اپل سيستم عامل جديد iPadOS را معرفي كرد

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل در جريان رويداد WWDC 2019 سيستم‌عامل جديد iPadOS را با ظاهري متفاوت و قابليت‌هاي چندوظيفگي بهبوديافته براي آيپد معرفي كرد.
تبليغات

اپل دقايقي پيش در جريان نطق WWDC 2019 خبر از يك به‌روزرساني نرم‌افزاري بزرگ و متفاوت براي تبلت‌هاي iPad داد. از اين پس سيستم‌عامل آيپد با نام جديد iPadOS، با مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي جديد و ظاهري متفاوت از سيستم‌عامل تلفن‌هاي هوشمند اپل توسعه پيدا خواهد كرد.

اپل پيش از اين هرساله در به‌روزرساني‌هاي iOS قابليت‌هاي چندوظيفگي بيشتري براي افزايش متخصصي تبلت‌هاي آيپد عرضه كرده‌بود، اما اين قابليت‌هاي جديد گاه باعث مي‌شدند متخصصان در استفاده از ژست‌هاي لمسي iOS هنگام استفاده از آيپد و آيفون دچار سردرگمي شوند.

مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد اواس / iPadOS

صفحه‌ي هوم آيپد از اين پس به ويجت مجهز خواهد شد

جداشدن iPadOS از iOS به اپل آزادي عمل بيشتري در بهينه‌كردن سيستم‌عامل براي صفحه‌ي بزرگ آيپد مي‌دهد

سيستم‌عامل iPadOS از صفحه‌ي هوم متفاوت، مجهز به ويجت (دقيقا مشابه با ويجت‌هاي موجود در نوتيفيكيشن سنتر iOS) بهره خواهد برد. اپل همچنين در سيستم‌عامل جديد ژست‌هاي حركتي جديدي براي جابه‌جاشدن بين اپ‌ها و اجراي هم‌زمان آن‌ها دركنار يكديگر استفاده مي‌كند.

توسعه‌ي iPadOS تنها براي اجراي اختصاصي روي تبلت‌هاي آيپد، اين آزادي عمل را به اپل مي‌دهد تا آن را مستقل از iOS براي دستگاه‌هاي لمسي با صفحات بزرگ شخصي‌سازي كند. اپل پيش از اين نيز با توسعه‌ي سيستم‌عامل‌هاي watchOS، tvOS و macOS، توسعه‌ي هم‌زمان سيستم‌عامل‌هاي متعدد براي دستگاه‌هاي متفاوت را تجربه كرده‌است.

از ويژگي‌هاي جديد iPadOS مي‌توان به اپليكيشن Files بهبوديافته با حالت نماي ستوني (چيزي شبيه به ظاهر Finder در سيستم‌عامل macOS)، قابليت استفاده از صفحه‌كليد كوچك و شناور، امكان به‌اشراك‌گذاري پوشه‌ها در iCould Drive و نمايش درايوهاي حافظه‌هاي خارجي مانند فلش و كارت ميكرو SD در اپ Files اشاره كرد.

نمايش قابليت‌هاي چندوظيفگي جديد سيستم‌عامل iPadOS

اپل همچنين مرورگر سافاري آيپد را با قبليت‌هايي شبيه به نسخه‌ي دسكتاپ و دانلود منيجر پيشرفته‌تر به‌روزرساني خواهد كرد. ۴۰ كليد تركيبي ميانبر جديد، كنترل‌هاي اندازه‌ي فونت، تنظيمات مستقل هر سايت، سازگاري بيشتر با وب-اپ‌ها (مانند Google Docs) و گزينه‌هاي پيشرفته هنگام آپلود تصاوير، از جمله ويژگي‌هاي جديدي هستند كه اپل قرار است آن‌ها را به مرورگر سافاري مخصوص iPadOS اضافه كند.

در راستاي نزديك‌تر كردن سيستم‌عامل آيپد به macOS و كاهش‌دادن محدوديت‌هايي كه متخصصان تبلت‌هاي اپل پيش از اين هنگام توليد محتوا با آن رو‌به‌رو بودند، اپل قرار است قابليت استفاده از فونت‌هاي مختلف در اپليكيشن‌ها را ازطريق دريافت فونت از اپ‌استور ميسر كند. قابليت رونوشت و جايگذاري (كپي و پيست) هم با ژست حركتي «گرفتن با سه‌انگشت» (three fingers to pinch) براي رونوشت و «گسترش سه‌انگشتي» (three-finger spread) براي جايگذاري بهبود پيدا خواهد كرد.

قابليت جايگذاري متن در iPadOS با استفاده از فاصله‌دادن سه انگشت از يكديگر

استفاده از قلم اپل هم در iPadOS بهينه‌تر خواهد شد. اپل اعلام‌كرده‌است كه تأخير Apple Pencil را از ۲۰ ميلي‌ثانيه به ۹ ميلي‌ثانيه كاهش خواهد داد و جعبه‌رنگ استاندارد اپل هم با به‌روزرساني جديد خود به اپليكيشن‌هاي ثالث اجازه خواهد داد تا ازطريق يك API با نام PencilKit از كنترل‌هاي جديد استفاده كنند.

همچنين از اين پس اگر اپل پنسل را از گوشه‌ي صفحه‌ي نمايش آيپد به‌سمت داخل بكشيد، اسكرين‌شاتي از صفحه گرفته مي‌شود كه بلافاصله مي‌توانيد با قلم روي آن يادداشت كنيد.

مرجع متخصصين ايران اپل پنسل / apple pencil

از ديگر قابليت‌هاي مهمي كه با iPadOS عرضه خواهد شد، امكان باز كردن يك اپليكيشن در دوپنجره‌ي مجزا به‌صورت هم‌زمان است. اين ويژگي كه Split View نام دارد به متخصصان اين امكان را مي‌دهد تا براي مثال دو فايل ورد را به‌صورت هم‌زمان دركنار يكديگر باز كنند و به ويرايش و انتقال متن بين آن‌ها بپردازند. علاوه‌بر ويژگي‌هايي كه تابه‌اينجا به آن‌ها اشاره شد، بسياري از ويژگي‌هاي iOS 13 مانند «حالت تيره» و ثبت‌نام با حساب اپل در اپليكيشن‌ها را نيز مي‌توان در iPadOS پيدا كرد.

تمامي اين ويژگي‌ها باعث تمايز iPadOS از سيستم‌عامل دستگاه‌هايي با فرم‌فاكتور كوچك‌تر مانند تلفن‌هاي هوشمند مي‌شود و به اپل اين امكان را مي‌دهد تا بتواند تجربه‌ي كار با تبلت و صفحات بزرگ را به‌صورت مستقل از iOS براي متخصصان آيپد بهينه كند.

در ادامه مي‌توانيد تصاوير رابط متخصصي سيستم‌عامل جديد اپل را در ابعاد اصلي مشاهده كنيد.

مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados
مرجع متخصصين ايران سيستم عامل آيپد / apple ipados

گالري تصاوير رابط متخصصي سيستم‌عامل جديد آيپد، iPadOS

سيستم‌عامل iPadOS از همين امروز ازطريق developer.apple.com براي توسعه‌دهندگان در دسترس قرار دارد و نسخه‌ي بتاي عمومي آن تا اواخر ماه جاري ميلادي ازطريق beta.apple.com دراختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. iPadOS از پاييز امسال به‌صورت رايگان براي متخصصان iPad Air 2 به بعد، آيپد نسل ۵ به بعد، iPad mini 4 به بعد و تمامي مدل‌هاي iPad Pro در دسترس خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات