سه نكته ضروري براي عكاسي از مناظر طبيعي

سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر فكر مي‌كنيد عكس‌هاي مناظر طبيعي‌تان به‌اندازه‌ي عكس‌هاي پرتره جذاب و هنري نيستند، مي‌توانيد با رعايت چند نكته‌ي ساده آن‌ها را بهبود دهيد.
تبليغات

كريستين هوبرگ، يك عكاس فوق‌حرفه‌اي است كه به‌صورت تمام‌وقت از مناظر تصويربرداري مي‌كند. او به افراد علاقه‌مند به حرفه‌ي عكاسي كمك مي‌كند تا مهارت‌هاي مورد نياز براي ثبت تصاوير زيبا و تأثيرگذار را در خود رشد دهند. وي با انتشار مقاله‌اي در وب‌سايت پتاپيكسل، به تشريح نقطه‌هم انديشي ها و قواعد مهمي كه از انديشه متخصصين وي بايد در زمان عكاسي از طبيعت رعايت كرد، پرداخته است. در ادامه‌ مي‌توانيد برگردان مقاله‌ي وي را از زبان خودش مطالعه كنيد.

پيشنهاد همكاري در يك كارگاه يادگيريي عكاسي واقع در شمال كشور نروژ برايم ارسال شده بود. عكاساني كه در زمينه‌ي مانديشه متخصصينه‌هاي طبيعي فعاليت مي‌كردند، در آن كارگاه حضور داشتند و  از من خواستند تا بهترين پيشنهاداتم را براي آن‌ها ارائه دهم. تصميم گرفتم به‌جاي اينكه به موضوعات تكراري يادگيري عكاسي همانند بيان نكاتي در مورد استانداردهاي عكاسي مثل «تنظيم كردن خط افقي»، «استفاده از f/11» و «عكاسي در ساعات طلايي از شبانه‌روز» دامن بزنم، در مورد عناوين جذاب و منحصربه‌فرد ديگري صحبت كنم.

نكاتي كه در اين پست به آن‌ها اشاره مي‌كنم، قرار نيست خيلي سريع روي هنر عكاسي شما تأثير بگذارند؛ اما اگر بخواهيد هنر خود را توسعه دهيد و تحت عنوان يك هنرمند رشد كنيد، نياز است به اين نكات آگاهي داشته باشيد.

نكته‌ي اول: رموز متخصص

برخلاف آنچه اكثر عكاسان آماتور ممكن است فكر كنند، هنگام عكاسي از مناظر طبيعي، «رموز متخصص» نقش مهمي بازي نمي‌كنند. اينكه درمورد مباني عكاسي اطلاعات كافي داشته باشيد، امر مهمي به‌شمار مي‌رود اما مهم‌تر از آن، گرفتن عكس است.

اينكه بخواهيم مباني عكاسي را جزءبه‌جزء اجرا كنيم، نكته‌ي خيلي مهمي است؛ اما گاهي‌اوقات زمان لازم براي نصب دوربين روي سه‌پايه در دست نيست تا ارتفاع را تنظيم كنيم، تنظيمات ايده‌آل اعمال كنيم و براي گرفتن عكس از ريموت استفاده كنيم. شرايط آب‌وهوايي مي‌تواند خيلي سريع تغيير كند و در مدت زماني‌كه ما در حال راه‌اندازي دوربين هستيم، ممكن است ابرها دوباره قله‌ها را بپوشانند يا باران بگيرد.

مرجع متخصصين ايران تصوير تركيبي

اين تصوير را ببينيد؛ اغلب دوست دارم از اين تصوير كه از كابين‌هاي قرمز رنگ در جزاير لفنت گرفته‌ام، تحت عنوان يك مثال استفاده كنم. در آن منطقه بادهاي بسيار شديد و برف‌هاي سنگيني وجود دارد و قطعا تصويربرداري بااستفاده‌از تجهيزات كامل همانند سه‌پايه و تنظيماتي نظير ديافراگم f/11، دكمه‌ي ريموت شاتر و حساسيت ISO100 غيرممكن است.

در چنين شرايط آب‌وهوايي تصميم گرفتم به كابين‌ها پشت كنم، خيلي سريع به‌طرف كابين‌ها بچرخم و عكس بگيرم، دوباره به كابين‌ها پشت كنم و تصويري كه گرفته بودم را ببينم و برف‌هاي انباشته‌شده روي لنز دوربين را پاك كنم. اين روند را تا زماني تكرار كردم كه همه‌ي جزئيات عكس مورد پسندم واقع شوند.

غير از اين نكته، ممكن است دلايل ديگري باعث شوند تا ما قادربه رعايت كامل نكات متخصص نباشيم. شايد مانديشه متخصصينه‌اي كه براي عكاسي انتخاب كرده‌ايد، شيب‌دار باشد و امكان استفاده از سه‌‌پايه وجود نداشته باشد، شايد فضاي خالي براي نصب سه‌پايه وجود نداشته باشد، شايد باد شديد باشد و البته در چنين شرايط امكان استفاده‌از  ISO100 و f/11 وجود نخواهد داشت؛ زيرا باعث تارشدن رنگ پيش‌زمينه مي‌شود. قطعا دلايل بسيار بيشتري وجود دارد و هرچه باتجربه‌تر شويد، راحت‌تر مي‌توانيد آن‌ها را شناسايي كنيد. 

نكته‌ي دوم: درباره‌ي عكاسان ديگر بخوانيد

مردم در مطالبي كه درباره‌ي كار خود مي‌نويسند، هم انديشي ها و عقايدشان را نيز بيان مي‌كنند. پس بهتر است عكاسان دلخواه‌ خود را بشناسيد و درباره‌ي آن‌ها بيشتر بدانيد. مادامي‌كه كار عكاس ديگري را مي‌بينيد، بايد عكس‌هاي او را در ذهن خود تحليل كنيد. براي تحليل نياز است سوالات زير را از خود بپرسيد:

  • چرا دوست داريد عكاسي كنيد؟
  • اين تصوير مربوط‌به چيست؟
  • چگونه عكاس توانست تركيب را بهينه‌سازي كند؟
  • چگونه آن‌ها را پردازش كرد؟

اگر پاسخ اين سوالات را بدانيد، مطمئنا زمان انتخاب مانديشه متخصصينه عكاسي و گرفتن عكس بسيار آگاهانه‌تر عمل مي‌كنيد. لازم نيست اين سوالات را با هر عكسي كه مي‌بينيد، از خود بپرسيد؛ اما سعي كنيد حداقل هفته‌اي يك‌بار از آن استفاده كنيد و تصاوير مختلف را تحليل كنيد.

توجه: خيلي مهم است كه زيادازحد كار خود را با ديگران مقايسه نكنيد. بايد كارهاي ديگر عكاسان را مطالعه كنيد و بيشتر براي يادگيري، آن‌ها را با كار خود مقايسه كنيد.

نكته سوم: تمركز روي تركيب‌بندي

نكته سوم و نهايي كه در عكاسي از مناظر طبيعي مهم و ضروري به شمار مي‌رود، اين است كه اگر روي «تركيب‌بندي» كار كنيد قطعا قدرت عكاسي شما تغيير اساسي پيدا مي‌كند. 

هرچقدر اين جمله تكرار شود، باز هم كم است: «اگر مي‌خواهيد تصاوير خاص ايجاد كنيد، بايد تركيب‌بندي خوبي داشته باشيد.»

اكثر عكاسان مبتدي به اشتباه فكر مي‌كنند كه يك تصوير خوب با آب‌و‌هوا و مانديشه متخصصينه تعريف مي‌شود؛ حقيقت چيزي جز اين نيست. بله، مانديشه متخصصينه‌ي خيره‌كننده با نور زيبا، حتما يك تصوير جذاب مي‌سازد، اما فقط يك عكس فوري زيبا و بدون تركيب‌بندي است!

مرجع متخصصين ايران تصوير تركيبي

وقتي صحبت از كار روي تركيب به ميان مي‌آيد، اجباري به استفاده‌از «قانون سوم» روي تمام تصاوير وجود ندارد. اينكه زمان استفاده از آن‌ها به‌درستي تشخيص داده شود، بسيار مهم‌تر است.

كار كردن روي تركيب‌بندي بسيار بسيار زمان‌بر است اما حتما تأثير قابل‌توجهي روي تصاوير شما خواهد گذاشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات