عملكرد پردازنده‌ هشت هسته‌ اي بهتر است يا چهار هسته‌ اي؟

يك‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تنوع در مدل‌، كار خريد موبايل را بسيار دشوار مي‌كند اما اين سختي انتخاب با ترفندهاي تبليغاتي كه سازندگان به كار مي‌برند دو چندان مي‌شود. شايد تصور كنيد موبايل‌هاي مجهز به پردازنده هشت هسته‌اي بهتر از موبايل‌هاي چهار هسته‌اي هستند. در ادامه به عملكرد موبايل‌هاي هوشمند با پردازنده چهار و هشت هسته‌اي مي‌پردازيم تا شايد هنگام خريد انتخاب را براي‌تان ساده‌تر كند.
تبليغات

فناوري خيلي پيچيده است. كار يك بازارياب اين است كه پيچيدگي موجود را براي خريدران از بين ببرد. اين‌كه هر چه عدد بزر‌گ‌تر باشد بهتر است يك فرمول ساده براي اين‌ كار است اما همان‌طور كه بالا بودن تعداد پيكسل‌هاي دوربين موبايل‌ها نشان از كيفيت بالاي‌ آن‌ها نيست، بيشتر بودن تعداد هسته‌ها نيز همواره به معناي بهتر بودن قدرت پردازش نيست.

هسته‌هاي بيشتر دليل برتري پردازنده نيستند

مرجع متخصصين ايران cpu-2

عملكرد پردازنده‌ با بيشتر شدن تعداد هسته‌هاي آن لاخبار تخصصيا بهتر نمي‌شود. اين موضوع بسيار پيچيده‌تر از يك عدد ساده است و يك هسته در واقع بخشي از عملكرد يك پردازنده‌ است و همه‌ي عملكرد در تعداد هسته‌ها خلاصه نمي‌شود.

هر هسته در واقع يك واحد پردازش است و اما افزايش تعداد آن زماني مفيد است كه نرم‌افزار طوري طراحي شده باشد كه بتواند از افزايش تعداد هسته‌ها بهره‌ي لازم را ببرد.

موارد زيادي در عملكرد اين هشت هسته مفيد هستند كه از آن موارد مي‌توان به فركانس سي‌پي‌يو، نرم‌افزاري كه بتواند از هسته‌ها بهره‌ي مفيد را ببرد، طراحي تراشه و معماري آن‌ها اشاره كرد.

مقصر اصلي افت عملكرد غالبا نرم‌افزار است. براي مثال باز‌ي‌هاي موبايل طوري طراحي شده‌اند كه با استفاده از چندين هسته عملكرد بهتري را نشان مي‌دهند. اما اين قضيه در مورد همه‌ي برنامه‌ها و اپليكيشن‌ها صادق نيست و غالب نرم‌افزار‌ها از يك يا حداكثر دو هسته استفاده مي‌كنند. با اين وجود پردازنده‌ي موبايل شما تمامي هسته‌ها را فعال مي‌كند و اين مورد باعث كاهش عمر باتري مي‌شود.

معماري پردازنده: آرم در مقابل اينتل

مرجع متخصصين ايران graphic

پردازنده به انديشه متخصصين يك قطعه‌ي كوچك مربعي شكل است اما در اين قطعه‌ي مربعي شكل چندين مدار پيچيده وجود دارد. هر پردازنده المان‌هايي مانند هسته، كش حافظه و چندين و چند جز ديگر را در خود جا داده است. اما در واقع طراحي اين اجزا و پردازنده نقش بزرگي در عملكرد آن ايفا مي‌كنند.

با مرتب كردن مدارها بين كش و هسته‌ها، ايجاد تغييرات كوچك و تعريف وظيفه‌ي هر يك از اجزا، يك پردازنده‌ي دو هسته‌اي مي‌تواند بهتر از چهار هسته‌اي و پردازنده‌ي چهار هسته‌اي بهتر از هشت هسته‌اي عمل كند.

سازندگان زيادي در زمينه‌ي تراشه‌هاي موبايل‌هاي اندرويدي وجود دارند اما دو معماري اصلي، حاكم بر طراحي هسته‌ها هستند: آٰرم و اينتل. اين دو شركت‌ ايده‌هاي متفاوتي براي بهبود عملكرد پردازنده‌ها دارند. اكثر سازندگان‌ تراشه‌ها مانند كوالكام، سامسونگ، انويديا و مدياتك از معماري آرم براي طراحي پردازنده‌هاي خود استفاده مي‌كنند و اينتل پردازنده‌هاي خود را بر اساس معماري خودش مي‌سازد.

آرم

مرجع متخصصين ايران arm

آرم پيشرو در زمينه‌ي تراشه‌هاي موبايل است و اينتل با فاصله در جايگاه دوم قرار دارد. اگر يك موبايل‌ هوشمند خريداري كنيد به احتمال زياد موبايل شما از تراشه‌هاي آرم بهره مي‌برند.

آرم از طراحي با نام بيگ ليتل بهره مي‌برد كه از دو دسته‌ي پردازنده چهار تايي تشكيل شده‌اند و در مجموع هشت هسته را بوجود مي‌آورند. يك دسته براي انجام كارهاي سنگين و ديگري براي انجام كارهاي سبك در انديشه متخصصين گرفته شده است. هر يك از دسته‌ها به‌طور مستقل عمل مي‌كنند و در مواردي نادر همزمان فعال هستند. دسته‌اي كه كارهاي سبك را انجام مي‌دهد براي كاهش دماي پردازنده و افزايش عمر باتري از دسته‌ي ديگر جدا شده‌ است.

غالب موبايل‌هاي هوشمند موجود در بازار از اين معماري بهره مي‌برند چون سازندگان بزرگ تراشه‌ها مانند سامسونگ، كوالكام، مدياتك و انويديا از اين معماري بهره مي‌برند.

اينتل

مرجع متخصصين ايران intel

اينتل پيشرفت‌هاي زيادي در زمينه‌ي فناوري پردازنده‌هاي موبايل خود داشته است و توانسته خود را به آرم نزديك‌تر كند. عموما طراحي اينتل را در پردازنده‌هاي موبايل خود نخواهيد ديد اما به تازگي شركت‌هايي مانند ايسوس و لنوو كه از تراشه‌هاي اينتل در لپ‌تاپ‌هاي توليدي خود استفاده مي‌كنند، در موبايل‌هاي هوشمند نيز با اينتل همكاري مي‌كنند.

اينتل بر خلاف آرم در طراحي خود فقط از يك دسته‌ي چهارتايي از پردازنده‌ها استفاده مي‌كند. اين طراحي با بهبودهايي كه اينتل در عملكرد آن‌ ايجاد كرده به آرامي در حال پيشرفت است.

اما هشت هسته به چه معنا است و چرا تعداد هسته‌ها مهم نيستند

مرجع متخصصين ايران cpu

هشت هسته در واقع از دو دسته‌ي چهار تايي تشكيل شده است و بر خلاف آن‌چه كه روي آن تبليغ مي‌شود اين هشت هسته هم‌زمان كار نمي‌كنند. اما برخي از سازندگان در تبليغ‌هاي خود از عبارت «هشت هسته‌اي واقعي» استفاده مي‌كنند و به انديشه متخصصين مي‌رسد كه هر هشت هسته هم‌زمان عمل مي‌كنند.

اما واقعيت اين است كه بسياري از اپليكيشن‌ها به هسته‌هاي اضافي نيازي ندارند. حتي جديدترين بازي‌هاي اندرويدي نيز روي چهار هسته در صورت بهره‌گيري از پردازنده‌ي گرافيكي مناسب، به راحتي اجرا مي‌شوند.

آيا هشت هسته‌ي واقعي مي‌تواند سريع‌تر عمل كند؟ جواب اين سوال مثبت است اما حقيقت اين است كه اين هشت هسته، قدرتي بيش از مقدار مورد نياز سنگين‌ترين نرم‌افزارها ايجاد مي‌كنند يعني وجود هشت هسته در واقع مفيد نيست.

همه‌ي پردازنده‌هاي هشت هسته‌اي بهتر از چهار هسته‌اي‌ها نيستند

مرجع متخصصين ايران 4-BETTER-THAN-8

علاوه بر تعداد هسته‌ها، تفاوت در خود هسته‌ها نيز وجود دارد. نمونه‌ي بارز اين تفاوت در سري پردازنده‌هاي كرتكس آرم مشاهده مي‌شود. اين پردازنده‌ها در موبايل‌ها بيشترين استفاده را دارند و به ترتيب از قدرت زياد به قدرت كم مي‌توان آن‌ها را اين‌گونه از چپ به راست مرتب كرد:

A72, A57, A53, A17, A15, A9, A7, A5

پردازنده‌ي مدياتك MT6592 كه در سال ۲۰۱۳ ميلادي معرفي شده و امروزه نيز اين پردازشگر در غالب موبايل‌هاي ميان رده و ارزان ارزش مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين پردازنده از هشت هسته‌ي كرتكس آرم A7 بهره مي‌برد كه فركانسي بين ۱.۷ تا ۲ گيگاهرتز دارند.

در عين حال، انويديا تگرا ۴ كه در سال ۲۰۱۳ ميلادي معرفي شده است از چهار هسته‌ي كرتكس A15 آرم بهره مي‌برد. چون تگرا ۴ از هسته‌هاي بهتري نسبت به پردازنده‌ي مدياتك استفاده مي‌كرد به راحتي توانست در زمينه‌ي سرعت و عملكرد MT6592 را پشت سر بگذارد.

همان‌طور كه گفته شد، پردازنده‌ي چهار هسته‌اي بهتر از پردازنده‌ي هشت هسته‌اي عمل كرد و اين مثال نمونه‌اي از چندين مورد ديگر است كه عملكرد بهتري نسبت به پردازنده‌هاي با تعداد هسته‌هاي بيشتر داشته‌اند.

در خريد پردازنده‌ي مناسب بايد به چه مواردي دقت كنيم

مرجع متخصصين ايران manufactor

معماري پردازنده‌ها علم پيچيده‌اي است و مواردي ديگري علاوه بر آن در عملكرد پردازنده تاثير گذار هستند كه از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به روند ساخت پردازنده اشاره كرد و همچنين بايد دقت كرد كه پردازنده‌ها به تنهايي تعيين‌كننده‌ي عملكرد كل دستگاه نيستند.

بهترين راه اين است كه به اعداد توجه نكنيم و به صورت الكترونيك براي يافتن نقد و مطالعه موبايل مد انديشه متخصصين خود، به جست‌و‌جو بپردازيم. به احتمال زياد مواردي را خواهيم يافت كه عملكرد پردازنده‌ها را تست و حتي با ديگر رقبا مقايسه نيز كرده‌اند.

چگونه تبليغات فريب‌مان مي‌دهند

هشت هسته‌اي و چهار هسته‌اي يكي از مثال‌هايي است كه نشان مي‌دهد چگونه سازندگان سعي مي‌كنند خريداران با اطلاعات كمتر را به سمت موبايل‌هاي خود جذب كنند، در حالي‌ كه تعداد هسته‌ها نقش كمرنگي در عملكرد موبايل هوشمند شما دارند. به انديشه متخصصين شما چه ترفندهاي تبليغاتي ديگري هستند كه سازندگان به دروغ در مورد آن‌ها به تبليغ مي‌پردازند؟

مشخصات متخصص كامل، ارزش پردازنده در فروشگاه‌هاي اينترنتي و مقايسه‌ي كامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده كنيد؛انواع CPU اينتل از  جمله سري‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌هاي مركزي AMD رايزن (Ryzen) براي مقايسه و خريد در دسترس متخصصان است. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات