اپل قابليت ATT را به‌صورت محدود در نسخه‌ي بتاي iOS 14.4 ارائه داده است

جمعه ۵ دي ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ATT ويژگي جديد حريم خصوصي اپل است كه سال آينده‌ي ميلادي در iOS منتشر خواهد شد. گفته مي‌شود اپل روند انتشار قابليت مذكور را در نسخه‌ي بتاي iOS 14.4 آغاز كرده است.
تبليغات

اپل در حال برنامه‌ريزي يك ويژگي مهم و جديد براي حفظ حريم خصوصي متخصصان در iOS 14 و iPadOS 14 است. در اين قابليت يادشده، شركت‌ها قبل از رديابي متخصصان در برنامه‌ها و وب‌سايت‌ها بايد از آن‌ها اجازه بگيرند. غول فناوري كوپرتينو جزئيات مربوط به زمان شروع اين ويژگي را اعلام نكرده است؛ اما شواهد نشان مي‌دهد مقدمات ارائه‌ي عمومي قابليت مذكور در حال انجام است و احتمالا به‌زودي با به‌روزرساني در اختيار متخصصان قرار خواهد گرفت.

ويژگي حريم خصوصي ATT امنيت و شفافيت حريم خصوصي را بيش از هر زمان ديگري براي متخصصان به ارمغان مي‌آورد. متخصصان مي‌توانند با رفتن به بخش تنظيمات و منوي حريم خصوصي (Privacy)، به گزينه‌هاي حريم خصوصي دسترسي پيدا كنند و برنامه‌هايي كه براي رديابي نياز به مجوز دارند، مشاهده و در صورت لاخبار تخصصي آن‌ها را مسدود يا اجازه‌ي دسترسي به داده‌هايشان را صادر كنند. پس از اينكه براي اولين ‌بار برنامه‌اي باز مي‌شود، يك پيام پاپ‌آپ درخواست مجوز براي دسترسي‌هاي مورد نياز آن به نمايش درمي‌آيد. متخصصان وضعيت دسترسي برنامه‌هاي جديد و برنامه‌هايي كه از قبل در دستگاه‌ خود دارند، در نوار اعلان مشاهده خواهند كرد.

پيام‌ پاپ‌آپ اين امكان را فراهم مي‌كند كه شركت‌هايي مانند فيسبوك، با ارائه‌ي توضيحات متخصصان را ترغيب به فعال‌سازي گزينه‌ي رديابي كنند. اگر اخبار چند وقت اخير را دنبال كرده باشد، فيسبوك يكي از منتقدان جدي اين ويژگي بوده است و مي‌گويد سياست‌هاي حريم خصوصي اپل براي مشاغل كوچك ويرانگر خواهد بود و مشاغل براي جبران آسيب واردشده به تجارتشان ممكن است هزينه‌ي اشتراك‌ها را افزايش دهند و در ‌نهايت، اينترنت به مكاني گران‌ارزش تبديل شود. اپل اين انتقادها را رد مي‌كند و مي‌گويد براي ارائه‌ي ويژگي‌هاي مبتني بر حريم خصوصي‌ نيازي به تغيير رويكرد فيسبوك ندارد؛ بلكه فقط به‌ دنبال دادن قدرت انتخاب به متخصصان است و فيسبوك مي‌تواند مانند گذشته اطلاعات متخصصان را جمع‌آوري كند؛ با اين تفاوت كه قبل از اين كار بايد از آن‌ها اجازه بگيرد.

بر اساس ادعاي برخي از متخصصان MacRumors، پيام‌هاي اطلاع‌رساني رديابي در برخي از نرم‌افزارهاي خاص مشاهده شده است. به‌عنوان مثال، يك متخصص هنگام باز كردن برنامه‌ي ليگ حرفه‌اي بسكتبال بزرگسالان آمريكا (NBA)، پيام پاپ‌آپ دريافت كرده است و مي‌گويد اين برنامه از او درخواست مي‌كند كه براي رديابي فعاليت‌هايش در سراسر برنامه‌ها و وب‌سايت‌هاي ساير شركت‌ها، مجوز اين كار را فعال كند.

اپل اميدوار بود ويژگي حفظ حريم خصوصي را به‌عنوان بخشي از قابليت‌هاي iOS 14 در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهريور ۱۳۹۹) راه‌اندازي كند؛ اما انتشار آن را تا اوايل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخير انداخت تا فرصت بيشتري براي ايجاد تغييرات لازم در اختيار توسعه‌دهندگان قرار دهد. اپل هفته گذشته و پس از انتشار نسخه‌ي پايدار iOS 14.3، اولين نسخه‌ي توسعه‌دهنده و بتاي عمومي iOS 14.4 را منتشر كرد. با توجه به روند به‌روزرساني‌ سنتي اپل، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه نسخه‌ي پايدار و عمومي iOS 14.4 در اولين فرصت در ماه ژانويه ۲۰۲۱ (دي ۱۳۹۹) منتشر شود.

برخي از متخصصان iOS گزارش مي‌دهند كه موارد مشابهي در iOS 14.3 و iOS 14.2 مشاهده كرده‌اند. اين مي‌تواند به اين مفهوم باشد كه يك تغيير در بخش سرور صورت گرفته است و نشان مي‌دهد اپل در مرحله‌ي پياده‌سازي قابليت مذكور است و احتمالا برخي از توسعه‌دهندگان قبل از انتشار رسمي، همراهي از اين ويژگي را آغاز كرده‌اند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات