج اوليه اتخاذ چنين رويكردي در اندرويد P قابل مشاهده است و مي‌توان در اين نسخه از اندرويد، ردپاي چندين بهينه‌سازي را در كامپايلر براي نيل به عملكرد بهتر مشاهده كرد. علاوه بر اين گوگل اعلام كرده است كه همكاري خود با JetBrains را براي بهينه‌سازي كدهاي توليدي كوتلين ادامه مي‌دهد. توسعه‌دهندگان مي‌توانند آخرين بهبودهاي حاصله در عملكرد كوتلين را تنها با به‌روزرساني پلاگين كوتلين اندرويد استوديوي خود دريافت كنند.

بهبود راندمان مصرف توان

گوگل در اندرويد P تلاش كرده تا حالت‌هاي Doze، آماده‌به‌كار اپليكيشن و محدوديت‌هاي پس‌زمينه را براي بهبود عمر باتري بازتعريف كند. اين شركت در وبلاگ خود از توسعه‌دهندگان خواسته است كه در صورتي كه در اپليكيشن‌هاي خود از اين قابليت‌ها استفاده كرده‌اند، هم انديشي ها خود را براي گوگل ارسال كنند.

هدف‌گذاري اندرويد مدرن

گوگل در وبلاگ خود نوشته است كه خميرمايه اندرويد P با طرح‌هاي بلندمدت ما براي مدرن سازي شالوده‌هاي اندرويد و اپليكيشن‌هاي آن سرشته شده است. همان‌طور كه اين شركت پيش‌تر اعلام كرده است، گوگل پلي تا نوامبر ۲۰۱۸ تمامي اپليكيشن‌ها را ملزم به به‌روزرساني به اندرويد اوريو خواهد كرد و همراهي از سخت‌افزارهاي ۶۴ بيتي هم در افق سال ۲۰۱۹ در دستور كار قرار خواهد گرفت.

در راستاي اين تغييرات، اندرويد P به آن دسته از متخصصاني كه به نصب اپليكيشن‌هاي سازگار با اندرويدهاي قديمي‌تر از نسخه ۴.۲ اقدام كنند، هشدار خواهد داد. به همين ترتيب، نسخه‌هاي آتي اندرويد هم اين محدوديت را افزايش مي‌دهند. گوگل دارد تلاش مي‌كند تا توسعه‌دهندگان اندرويد را به برنامه‌ريزي براي مهاجرت به API 26 تشويق كند و از آن‌ها خواسته كه هر چه زودتر دست به كار شوند.

بهبود سازگاري اپليكيشن‌ها با APIهاي عمومي

يك مسئله كليدي براي متخصصان و توسعه‌دهندگان، مسئله سازگاري اپليكيشن‌ها است. به اين معنا كه بايد اطمينان حاصل شود كه اپليكيشن‌ها براي نسخه‌هاي جديد اندرويد هميشه آماده هستند. اپليكيشن‌هايي كه APIهاي عمومي اندرويد را از SDK گرفته تا NDK مورد استفاده قرار مي‌دهند، در موقعيت مناسبي براي سازگاري قرار دارند؛‌ اما اپليكيشن‌هايي كه از رابط‌ها و جزوه رايگانخانه‌هاي خصوصي استفاده مي‌كنند، اين چنين نيستند.

از اين رو گوگل در اندرويد P فرآيندي تدريجي را براي محدود كردن دسترسي به رابط‌هاي غير SDK منتخب كليد زده است و از توسعه‌دهندگان و تيم‌هاي داخلي خود خواسته تا از معادل‌هاي عمومي به عنوان جايگزين استفاده كنند. گوگل همچنين توصيه كرده است كه توسعه‌دهندگان در مواردي كه هيچ معادل عمومي در اختيار ندارند، اين شركت را بي‌اطلاع نگذارند.

راهنماي شروع كار با اندرويد P براي توسعه‌دهندگان

اول از همه، اپليكيشن خود را سازگار كنيد تا گذاري آرام به اندرويد پي را براي متخصصان خود رقم بزنيد. يك ايميج سيستمي يا ايميج سيستمي شبيه‌ساز را براي يك دستگاه دانلود و اپليكيشن فعلي خود را روي آن نصب و آزمايش كنيد. اپليكيشن بايد به درستي اجرا شود و تغييرات ايجاد شده را مديريت كند. پس از انجام همه به‌روزرساني‌هاي لازم، بدون تغيير هدف‌گذاري انجام شده براي نسخه سيستم‌عامل اپليكيشن، آن را روي گوگل پلي منتشر كنيد.

به ياد داشته باشيد كه براي آزمايش و توسعه روي اندرويد P نيازي به يك دستگاه پيكسل نداريد. گوگل توصيه مي‌كند كه براي بيشتر متخصصدها، اقدام به تنظيم يك دستگاه مجازي اندرويد روي Android Emulator به عنوان يك محيط آزمايش جايگزين كنيد. اگر پيش از اين با اين شبيه‌ساز كار نكرده‌ايد، خواهيد ديد كه فوق‌العاده سريع است، در كمتر از ۶ ثانيه بوت مي‌شود، كار با آن راحت است و حتي مي‌توانيد با آن نمايشگرهاي نسل بعدي را مدل‌سازي كنيد.

مرجع متخصصين ايران اندرويد پي 4

سپس، هدف‌گذاري اپليكيشن خود را به P تغيير دهيد و آن را با به طور كامل با اندرويد پي راه‌اندازي كنيد. همچنين targetSdkVersion اپليكيشن خود را به P و compileSdkVersion را به android-P تغيير دهيد و آن را آزمايش كنيد. حتما تغييرات رفتاري اپليكيشن‌هايي را كه براي اندرويد پي هدف‌گذاري كرده‌اند، بخوانيد تا مناطقي را كه در آينده آزمايش خواهيد كرد يا ممكن است نياز به تنظيم داشته باشند، پيدا كنيد.

در ادامه وقتي كه آماده شديد، درون اندرويد P غوطه‌ور شويد و با قابليت‌هاي جديد و API هاي مفيد آن كه مي‌توانيد از آن‌ها در اپليكيشن خود استفاده كنيد، آشنا شويد. براي كشف ساده‌تر APIهاي جديد، نگاهي به API diff report و مرجع Android P API بيندازيد. همچنين مي‌توانيد براي راهنمايي بيشتر به سايت P Developer Preview سر بزنيد. همچنين مي‌توانيد با مشاهده اين ويدئو با قابليت‌هاي جديد اندرويد پي براي توسعه‌دهندگان آشنا شويد.

براي شروع ساخت اپليكيشن با اندرويد پي، SDK و ابزار P Developer Preview را در اندرويد استوديو ۳.۲ بارگذاري كنيد. گوگل همچنين در حال انتشار يك نسخه آلفا از جزوه رايگانخانه همراهي 28.0.0 براي توسعه‌دهندگان است.

برنامه آينده

نسخه پيش‌نمايش توسعه‌دهندگان اندرويد پي شامل يك SDK به‌روزرساني شده با ايميج هاي سيستمي براي آزمايش روي Android Emulator در دستگاه‌هاي پيكسل، پيكسل XL، پيكسل ۲ و پيكسل 2 XL است.

با نزديك شدن به تاريخ معرفي نسخه نهايي اين محصول، گوگل از متخصصان دعوت خواهد كرد تا آن را امتحان كنند و در آن زمان از طريق اندرويد بتا امكان ثبت‌نام را براي متخصصان فراهم خواهد كرد. براي دريافت جزييات بيشتر خبرها را دنبال كنيد، اما لطفا توجه داشته باشيد كه در حال حاضر هيچ اندرويد بتايي براي اندرويد پي در دسترس نيست.

گوگل در وبلاگ خود خطاب به توسعه‌دهندگان نوشته است:

مثل هميشه، بازخوردهاي شما براي ما بسيار مهم است و از شما مي‌خواهيم كه هم انديشي ها خود را با ما در ميان بگذاريد؛ هر چه زوتر بتوانيد مسائل را به گوش ما برسانيد، ما هم سريع‌تر مي‌توانيم براي آن‌ها چاره‌اي بينديشيم. اگر با مسئله يا اشكالي مواجه شديد، آن را از طريق اين آدرس براي ما ارسال كنيد. براي اشكالات احتمالي هم فهرست‌هاي جداگانه‌اي را در انديشه متخصصين گرفته‌ايم؛ براي مسائل مربوط به سيستم‌عامل به اين آدرس و براي مسائل سازگاري اپليكيشن و SDK شخص ثالث به ترتيب به اينجا و اينجا مراجعه كنيد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات