۵ اشتباهي كه عكاسان مبتدي در فتوشاپ و لايت‌روم انجام مي‌دهند

دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اكثر عكاسان مبتدي اشتباهات مشتركي در ويرايش عكس‌ به كمك فتوشاپ و لايت‌روم انجام مي‌دهند كه مي‌تواند آن‌ را غير طبيعي و خالي از جذابيت كند.
تبليغات

ويرايش عكس بخشي از هنر عكاسي است كه مي‌تواند باعث تمايز عكاس مبتدي با عكاس حرفه‌اي شود. بسياري از عكاسان وقتي به اولين عكس‌هاي ويرايش‌شده‌ي خود نگاهي مي‌اندازند، احساس شرم مي‌كنند. پردازش عكس بخش مهمي از عكاسي ديجيتال است؛ به‌طوري كه مي‌تواند عكس را بهتر يا بدتر از حالت طبيعي و خام آن كند.

طي مطالعه صدها عكسي كه توسط عكاسان تازه‌كار و مبتدي پردازش شده است، ۵ اشتباه مشترك به چشم مي‌خورد كه در ادامه به معرفي آن‌ها خواهيم پرداخت:

۱- اشباع‌سازي بيش از حد عكس

يكي از مرسوم‌ترين اشتباهات عكاسان مبتدي اين است كه در پردازش تصوير، آن را بيش از حد اشباع مي‌كنند. همه‌ي ما عاشق عكس‌هاي رنگارنگ هستيم؛ اما بعضي مواقع، تصاوير بيش از حد رنگارنگ و از حالت دلچسب خود خارج مي‌شوند. بنابراين بايد از درصد اشباع‌سازي (Saturation) عكس‌ كم كنيم تا رنگ‌هاي آن از حالت طبيعي خارج نشوند.

مرجع متخصصين ايران اشباع بيش از حد عكس

روش‌هاي بهتري براي استفاده از ابزار اشباع‌سازي در ويرايش عكس‌ها وجود دارد. در واقع اشباع‌سازي در يك عكس بايد به‌صورت انتخابي لحاظ شود و فقط بخشي از قسمت‌هاي يك تصوير را تحت تأثير قرار دهد. در اين حالت عكس ويرايش‌شده‌ي شما تغيير فوق‌العاده‌اي خواهد كرد.

ابزارهايي مانند اسلايدرهاي HSL در لايت‌روم و ماسك‌هاي Luminosity در فتوشاپ، گزينه‌هاي مناسبي براي انتخاب رنگ‌ها هستند. در حالت انتخابي، شما مي‌توانيد اشباع‌سازي بالايي در تصوير خود لحاظ كنيد؛ بدون آن‌كه عكس شما غير طبيعي و فاقد جذابيت به انديشه متخصصين برسد.

۲- وضوح بيش از حد لبه‌ها 

وضوح لبه‌ها (Sharpening) مانند اشباع‌سازي بايد به‌صورت انتخابي و محدود انجام شود. در واقع افزودن وضوح بيش از حد به لبه‌ها ضرورتي ندارد؛ زيرا براي بخش‌هايي مانند آسمان واقعا نمي‌خواهيم با سطحي صاف و خطي مواجه باشيم. روش‌هاي متعددي براي وضوح انتخابي لبه وجود دارد؛ اما قبل از اعمال آن‌ها بايد با وضوح داخلي و خارجي لبه آشنا باشيد.

ابزار Lightroom’s Details يك راهكار آسان براي وضوح داخلي لبه است. با نگه داشتن كليد Alt در هنگام استفاده از Masking Slider مي‌توانيد ميزان وضوح لبه را تنظيم كنيد. (توجه داشته باشيد كه وضوح لبه در خصوص سطوح سياه‌رنگ متخصصد ندارد). وضوح خارجي لبه (Output sharpening) كمي پيشرفته از وضوح داخلي لبه است. در اين مورد استفاده از افزونه‌هاي فتوشاپ مانند Raya Pro پيشنهاد مي‌شود.

۳- كاهش بيش از حد نويز

وقتي وضوح لبه‌ي يك تصوير را افزايش مي دهيم، طبيعي است كه بخواهيم نويز آن را هم كاهش دهيم. در اينجا با حالتي متناقض مواجه مي‌شويم؛ زيرا افزايش وضوح لبه باعث افزايش نويز خواهد شد. اكثر ويرايش‌كنندگان عكس گزينه‌هايي براي از بين بردن نويز در عكس‌ها دارند؛ اما از بين بردن بيش از حد نويز مي‌تواند كنتراست تصوير را كاهش دهد و جلوه‌ي آن‌ را غير طبيعي كند. براي درك اين موضوع كافي است دو عكس زير را با هم مقايسه كنيد:

مرجع متخصصين ايران ويرايش عكس

قبل از حذف نويز

مرجع متخصصين ايران تصوير پس از حذف نويز

پس از حذف نويز

همان‌طور كه مشاهد مي‌كنيد، كاهش بيش از حد نويز مي‌تواند جزئيات ريز را حذف كند و يك تصوير صاف و غير طبيعي به جاي بگذارد. اثرات حذف بيش از حد نويز در قسمت چمن‌ها و پس‌زمينه‌ي تصوير كاملا محسوس است.

۴- وضوح بيش از حد

ابزار Lightroom’s Clarity Slider مي تواند يك تصوير جذاب يا كاملا افتضاح ارائه دهد. در استفاده از اين ابزار و افزايش بيش از حد وضوح (Clarity) بايد محتاط و خسيس باشيم؛ زيرا مي‌تواند اثرات منفي روي عكس بگذارد.

مرجع متخصصين ايران تصوير قبل از ويرايش

قبل از ويرايش

مرجع متخصصين ايران تصوير بعد از ويرايش

بعد از ويرايش

از گزينه‌ي Clarity‌ مانند ديگر ابزارها بايد به‌صورت انتخابي استفاده كرد تا تصوير حالت غير طبيعي به خود نگيرد.

۵- استفاده از تنظيمات به‌صورت كلي

اين اشتباه اكثر عكاسان تازه‌كار است. در ويرايش عكس بايد تا مي‌توان از تنظيمات انتخابي استفاده كرد. بيشتر ابزارهاي ويرايشي در فتوشاپ و لايت‌روم بر سراسر عكس اثر مي‌گذارند.

همان‌طور كه در مورد اول اشاره شد، بهتر است از ابزارهاي انتخابي استفاده كرد. به‌عنوان مثال در مورد اشباع‌سازي پيشنهاد شد كه به‌جاي استفاده از Saturation Slider از ابزار انتخابي HSL Slider استفاده شود. از ديگر ابزارهاي پيشنهادي براي ويرايش انتخابي در لايت‌روم مي‌توان به Lightroom’s Adjustment Brush ،Graduated filter يا Radial Tool اشاره كرد. در خصوص فتوشاپ پيشنهاد مي‌شود از ماسك لايه‌ها استفاده شود تا تنظيمات و تغييرات محدود به بخش دلخواهي از عكس باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات