اپل دسترسي به تعدادي نرم‌ افزار غير رسمي iOS را در كامپيوترهاي مك M1 مسدود كرده است

يك‌شنبه ۲۸ دي ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گفته مي‌شود اپل به خواست بعضي از توسعه‌دهندگان، امكان دسترسي به نرم‌افزار آن‌ها را در كامپيوترهاي مك مبتني بر آرم مسدود كرده است.
تبليغات

در جريان WWDC 2020، اپل تأييد كرد كه كامپيوترهاي مك مبتني بر آرم مي‌توانند تمام برنامه‌هاي iOS را اجرا كنند؛ اين مهم به دليل ماهيت يكسان پردازنده‌ي كامپيوترهاي جديد مك و موبايل‌هاي هوشمند ممكن شده است. معماري مشابه اين امكان را به متخصصان مي‌دهد كه برنامه‌هاي iOS را در كامپيوتر مك دانلود و نصب كنند؛ حتي اگر توسعه‌دهنده، اپليكيشن را براي ارائه در رايانه‌ي مك بهينه نكرده باشد. اما طبق گزارش The Verge و با استناد به اطلاعات منتشرشده در 9To5Mac، بعضي از توسعه‌دهندگان اپليكيشن‌هاي خود را در اپ استور مك قرار نداده‌اند و غول دنياي فناوري راه دسترسي به اين نرم‌افزارها را بسته است.

به ادعاي گزارش مذكور، اپل توانايي متخصصان در نصب برنامه‌هاي غيررسمي iOS را روي كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 مسدود كرده است. از لحاظ تئوري، به‌صورت پيش‌فرض تمام برنامه‌هاي آيفون و آيپد در اپ استور براي مك‌هاي مبتني بر آرم در دسترس خواهند بود؛ اما در واقع برنامه‌هايي وجود دارند كه در ابتدا براي مك‌ها عرضه نمي‌شوند. كوپرتينويي‌ها اين اجازه را به توسعه‌دهندگان مي‌دهند كه برنامه‌ي خود را از اپ‌استور خارج كنند. در اين ميان، بسياري از برنامه‌ها از جمله Dark Sky و Netflix تأييد توسعه‌دهنده را براي سيستم‌عامل macOS ندارند.

تا پيش از اين، يك راه ‌حل وجود داشت كه بدون نياز به استفاده از فروشگاه نرم‌افزاري مك، از نرم‌افزار شخص ثالث براي نصب برنامه‌ بهره گرفت؛ اما به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد اپل اين راه غيرفعال كرده است. 9To5Mac با نصب يكي از نرم‌افزارهاي غيررسمي در نسخه‌ي بتاي 11.2 macOS، مي‌گويد پيامي با عنوان «نرم‌افزار نمي‌تواند نصب شود؛ زيرا توسعه‌دهنده اجراي آن را براي اين سيستم‌عامل در انديشه متخصصين نگرفته است.» مشاهده كرده است. The Verge  هم پيامي تقريبا مشابه دريافت كرده است و مي‌گويد:

هنگامي كه سعي كرديم يك برنامه همراهي‌نشده را در كامپيوتر مك مجهز به پردازنده‌ M1 با سيستم‌عامل macOS 11.1 نصب كنيم، پيغام خطايي دريافت كرديم مبني بر اينكه نمي‌توانيم آن را نصب كنيم.

حركت اپل براي جلوگيري از نصب برنامه‌هاي غير مجاز لاخبار تخصصيا تعجب‌آور نيست؛ زيرا چندي پيش كدي در نسخه بتاي macOS يافت شد كه براساس آن، اپل به توسعه‌دهندگان اين امكان را مي‌دهد كه از اجراي برنامه‌ي خود در كامپيوتر مك جلوگيري كنند. اما ديدن اين ويژگي كمي ناراحت‌كننده است؛ زيرا متخصصان مك عادت كرده‌اند در برنامه‌هايي كه قادر به اجراي آن‌ها هستند، آزادي بيشتري در مقايسه با iOS داشته باشند؛ البته بايد به اين نكته اشاره كرد نرم‌افزار‌هايي كه از گذشته نصب شده‌اند، همچنان مي‌توانند به‌درستي اجرا شوند.

اين بدان ‌معنا نيست كه توسعه‌دهندگان برنامه‌هايشان را هيچ وقت در اپ استور مك قرار نمي‌دهند؛ بلكه برخي از توسعه‌دهندگان ممكن است تصميم بگيرند كه برنامه‌هاي خود را موقتا از اپ استور حذف كنند تا مطمئن شوند براي مك‌ مبتني بر اپل سيليكون بهينه و قابل اجرا است. بااين‌حال، براي اجراي مناسب و مطمئن‌، بايد منتظر همراهي رسمي توسعه‌دهندگان iOS باشيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات