مهم‌ترين نكات عكاسي در شب با موبايل براي دستيابي به عكس‌هاي باكيفيت

جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران عكاسي در شب با موبايل
هنگامي كه نور روز ناپديد مي‌شود و ستاره‌ها در آسمان ظاهر مي‌شوند، دنياي جديدي جان مي‌گيرد؛ دنياي سايه‌هاي عميق و هايلايت‌هاي ظريف، دنياي عكاسي در شب.
تبليغات

عكاسي در شب بسيار مرموز است و آنقدر تخيل شما را تحريك مي‌كند كه مي‌تواند اعتياد‌آور شود. شب زماني است كه همه چيز ساكت مي‌شود و شما مي‌توانيد با خودتان باشيد و تصاويري خلق كنيد كه در طول روز امكان‌پذير نيست.

پس از غروب خورشيد و روشن شدن نورهاي شهر، دو انتخاب داريد: دوربين خود را كنار بگذاريد تا روشنايي روز بازگردد يا چالش عكاسي در تاريكي را بپذيريد. عكاسي در شب با موبايل هوشمند مي‌تواند دشوار باشد زيرا با نور كم، كنتراست شديد و نويز آزاردهنده دوربين مواجه خواهيد شد. اما خوشبختانه، مي‌توانيد با خلاقيت اين محدوديت‌ها را كنار بزنيد و عكس‌هاي زيبايي از شب بگيريد. در ادامه به ۱+۱۰ نكته براي عكاسي در شب با موبايل هوشمند اشاره كرده‌ايم. اميدواريم با رعايت تمامي اين نكته‌ها و كسب تجربه بتوانيد به عكس‌هايي كه هميشه آرزويش را داشتيد، برسيد.

عكاسي در شب چيست؟

عكاسي در شب يك نوع از عكاسي است كه بدون نياز به تكيه بر سطوح بالاي نور براي ايجاد تصاوير در عكاسي شبانه، به‌جاي اينكه به دنبال نور روشن باشيم تا تمام جزئيات و اسرار سوژه‌هايي كه عكاسي مي‌كنيم را فاش كنيم، به دنبال منابع نوري ظريفي هستيم كه جزئيات خاصي را زنده مي‌كند و باقي را پنهان مي‌كند. به اين شيوه مي‌توانيم واقعيتي متفاوت از آنچه در روز مي‌بينيم را آشكار كنيم.

حتي اگر از تجهيزات و تكنيك‌هاي اوليه يكسان استفاده كنيم، عكاسي در شب از انديشه متخصصين متخصص و فرايند خلاقانه با عكاسي در نور روز تفاوت اساسي دارد.

در شب، همه چيز كندتر است، از سرعت شاتر كمتري كه براي ثبت تصاوير نياز داريم گرفته تا ريتم زندگي كه در مقابل ما اتفاق مي‌افتد و ما در تصاوير خود ثبت مي‌كنيم.

عكاسي در شب يك نوع عكاسي متفكرانه‌تر است كه در آن بيشتر به آنچه نشان داده نمي‌شود و آنچه ضمني است علاقمنديم تا آنچه به خوبي ديده مي‌شود. عكاسي در شب مملو از نمادها و معماها است و مي‌توانيم از آن به شكلي شاعرانه براي بيان داستان دنيايي كشف‌نشده استفاده كنيم.

۱. موبايل را ثابت نگه داريد

هنگامي كه در شرايط كم نور عكس مي گيريد، بايد با تنظيمات دوربين خود درگير شويد. اما مهم‌تر از همه با بهترين تجهيزات هم بايد ابتدا موبايل هوشمند خود را ثابت نگه داريد. بهترين راه براي جلوگيري از تاري ناشي از تكان خوردن و حركت موبايل و دستيابي به عكسي واضح در طي نوردهي طولاني، ثابت نگه داشتن دوربين است. در‌حالي‌كه مي‌توانيد از يك سطح صاف استفاده كنيد، بايد راهي براي ثابت ايستادن موبايل پيدا كنيد. سه پايه‌ها و پايه‌هاي نگه‌دارنده يك گزينه عالي هستند. بسياري از سه پايه‌هاي دوربين امكان نگه‌داري دستگاه تلفن همراه را نيز دارند؛ اما اگر فقط يك موبايل داريد كه مي خواهيد كار را با آن تمام كنيد،‌ مي‌توانيد از سه پايه‌هاي مخصوص موبايل‌هاي هوشمند استفاده كنيد. هنگام خريد سه پايه براي موبايل هوشمندتان، بهتر است معيار انتخابتان را بر اساس كيفيت قرار دهيد تا ارزش. بهترين راه براي جلوگيري از تاري حركت و گرفتن عكسي واضح در طول نوردهي طولاني، ثابت نگه داشتن دوربين است. شما مي‌توانيد از يك سه‌پايه موبايل يا يك جايگزين قابل‌حمل مانند سه‌پايه Glif استفاده كنيد.

۲. حالت شب را در موبايل فعال كنيد

مرجع متخصصين ايران حالت شب در دوربين آيفون
فعال كردن حالت شب در آيفون

اگر موبايل شما حالت شب دارد، مهم است كه قبل از شروع عكسبرداري از فعال بودن آن مطمئن شويد. در موبايل‌هايي مانند آيفون، زماني كه موبايل تشخيص دهد در شرايط كم‌نور هستيد، حالت شب به طور خودكار فعال مي‌شود. در برخي از تلفن‌هاي اندرويدي ممكن است حالت عكاسي مخصوصي پيدا كنيد كه به نام Night يا Night Sight عنوان شده است.

موبايل‌هاي مختلف ممكن است گزينه‌هاي متفاوتي داشته باشند، بنابراين اگر مطمئن نيستيد كه چگونه از موبايل خود استفاده كنيد، يك جستجوي سريع در گوگل در رابطه با مدل موبايل و حالت شب (Night Mode) بايد به سوالات شما پاسخ دهد.

۳. از سرعت شاتر بيشتر استفاده كنيد

مرجع متخصصين ايران عكاسي آسمان شب با نوردهي طولاني
عكاسي با نوردهي طولاني

هنگام عكاسي در نور كم و عكاسي در شب با موبايل، بسياري از روش‌هايي كه براي دوربين‌هاي DSLR يا بدون آينه استفاده مي‌شود، همچنان به كارتان مي‌آيد. با اين دوربين‌ها، معمولاً بايد مثلث نوردهي (ديافراگم، سرعت شاتر و ايزو) را كنترل كنيد. اين كار اغلب مستلزم استفاده از سرعت شاتر طولاني‌تر است. استفاده از سرعت شاتر بيشتر باعث مي‌شود نور بيشتري وارد دوربين شما شود و گرفتن عكس‌هاي بهتر در شب آسان تر شود.

صرف انديشه متخصصين از موبايل هوشمندتان، بايد بتوانيد حداقل كمي سرعت شاتر را تغيير دهيد يا اگر اين گزينه را نداريد، يك اپليكيشن دوربين خوب تهيه كنيد. براي مثال برنامه Manual در موبايل‌هاي اپل يا Manual Camera براي موبايل‌هاي اندرويد، هر دو به شما امكان مي دهند مدت زمان باز ماندن شاتر دوربين را كنترل كنيد.

۴. از فلاش موبايل غافل نشويد

هنگام گرفتن عكس در شرايط كم نور، بسياري از افراد به فلاش دوربين موبايل هوشمند خود روي مي‌آورند. وقتي هوا تاريك است، كمك گرفتن از يك نور اضافي در چيزي كه از آن عكاسي مي‌كنيد به شما كمك خواهد كرد. فلاش موبايل نقطه شروع خوبي براي ثبت تصاوير بهتر در شب است؛ اما اگر ندانيد كه چه مي‌كنيد، استفاده از فلاش گاهي مي‌تواند كار را خراب‌تر كند.

وقتي از ابزار فلاش در موبايل هوشمند خود استفاده مي‌كنيد، نور بيشتري توليد خواهيد كرد. درنتيجه، شانس خود را براي گرفتن تصوير دلخواهي كه مي‌خواهيد افزايش مي‌دهيد.

اگر مي‌خواهيد از يك شيئ نزديك به خوتان عكس بگيريد، فلاش معمولاً به كارتان مي‌آيد؛ اما اگر قصد داريد از يك مانديشه متخصصينه عكس بگيريد، شايد فلاش به همان خوبي عمل نكند.

از آنجايي كه نور فلاش تا حدودي خشن و تيز است بايد آن را متناسب با عكستان تطبيق دهيد. براي همين پيش از گرفتن عكس سعي كنيد دستمال يا كاغذي را روي فلاش قرار دهيد تا نور را ملايم‌تر كند. ازطرفي مي‌توانيد از فيلتر رنگي استفاده كنيد تا حس متفاوتي به عكستان بدهيد.

۵. يك منبع نور خارجي پيدا كنيد

اگر نگاهي به عكس‌هاي موردعلاقه‌تان كه در شب گرفته شده‌اند بيندازيد، متوجه خواهيد شد كه بيشتر آن‌ها از نوعي نورپردازي خارجي استفاده كرده‌اند. شايد بهترين نمونه عكاسي از مناظر شهري باشد. عكاسان اغلب از نورهاي ساختمان‌ها براي دريافت تصاوير مورد انديشه متخصصين خود استفاده مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران عكاسي در شب تابلو نئوني

با پيدا كردن يك منبع نور خارجي، عكاسي با موبايل هوشمند در شرايط كم‌نور بسيار ساده‌تر مي‌شود.

مي‌توانيد به روش‌هاي مختلفي به دنبال نور خارجي براي تصاوير خودتان باشيد، اما بايد دقت داشته باشيد كه اين نور نسبتاً قوي باشد. براي مثال مي‌توانيد به دنبال تابلوهاي نئوني باشيد كه اغلب در بيرون از رستوران‌ها و فروشگاه‌ها پيدا مي‌شوند. همچنين مي‌توانيد از نور چراغ‌هاي خيابان يا روشنايي وسايل نقليه استفاده كنيد. شايد خريد رينگ لايت‌هاي مخصوص موبايل ايده بدي نباشد، اما خودتان را با چيزهايي كه نداريد، محدود نكنيد. چراغ‌قوه، لامپ، چراغ دوچرخه،‌ ريسه‌هاي نوري و بسياري موارد ديگر، ابزارهاي مفيدي براي ايجاد نور اضافي در هنگام عكسبرداري هستند.

۶. از نور پس‌زمينه بهره ببريد

شب مي‌تواند زماني براي يافتن موقعيت‌هاي نوري شديد باشد. نور پس‌زمينه راه مناسبي براي به دست آوردن يك جلوه بصري خلاقانه است. فقط حواستان را جمع كنيد و براي ثبت تصويري تاريك و سياه در زمينه‌اي روشن به دنبال نورهاي پس‌زمينه در مقابل ويترين فروشگاه‌ها، چراغ‌هاي خيابان، يا هر جايي كه نور به راحتي پشت سوژه شما مي‌تابد، بگرديد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني در شب عابر پياده شهر

۷. فيلترها را فراموش نكنيد

بسياري از تصاويري كه اين روزها به صورت الكترونيك مشاهده مي‌كنيد، ويرايش شده‌اند. موبايل‌هاي هوشمند از اين انديشه متخصصين قابليت‌هاي متعددي دارند. براي عكاسي در روز، دوربين معمولي به اندازه كافي خوب است؛ اما وقتي سطح نور كاهش مي‌يابد، همه چيز كمي پيچيده‌تر از حالت عادي مي‌شود.

اگر از فيلتر استفاده مي‌كنيد، ممكن است بتوانيد در شب راحت‌تر عكس بگيريد. هر فيلتر، داراي جلوه‌هاي متفاوتي است. گزينه‌هاي شما بسته به دستگاهي كه داريد متفاوت خواهد بود.

اگر مطمئن نيستيد كه كدام فيلتر برايتان مفيد است، آزمايش كنيد و بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

۸. از برنامه‌هاي شخص ثالث كمك بگيريد

برخي از اشكال عكاسي در شب بدون كمك گرفتن از اپ‌ها بسيار دشوار است. عكاسي از ستارگان يكي از اين نمونه‌ها است. هنگام تلاش براي ثبت پديده‌هاي طبيعي مانند شفق‌هاي شمالي، با چالش‌هايي روبرو خواهيد شد. اما خوشبختانه، مي‌توانيد از برنامه‌هاي شخص ثالث استفاده كنيد تا به نتايج دلخواهتان برسيد.

بسته به نوع عكاسي كه مي‌خواهيد انجام دهيد، مي‌توانيد يك برنامه شخص ثالث خوب پيدا كنيد تا از آن كمك بگيريد.

۹. به عكستان سبك بدهيد

مرجع متخصصين ايران عكاسي در شب سياه و سفيد ساختمان برفي

نور كم و ايزوهاي بالا مي‌تواند باعث ايجاد نويز در عكس شما شوند. اما اندكي دانه‌بندي (Grain) آن را خراب نمي‌كند. عكس خود را ويرايش كنيد تا اين نقص‌ها برطرف شود. دانه‌بندي اغلب توسط عكاسان به دليل تأثير چشمگير آن مورد توجه قرار مي‌گيرد. اگر عكسي داريد كه خيلي دانه‌دانه است و رنگ‌هاي خوبي ندارد، فقط آن را سياه و سفيد كنيد. براي تقليد از يك سبك عكاسي بسيار كلاسيك هم مي‌توانيد كمي آن را روشن كنيد.

۱۰. عكس‌هايتان را ويرايش كنيد

هنگام عكاسي در نور كم، تنظيم نوردهي و كنتراست، دوستان شما در جعبه ابزار ويرايش عكس هستند. مي‌توانيد ابزارهاي ويرايش در برنامه‌هاي مختلف ويرايش تصوير را امتحان كنيد. سري به مقاله ويرايش تصاوير در فتوشاپ بزنيد تا با هر آنچه بايد براي شروع بدانيد، آشنا شويد.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • عكاسي در شب چيست؟

    عكاسي در شب كه به آن عكاسي شبانه هم مي‌گويند، به فعاليت ثبت تصاوير در فضاي باز در شب، بين غروب و سحر اشاره دارد.

  • آيا براي عكاسي در شب به فلاش نياز است؟

    اگر مي‌خواهيد از افراد در نور كم عكس بگيريد، به فلاش يا راه حل ديگري نياز داريد تا افراد را به اندازه كافي روشن كند تا عكس تيره يا تار نشوند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات