۱۰ نكته متخصصدي براي عكاسي از مناظر شهري

جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براي عكاسي در فضاهاي مختلف لازم است كه ميزان نور و ديافراگم تنظيم شود، از اين رو هر فضايي ويژگي‌هاي خاص خود را براي عكاسي مي‌طلبد. مثلا عكاسي از مناظر شهري كاملا متفاوت از چشم‌اندازهاي طبيعي است و بايد هنگام عكاسي نكاتي رعايت شود. در اين مقاله قصد داريم به چند نكته متخصصدي براي عكاسي زيباتر از مناظر شهري اشاره كنيم كه با رعايت آن‌ها مي‌توان عكس‌هاي خيره كننده‌اي ثبت كرد.
تبليغات

معمولا اتفاق افتاده عكس‌هايي با موضوعاتي ببينيم كه هرگز به آنها توجه نكرده‌ايم، اما ظاهرا اين سوژه از ديد عكاس پنهان نمانده است. بنابراين اگر عكاس ديدي متفاوت داشته باشد و سوژه‌هايي را انتخاب كند كه معمولا جلوي چشم هستند اما كسي به آنها توجه نمي‌كند، تصويري خارق‌العاده و جالب توجه خلق خواهد كرد. آسمان‌خراش‌ها، افق‌هاي بي‌انتها و مردماني با فرهنگ‌هاي متفاوت همه سوژه‌هايي هستند كه مي‌توانند به اثري جالب تبديل شوند. به همين دليل عكس‌هاي مناظر شهري بسيار محبوب هستند. در ادامه به نكاتي مي‌پردازيم كه براي عكاسي از مناظر شهري مفيد خواهد بود.

۱- بعد از غروب آفتاب زمان فوق‌العاده‌اي براي عكاسي از شهر است

مرجع متخصصين ايران عكاسي در هواي گرگ و ميش شهري

هنگامي كه نور طلايي خورشيد در حال محو شدن است و آسمان كم‌كم تاريك مي‌شود و نور چراغ‌هاي شهر زير آن شروع به درخشيدن مي‌كنند، بهترين زمان براي عكاسي از شهر است. اين لحظه دقيقا بعد از غروب خورشيد يا قبل از طلوع آن رخ مي‌دهد (كه به گرگ‌و‌ميش معروف است). چراغ‌هاي ساختمان‌ها پيش از آن كه آسمان به صورت كامل تاريك شود، روشن مي‌شوند و تعادل نوري زيبايي بين آسمان و زمين برقرار مي‌شود. تركيب و شدت رنگ‌ها نيز بسيار زيبا هستند.

۲- از تمام آسمان شهر با لنز‌ عريض عكاسي كنيد

مرجع متخصصين ايران عكاسي از شهر با لنز وايد

براي عكاسي از افق آسمان شهري فاصله كانوني لنز لازم است بين ۱۲ تا ۳۵ ميلي‌متر باشد. در اكثر مواقع از به همراه داشتن لنز وايد بهره زيادي خواهيد برد زيرا به شما اجازه خواهد داد تا بدون نياز به فاصله گرفتن از شهر، عكس‌هاي زيبايي از آسمان آن بگيريد. هم‌چنين اين قابليت را خواهيد داشت تا به صورت عمودي و از فاصله نزديك از تمامي يك آسمان‌خراش عكاسي كنيد.

۳- از سه‌پايه و تايمر خودكار دوربين براي بهبود نتيجه عكاسي استفاده كنيد

مرجع متخصصين ايران عكاسي با سه پايه

وجود سه‌پايه در عكاسي در ساعات روشنايي و تاريكي براي گرفتن عكس‌هاي شارپ و واضح بسيار متخصصدي خواهد بود. دوربين خود را روي سه‌پايه بگذاريد سپس تايمر آن را روي ۲ يا ۱۰ ثانيه تنظيم كنيد تا نياز به لمس دوربين و در نتيجه لرزاندن آن نداشته باشيد. اين عمل كمك بسياري به پايدارتر بودن دوربين و گرفتن عكس‌هاي فوق‌العاده شارپ و بدون هرگونه تاري مي‌كند.

۴- به دنبال خطوط اصلي در نماي خود باشيد

مرجع متخصصين ايران خطوط اصلي در عكاسي شهري

همانند عكاسي از مناظر طبيعي، خطوط اصلي مشخصه اصلي تركيب سه‌بعدي نماي شهري است. اين خطوط هستند كه به عكس پرسپكتيو و عمق اضافه مي‌كنند و بيننده آن را به سفري از نقطه‌اي به نقطه ديگر در قاب شما مي‌برند.

در عكاسي از مناظر شهري، خطوط اصلي مي‌توانند در نماي عكس حس قوي از نظمي و بي‌نظمي در مخاطب ايجاد كنند. به عنوان مثال مي‌توان به ريل قطار شهري اشاره كرد. رديف‌هاي آن كه توسط ساختمان‌هاي بلند محاصره شده‌اند، مي‌توانند در نمايي خاص كاملا به‌هم‌ريخته جلوه كنند (كه منظور خاصي را برساند و مفيد باشد، گاهي هم واقعا به دليل فوكوس نامناسب است). اما تهيه همين عكس با قاب و تركيب مناسب و خطوط دقيق، مي‌تواند حس بي‌نظمي را كاملا از بين ببرد.

۵- هنگام عصر در تقاطع‌هاي شلوغ نماهاي زيبا را پيدا كنيد

مرجع متخصصين ايران عكاسي از تقاطع ها

ايده اصلي اين ژانر ثبت حركت و جنب و جوش و هياهو است. عكاسي با نور‌دهي بالا و سرعت شاتر كم را مي‌توانيد با ثبت مناظري از تقاطع‌هاي شلوغ، تمرين كنيد. در ابتدا بايد شهر را به خوبي بشناسيد، يا حداقل ايده‌اي داشته باشيد كه ممكن است معابر پر رفت‌و‌آمد كجا باشند. يافتن محل مناسبي با ترافيك سنگين دشوار است. ترافيك سنگين در خطوط مستقيم اگر قصد تركيب كردن آن را با سوژه‌اي ديگر داشته باشيد (مانند آسمان‌خراش يا نمادي از شهر)، مي‌تواند جذاب باشد. در صورت در دسترس نبودن چنين مكاني شما به تحرك در خطوط مستقيم و منحني شكل نياز خواهيد داشت. به همين دليل در اين سبك عكاسي، جاده‌هاي قوسي شكل در تقاطع‌ها بسيار محبوب و متخصصدي هستند. در اين حالت مي‌توانيد خطوطي از نور را به طور پيوسته و در تحرك ثبت كنيد.

۶- همانند رودخانه‌ها، فواره‌ها در شهرها سوژه خوبي براي عكاسي هستند

مرجع متخصصين ايران عكاسي از فواره آب

تركيب فواره با عكس شهري مي‌تواند باعث زيبايي دوچندان عكس شما شود. اكثر شهرها تعداد زيادي از آن‌ها دارند. از نمونه‌هاي كوچك و تاريخي كه باعث زيبايي تركيب عكس تا فواره‌هاي بزرگ كه هنگام پاشش آب به هوا مناظر منحصر به فردي ايجاد مي‌كنند. سعي كنيد آن‌ها را در قاب خود بيافزاييد.

۷- به دنبال الگوها باشيد

مرجع متخصصين ايران استفاده از الگوها در عكاسي شهري

الگوها توانايي ايجاد ريتم و هارموني خاصي در عكس‌ها را دارا هستند. در نگاه اول، يك مانديشه متخصصينه ساده شهري مي‌تواند خسته كننده باشد. ولي با تمركز كردن روي المان‌هاي قوي گرافيكي كه مرتبا تكرار شده‌اند، مانند خطوط، رنگ‌ها و فرم‌هاي خاص، مي‌توان انديشه متخصصين بيننده را جلب كرد و نما را بسيار جذاب‌تر از پيش كرد. كافي است با ديد ديگري به محيط نگاه كنيد.

۸- از افزوردن افراد پياده‌رو به عكس خود نترسيد

مرجع متخصصين ايران استفاده از افراد پياده‌رو در عكاسي شهري

در شهر‌هاي بزرگ مثل نيويورك، توكيو و تورنتو در تقاطع‌ها به پياده‌رو‌هاي ۴ طرفه بر مي‌خوريم كه مردم در هر ۴ جهت در حال رفت و آمد هستند و باعث توقف خودروها مي‌شوند. در اين مواقع مي‌توان عكس‌هاي زيبا و شگفت‌انگيزي با ابري از انسان‌ها كه توسط چراغ‌ها و ساختمان‌ها محاصره شده‌اند، گرفت.

۹- وقتي امكان استفاده از سه‌پايه نداريد به دنبال جايگزين باشيد

مرجع متخصصين ايران عكاسي از شهر بدون سه پايه

شهرهاي بزرگ با مناظر زيبا عكاسان زيادي را به خود جلب مي‌كند و بسياري از نهادها و سازمان‌هاي اجازه ورود عكاسان با سه‌پايه را نمي‌دهند زيرا معتقدند عكاسان حرفه‌اي براي ورود به چنين مكان‌هايي و به نوعي كسب درآمد، بايد هزينه‌اي بپردازند. اين اشكال عمدتا در ايالات متحده و بسياري از شهرهاي بزرگ ديگر جهان وجود دارد. بر اين اساس بايد سعي كنيد جايگزيني براي سه‌پايه‌ي خود بيابيد و از وسايل همراه خود بيشترين بهره را ببريد.

۱۰- از آب و هواي بد (با رعايت احتياط) به عنوان يك فرصت استفاده كنيد 

مرجع متخصصين ايران عكاسي از شهر در هواي باراني

آب و هواي بد نه تنها عكس شما را منحصر به فرد مي‌كند، بلكه در شرايط طوفاني آسمان مملو از طيف رنگي گوناگون خواهد شد و باعث ايجاد حس تاريكي، ترس، خشم يا حتي صلح در بيننده مي‌شود. به طور خلاصه آب‌و‌هواي طوفاني احساسات گوناگون را به تصوير مي‌كشد. رطوبت بعد از باران باعث القاي حس درخشيدن شهر مي‌شود. اكثر سطوح و ساختمان‌ها هنگامي كه خيس هستند رنگ‌هاي درخشان‌تر و جذاب‌تري به خود مي‌گيرند و فرصتي ايده‌ال را براي عكاسي فراهم مي‌كنند.

اميدواريم نكات ذكر شده بتوانند شروع خوبي براي عكاسي شما از مناظر شهري باشند.

آيا شما با موارد ديگري جهت بهبود كيفيت عكاسي از مناظر شهري آشنا هستيد؟ آن را با ما در قسمت هم انديشي ها در ميان بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات