چگونه نور طبيعي و نور فلش دوربين را تركيب كنيم

پنج‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
عكاسي در نور طبيعي محيط، دردسر‌هاي زيادي دارد. از طرفي، بسياري نور فلش را شديد و ساختگي مي‌دانند. در اين ميان شايد بهترين راه، تركيبي از اين دو روش نورپردازي باشد.
تبليغات

تركيب نور محيط با نور فلش، تكنيك سختي در عكاسي مجسوب مي‌شود كه قابل يادگيري است. توضيح اين مورد دشوار است؛ چرا كه براي اين كار بايد دو مكتب متفاوت نورپردازي يك مانديشه متخصصينه تركيب شوند.

جون اسپاركمن، عكاس هنري، متخصص نورپردازي و آموزگار عكاسي مستقر در چلتنهام انگليس است؛ در ادامه‌ي مقاله، او تجربه‌ي خود از تركيب نور فلش و نور طبيعي را بازگو مي‌كند.

در اين مقاله درباره‌ي پروژه‌ي عكاسي فوق العاده‌اي كه براي دوست عكاسم اندي هوانگ نورپردازي كردم، صحبت مي‌كنم. ما مجوزي ويژه براي عكاسي در يك مركز خريد بزرگ در شهر بريستول با سقف شيشه‌اي معلق غول‌آسا در ساعت پنج بامداد داشتيم. هدفمان، ثبت تركيب روشنايي آسمان آبي صبح با نور فلش بود؛ به‌گونه‌اي كه هيچ‌كدام شديد‌تر از ديگري به‌انديشه متخصصين نرسند. همچنين قصد نداشتيم زمان زيادي را صرف اديت عكس‌ها كنيم (زيرا در صورت داشتن دانش كافي در مورد نورپردازي، نياز نيست زمان زيادي را صرف تصحيح اشتباهات در فتوشاپ كنيد).

در اولين عكس، زاويه‌ي دوربين را از پايين مدل عكاسي به‌سمت آسمان بالاي سر مدل گرفتيم. هدف ابتدايي ما، ثبت سطح نور محيط بدون دخالت فلش بود. به همين دليل ISO را بسيار پايين و در محدوده ۱۰۰ تا ۴۰۰ گرفتيم (مقدار ISO بالاتر و فلش روشن حتي با كمترين نوردهي بسيار روشن به‌انديشه متخصصين خواهد رسيد). سرعت شاتر در حدود ۱.۳۰ تا ۱.۱۲۵ بود (سرعت كمتر باعث محو شدن عكس مي‌شود و بعضي دوربين‌ها در سرعت بيشتر قادر به ثبت نخواهند بود). درجه‌ي گشودگي لنز بايد هر مقدار مورد نياز براي دريافت نور كافي، باشد. احتمالا آسان‌ترين راه به‌انديشه متخصصين شما، استفاده از اولويت‌دهي سرعت شاتر با گرفتن چند عكس و انتقال آن تنظيمات به حالت تنظيم دستي است.

خلاصه: ما تنها مي‌خواهيم نوردهي محيط را تنظيم كنيم؛ پس فلش را خاموش كنيد و از سرعت شاتر پايين و ISO زياد خودداري كنيد. در نهايت سوژه‌ي عكس شما شبيه شبح و تاريكتر از انتظار خواهد بود؛ اما بيشتر روي ثبت آسمان تمركز كنيد. اگر ميخواهيد رنگ آبي آسمان پررنگ‌تر باشد، آن را اندكي كمتر نورپردازي كنيد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي

سرعت شاتر ۱.۱ ثانيه، f/9 و ISO ۱۰۰،  آسمان ابي پررنگ و مدل شبح مانند؛ دقيقا همان كه مي‌خواستيم!

نكته‌ي مهم بعدي پس از گرفتن عكس با نور محيط، تنظيم نور طبيعي محيط با سرعت شاتر بود؛ اگر آسمان بسيار روشن به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، سرعت شاتر را از ۱.۱ به ۱.۱۲۵ تغيير دهيد و اگر بسيار تيره به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، سرعت را از ۱.۱ به ۱.۶۰ تغيير دهيد.

حال با اين تنظيمات مي‌توانيد به‌آساني تمام روز، عكس‌هاي شبح‌مانند بگيريد!

بعد از اين، نوبت به نور پردازي مصنوعي مي‌رسد؛ براي اين كار از يك Profoto B1 روي يك پايه با يك بشقاب زيبايي (beauty dish) كوچك و قابل حمل استفاده كرديم. از بشقاب زيبايي براي نورپردازي مستقيم بدون نقطه‌ي كانوني استفاده شده است. منبع نور را بسيار نزديك به مدل در سمت چپ دوربين قرار داديم و آن را به سمت پايين جهت داديم تا نور جانبي داشته باشيم.

مرجع متخصصين ايران پروژه عكاسي

همان تنظيمات سرعت شاتر 1.1 ثانيه، f/9 و ISO 100 با اضافه كردن نور فلش در سمت چپ

خوش‌بختانه نور فلش از اولين تا آخرين عكس مناسب بود. اما اگر نور فلش بسيار روشن يا بسيار تاريك بود، چه بايد كرد؟ دست به تنظيمات دوربين نزنيد و شدت نور فلش را تغيير دهيد. اين‌گونه با تغييرات دوباره و دوباره‌ي نور محيط و فلش سردرگم نمي‌شويد.

اگر شدت نور فلش را تغيير داديد اما هنوز نور مناسب نيست؛ بايد تنظيمات دوربين را تغيير دهيد. ابتدا ISO را تغيير دهيد و آن را نزديك ۸۰۰ قرار دهيد كه امروزه در عكاسي كاملا قابل قبول است. اگر نتيجه نداد، گشودگي لنز را تغيير دهيد؛ فقط در انديشه متخصصين داشته باشيد كه تغيير هر كدام از تنظيمات دوربين بر  سطح نور محيط تاثير خواهد داشت و مجبور به تنظيم دوباره‌ي آن با سرعت شاتر خواهيد شد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي
مرجع متخصصين ايران عكاسي

تا زماني كه ترتيب تنظيمات در اين تكنيك را به ياد داشته باشيد، اشكالي با تركيب نور محيط با نور فلش پيدا نخواهيد كرد. عكس‌برداري در محيط بيرون به فلش‌هاي قوي‌تري نياز دارد؛ اما در محيط‌هاي داخلي با فلش‌هاي ضعيف مانند فلش‌گان‌هاي استاندارد نيز قادر به عكس‌برداري خواهيد بود.

براي مرور:

  • نور طبيعي محيط را بگيريد
  • نور فلش را اضافه كنيد
  • نور فلش را تنظيم كنيد
  • اگر نور فلش تنظيم نشد، دوربين را دوباره تنظيم كنيد
  • از مرحله‌ي اول تكرار كنيد.
  • اين راهكارها مطمئنا به كار عكس‌برداران جديد و بي‌تجربه خواهد آمد كه با تركيب نور در عكاسي درگير هستند.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز
    تبليغات

    هم انديشي ها

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات