اپل برچسب‌هاي جديد حريم خصوصي را در اپ استور منتشر كرد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
روز گذشته اپل با انتشار به‌روزرساني iOS 14.3، برچسب‌هاي جديدي براي حفظ حريم خصوصي در اپ استور ارائه داده است.
تبليغات

چندي پيش، اپل طرح‌هاي جديدش را با محوريت حريم خصوصي رونمايي كرد و باعث نگراني تعدادي از شركت‌هاي مبتني‌بر تبليغات شد. اكنون غول فناوري مستقر در كوپرتينو با راه‌اندازي برچسب‌هاي جديد حفظ حريم خصوصي در اپ استور، به وعده‌هايش در زمينه‌ي ايجاد شفافيت بيشتر درباره‌ي جمع‌آوري داده‌ها جامه‌ي عمل پوشانده است.

اپل ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) در كنفرانس توسعه‌دهندگان، برچسب‌هاي حريم خصوصي موسوم به Nutrition Label را رونمايي و ماه گذشته نيز، اعلام كرد توسعه‌دهندگان بايد تا هشتم دسامبر (۱۸ آذر) همراهي از قابليت مذكور را ارائه دهند؛ در‌غير‌اين‌صورت نمي‌توانند برنامه‌هايشان را به‌روزرساني كنند. حال پس از پايان اين مهلت، اپل ويژگي جديدي براي تمامي دارندگان دستگاه‌هاي مجهز به جديدترين نسخه‌ي iOS 14 ارائه داده است.

به‌گفته‌ي اپل، برچسب‌هاي جديد بايد در تمامي برنامه‌هاي موجود در سيستم‌عامل‌‌هاي اين شركت، ازجمله iOS، آيپد OS، واچ اواس و tvOS اعمال شود. افزون‌براين، توسعه‌دهندگان با ارائه‌ي به‌روزرساني جديد براي نرم‌افزارهايشان، بايد اطلاعات مرتبط با برچسب‌ها را نيز به‌روز كنند. اگر اخبار را دنبال كرده باشيد، مي‌دانيد هفته‌ي گذشته واتساپ در بيانيه‌اي مخالفتش را با قابليت جديد حريم خصوصي اعلام كرد و گفت برچسب‌هاي جديد در برنامه‌هاي اپل، ازجمله اپليكيشن Message اعمال نمي‌شود.

اكنون مشخص شده است كه تمامي اپليكيشن‌هاي اپل از اين قاعده مستثني نيستند و كوپرتينويي‌ها اطلاعات حريم خصوصي آن دسته از برنامه‌هايشان را در وب قرار مي‌دهند كه در اپ استور و جود ندارند و درنهايت، نرم‌افزارهاي موجود در اپ استور برچسب حريم خصوصي خود در وب را خواهند داشت.

درباره‌ي چگونگي ساختار و متخصصد اين برچسب‌ها اپل مجموعه‌داده‌ها را به سه دسته تقسيم كرده است: ۱. داده‌هاي به‌كاررفته براي رديابي متخصص؛ ۲. داده‌هاي مرتبط با متخصص؛ ۳. داده‌هاي غيرمرتبط با متخصص. طبق تعريف اپل، داده‌هاي به‌كاررفته براي رديابي متخصص بدان‌معني است كه توسعه‌دهنده اطلاعات برنامه شامل اطلاعات شخصي يا داده‌هاي جمع‌آوري‌شده‌ي دستگاه (مانند داده‌هاي مكاني) را به‌منظور تبليغات هدفمند و ساير معيارهاي مربوط به تبليغات دراختيار شركت‌ها و وب‌سايت‌هاي ديگر قرار مي‌دهد. علاوه‌براين، اپل مي‌گويد اصطلاح رديابي در اينجا به‌معناي به‌اشتراك‌گذاشتن اطلاعات متخصص يا دستگاه با شركت‌هاي فروشنده‌ي اطلاعات، مانند دلالان داده است.

اطلاعات مرتبط با متخصص به هر داده‌‌اي مربوط مي‌شود كه براي شناسايي متخصص به‌كار برده مي‌شود و به اين مفهوم است كه داده‌هاي حاصل ‌از برنامه‌ها يا حساب متخصصي در سرويس يا سيستم‌عامل جمع‌آوري مي‌شود و هر داده‌اي كه از دستگاه به‌دست مي‌آيد، مي‌تواند براي ايجاد اهداف تبليغاتي استفاده شود. داده‌هاي غير مرتبط به متخصص بخشي از برچسب‌هاي حريم خصوصي است كه داده‌هاي آن مانند تاريخچه‌ي مرورگر به‌هيچ‌وجه شناسايي‌شدني نيستند و همان‌طور‌كه از نامش مشخص است، به متخصص مربوط نمي‌شوند.

ناگفته نماند اپل علاوه‌بر قابليت برچسب‌هاي حريم خصوصي، قصد دارد در سال آينده‌ي ميلادي ويژگي جديدي براي حفظ حريم خصوصي ارائه دهد و از توسعه‌دهندگان مي‌خواهد قبل از دريافت هرگونه اطلاعات و رديابي متخصصان دستگاه‌هاي‌ مجهز به سيستم‌عامل iOS، از متخصصان اجازه‌ي دسترسي بگيرند.

غول فناوري كوپرتينو قرار بود قابليت ATT را تا پايان سال ۲۰۲۰ در سيستم‌عامل‌هايش اجرايي كند؛ اما انتشار آن را تا اوايل سال ۲۰۲۱ به‌تأخير انداخت تا فرصت بيشتري براي ايجاد تغييرات لازم دراختيار توسعه‌دهندگان قرار دهد. برخي از شركت‌ها مانند فيسبوك به‌شدت از قابليت ATT ناراضي هستند و حتي گروهي از شركت‌هاي تبليغاتي و ناشران در فرانسه از اپل به‌دليل انحصارطلبي شكايت كرده‌اند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات