قابليت‌هاي iOS 13 كه در اندرويد به آن‌ها نياز داريم

سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل قابليت‌هاي متعددي را براي نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل موبايل‌هاي هوشمند خود معرفي كرد كه جاي خالي آن‌ها در اندرويد احساس مي‌شود.
تبليغات

اپل و گوگل در ماه‌هاي اخير در رويدادهاي متفاوتي از قابليت‌هاي نسخه‌هاي آتي سيستم‌عامل خود رونمايي كردند. گوگل در رويداد I/O و اپل در WWDC به متخصصان و متخصص كارشناسان نشان دادند كه چه مواردي در نسخه‌هاي بعدي اندرويد و iOS وجود خواهند داشت. اهميت و جذابيت قابليت‌هاي جديد سيستم‌هاي عامل موبايلي، به‌قدري بالا است كه حتي متخصصان سيستم‌هاي عامل رقيب، اخبار يكديگر را دنبال مي‌كنند.

در سال‌هاي گذشته، اپل هميشه تنها به معرفي قابليتي شبيه به قابليت‌هاي موجود اندرويد بسنده مي‌كرد. درواقع اكثرا تصور مي‌شد كه آن‌ها يك كپي از قابليت‌هاي اندرويد را با فاصله‌ي قابل‌توجه در سيستم‌عامل خود معرفي مي‌كنند. در چند وقت اخير، اين رويكرد تغيير كرده و مي‌توان بسياري از قابليت‌هاي جديد نر‌م‌افزاري را پيش از اندرويد، در iOS مشاهده كرد. در رويداد سال ۲۰۱۹ اپل شاهد افزودني‌هاي ريز و درشتي از سوي كوپرتينويي‌ها بوديم كه حتي حس حسادت را در برخي از طرفداران متعصب اندرويد برانگيخت. در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به ۲۵ قابليت جديد در iOS 13 مي‌پردازيم كه احتمالا اندرويدي‌ها هم به آن‌ها علاقه‌مند باشند.

ورود با حساب متخصصي اپل

يكي از جذاب‌ترين قابليت‌هاي معرفي‌شده در كنفرانس امسال توسعه‌دهنده‌هاي اپل، Sign in with Apple بود كه براي توسعه‌دهنده‌ها و سازنده‌هاي سرويس معرفي شد. فرايند مذكور به قابليت ورود با گوگل شباهت دارد. به بيان ديگر متخصص براي ورود به حساب‌ها نياز به ساختن حساب متخصصي جديد نخواهد داشت. اپل در توسعه‌ي فرايند، حريم خصوصي را در اولويت اول قرار داد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

روش استفاده از قابليت ورود با اپل، با حداكثر سادگي براي متخصصان iOS عرضه مي‌شود. آن‌ها ديگر مي‌توانند تنها با فشار دادن يك دكمه و استفاده از حسگرهاي تشخيص چهره يا اثر انگشت، به هر اپليكيشني وارد شوند. در اين فرايند، نيازي به وارد كردن آدرس رايانامه از سوي متخصص نيز نخواهد بود.

اپل براي توسعه‌دهنده‌هايي كه نياز به رايانامه متخصصان داشته باشند هم راهكاري دارد. در اين راهكار، متخصصد در فرايند ثبت‌نام در هر اپليكيشن انتخاب مي‌كند كه آيا رايانامه اصلي به اشتراك گذاشته شود يا خير. در صورت انتخاب گزينه‌ي خير، آدرسي منحصربه‌فرد براي او ايجاد مي‌شود و همه‌ي رايانامه‌هاي مرتبط از اپليكيشن مورد انديشه متخصصين، به آدرس رايانامه اصلي هدايت خواهد شد. درنتيجه‌ي چنين فرايندي، هر اپليكيشن يك آدرس مجزا از متخصص خواهد داشت. درنهايت اپليكيشن‌ها نمي‌توانند با اشتراك آدرس رايانامه‌ها، فعاليت‌هاي متخصص را ردگيري كنند.

حالت تاريك خودكار

در iOS 13 شاهد يك حالت تاريك كامل خواهيم بود. چنين قابليتي در اندرويد Q هم عرضه مي‌شود، اما اپل قابليت انتخاب حالت خودكار را نيز به متخصص مي‌دهد. گزينه‌هاي Dark Mode در نسخه‌ي جديد شامل زمان‌بندي غروب تا طلوع يا زمان‌بندي انتخابي متخصص مي‌شوند. به‌عنوان مثال متخصص مي‌تواند دوره‌ي زماني ۱۰ شب تا ۷ صبح را براي حالت تاريك انتخاب كند و سيستم‌عامل، به‌صورت خودكار آن را اجرا خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

شارژ بهينه‌ي باتري

در نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل موبايل اپل، شاهد امكاناتي براي حفظ بهره‌وري و طول عمر باتري دستگاه خواهيم بود. از قابليت‌هاي آن مي‌توان به ممانعت از شارژ بودن كامل موبايل براي مدت طولاني اشاره كرد (چنين وضعيتي عموما به كاهش عمر باتري منجر مي‌شود). وقتي قابليت مذكور توسط متخصص روشن شود، دستگاه تا ۸۰ درصد شارژ شده و حتي در صورت متصل بودن به شارژر نيز متوقف مي‌شود. سيستم‌عامل باتوجه‌به رفتار قبلي متخصص، ۲۰ درصد باقي‌مانده را كمي قبل از قطع شدن دستگاه از شارژر و شروع به كار، پر مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت‌هاي نقشه: Favorites و Look Around

اپليكشن اپل مپس عموما متخصصد زيادي براي متخصصان iOS و اندرويد نداشته است. در نسخه‌ي جديد، اپل قصد دارد علاوه‌بر اضافه كردن جزئيات بيشتر به نقشه‌ها (كه از آمريكا شروع مي‌شود)، قابليت‌هاي ديگري هم به اپليكيشن نقشه‌ي خود اضافه كند. اولين قابليت، دسترسي آسان به مكان‌هاي منتخب است كه به آساني و با بالا كشيدن منو  

گوگل مپس تلاش زيادي انجام مي‌دهد تا متخصصان به اكتشاف موقعيت‌ها و مكان‌هاي اطراف خود تشويق شوند. در اپليكيشن گوگل، مكان‌هاي ستاره‌دار يا محبوب در منوي كناري ديده نمي‌شوند. اپل در رويكردي متفاوت، دسترسي به مكان‌هاي محبوب، فهرست‌ها و جست‌وجوهاي اخير را تسهيل مي‌كند. احتمالا برخي متخصصان علاقه‌مند به سرعت بيشتر، رويكرد اپل را بپسندند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت جديد ديگر در اپل مپس، شباهت زيادي به نماي خيابان گوگل داشته و Look Around نام دارد. در قابليت جديد، تصاوير زنده و اطلاعات نقشه به شيوه‌اي بسيار جذاب ارائه مي‌شوند. در نسخه‌ي جديد، نه‌تنها مي‌توان خيابان را با جلوه‌اي نزديك به واقعيت مشاهده كرد، بلكه مكان‌هاي دلخواه‌ي متخصص نيز با آيكن‌هايي جذاب در همان نماي خيابان ديده مي‌شوند (در تصوير زير به آيكن‌هاي بنفش و زرد در سمت چپ توجه كنيد).

نماي خياباني در اپل مپس را مي‌توان به دو حالت مشاهده كرد. يا نقشه‌ي نماي بالا را به‌صورت لايه‌اي روي خيابان ديد يا اينكه نماي خيابان را به‌صورت پنجره‌اي كوچك در بالاي نماي نقشه مشاهده كرد. قابليت اپل مپس بسيار جذاب به انديشه متخصصين مي‌رسد و حس واقعي‌تري از مسيريابي به متخصص خواهد داد. احتمالا متخصصان اندرويد هم براي عرضه‌ي چنين قابليتي در نسخه‌هاي بعدي سيستم‌عامل لحظه‌شماري مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

پيدا كردن دستگاه در حالت آفلاين

قابليت پيدا كردن دستگاه‌هاي اندرويدي از مدت‌ها پيش ارائه مي‌شد. البته اگر اين دستگاه‌ها خاموش يا آفلاين شوند، تنها مي‌توان آخرين موقعيت الكترونيك بودن آن‌ها را مشاهده كرد. جديدترين قابليت كوپرتينويي‌ها در بخش Find My Phone، امكان ردگيري دستگاه در حالت آفلاين را نيز مي‌دهد. روش كار به اين صورت است كه آيفون يا آيپد خاموش‌شده مانند يك دستگاه بلوتوثي هنوز به اتصال ادامه مي‌دهد. درنتيجه موقعيت دستگاه به روشي امن و رمزنگاري‌شده به ديگر دستگاه‌هاي اپلي نزديك، ارسال مي‌شود. اين روند با دستگاه‌هاي مجاور ديگر ادامه پيدا مي‌كند تا درنهايت به مالك دستگاه برسد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

اسكرين‌شات كامل از صفحه

برندهاي متنوع اندرويد، قابليت عكس‌برداري از كل صفحه را از سال‌ها پيش در موبايل‌هاي خود عرضه كرده‌اند. البته گوگل هيچ‌گاه اين قابليت را در نسخه‌هاي اصلي اندرويد ارائه نكرد و شايد بالاخره از سال آينده روند خود را تغيير دهد. درمقابل اپل تصميم گرفت تا همين قابليت را به روشي بهتر ارائه كند. از اين به بعد، دستگاه‌هاي مجهز به iOS و iPadOS به حالت تمام‌صفحه براي اسكرين‌شات مجهز خواهند بود. با قابليت جديد، متخصص با فشار دادن يك دكمه، تصويري از كل صفحه (وب‌سايت، سند متني يا تصويري، يادداشت بلند، اپليكيشن با اسكرول عمودي و غيره) خواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

يادآور جديد

سرويس‌هاي يادآور از قديم در سيستم‌عامل اندرويد عرضه شده‌اند. منتهي خدماتي كه به متخصص ارائه مي‌شود، عموما به‌خاطر تعدد يا اشكالات طراحي، آن‌چنان جذاب نبوده‌اند. به‌عنوان مثال متخصصان اندرويدي با تعداد زيادي انتخاب از گوگل كيپ گرفته تا تقويم و گوگل اسيستنت و اپليكيشن جديد Tasks روبه‌رو هستند. درمقابل، اپليكيشن Reminders اپل قرار دارد كه تفاوت‌هايي جدي بين دو سيستم‌عامل را نشان مي‌دهد. در نسخه‌ي جديد iOS شاهد قابليت‌هاي بيشتر و طراحي‌هاي بهينه‌تري در اپليكيشن يادآور خواهيم بود كه فاصله‌ي اندرويد و iOS را بيشتر خواهد كرد.

در اپليكيشن جديد اپل شاهد فهرست‌هاي هوشمند هستيم كه كارهاي روز جاري، روزهاي آتي و زمان‌بندي‌هاي برچسب‌گذاري‌شده را به شيوه‌اي متخصصدي نشان مي‌دهند. به‌علاوه يك سيستم دسته‌بندي هم ارائه مي‌شود كه زمان و موقعيت را تشخيص مي‌دهد (مثلا يادداشتي كه مرتبط با يك فعاليت تكراري در يك روز خاص از هفته در يك مكان مشخص باشد). قابليت جديد ديگر اپليكيشن يادآور در نوارابزار تخصيص زمان، موقعيت، برچسب‌گذاري يا اضافه كردن فايل ديده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

اپليكيشن يادآور اپل در نسخه‌ي جديد، هماهنگي بهينه‌تري با سرويس‌هاي ديگر خواهد داشت. به‌عنوان مثال مي‌توان فهرست‌هاي وظايف را با يادآورها تركيب كرد يا با اضافه كردن فردي به يك يادداشت، در مواقع ارتباط پيامكي يا تماسي با او، پيامي مبني بر يادداشت مورد انديشه متخصصين دريافت كرد. حتي سيري هم در يادآورها هوشمندتر مي‌شود و در زمان چت كردن با فردي ديگر درباره‌ي يك وظيفه‌ي خاص، پيشنهاد تنظيم يادآور را ارائه مي‌كند. چنين هماهنگي‌هايي مي‌تواند منجر به ابزاري با تمامي قابليت‌هاي ابزارهاي متخصصدي گوگل شود.

ويرايش حرفه‌اي ويدئو

اپل در كنفرانس WWDC اشاره‌ي كمي به قابليت جديد ويرايش ويدئو داشت، اما چيزي از اهميت آن كاسته نمي‌شود. تصور كنيد بتوان تصويري را در موبايل هوشمند ويرايش كرد و پس از پياده‌سازي تمامي تغييرات، همه‌ي آن‌ها را به حالت اول بازگرداند. اپل در نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل، چنين قابليتي را براي ويدئوها ارائه مي‌كند. به‌بيان‌ديگر متخصص مي‌تواند انواع ويرايش‌ها از بريدن و چرخاندن و جابه‌جا كردن تا اعمال فيلترها را انجام دهد و درنهايت حتي پس از ذخيره كردن ويدئو، آن را به حالت اول بازگرداند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

جزوه رايگانخانه‌ي هوشمندتر تصاوير

كاربران اندرويد عموما از گالري‌هاي پيش فرض يا گوگل فوتوز راضي هستند، اما قابليت‌هاي جديد اپل در اپليكيشن Photos شايد حسادت آن‌ها را برانگيزد. گالري جديد اپل، تصاوير تكراري، اسكرين‌شات، عكس‌هاي رسيد يا موارد مشابه را به‌راحتي پاك مي‌كند و تنها مهم‌ترين عكس‌ها را به متخصص نشان مي‌دهد. به‌علاوه حالت نمايش ماهانه با نمايش مهم‌ترين تصاوير هر روز به‌خصوص نيز در اپليكيشن جديد ارائه مي‌شود.

قابليت جذاب و مهم ديگر اپل در گالري تصاوير، نمايش بهينه‌‌ي سالانه است. تصاوير مهم از سال‌هاي گذشته به‌گونه‌اي انتخاب مي‌شوند كه شبيه به فعاليت و وضعيت كنوني متخصص باشند. به‌عنوان مثال اگر زمان تولد فردي باشد، همه‌ي تصاوير بندانگشتي حالت نمايش سالانه، روي عكس‌هاي تولد متمركز مي‌شوند و به‌راحتي مي‌توان از بين آن‌ها انتخاب كرد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

تغيير حالت به نماهاي روزانه، ماهانه و سالانه در اپليكيشن جديد گالري اپل به‌راحتي متخصص مي‌تواند بدون گم كردن موقعيت قبلي، به‌راحتي در ميان نماها جابه‌جا شود و همچنين برچسب‌گذاري هم راحت‌تر انجام خواهد شد.

جلوه نورپردازي پرتره براي دوربين

قابليت اصلاح تصاوير پس از ثبت در همه‌ي پلتفرم‌ها عرضه مي‌شود. منتهي توانايي مشاهده‌ي تأثير فيلترها به‌صورت زنده، هميشه قابليتي جذاب بوده است. با چنين قابليتي كادربندي هم آسان‌تر جلوه نورپردازي پرتره در حالت زنده‌ي iOS 13 به متخصص امكان مي‌دهد تا قاب مورد انديشه متخصصين براي تصويربرداري از سوژه را بهتر انتخاب كند. حتي مي‌توان گزينه‌هاي جلوه را تغيير داد و مثلا نور را جابه‌جا كرده و نزديك و دور كرد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

بهبود مرورگر و تنظيمات وب‌سايت‌ها

سافاري در iOS 13 بهبودهاي جزئي فراواني خواهد داشت كه شايد متخصصان اندرويد و كروم حسرت آن‌ها را داشته باشند. در نسخه‌ي جديد، قابليت خواندن، نمايش حالت دسكتاپ يا موبايل و مسدودسازي برخي محتواها را مي‌توان براي هر وب‌سايت به‌صورت جداگانه تنظيم كرد. به‌علاوه منوي پاپ‌آپي وجود خواهد داشت كه پيش از بارگذاري تصاوير، از متخصص درباره‌ي تغيير ابعاد و بهينه‌سازي حجم آن‌ها سؤال مي‌پرسد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

از قابليت‌هاي مفيد و جديد ديگر در سافاري، مي‌توان به پيشنهاد صفحات وب‌سايت‌ها در سيري اشاره كرد. در نسخه‌ي جديد، پس از نوشتن نام يك وب‌سايت يا سرويس توسط متخصص، صفحات پركاربرد و پربازديد وب‌سايت مقصد، پيشنهاد مي‌شود. سافاري قابليت نشانه‌گذاري چند‌تب هم در نسخه‌ي جديد ارائه خواهد كرد. اين قابليت شبيه به گروه‌بندي تب‌ها در كروم خواهد بود. متخصص ابتدا تب‌هاي مورد انديشه متخصصين را باز مي‌كند، با استفاده از دكمه‌ي نشانه‌گذاري همه‌ي آن‌ها را بوكمارك كرده و درنهايت مي‌بندد. با مراجعه به نشانه‌ي مورد انديشه متخصصين گروه تب‌ها، مي‌توان همه‌ي آن‌ها را به‌صورت هم‌زمان باز كرد. قابليت مذكور براي شرايط كاري متفاوت، مثلا كاري يا تفريحي مفيد خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

دسترسي محدود به موقعيت مكاني

گوگل در اندرويد Q از تنظيمات جديدي براي به‌ اشتراك‌گذاري موقعيت مكاني رونمايي كرد. در تنظيمات جديد متخصصان مي‌توانند دسترسي اپليكيشن‌ها به موقعيت مكاني را تنها در زمان استفاده تأييد كنند. iOS 13 يك مرحله پيشرفته‌تر شده است. متخصص در نسخه‌ي جديد مي‌تواند دسترسي به موقعيت مكاني را تنها يك مرتبه به اپليكيشن بدهد. درنتيجه براي دسترسي‌هاي بعدي هم، بايد از متخصص سؤال پرسيده شود. چنين قابليتي براي كار با اپليكيشن‌هايي مفيد خواهد بود كه تنها يك بار و براي تنظيم كلي محتوا نياز به موقعيت مكاني متخصص دارند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

محدوديت‌هاي تركيبي استفاده از اپليكيشن‌ها

اپل قابليت Screen Time دارد كه شبيه به Digital Wellbeing اندرويد عمل مي‌كند. در iOS 13 به‌روزرساني‌هاي جذابي براي اين بخش عرضه خواهد شد. به‌عنوان مثال مي‌توان به زمان يك دقيقه‌اي براي استفاده‌ از اپليكيشن در حال اجرا اشاره كرد كه براي پايان دادن به كارهاي جاري مفيد خواهد بود. به‌علاوه مي‌توان محدوديت‌هاي ارتباطي براي فرزندان تعيين كرد تا تنها با مخاطبان مشخصي در زمان‌هاي مشخص تماس داشته باشند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت متخصصدي جديد اسكرين تايم در تركيب محدوديت اپليكيشن‌ها ديده مي‌شود. در نسخه‌ي جديد، متخصص مي‌تواند چند اپليكيشن را از دسته‌هاي گوناگون (مثلا بازي، شبكه‌هاي اجتماعي، متخصصدي و غيره) انتخاب كرده و محدوديت زماني استفاده را به‌صورت مجموع روي آن‌ها فعال كند. با استفاده از اين قابليت، مي‌توان محدوديت‌ را به‌صورت متخصصدي‌تر در اپليكيشن‌هاي پراستفاده پياده‌سازي كرد.

اشتراك‌گذاري هات‌اسپات

برخي اوقات پيش مي‌آيد كه در جمعي دوستانه يا خانوادگي، تنها يك نفر به اينترنت داده دسترسي داشته باشد. در اين مواقع همه از او درخواست مي‌كنند كه اينترنت را به‌صورت هات‌اسپات به اشتراك بگذارد. در چنين موقعيتي بايد رمز عبور هات‌اسپات را با همه‌ي افراد به اشتراك گذاشت. اپل در iOS 13 قابليت Family Sharing را اضافه كرد تا افراد تنها با داشتن حساب iCloud، به‌سرعت به هات‌اسپات يكديگر متصل شوند. درنتيجه نيازي به راه‌اندازي و وارد كردن رمز عبور براي شبكه‌ي واي‌فاي جديد نخواهد بود.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

نمايش شعر موسيقي‌ها

اپل چندي پيش شازم را خريداري كرد و ديگر زمان استفاده از برخي قابليت‌هاي خريد جديد، رسيده بود. در نسخه‌ي جديد iOS، هم‌زمان با پخش موسيقي در اپليكيشن اپل موزيك، شعر ترانه نيز به‌صورت زنده نمايش داده مي‌شود. متخصص حتي مي‌تواند بخشي از شعر را لمس كند تا ترانه از آن قسمت پخش شود. اين قابليت‌ها قطعا براي متخصصان سرويس‌هاي ديگر هم جذاب خواهد بود و شايد به‌زودي شاهد ارائه‌ي آن‌ها در اسپاتيفاي، يوتيوب موزيك يا سرويس‌هاي ديگر هم باشيم.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

جابه‌جايي بين شبكه‌هاي واي‌فاي از مركز كنترل

كاربران اندرويد (تا پيش از نسخه‌ي پاي) مي‌توانستند از بخش تنظيمات سريع دستگاه هوشمند، بين شبكه‌هاي واي‌فاي جابه‌جا شوند. اپل در حركتي برعكس گوگل، قابليت جابه‌جايي را در نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل موبايلي خود عرضه مي‌كند. از اين به بعد متخصصان iOS مي‌توانند از كنترل سنتر موبايل، شبكه‌هاي واي‌فاي يا دستگاه‌هاي خروجي بلوتوث را تغيير دهند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

كنترل پيشرفته با صدا

گوگل در رويداد I/O تمركز زيادي روي قابليت‌هاي دسترسي‌پذيري اندرويد داشت كه شامل اسيستنت، تشخيص صداي بهبوديافته و قابليت‌هاي ديگر مي‌شد. درمقابل، اپل يك قابليت جديد ارائه كرد كه شايد براي اندرويدي‌ها هم جذاب باشد. كنترل صدا با اعداد، در iOS 13 عرضه خواهد شد و براي افراد با محدوديت‌هاي دسترسي مفيد است. براي استفاده از قابليت جديد متخصص بايد دستور صوتي Show Numbers را به دستگاه اعلام كند تا صفحه‌نمايش با اعداد، دسته‌بندي شود. سپس مي‌توان با دستورها بعدي هر بخش را به بخش‌هاي كوچك‌تر تقسيم كرد تا دستورها دقيق‌تري اجرا شوند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

ميان‌برهاي سيري

سيري و اسيستنت شباهت‌هاي زيادي دارند و هردو به‌عنوان دستيارهاي هوشمند صوتي، متخصصدهاي مفيدي ارائه مي‌كنند. البته سيري قابليتي به‌نام Shortcuts دارد كه متخصصان اندرويد را هم به خود جذب مي‌كند. در اين قابليت مي‌توان ميان‌برهايي را به اپليكيشن‌هاي ديگر متصل كرد تا در زمان اجراي دستورهاي تكراري روزانه، صرفه‌جويي شود. در نسخه‌ي جديدي iOS، ميان‌برها بهبود پيدا خواهند كرد و حتي براساس رفتار و عادت‌هاي متخصص، الگوهاي تكراري خودكارسازي وظايف به او پيشنهاد مي‌شود. چنين ادغام و هماهنگي با اپليكيشن‌هاي ديگر، قابليتي است كه شايد همه‌ي متخصصان اندرويد انتظار آن را بكشند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

اشتراك موسيقي

اپل به‌خاطر اكوسيستمي كه در ميان متخصصان ايجاد كرد، توانايي پياده‌سازي قابليت‌هاي عمومي بيشتري نسبت به اندرويد دارد. درواقع چنين قابليت‌هايي براي اجرا در موبايل‌هاي اندرويدي با سرعت و هماهنگي پايين‌تر و پيچيدگي بالاتري انجام مي‌شوند. در iOS 13 باز هم شاهد بهره‌گيري اپل از اكوسيستم متخصصان خواهيم بود. متخصصان اپل در نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل مي‌توانند موسيقي يا فايل صوتي درحال پخش را با ايرپاد فرد ديگر به اشتراك بگذارند. براي اين كار نياز به اتصال دستگاه يا حتي متوقف كردن موسيقي نخواهد بود.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

اشتراك با هوم‌پاد

اشتراك موسيقي با هوم‌پاد نيز مانند اشتراك با ايرپاد ديگر در نسخه‌ي جديد iOS ارائه خواهد شد. متخصصان مي‌توانند تنها با نزديك شدن به ايرپاد، فايل موسيقي، پادكست و حتي تماس‌هاي خود را به گجت هوم‌پاد انتقال دهند و در زمان ترك محل، به‌‌راحتي اتصال را قطع كنند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت‌هاي جديد در iPadOS

گوگل تقريبا از ايده‌ي پياده‌سازي اندرويد مخصوص تبلت‌ها نااميد شده است. درمقابل، اپل قرار دارد كه با تمركز زياد روي تبلت‌ها فعاليت مي‌كند. در رويداد WWDC امسال، تبلت‌ كوپرتينويي‌ها سيستم‌عامل اختصاصي خود را دريافت كرد و از iOS جدا شد. درمقابل سيستم‌عامل جديد اپل براي آيپد، نمونه‌ي اندرويدي وجود ندارد و نمي‌توان مقايسه‌ي كاملي انجام داد؛ اما به‌هرحال مطالعه قابليت‌هاي جديد كوپرتينويي‌ها خالي از لطف نيست.

سيستم‌عامل جديد iPadOS دو روش جديد براي مولتي‌تسكينگ دارد. روش اول به‌نام Slide Over معرفي شد كه يك اپليكيشن را به‌صورت لايه‌اي روي ديگري در بالا و سمت راست تبلت نشان مي‌دهد. روش ديگر Split View نام دارد كه انواع امكانات همچون دو پنجره از يك اپليكيشن، كشيدن و رها كردن بين پنجره‌ها، كشيدن براي ايجاد پنجره‌ي جديد و فضاهاي جداگانه براي هر پنجره را به متخصص ارائه مي‌كند. متخصص حتي مي‌تواند بخش‌هاي متنوع از يك اپليكيشن درحال اجرا را مشاهده كند يا ميز كاري از همه‌ي فضاهاي باز داشته باشد تا بين آن‌ها جابه‌جا شود. چنين قابليت‌هايي، استفاده از آيپد را به كامپيوترهاي دسكتاپ نزديك مي‌كند و هنوز هيچ‌يك از سيستم‌هاي عامل‌ اندرويد يا كروم، اين قابليت‌ها را ندارند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13
مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13
مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13
مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13
مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13
مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13
مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

از امكانات ديگر iPadOS مي‌توان به ژست‌هاي حركتي براي انتخاب متن، كپي، چسباندن و لغو فعاليت‌ها اشاره كرد. به‌علاوه يك صفحه‌كليد شناور در نسخه‌ي جديد وجود دارد كه در همه‌ي بخش‌هاي صفحه قابل جابه‌جايي است. نماي ستوني در اپليكيشن Files نيز براي مرور بهينه، نمايش بندانگشتي، اجراي سريع عملكردها و مطالعه متاديتا در همه‌ي حالات، عرضه مي‌شود. درنهايت مي‌توان آيپد را به‌عنوان نمايشگر دوم براي مك به‌صورت سيمي يا بي‌سيم هم استفاده كرد كه قابليت‌هايي همچون ورودي لمسي را نيز به آن اضافه مي‌كند.

اپل در رويداد امسال WWDC، قابليت‌هاي جديدي را در سرويس‌هاي ديگر خود معرفي كرد كه مطالعه آن‌ها خالي از لطف نيست؛ قابليت‌هايي كه عضويت در اكوسيستم كوپرتينويي‌ها را در دستگاه‌هاي هوشمند متنوع همچون خودرو، خانه‌ي هوشمند، تلويزيون و ساعت هوشمند جذاب مي‌كند.

پيشنهاد‌هاي سيري در CarPlay

گوگل براي خودروهاي هوشمند سيستم‌عامل Android Auto را ارائه مي‌كند و امسال طراحي جديدي از صفحه‌ي خانه‌ي آن منتشر كرد. اپل نيز در CarPlay طراحي جديدي پياده‌سازي كرد و از آن مهم‌تر، پيشنهاد‌هاي سيري را به سرويس خودرويي خود افزود. از ميان آن‌ها مي‌توان به دستورهاي پركاربردي همچون باز كردن در گاراژ در نزديكي خانه يا مشاهده‌ي قرار ملاقات‌هاي بعدي در زمان ترك خانه اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت‌هاي جديد HomeKit

اپل در رويداد توسعه‌دهنده‌ها از قابليت‌هاي جديدي در خانواده‌ي HomeKit رونمايي كرد كه مختص دوربين‌هاي نظارتي و روترها ارائه شدند. اولين قابليت به متخصص امكان مي‌دهد تا براي هر دستگاه ديوار آتشين تنظيم كند تا درصورت نفوذ به هر دستگاه هوشمند خانگي، ديگران آلوده نشوند. قابليت دوم، مشاهده و تحليلي ويدئوهاي ضبط‌شده از دوربين‌هاي نظارتي را در آيپد، اپل تي‌وي يا هوم‌پاد موجود در خانه مي‌دهد. ويدئوها پس از مشاهده به‌صورت كاملا رمزنگاري‌شده در آي‌كلاود هم ذخيره مي‌شوند. درنتيجه، تنها متخصص مي‌تواند ويدئوها را تماشا كند. نه شركت سازنده‌ي دوربين و نه اپل، هيچ دسترسي به فايل‌هاي ويدئويي نخواهند داشت.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت چندكاربره در tvOS

اپل در سيستم‌عامل تلويزيوني خود به قابليتي اشاره كرد كه براي انواع متخصصان جذاب خواهد بود. از اين به بعد، متخصصان tvOS مي‌توانند چند حساب متخصصي را در تلويزيون تنظيم كنند كه پروفايل شخصي‌تر و پيشنهاد محتواي متفاوتي نسبت به يكديگر خواهند داشت. البته در اندرويد همچنين قابليتي وجود دارد، اما پيچيدگي پياده‌سازي به‌حدي بالا است كه اكثر متخصصان زحمت آن را به خود نمي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

قابليت‌هاي جديد watchOS

سيستم‌عامل اختصاصي اپل براي ساعت‌هاي هوشمند، زمين رقابت ديگري است كه كوپرتينويي‌ها را برتر از گوگل نشان مي‌دهد. آن‌ها به‌صورت منظم سيستم‌عامل خود را بهبود مي‌دهند و مي‌توان ادعا كرد كه گوگل را پشت سر گذاشته‌اند. در نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل اپل شاهد امكاناتي همچون تنظيمات ردگيري عادات ماهانه‌ي زنان، اپليكيشن اندازه‌گيري نويز محيط براي تشخيص محيط‌هاي پرسروصدا و روندهاي فعاليت اشاره كرد. قابليت جديد watchOS به متخصص امكان مي‌دهد تا عملكرد ورزشي خود را در ۹۰ روز گذشته مشاهده، و با عملكرد سالانه‌ي خود مقايسه كند. با چنين رويكردي مي‌توان پيشرفت يا ضعف عملكردي را تشخيص داد.

مرجع متخصصين ايران قابليت هاي iOS 13

درنهايت با نگاهي به پيشرفت‌ها و بهبودهاي اپل در سيستم‌هاي عامل، به قدرت اين شركت به‌عنوان يك شركت نرم‌افزاري پي مي‌بريم. با نگاهي دقيق به بهينه‌سازي‌هايي كه در نسخه‌ي جديد iOS عرضه خواهند شد، مي‌توان ادعا كرد كه گوگل در برخي زمينه‌ها از رقيب ديرينه‌ي خود شكست مي‌خورد. ازطرفي اندرويد، پايگاه متخصصان بزرگ‌تري دارد و قطعا قابليت‌هايي را باتوجه‌به بازخوردهاي آن‌ها ارائه مي‌كند كه شايد طرفداران اپل حسرت آن‌ها را داشته باشند. به‌هرحال جنگ سيستم‌هاي عامل موبايلي و طرفداران آن‌ها، هميشه ادامه خواهد داشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات