۷ تمرين عكاسي براي پيشرفت سريع‌تر

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دنياي عكاسي، دنياي بسيار جذاب و وسيعي است. ياد گرفتن نكات عكاسي حتما به شما كمك مي‌كند تا تجربه‌اي لذت‌بخش‌تر داشته باشيد. در ادامه با چند تمرين براي عكاسي آشنا مي‌شويد.
تبليغات

مهارت عكاسي مانند بسياري از مهارت‌هاي ديگر، با تمرين كردن قابل بهبود و پيشرفت است. مانند ساير توانايي‌ها، شما نياز داريد كه سخت‌كوشانه تلاش كنيد و سعي نماييد در زمينه‌هايي كه مهارت كافي نداريد، بيشتر تمرين كنيد. يقينا، مانند ساير توانايي‌ها، در عكاسي هم افرادي هستند كه استعدادي ذاتي در ديدن صحنه‌هاي دلربا دارند. با هر ميزان مهارت در عكاسي، هفت نكته‌ي زير به شما كمك خواهد كرد تا عكاسي بهتر شويد.

۱- از دوربين فيلمي استفاده كنيد

بسياري از عكاساني كه در دهه‌هاي ۶۰ و ۷۰ به عكاسي پرداخته‌اند، با اتاق تاريك و ظاهر كردن فيلم‌هاي عكاسي خاطره دارند. در واقع ايده‌ي عكاسي با دوربين‌هاي فيلمي بسيار جذاب بوده‌ است. اما دوربين‌هاي ديجيتال، راحتي و آزادي عمل بسيار بيشتري به ما مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران دوربين

با اين حال، يكي از نقاط ضعف دوربين‌هاي ديجيتال، آن است كه هنگام عكاسي با اين نوع دوربين‌ها متخصص بدون نگراني در مورد عكاسي و هزينه‌هاي گرفتن تعداد بيشتري عكس به‌خاطر مصرف شدن فيلم عكاسي، بدون ملاحظه به ثبت تصاوير مي‌پردازد. همچنين، در دوربين‌هاي فيلمي به علت آنكه امكان مشاهده‌ي عكس بلافاصله پس از ثبت وجود ندارد، عكاس دقت بسيار بيشتري براي ديدن صحنه و ثبت تصاوير به‌كار مي‌گيرد. همه‌ي اين مطالب، موجب مي‌شود تا شما قبل از ثبت تصاوير در مورد سوژه فكر كنيد.

اگر شما براي مدتي عكاسي كرده‌ايد و قصد داريد مهارت خود را افزايش دهيد، يك دوربين فيلمي كرايه كنيد و براي مدتي به كسب تجربه جديد بپردازيد. قطعا وقتي دوباره به دوربين DSLR خود بازمي‌گرديد، هيجان‌زده خواهيد شد!

۲- براي خود يك محدوديت ۶ عكسي تعريف كنيد

هر موقع تصميم گرفتيد از يك سوژه عكاسي كنيد، براي خود يك محدوديت ۶ عكسي تعريف كنيد. اگر پس از گرفتن ۶ عكس باز هم مايل به عكاسي بوديد، يكي از تصاوير قبلي را حذف كنيد تا بتوانيد تصوير جديدي ثبت نماييد. فايده‌ي اين كار آن است كه قدرت تحليل و دقت شما در عكاسي افزايش مي‌يابد. همچنين، قرار گرفتن در اين محدوديت هنگام عكاسي از يك سوژه، به شما كمك مي‌كند تا تمام زواياي پنهان و آشكار سوژه را در همان ۶ عكس خلاصه كنيد. براي مثال اگر مي‌خواهيد از يك فروشگاه عكاسي كنيد، ۶ عكس شما مي‌تواند شامل سوژه‌هاي زير باشد:

  • پرتره‌اي از فروشنده
  • پرتره‌اي از خريدار محصول مدانديشه متخصصين هنگام خريد
  • كلوزآپ از محصول مد انديشه متخصصين
  • عكسي از محيط با زاويه‌ي گسترده
  • عكس كلي از خريداران فروشگاه
  • نكته‌اي جذاب در مورد فروشگاه
مرجع متخصصين ايران فروشگاه اسنيكربوي

پس از آن سعي مي‌كنيد بهترين عكستان را براي هر مورد ثبت كنيد و آن‌ها را با تصاوير بهتري جايگزين كنيد. اين تمرين را به ميزان كافي تكرار كنيد، آن‌گاه خواهيد ديد كه عكس‌هاي شما به شكل چشم‌گيري بهبود خواهند يافت.

۳- از سوژه‌اي كه برايتان سخت‌تر است، عكاسي كنيد

مقاله‌هاي مرتبط:

    براي هر عكاسي، سوژه‌هاي خاصي هستند كه ثبت آن‌ها اشكال است. ممكن است براي شما، عكاسي در محيطي با نور كم يا عكاسي از مناظر سخت باشد؛ بايد به عكاسي اين سوژه‌ها بپردازيد تا پيشرفت كنيد. ممكن است بگوييد اين نوع عكاسي متخصصدي در زمينه‌ي كاري شما ندارد؛ اما مطمئنا اين تمرين درس‌هايي برايتان خواهد داشت كه در ادامه‌ي فعاليتتان مفيد خواهند بود. براي مثال، ممكن است شما عكاس مجالس عروسي باشيد و در زمينه‌ي عكاسي ورزشي فعاليتي نكنيد؛ اما پرداختن به عكاسي ورزشي و ثبت تصاوير از اجسام و افراد متحرك با سرعت بالا، به‌طور حتم به مهارت شما در عكاسي از مجالس عروسي هم كمك مي‌كند.

    همچنين فعاليت در يك زمينه‌ي جديد عكاسي، ممكن است موجب شود شما عاشق آن زمينه شويد و بقيه‌ي فعاليت هنري خود را صرف آن كنيد!

    ۴- با مراكز عكاسي همكاري كنيد

    شما مي‌توانيد با دو نوع مركز عكاسي همكاري كنيد. در برخي از مراكز بعد از آنكه عكس‌هايتان را ارائه كرديد، برخي نكات متخصص عكس (مانند نويز نداشتن) بدون توجه به مسائلي مانند تركيب‌بندي و موضوع مطالعه مي‌شود و عكس شما تاييد مي‌شود. در انواع ديگري از مراكز تخصصي عكاسي، علاوه‌بر مطالعه نكات ذكرشده،‌ عكس‌هاي شما دستچين مي‌شود. براي مثال از ۱۰۰ عكس ارائه‌شده، ۲۰ عكس شما براي ارائه در سايت فروش، گزينش مي‌شوند. تعداد عكس‌هاي پذيرفته‌شده‌ي شما و افزايش آن‌ها با گذر زمان، نشان‌دهنده‌ي پيشرفت كاريتان خواهد بود.

    مرجع متخصصين ايران عكاسي

    ۵- در شرايط سخت عكاسي كنيد

    قانون كلي عكاسي آن است كه براي دستيابي به بهترين عكس از يك سوژه‌ي خاص، بهترين زمان را انتخاب كنيد. براي مثال بهترين زمان براي عكاسي مناظر، ساعات طلايي و براي پرتره، روزهاي ابري است. اما گاهي اوقات شكستن اين قوانين، موجب خلق تصاوير خارق‌العاده‌اي مي‌شود. همچنين عكاسي در شرايط سخت مانند عكاسي از محيط بيرون هنگام ظهر و عكاسي در نور كم موجب مي‌شود تا شما بيشتر فكر و تلاش كنيد و از قالب قانون‌هاي تعيين‌شده بيرون بياييد. اين تمرين نه تنها باعث افزايش مهارت شما مي‌شود، بلكه، شما را براي مواقع ضروري مواجهه با اين شرايط آماده مي‌كند.

    ۶- با در انديشه متخصصين داشتن سوژه عكاسي كنيد

    شما، خود مي‌توانيد سوژه‌اي براي عكاسي انتخاب كنيد يا از دوستتان بخواهيد تا سوژه‌اي به شما بدهد تا روي آن كار كنيد. از او بخواهيد كه جزئيات زيادي را در مورد سوژه‌ي مد انديشه متخصصينش به شما بگويد و پس از انجام عكاسي، با ديد تحويل كار به مشتري، عكس را به او ارائه كنيد، نواقص احتمالي را برطرف نماييد و در صورت لاخبار تخصصي مجددا عكاسي كنيد. اين تمرين باعث مي‌شود تا شما، تمركز بسيار بيشتري هنگام عكاسي داشته باشيد. اگر شما براي يك مركز حرفه‌اي عكاسي كار كنيد، مطمئنا سوژه‌هاي مد انديشه متخصصين براي عكاسي را به شما منتقل خواهند كرد.

    ۷- عكس‌هايتان را ويرايش نكنيد

    احتمالا زياد شنيده‌ايد كه عكاسان پس از ثبت تصاوير نه‌چندان خوب مي‌گويند «بعدا آن را اصلاح خواهم كرد»! هدف از اديت،‌ بهبود تصوير شماست نه ايجاد آن! شما بايد همواره سعي كنيد تا بهترين تصوير ممكن را ثبت نماييد.

    مرجع متخصصين ايران فتوشاپ براي مك بوك پرو 2016

    بنابراين، هر گاه سوژه‌ي خود را براي عكاسي انتخاب كرديد، بدون فكر كردن به اديت، بهترين عكس ممكن را بگيريد. با اين روش، تركيب‌بندي خود را با دقت انتخاب خواهيد كرد و اگر نور محيط مناسب نيست،‌ آن‌قدر صبر مي‌كنيد تا مناسب شود!

    جمع‌بندي

    نكات بيان‌شده، تنها تمرين‌هاي ممكن نيستند. شما چه به شكل حرفه‌اي و چه براي سرگرمي عكاسي كنيد، به مرور زمان تمرين‌هايي را براي بهبود عكاسي‌تان كشف خواهيد كرد. نكته‌ي مهم آن است كه همواره به فكر پيشرفت باشيد و هيچ موقع در مسير يادگيري متوقف نشويد.

    تجارب عكاسي و تمرين‌هايي را كه به‌كار مي‌بريد، با ما به اشتراك بگذاريد!

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات