اپل در بتاي iOS 14.5 جايگاه تبليغاتي جديدي به صفحه جستجوي اپ استور اضافه كرد
به انديشه متخصصين ميرسد اپل به عنوان بخشي از بتاي iOS 14.5، درحال آزمايش راهي براي كسب درآمد از اپ استور (Apple App Store) است. اين شركت پروژهاي براي نمايش تبليغات در بخش جستجوي اپ استور دارد كه با نام App Store Search Ads شناخته ميشود. براساس گزارش 9to5Mac، متخصصان در iOS 14.5 متوجه بخشي براي محتواي تبليغاتي در تب Search اپ استور هستند كه در زير قسمت پيشنهادي (Suggested) ديده ميشود.
پيشتر اپل تنها در صورتي تبليغات را در صفحهي جستجوي اپ استور نمايش ميداد كه متخصصان كلمهي كليدي خاصي را جستوجو كنند؛ دقيقا مشابه تبليغات موتور جستجوي گوگل. اين نوع تبليغ جديد بهطور طبيعي برجستهتر است و بيشتر به چشم ميآيد؛ زيرا متخصص بدون اينكه چيزي را جستوجو كند، آن را ميبيند.
جايگاه تبليغات در صفحهي جستجوي اپ استور فعلا بهصورت آزمايشي در بتاي iOS 14.5 ديده ميشود و شايد اپل در نهايت آن را به نسخهي پايدار iOS 14.5 نياورد. اپل احتمالا در تلاش است ازطريق نسخهي بتا، استقبال متخصصان از تبليغ صفحهي جستوجو و ميانگين آمار CTA آن را ارزيابي كند.
تبليغاتي كه اپل در بخش جستجوي اپ استور نمايش ميدهد بخش كوچكي از درآمد واحد تجاري خدمات (Services) شركت كوپرتينويي را شامل ميشود؛ امابه گفتهي تحليلگران، درآمد تبليغات در صفحهي جستجوي اپل استور بهمرور زمان رشد پيدا ميكند.
پروژهي App Store Search Ads در سال ۲۰۱۶ راهاندازي شد و نشان داد اپل افزون بر كارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدي كه براي اپليكيشنها و بازيهاي پولي يا اپليكيشنها و بازيهاي داراي سيستم پرداخت درونبرنامهاي از توسعهدهندگان دريافت ميكند، در پي كسب درآمد بيشتر از اپ استور است.
براي مشاهده در ابعاد اصلي روي تصوير بالا كليك كنيد
اينكه متخصصان iOS چه مقدار تبليغات اسپانسري مشاهده ميكنند موضوعي مباحثهبرانگيز است؛ خصوصا با درانديشه متخصصينگرفتن اين حقيقت كه دستگاههاي مجهز به iOS اپل با ارزش زيادي در دسترس مشتريان قرار ميگيرند. تغييرات اخير شامل اضافه شدن تبليغات به سرويسهايي نظير +Apple TV و +Apple Fitness در اپليكيشن Settings ميشوند. قطعا آشكارترين تغيير اعمالشده، به پروژهي App Store Search Ads ارتباط دارد؛ زيرا اپل با نمايش محتواي تبليغاتي، مستقيما كسب درآمد ميكند.
به دليل سياستهاي جديد قابليت App Tracking Transparency در iOS، روشهاي داخلي اپل براي تبليغات بيشتر از قبل در معرض توجه قرار گرفتهاند. برخي از گروهها مدعي شدهاند كه اپل از سيستم App Tracking Transparency بهعنوان راهي استفاده ميكند تا خود را به تأمينكنندهي اصلي محتواي تبليغاتي در iOS تبديل كند و تمامي شبكههاي تبليغاتي را روي اين پلتفرم از دور رقابت كنار بزند. راه ديگري كه توسعهدهندگان ميتوانند ازطريق آن اپليكيشن خود را براي افراد بيشتري به نمايش بگذارند، شبكهي تبليغاتي فيسبوك است. مارك زاكربرگ، مديرعامل فيسبوك، ماه گذشتهي ميلادي گفت اپل انگيزههايي براي دخالت در كسبوكار فيسبوك دارد.
پروژهي App Store Search Ads با اتكا بر تمامي اطلاعات اپل ID، به توسعهدهندگان امكان ميدهد متخصصان آيفون و آيپد را با تبليغات پربازده، هدف قرار دهند. با مراجعه به مسير Settings -> Privacy -> Apple Advertising -> Personalised Ads امكان غيرفعالسازي تبليغات هدفمند وجود دارد.
هم انديشي ها