ARM نسل جديد هسته هاي Cortex و Mali را معرفي كرد

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ARM از هسته‌هاي پردازشي Cortex-A75 و Cortex-A55 و هسته‌هاي گرافيكي Mali-G72 براي استفاده در دستگاه‌هاي موبايل رونمايي كرد.
تبليغات

ساعاتي پيش ARM از نسل جديد هسته‌هاي پردازشي خود بر مبناي معماري ARMv8.2-A براي استفاده در سيستم‌ روي چيپ (SoC) رونمايي كرد. هسته‌هاي Cortex-A75 قرار است براي ساخت تراشه‌هاي بالارده استفاده شود و درنتيجه با تمركز بر كارايي بالا طراحي شده‌اند؛ درحالي‌كه هسته‌هاي Cortex-A55 با تمركز بر مصرف بهينه‌ي انرژي در كنار هسته‌هاي گرافيكي Mali-G72 براي استفاده در دستگاه‌هاي ميان‌رده طراحي شده‌اند. هسته‌هاي جديد قرار است به‌ ترتيب جايگزين هسته‌هاي قديمي Cortex-A53 ،Cortex-A73 و Mali-G71 در دستگاه‌هاي موبايل شوند.

Cortex-A75 و Cortex-A55

مرجع متخصصين ايران هسته هاي كوتكس A ARM

به‌گفته‌ي ARM، عملكرد هسته‌هاي جديد Cortex-A75 درمقايسه با Cortex-A73 تا ۲۰ درصد افزايش يافته است. علاوه بر اين، ويژگي «عملكرد پايدار» كه با A73 معرفي شده بود، در A75 نيز يافت مي‌شود. با استفاده از اين ويژگي، در‌صورت استفاده از ماكزيمم قدرت تراشه براي مدت طولاني، عملكرد آن ثابت باقي خواهد ماند و افت نخواهد كرد.

بهبود هسته‌هاي Cortex-A55 نسبت به Cortex-A53 بسيار قابل‌توجه‌تر است. ARM ادعا مي‌كند با استفاده از اين هسته‌ها، اپليكيشن‌ها و وظايفي كه وابستگي بيشتري به رم دارند، تا دوبرابر سريع‌تر از پيش اجرا خواهند شد. ديگر وظايف كه وابستگي آن‌ها به پردازنده بيشتر است نيز با استفاده از هسته‌هاي Cortex-A55 شاهد بهبود عملكرد ۲۰ درصدي خواهند بود. همچنين مصرف انرژي A55 نسبت به A53 حدود ۲۰ درصد بهبود پيدا كرده است.

ARM اعلام كرده است كه با معرفي هسته‌هاي جديد، دست سازندگان SoC را براي طراحي و ساخت تراشه‌هاي اختصاصي بسيار باز گذاشته است؛ به‌طوري‌كه توليدكنندگان قادر خواهند بود با انتخاب مقادير مختلف كش L2 و L3 و به‌كارگيري تا ۸ هسته در هر كلاستر، به كانفيگ‌هايي تا ۳۰۰۰ حالت مختلف دست پيدا كنند. همچنين مي‌توان هسته‌هاي Cortex-A55 و Cortex-A75 را با استفاده از تكنيك big.LITTLE در كنار يكديگر در يك تراشه استفاده كرد.

Mali-G72

مرجع متخصصين ايران Mali-G72

از هسته‌هاي CPU كه بگذريم، به هسته‌هاي جديد GPU آرم با نام Mali-G72 مي‌رسيم. در مقايسه با Cortex-A75 و Cortex-A73، هسته‌هاي گرافيكي آرم تغييرات كمتري به‌ خود ديده‌اند. به‌گفته‌ي ARM، مصرف انرژي Mali-G72 در مقايسه با G71 تا ۲۵ درصد بهينه شده است؛ درنتيجه طراحان دستگاه‌ها مي‌توانند از توان مصرفي مازاد، براي افزايش عمر باتري دستگاه‌هاي جديد يا افزايش عملكرد گرافيكي آن‌ها استفاده كنند.

علاوه بر اين، «چگالي عملكرد» در G72 تا ۲۰ درصد افزايش پيدا كرده است كه به معناي استفاده از هسته‌هاي بيشتر، روي تراشه‌اي با اندازه‌ي يكسان است. علي‌رغم اينكه ماكزيمم تعداد هسته‌هاي همراهي شده در نسل قبل Mali به ۳۲ عدد مي‌رسيد، آرم Mali-G71 را براي استفاده در دستگاه‌هاي موبايل با ۱۶ تا ۲۰ هسته‌ي گرافيكي بهينه كرده بود. با معرفي G72 اما امكان افزايش تعداد هسته‌هاي سايه‌زن تا نزديكي ماكزيمم همراهي شده يعني ۳۲ هسته، فراهم خواهد شد.

ARM انتظار دارد اولين دستگاه‌هاي مبتني بر هسته‌هاي جديد، سه‌ماهه‌ي پاياني سال ۲۰۱۷ يا اوايل ۲۰۱۸ معرفي شوند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات