يادگيري عكاسي از طبيعت شب (بخش اول)

يك‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
عكاس شب يكي از چالش‎برانگيزترين و زيباترين بخش‎هاي عكاسي به شمار مي‎آيد؛ با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه شويد تا با چگونگي انجام آن آشنا شويد.
تبليغات

در بخش اول مجموعه يادگيريي عكاسي در شب ابتدا به سراغ عكاسي شب در شهر مي‎پردازيم و سپس به سراغ عكاسي از آسمان شب (كهكشان، اجرام آسماني و...) خواهيم رفت.

ساختمان‎هاي بلند، نورهاي بي حد و مرز و وسايل نقليه همگي جزو زيبايي هايي براي عكاسي از شهر به شما مي‎آيند. در بخش اول اين مقاله به سراغ تجهيزات لازم براي اين شاخه از عكاسي مي‎رويم.

تجهيزات مورد نياز

مرجع متخصصين ايران night photo.1 ca3af

براي عكاسي شب شهري علاوه بر دوربين، شما نيازمند تجهيزاتي مناسب مانند: سه پايه، فيلتر، ريموت دوربين و لنز مناسب هستيد. خوشبخاته به علت نورهاي فراواني كه در شهرها وجود دارد، به دوربين گران‎ارزشي نياز نداريد و حتي با دوربين‎هاي كامپكت و موبايل‌هاي پرچمدار نيز مي‎توانيد به راحتي عكاسي كنيد (البته نبايد انتظار بالايي در استفاده از موبايل براي ثبت اين نوع عكس ها داشته باشيد). همچنين بخاطر داشته باشد كه دوربين با نويز كمتر، براي اين نوع عكاسي مناسب‎تر است.

سه پايه يكي از مهم‌ترين تجهيزاتي است كه براي عكاسي در شب بايد همراهتان باشد، چرا كه شما در هنگام نورگيري نيازمند محلي ثابت براي دوربين خود هستيد، اگر از دوربين‎هاي سنگين و گران ارزش استفاده مي‎كنيد، استفاده از سه پايه محكم با توان تحمل وزن بالا در اولويت قرار مي‌گيرد.

فيلتر مورد استفاده در عكاسي شب عموما فيلتر ND‎‎‎ است چرا كه در محيط‎هاي پرنور براي اينكه عكس بهتري بگيريد (مخصوصا اگر مي‌خواهيد رد عبور ماشين‌ها را ثبت كنيد)، نيازمند كاهش نور ورودي به داخل دوربين هستيد.

ريموت دوربين يكي از اجزاي جدانشدني عكاسي در شب است چون كه كوچك‌ترين لرزشي باعث تاثير منفي در عكس شما مي‎گردد، اما نگران نباشيد اگر ريموت دوربين خود را همراه نداشتيد مي‎توانيد از تايمر داخلي دوربين استفاده كنيد.

براي به نمايش در آوردن زيبايي شهر اعم از ساختمان‎ها، فضاهاي سبز و... شما نيازمند زاويه ديد بالايي هستيد، بنابراين استفاده از لنز وايد توصيه مي‎شود.

زمان مناسب

مرجع متخصصين ايران عكاسي شب2

بهترين زمان براي عكاسي شب شهري دقايقي قبل و بعد از طلوع و غروب خورشيد است چرا كه اگر زمان عكاسي ساعاتي پس از غروب خورشيد باشد، ديگر زيبايي آسمان هنگام غروب مشخص نمي‎شود و آسمان كاملا تيره مي‎شود، البته اين موضوع بنابر ديد عكاس و نوع عكسي كه مي‌خواهد بگيريد، مي‎تواند متفاوت باشد.

شرايط جوي عامل ثاتيرگذاري بر روي عكس شما است، هنگام عكسبرداري در نور كم، در صورتي كه هوا داراي گرد و غبار يا آلودگي باشد، هر نوع تابش نوري توسط ذرات معلق در هوا شكسته شده و خروجي تصوير شما را تحت تاثير قرار مي‎دهد، يكي از بهترين شرايط آب و هوايي براي عكاسي، لحظاتي پس از بارش باران است كه علاوه بر نبود ذرات گرد و غبار، انعكاس نورهاي شهر بر سطح خيس شده خيابان‎ها جلوه‎اي دو چندان به عكس مي‎دهد.

مكان مناسب

مرجع متخصصين ايران عكاسي شب3

براي عكاسي در شهر بهتر است كه از روي ارتفاع نظاره‎گر شهر باشيد چرا كه علاوه بر به نمايش درآمدن عظمت شهر، مي‌توانيد كادربندي مناسب‎تري نيز داشته باشيد. پشت بام ساختمان‎هاي بلند و پل‎هاي هوايي بهترين محل براي عكاسي به شمار مي‎آيند.

اگر مي‌خواهيد پس از باران به عكاسي برويد و انعكاس نور شهر را ثبت كنيد، بهتر است از سطح خيابان عكاسي كنيد تا جلوه اي دو چندان به ثبت خود بدهيد.

به خاطر داشته باشيد كه هيچ وقت تنهايي تصميم به گرفتن عكس در شب نكنيد، فردي تنها همراه با دوربين وتجهيزات عكاسي سوژه مناسبي براي سارقان به شمار مي‎آيد!

تنظيمات

براي عكاسي در شب شما نيازمند دانستن اطلاعات اوليه‎اي همچون: ديافراگم، ايزو و سرعت شاتر هستيد، اين سه مطلب را به صورت مثلث نوري بيان مي‎كنند:

مرجع متخصصين ايران عكاسي شب4

همان‎طور كه در شكل بالا مشاهده مي‌كنيد، سه عنصر حساسيت، گشودگي ديافراگم و سرعت شاتر، تعيين كننده ميزان نورگيري هستند.

مقاله‌هاي مرتبط:

    اگر حساسيت دوربين خود را بالا ببريد نور بيشتري جذب سنسور شما شده و عكس شما روشن‎تر ثبت مي‎شود اما همين افزايش حساسيت باعث مي‌شود تا نويز بيشتري را ثبت كنيد و آنگاه كار شما در بخش ويرايش سخت‌تر خواهد بود، البته استفاده از گزينه كاهش نويز در داخل دوربين كمك زيادي به كاهش آن مي‎كند.

    تنظيمات مربوط به گشودگي ديافراگم بستگي به ديد عكاس نسبت به ثبت عكس دارد، اگر مي‌خواهيد تمام المان‌هاي عكس شما به وضوح مشخص باشد بايد تاجايي كه مي‌شود ديافراگم را ببنديد و اگر به محو شدن پس زمينه عكس خود داريد بايد ديافراگم باز استفاده كنيد.

    براي سرعت شاتر بهتر است ابتدا تصميم بگيريد كه مي‌خواهيد رد ماشين‎‎ها را در عكس ثبت كنيد يا اينكه تمام منابع نوري به صورت نقطه اي در عكس مشخص شود، اگر علاقه به رد نور ماشين‎ها داريد بايد مدت زمان بيشتري نوردهي كنيد و اگر ميخواهيد منابع نوري به صورت نقطه اي ثبت شود بايد سرعت شاتر س را افزايش دهيد.

    مرجع متخصصين ايران عكاسي شب5

    اگر قصد داريد از لحظه‎ي غروب و رد نور اتومبيل‎ها عكاسي كنيد، سرعت شاتر پايين‌تري مورد نياز است اما همين سرعت شاتر پايي باعث مي‎شود تا به دليل روشن بودن بيش از حد آسمان، عكس شما خروجي مورد انديشه متخصصين را دارا نباشد، بنابراين در اين مواقع استفاده از فيلتر ND جهت كاهش نور ورودي پيشنهاد مي‎شود.

    به شما پيشنهاد مي‎كنيم تا نكات ضروري عكاسي را از كجارو مطالعه كنيد:

    ويرايش

    مرجع متخصصين ايران عكاسي شب6

    به طور كلي ويرايش تصاوير گرفته شده تا حد زيادي به ديد عكاسي بستگي دارد، اما قاعده كلي آن اين است كه در عكس‎هاي شب، كمترين ميزان نويز در تصوير وجود داشته باشد، براي كاهش نويز مي‎توانيد از فيلتر Reduce Noise در فوتوشاپ استفاده كنيد يا از پلاگين‎هاي نويزگيري كه توسط شركت‎هاي مختلف ساخته شده‌اند، بهره ببريد.

    ايده‎هايي براي بهبودعكس

    اخبار تخصصي بك (Zoom Back)

    مرجع متخصصين ايران عكاسي شب7

    همان‎طور كه در عكس بالا مشاهده مي‎كنيد در اين ترفند، نورهاي خيابان يه صورت كشيده در مي‎آيند و زيبايي خاصي به تصوير مي‎بخشند، اين ترفند به اين شكل است كه پس از قرار دادن دوربين روي سه پايه، در زمان نوردهي دوربين، بايد فاصله كانوني لنز خود را به آرامي تغيير دهيد تا باعث كشيدگي نورها شويد. اين ترفند براي دوربين‎هاي حرفه اي و نيمه حرفه اي قابل اجراست و با دوربين‎هاي كامپكت نمي‎توان آن را اجرا كرد.

    بازي با نور

    مرجع متخصصين ايران عكاسي شب8

    كافي است هر منبع نوري مثل: موبايل تلفن همراه، چراغ قوه و... را در دست بگيريد و در زمان نوردهي دوربين، در جلوي آن حركت داده و هر تصويري كه دوست داريد را نقاشي كنيد.

    انسان، عنصري تاثيرگذار

    مرجع متخصصين ايران عكاسي شب9

    در بسيار از عكس‎ها، تركيبي از انسان با شهر بسيار تاثيرگذار خواهد بود چرا كه تلفيق احساسات انساني با ساختمان‎هاي بلند و اتومبيل‎هاي آهني، بيننده را به فكر فرو برده و باعث تاثيرگذاري بيشتر عكس مي‌شود.

    در بخش هم انديشي ها آماده پاسخ‎گويي به سوالات شما دوستان هستيم.

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات