پادكست يادگيري زبان انگليسي؛ ۱+۱۰ پادكست يادگيري زبان سطح مبتدي تا پيشرفته

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا مي‌دانيد پادكست‌هاي انگليسي مي‌توانند به بهبود مهارت‌هاي زبان انگليسي كمك كنند؟ اگر به فكر بهبود تجربه يادگيري زبان انگليسي خود هستيد، اين مقاله به شما كمك خواهد كرد.
تبليغات

پادكست‌ها يكي از جذاب‌ترين و دردسترس‌ترين رو‌ش‌ها براي يادگيري زبان انگليسي و تقويت مهارت شنيداري هستند. به كمك يك جفت هندزفري مي‌توانيد به بهترين‌ پادكست‌هاي زبان انگليسي گوش كنيد. پادكست‌هاي زيادي براي يادگيري زبان انگليسي وجود دارد كه هركدام به روش خاص خود مي‌تواند به تجربه يادگيري شما كمك كند.

پادكست فايل صوتي ديجيتالي است كه مي‌توان آن را از اينترنت دانلود كرد يا ازطريق اپليكيشن‌هاي پخش پادكست به آن‌ گوش داد. مي‌توان پادكست‌ها را به نوعي كانال راديويي تشبيه كرد، با اين تفاوت كه پادكست آنچه مي‌خواهيم بشنويم، در زمان و مكاني كه مي‌خواهيم آن را بشنويم، دراختيار ما قرار مي‌دهد.

همان‌طوركه در مقاله بهترين اپليكيشن هاي يادگيري زبان انگليسي خوانديد، براي بهبود درك شنيداري انگليسي خود، بايد فراتر از كلاس‌ها و جزوه رايگان‌هاي درسي برويد و شروع به شنيدن آن زبان كنيد. ما به شما كمك مي‌كنيم تا پادكست‌هايي را پيدا كنيد كه زبان انگليسي‌تان را بهبود مي‌بخشند. پادكست‌ها ازطريق نرم‌افزارها و برنامه‌هاي متخصصدي دردسترس هستند؛ بنابراين، طيف گسترده‌اي از ابزارها براي گوش‌دادن به پادكست‌هاي دلخواهتان وجود دارد. تعدادي از اين اپ‌ها عبارت‌اند از:

  • گوگل پادكست
  • پادكست اپل (Apple Podcasts)
  • كست‌باكس (Castbox)
  • پادبين (Podbean)
  • پلير اف‌ام (Player FM)
  • اوركست (Overcast)
  • ساوندكلاود
  • اسپاتيفاي
  • داگ‌كچر (DoggCatcher)
  • پادكست اديكت (Podcast Addict)

براي متخصصان اندرويد Google Podcasts راهي مناسب براي كشف و گوش‌دادن به پادكست‌هاي جهان است. مي‌توانيد به‌رايگان در هر برنامه حساب بسازيد و هر قسمت‌ پادكستتان را براي گوش‌دادن آفلاين دانلود كنيد. تمام موبايل‌هاي شما به‌طورخودكار در بين دستگاه‌ها همگام‌سازي مي‌شود؛ بنابراين، مي‌توانيد پخش هر قسمت را در يك دستگاه متوقف كنيد و به‌كمك دستيار گوگل، در دستگاه ديگر به ادامه‌ي پادكست گوش دهيد.

انتخاب اپليكيشن كاملاً به خود شما بستگي دارد. صرف‌انديشه متخصصين از اينكه از كدام اپ استفاده مي‌كنيد يا پادكست مدانديشه متخصصينتان در كدام پادكست‌پلير آپلود شده است، بياييد در ادامه با بهترين پادكست‌ها براي سطوح مختلف زيان انگليسي آشنا شويم.

معرفي ۱+۱۰ پادكست انگليسي براي يادگيري زبان

پادكست‌هاي بي‌شماري براي يادگيري زبان وجود دارد كه انتخاب از ميان آن‌ها كار بسيار دشواري است. در ادامه ۱۰ نمونه از بهترين پادكست‌ها (به‌ترتيب سطح يادگيريي) براي يادگيري زبان انگليسي را به شما معرفي كرده‌ايم. پس از پيدا كردن پادكست مدانديشه متخصصينتان، مي‌توانيد با استفاده از برنامه‌ پادكست دلخواه خود به آن‌ها گوش دهيد.

۱. پادكست Podcasts in English

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي Podcasts in English

Podcasts in English مجموعه پادكست يادگيري زبان انگليسي براي زبان‌آموزاني است كه مي‌خواهند مهارت‌هاي گفتاري و شنيداري خود را بهبود بخشند. دروس كوتاه مكالمه بين دو انگليسي زبان را شامل مي‌شود. درس‌‌ها طيف وسيعي از موضوعات را پوشش مي‌دهند. براي مثال، موضوعاتي كه احتمال دارد در اين پادكست بشنويد، بازي‌هاي المپيك زمستاني و تجربيات اسب‌سواري و فيسبوك است.

علاوه‌بر گوش‌دادن به پادكست، رونوشت‌هايي از پادكست‌ها و متخصصگ‌ها وجود دارد كه كمك جامعي به هر چهار مهارت زباني براي كمك به يادگيري شما ارائه مي‌كند. تيم تشكيل‌دهنده‌ي اين پادكست تجربه‌ي ۲۰ ساله‌ي تدريس EFL (انگليسي به‌عنوان زبان خارجي) و ESL (انگليسي به‌عنوان زبان دوم) با شوراي بريتانيا در آسيا و آفريقا و اروپا دارد.

۲. پادكست Culips ESL

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي Culips ESL

فرقي ندارد كه به‌سختي بلد باشيد به انگليسي سلام و احوال‌پرسي كنيد يا بتوانيد چند دقيقه به‌طور روان صحبت كنيد؛ زيرا Culips براي تمامي سطوح پادكست‌هايي در چند نوع مختلف ارائه مي‌دهد:

  • پادكست «Catch Word» روي عبارات معمولي و اصطلاحات و زبان عاميانه تمركز دارد تا شما را بيشتر شبيه يه گوينده بومي كند.
  • پادكست «Chatterbox» شامل مكالمات واقعي بين افراد است.
  • «Simplified Speech» پادكستي است كه به مكالمات طبيعي انگليسي با سرعتي آهسته و پيگيري‌شدني اختصاص داده مي‌شود.

اين پادكست‌ها همگي هوشمند و متخصصدي و خوش‌ساخت هستند. با دسترسي به دروس باكيفيت رايگان و سرگرم‌كننده كه ميزبانان متخصص تدريس مي‌كنند، گوش‌دادن به Culips مانند نشستن در جمع جالب بين دوستان صميمي است.

۳. پادكست Radiolab: Pickle

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي Radiolab: Pickle

Pickle پادكستي است كه در آن بزرگ‌سالان به سؤالات آسان و نه‌چندان‌ آسان براي كودكان پاسخ مي‌دهند. پادكست به‌طورخاص براي كودكان ايجاد شده؛ ازاين‌رو، زبان آن ساده است و سخنرانان به‌آرامي و به‌طورواضح صحبت مي‌كنند.

Pickle در هر قسمت موضوعي را پوشش مي‌دهد و سعي مي‌كند به سؤالات مختلف مرتبط با آن جواب دهد. در اين پادكست، زبان‌آموزان متوسط ​​زبان انگليسي مي‌توانند درباره‌ي چيزهايي مانند دوستي و رومي‌ها و حتي معضلات اخلاقي بياموزند! اگر مي‌خواهيد مهارت‌هاي شنيداري خود را حين يادگيري مطالب جالب بهبود بخشيد، اين پادكست عالي است.

۴. پادكست The Past & The Curious

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي the-past-the-curious

اين پادكست انگليسي بر يادگيري تاريخ به بچه‌ها تمركز دارد؛ اما فكر نكنيد كه اين پادكست تاريخي خسته‌كننده‌ي ديگري است. The Past & The Curious به‌ويژه براي كودكان و خانواده‌ها ساخته شده؛ بنابراين، هم سرگرم‌كننده محسوب مي‌شود (شامل موزيك) و هم يادگيريي.

اين پادكست كه ميك ساليوان آن را ارائه كرده، مختص زبان‌آموزان انگليسي است كه مي‌خواهند مهارت‌هاي شنيداري خود را بهبود بخشند و از سطح متوسط فراتر بروند. ساليوان بيان بسيار واضحي دارد؛ بنابراين، پيروي از آنچه او مي‌گويد، دشوار نيست. وي حقايق تاريخي را به شيوه‌اي خنده‌دار و جالب يادگيري مي‌دهد كه باعث مي‌شود خودتان را درون داستان احساس كنيد.

۵. پادكست The English We Speak

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي the english we speak

اين مجموعه پادكست يادگيري زبان انگليسي از بي‌بي‌سي بر عبارات روزمره و زبان عاميانه تمركز دارد؛ يعني همين انگليسي‌اي كه افراد بومي از آن استفاده مي‌كنند. اين پادكست‌ها به‌صورت هفتگي منتشر مي‌شوند و هركدام حدود ۳ تا ۴ دقيقه طول مي‌كشد. در اين پادكست‌ها، هر هجا به‌وضوح بيان و تلفظ انگليسي با سرعت كمي كمتر صحبت مي‌شود تا دنبال‌كردن آن را آسان‌تر كند.

پادكست معمولاً شامل دو مجري است كه با يكديگر گفت‌وگو مي‌كنند. ازآنجاكه از جلوه‌هاي صوتي نيز استفاده مي‌شود، مي‌توانيد احساس كنيد سخنرانان در مكان‌هاي مختلفي هستند. نمونه‌هايي از عبارات رايج انگليسي كه در اين مجموعه مطالعه مي‌شوند عبارت‌اند از: «use your loaf» و «skeletons in the closet» و «take the mickey». اگر اين‌ها شما را كنجكاو كرد؛ پس بايد به اين پادكست سر بزنيد.

۶. پادكست BBC 6 Minute English

مرجع متخصصين ايران پادكست BBC 6 Minute English

بي بي سي با پادكست انگليسي ۶ دقيقه‌اي خود توانسته است راهي سرگرم‌كننده براي يادگيري زبان انگليسي ايجاد كند. اپيزودها بر اساس موقعيت‌هاي روزمره هستند و مباحثهي را بين دو نفر دنبال مي‌كنند. موضوعات بسيار سرگرم‌كننده به سؤالاتي مانند «آيا در جمع تنها هستيد؟» يا «آيا مي‌توانيد جلوي وقوع يك فاجعه را بگيريد؟» پاسخ مي‌دهند به‌گونه‌اي كه فراموش خواهيد كرد در حال يادگيري زبان انگليسي هستيد.

با BBC زبان انگليسي مفيد را براي موقعيت‌هاي روزمره ياد ‌مي‌گيريد و تمرين مي‌كنيد. هر قسمت داراي متن و فهرست واژگان با تعاريف است كه مي‌تواند به يادگيري و فهم بهتر موضوع كمك‌ كند.

۷. پادكست Better @ English

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي better @ engish

Better @ English انواع مختلفي از پادكست‌هاي انگليسي زبان را ارائه مي‌دهد كه شامل مكالمات واقعي با افراد بومي است كه با سرعت عادي صحبت مي‌شود. هر اپيزود موضوع خاصي دارد كه گاه جدي و گاه حتي احمقانه به حساب مي‌آيد. گوش‌دادن به مكالمات واقعي و با صداي طبيعي مكملي عالي براي يادگيري در كنار كلاس و جزوه رايگان درسي است. اين كار زبان‌آموز را با سرعت زبان و برخي از اصطلاحات و عبارات رايج آن آشنا مي‌كند.

اين پادكست براي افراد متوسط و بالاتر يا براي مبتدياني كه مي‌خواهند خود را واقعاً به‌چالش بكشند به درد مي‌خورد. مجموعه‌ي پادكست‌ انگليسي زبان مذكور با رونوشت‌ها و يادداشت‌هاي واژگان نيز همراه است.

۸. پادكست What If World

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي what if world

اگرچه پادكست What If World براي بچه‌ها ساخته شده، بايد بدانيد وقتي شروع به گوش‌دادن مي‌كنيد، ديگر نمي‌توانيد جلو خودتان را بگيريد. اگر درباره‌ي دنيا كنجكاو هستيد و دوست داريد به سؤالات ديوانه‌كننده جواب دهيد (مثلاً اگر ابرها از آبنبات پنبه‌اي ساخته شوند،‌ چه اتفاقي مي‌افتد؟)، اين پادكست براي شما عالي است.

هر قسمت حدود ۲۰ دقيقه طول مي‌كشد و حول يك سؤال ديوانه‌كننده مي‌چرخد ​​كه براي يادگيري مفاهيم و درس‌ها به كودكان استفاده مي‌شود. پادكست اغلب با صداهاي احمقانه اجرا مي‌شود و موضوعات غيرعادي را پوشش مي‌دهد؛ بنابراين، ممكن است براي مبتديان چالش‌برانگيز باشد.

۹. پادكست BBC Learning English Drama

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي BBC Learning English Drama

درحال‌حاضر، BBC Learning English يكي از جديد‌ترين و پرمباحثه‌ترين پادكست‌هاي تقويت مهارت شنيداري در بين متخصصان ايراني و غيرايراني محسوب مي‌شود. اين پادكست تجربه‌ي بهترين درام‌هاي انگليسي است كه به شيوه‌اي جذاب در قسمت‌هاي كوتاه ۵ تا ۱۰ دقيقه‌اي روايت مي‌شوند. با اينكه اين پادكست‌ها براي زبان‌آموزان متوسط و پيشرفته انگليسي توليد شده، هركسي مي‌تواند آن را امتحان كند؛ زيرا قسمت‌هاي كوتاه آن با وجود متن به‌راحتي درك‌پذير هستند.

فيلم‌نامه‌ها در زير متن موجود هستند؛ بنابراين، مي‌توانيد هم‌زمان داستان را بخوانيد و گوش دهيد. اگر ترجيح مي‌دهيد متن را چاپ كنيد، آن را با فرمت PDF نيز مي‌توانيد دانلود كنيد. افزون‌بر‌اين، مي‌توانيد فهرستي از كلمات دشوارتر را با تعاريف يا توضيحات آن‌ها به زبان انگليسي ساده پيدا كنيد.

۱۰. پادكست Luke’s English Podcast

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي luke’s english podcast

ميزبان اين مجموعه پادكست جذاب و سرگرم‌كننده معلم واجدشرايط زبان انگليسي و استندآپ كمديني به‌ نام لوك است. او قصد دارد كه در پادكست‌هايي با موضوعات متفاوت حين يادگيري شما را بخنداند. نگاهي گذرا به عناوين برخي از پادكست‌ها نشان‌دهنده اين موضوع است. لوك صداي گرم و جذابي دارد كه شنونده را جذب مي‌كند. در اين پادكست‌ها، انگليسي با سرعت عادي صحبت مي‌شود و رونوشت نيز وجود دارد.

۱۱. پادكست Freakonomics Radio

مرجع متخصصين ايران  پادكست تقويت زبان انگليسي freakonomics

راديو Freakonomics پادكست برنده‌ي جايزه‌اي به حساب مي‌آيد كه قسمت پنهان همه‌چيز را كاوش مي‌كند. پادكست يادشده از سري جزوه رايگان‌هاي Freakonomics الهام گرفته شده و استيون دي. لويت و استفن جي دوبنر ميزبان آن هستند. اين پادكست مطالعه سرگرم‌كننده و جذابي از بسياري از جنبه‌هاي زندگي ما است كه اخبار و فرهنگ پاپ و مسائل سياسي هم در سطح جهاني و هم محلي را شامل مي‌شود.

راديو Freakonomics موضوعات را از زواياي مختلف و عمقي مطالعه مي‌كند. گستردگي موضوعات زيرپوشش بدين‌معني است كه شما مي‌توانيد زبان انگليسي را براي بسياري از جنبه‌هاي مختلف زندگي ياد بگيريد. شوخي‌هاي ساده‌اي بين ميزبانان وجود دارد كه به اطمينان از درك مفاهيم و مسائل و انديشه متخصصينات‌ها كمك مي‌كند.

ساير پادكست‌هاي يادگيري زبان

علاوه‌بر پادكست‌هاي معرفي‌شده، پادكست‌هاي مفيد ديگري وجود دارند. براي مثال، اگر به اخبار علاقه داريد و سطح زبانتان متوسط رو به بالا است، به پادكست‌هاي News in Slow English و Global News Podcast from BBC و Voice of America Learning English مي‌توانيد گوش دهيد.

در هر سطح زباني كه هستيد، براي آشنايي با زبان دنياي تجارت پادكست Business English Pod مي‌تواند برايتان مفيد باشد. پادكست‌هاي LearnEnglish ،Splendid Speaking ،Speak English With ESLPod و Stuff You Should Know نيز تعداد ديگري از پادكست‌هاي جالب براي يادگيري و تقويت زبان انگليسي هستند.

روش استفاده از پادكست‌هاي انگليسي براي بهبود مهارت‌هاي شنيداري

وقتي كار ديگري انجام مي‌دهيد، به پادكست گوش دهيد

گوش‌دادن به پادكست‌هاي انگليسي درحالي‌كه كارهاي ديگر را انجام مي‌دهيد، به مغز شما كمك مي‌كند تا به زبان عادت كند؛ زيرا به شما امكان مي‌دهد بدون نگراني درباره‌ي درك كلمات با صداها راحت باشيد.

براي بار دوم با دقت گوش كنيد

حالا براي بار دوم و حتي سوم به پادكست گوش دهيد و به تمام كلمات و عباراتي كه تشخيص مي‌دهيد، توجه كنيد. اگر احساس مي‌كنيد سرعت زياد است، سعي كنيد سرعت صدا را به ۷۵ درصد كاهش دهيد.

رونوشت را بخوانيد

خواندن متن هنگام گوش‌دادن به پادكست بسيار مفيد است؛ زيرا اطلاعات يكساني را از دو كانال مختلف دريافت مي‌كنيد: چشم و گوش. اين امر به مغز كمك مي‌كند تا بيشتر زبان را به‌ خاطر بياورد و درك كند.

كلمات و جملات را با صداي بلند تكرار كنيد

هر زمان كه خواستيد، پادكست را متوقف كنيد و به كلمات و عباراتي بازگرديد كه برايتان جديد هستند يا فكر مي‌كنيد تلفظ آن‌ها دشوار است. تا زماني‌ كه درك درستي به‌ دست آوريد، آن‌ها را بارهاوبارها تكرار كنيد. تلفظ خوب و دايره‌ي لغات گسترده براي موقعيت‌هاي مختلف مانند استفاده از انگليسي در مدرسه يا انگليسي تجاري در محل كار ضروري است.

واژگان و دستور زبان جديد را انتخاب كنيد

اگر در هر پادكستي كه به آن گوش مي‌دهيد، به‌دنبال لغات جديد و دستور زبان ناآشنا بگرديد و آن‌ها را مرور كنيد، احتمالاً در آينده آن‌ها را بسيار راحت‌تر به‌ خاطر خواهيد آورد. به‌عنوان زبان‌آموز انگليسي، يادگيري لغات و گرامر جديد براي رشد ضروري است.

به مطالعه‌ي اطلاعات جديدي كه آموخته‌ايد، ادامه دهيد

شايد با چند بار تكرار توانسته باشيد لغات و مفاهيم گرامري جديدي يادداشت كنيد؛ اما نمي‌خواهيد اين اطلاعات جديد فقط در دفترچه‌ي يادداشت شما باشند؛ بلكه واقعاً مي‌خواهيد از آن در تعاملات زبان انگليسي خود استفاده كنيد. براي انجام اين كار، بايد به مطالعه‌ي همه آموخته‌هايتان ادامه دهيد تا زماني‌ كه در حافظه‌ي بلندمدت شما ذخيره شود.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • پادكست‌ها چگونه مهارت‌هاي مرتبط با يادگيري زبان را بهبود مي‌بخشند؟

    محققان دريافتند كه دانش‌آموزان از پادكست‌ها كلمات بيشتري را ياد مي‌گيرند تا از تمرين‌هاي سنتي يادگيري واژگان. يكي از راه‌هايي كه پادكست‌ها ازطريق آن توانايي شنوندگان را براي صحبت‌كردن بهبود مي‌بخشند، دادن فرصت به شنوندگان براي يادگيري كلمات جديد است. يادگيري لغات فهرست‌وار خسته‌كننده و بي‌تأثير و قديمي است.

  • آيا پادكست مي‌تواند مهارت‌هاي شنيداري را بهبود بخشد؟

    پادكست‌ها گزينه‌ي مناسبي براي زبان‌آموزان هستند؛ به‌خصوص اگر از خواندن جزوه رايگان خوشتان نمي‌آيد يا زبان‌آموزي شنيداري هستيد. بسياري از زبان‌آموزان خارجي گوش‌دادن به پادكست‌‌ها را ترجيح مي‌دهند و آن‌ها را آموزنده و سرگرم‌كننده مي‌دانند. گوش‌دادن به پادكست راهي عالي براي بهبود مهارت‌هاي شنيداري به‌ويژه براي كساني است كه با افراد بومي ارتباط ندارند.

اميدواريم اين مقاله به شما در پيداكردن پادكست موردانتظارتان كمك كرده باشد. آيا قبلاً به پادكست‌هايي معرفي‌شده در اين مطلب گوش داده‌ايد؟ شما براي يادگيري زبان انگليسي از كدام پادكست‌ها استفاده مي‌كنيد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات