۶ علت اصلي شارپ نبودن تصاوير

شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گرچه ثبت يك تصوير با شفافيت بالا كار آساني نيست اما با رعايت برخي موارد مي‌توانيد تا حد قابل توجهي به بهبود آن كمك كنيد.
تبليغات

فرض كنيد پس از يك روز عكاسي به خانه‌ برگشته‌ايد و نسبت به عكس‌هاي زيبايي كه ثبت كرده‌ايد هيجان‌زده هستيد؛ اما پس از مطالعه دقيق آن‌ها متوجه مي‌شويد عكس‌ها مات شده‌اند.

اغلب عكاس‌ها اين شرايط را تجربه مي‌كنند؛ و به دليل شفاف نشدن تصاوير آن‌ها را حذف مي‌كند. در يك دنياي بي‌نقص، ۱۰۰ درصد تصاوير شفاف مي‌شوند اما اين در واقعيت به‌ندرت رخ مي‌دهد. بااين‌حال، هنگام عكاسي بايد چند نكته را در انديشه متخصصين بگيريد، اين نكات احتمال بلوري و مات شدن تصاوير را كاهش مي‌دهند.

۱. سرعت شاتر پائين است

اولين و متداول‌ترين دليل مات شدن عكس‌ها، پائين بودن سرعت شاتر است. دليل اين اتفاق استفاده از حالت عكاسي خودكار يا نيمه‌خودكار است يا ممكن است سرعت شاتر دستي براي موقعيت موردانديشه متخصصين مناسب نباشد.

مرجع متخصصين ايران تصوير شفاف

اگر به دنبال يك نتيجه‌ي شفاف هستيد، ثبت اين تصوير روي دست و بدون سه پايه تقريبا غيرممكن خواهد بود

معمولا اين اتفاق هنگام عكاسي در ساعات گرگ‌و‌ميش يا در شرايط نوري كم رخ مي‌دهد. به‌ندرت در نور شديد روز با اين اشكال روبه‌رو مي‌شويد. يك قانون كلي براي برطرف كردن اين اشكال اين است كه هرگز از سرعت شاتر كمتر از فاصله‌ي كانوني استفاده نكنيد. براي مثال براي يك لنز ۱۴ ميلي‌متري، از سرعت شاتر كمتر از ۱/۱۴ ثانيه بدون سه‌پايه استفاده نكنيد و براي يك لنز ۲۰۰ ميلي‌متري از سرعت پائين‌تر از ۱/۲۰۰ ثانيه استفاده نكنيد يا در غير اين صورت از سه‌پايه استفاده كنيد. در غير اين صورت مي‌توانيد ISO را افزايش داده يا از گشادگي ديافراگم بيشتر براي دستيابي به‌ سرعت شاتر بالاتر استفاده كنيد. اگرچه افزايش ISO يا باز كردن ديافراگم بر كيفيت تصوير هم تأثير خواهد گذاشت.

۲. تنظيمات گشادگي ديافراگم اشتباه است

دليل شماره‌ي دو انتخاب گشادگي ديافراگم نادرست است. با اينكه تنظيمات صحيحي براي گشادگي ديافراگم در هر سناريو وجود ندارد و اين تنظيمات بسته به شرايط تغيير مي‌كند، اما با در انديشه متخصصين گرفتن بعضي نكات مي‌توانيد تأثير آن را بهتر درك كنيد. هنگام استفاده از تنظيمات گشادگي ديافراگم مثل f/2.8، شفافيت كلي كمتر از زماني است كه با گشادگي f/13 عكاسي مي‌كنيد.

مرجع متخصصين ايران گشادگي ديافراگم

در f/2.8 يك نقطه‌ با حداكثر شفافيت وجود دارد اما بقيه‌ي بخش‌هاي تصوير خارج از فوكوس هستند در نتيجه كل تصوير مات مي‌شود. تنظيمات گشادگي ديافراگم باريك‌تر مثل f/22، شفافيت كلي را كاهش مي‌دهد. بااينكه تصوير به‌طوركلي در فوكوس قرار دارد، شفافيت آن نسبت به عكاسي در تنظيمات گشادگي وسيع‌تر، كمتر است. يافتن گشادگي ديافراگم ايدئال براي هر سناريو مي‌تواند دشوار باشد اما با تجربه و تمرين بيشتر مي‌توان به آن رسيد. تكنيك‌هايي مثل پشته‌سازي فوكوس هنگام عكاسي از صحنه‌هايي مفيد است كه عناصر آن در فاصله‌هاي مختلف (دور و نزديك) از لنز قرار گرفته‌اند.

۳. لرزش دوربين

استفاده از سه‌پايه متداول‌ترين روش براي رسيدن به تصاوير شفاف است. بااين‌حال، نصب دوربين روي يك سه‌پايه لاخبار تخصصيا منجر به توليد نتايج شفاف و قابل انتظار شما نمي‌شود. فشار دادن دكمه‌ي شاتر دوربين لرزش كمي را به دوربين منتقل مي‌كند. با اين‌كه ممكن است تأثير ملموسي نداشته باشد اما هنگام عكاسي در سرعت‌هاي نيمه‌كند شاتر دليل كافي براي محو شدن يا نرم شدن عكس است.

استفاده از يك شاتر ريموت يا شاتر تأخيري تعبيه‌شده در دوربين هنگام عكاسي با سه‌پايه مي‌تواند به رفع اين اشكال كمك كند. به اين صورت لرزش به وجود آمده بر اثر فشردن كليد شاتر از بين رفته و تصوير شفاف‌تري توليد خواهد شد.

۴. سه‌پايه پايدار نيست

ممكن است از سه‌پايه استفاده كنيد، سرعت شاتر مناسب باشد و حتي شاتر ريموت هم داشته باشيد اما باز هم به تصاوير شفاف نرسيد. بعضي سه‌پايه‌ها در مقابل باد مقاوم نيستند و به‌سختي روي يك رودخانه با جريان كند قرار مي‌گيرند. هر حركتي در اطراف شاتر باعث لرزيدن آن مي‌شود، درنتيجه تصاوير شفافيت كمتري خواهند داشت.

مرجع متخصصين ايران سه پايه دوربين

استفاده از يك سه‌پايه‌ي حرفه‌اي مي‌تواند به رفع اين اشكال كمك كند. مانفراتو يك نوع سه‌پايه‌ي خوب و پايدار است و حتي در شرايط سخت هم دچار لرزش نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تصوير با سه پايه ارزان

يك سه‌پايه‌ي ارزان ۲۰ دلار قابليت ثبت تصويري با شفافيت خوب مانند تصوير بالا را نخواهد داشت

البته لازم نيست گران‌ترين سه‌پايه را بخريد اما از خريد ارزان‌ترين سه‌پايه هم اجتناب كنيد. هرچقدر سه‌پايه محكم‌تر و باثبات‌تر باشد، مي‌توانيد در شرايط سخت‌تري از آن استفاده كنيد.

۵. از لنز كم كيفيت استفاده مي‌كنيد

با اين‌كه در عكاسي نبايد زياد بر تجهيزات تأكيد داشت و صرف‌انديشه متخصصين از نوع تجهيزات به‌كاررفته مي‌توان تصاوير خوبي را ثبت كرد، اما وقتي مباحثه كيفيت مطرح مي‌شود بدون شكل دوربين‌هاي مجهز نتايج متفاوتي را ارائه مي‌دهند. شايد بسيار شنيده باشيد كه به‌جاي دوربين بايد روي لنز سرمايه‌گذاري كنيد. 

اهميت لنز در شفافيت تصاوير از دوربين بيشتر است

وقتي مباحثه شفافيت تصاوير مطرح مي‌شود اهميت لنز از دوربين بيشتر مي‌شود. قطعا كيفيت خروجي و شفافيت لنزهاي ارزان‌ارزش به‌اندازه‌ي يك لنز مجهز گران‌ارزش نيست و حتي در ميان لنزهاي حرفه‌اي هم تفاوت‌هاي زيادي ازانديشه متخصصين Sharpness وجود دارد. بنابراين قبل از انتخاب لنز در محدوده‌ي بودجه‌ي خود تحقيقات لازم را انجام دهيد و سعي كنيد به‌جاي تهيه‌ي تعداد زيادي لنز، از يك يا دو لنز خوب استفاده كنيد.

۶. خطاي دستي

دليل ديگري كه معمولا شنيدن آن بسيار دردناك است، فوكوس نادرست است. فوكوس زياد هم سخت نيست. به انديشه متخصصين ساده مي‌رسد! اما اين‌طور نيست به‌ويژه اگر بخواهيد فوكوس دستي را انجام دهيد، مرزهاي اندكي وجود دارد كه باعث مي‌شوند تصوير خارج از فوكوس باشد. دو دليل براي اين سناريو وجود دارد:

۱. فوكوس خودكار به‌خوبي كار نمي‌كند: با اين‌كه فوكوس خودكار در اغلب دوربين‌هاي ديجيتال ابزار برجسته‌اي است اما هميشه طبق انتظار عمل نمي‌كند. اين مسئله به‌ويژه هنگام كار در نور كم خود را نشان مي‌دهد زيرا دوربين سعي مي‌كند جزئيات را ثبت كند و فوكوس مناسب را انتخاب كند.

۲. فوكوس دستي صحيح نيست: فوكوس دستي كمي اشكال است؛ اما بهترين راه براي دستيابي به فوكوس صحيح و دلخواه است. دانستن محل مناسب فوكوس و روش دستيابي به فوكوس شفاف زمان‌بر است و نياز به مهارت و تجربه دارد. Live view يا نماي زنده روش خوبي براي استفاده از فوكوس دستي است. بزرگنمايي ديجيتال ۱۰۰ درصد يا دو برابر را فعال كنيد و تا زماني كه به شفاف‌ترين نقطه رسيديد فوكوس را تغيير دهيد.

مرحله‌ي نهايي

استفاده از نكات بالا احتمال ثبت تصاوير شفاف را بالا مي‌برد. البته اين نتيجه بدون تلاش به دست نمي‌آيد اما توجه به اين نكات مي‌تواند نتايج را به شكل چشمگيري بهبود دهد. يك تمرين براي مطالعه شفافيت، مطالعه مستمر صفحه‌ي نمايش دوربين و اخبار تخصصي كردن روي تصوير است. در هر بار تغيير تركيب‌بندي اين كار را انجام دهيد تنها به چند ثانيه زمان نياز دارد. سعي كنيد اين كار را به يك عادت تبديل كنيد و نقاط خارج از فوكوس تصوير خود را پيدا كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز
تبليغات

هم انديشي ها

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات