مقايسه اسنپدراگون 855 با A12 بايونيك، كرين 980 و اكسينوس 9820

پنج‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و مقايسه‌ي اسنپدراگون 855 كوالكام با A12 بايونيك اپل، كرين 980 هواوي و اكسينوس 9820 سامسونگ همراه شويد.
تبليغات

كوالكام اخيرا از جديدترين تراشه‌ي پرچمدار خود به‌ نام اسنپدراگون ۸۵۵ رونمايي كرده است. همان‌طور كه ساعاتي قبل از آغاز اجلاس Snapdragon Technology اعلام شده بود، جديدترين تراشه‌ي كوالكام به سه كلاستر پردازشي مجهز است و به‌لطف بهره‌مندي از آدرنو ۶۴۰ مي‌تواند تجربه‌ي گيمينگ به‌ياد‌ماندني را به متخصص ارائه دهد.

اين تراشه از ويژگي‌هاي جديد و بسيار مهمي نظير واحد پردازشي مبتني بر شبكه‌ي عصبي اختصاصي و شبكه‌ي 5G همراهي مي‌كند و در كنار اين‌ها بهبودهاي قابل‌توجه متعددي به‌خود ديده است تا نه‌تنها يك سر و گردن بالاتر از نسل قبل خود باشد، بلكه بتواند از ميدان مبارزه با رقبايش سربلند بيرون بيايد.

سوالي كه خيلي‌ها از خود مي‌پرسند، اين است كه اسنپدراگون ۸۵۵ از لحاظ مشخصات متخصص، چه تفاوت‌هايي با رقبا دارد؟ هواوي چندين ماه پيش از تراشه‌ي جديد و قدرتمند خود به‌ نام كرين ۹۸۰ رونمايي كرد، تراشه‌اي كه شاهد حضور آن در پرچمدار اين شركت يعني ميت ۲۰ پرو بوديم.

كرين ۹۸۰ كه نخستين تراشه‌ي مجتمع هفت نانومتري دنيا به‌شمار مي‌آيد،‌ داراي واحد پردازشي عصبي دوگانه،‌ پردازنده‌ي مركزي مبتني بر Cortex-A76 و مودمي با همراهي از LTE Cat.21 است و در بنچمارك‌ها عملكرد فوق‌العاده‌اي از خود برجاي گذاشته و نشان داده پردازنده‌اي توان‌مند است.

از طرفي، اپل به‌ هنگام معرفي پرچمدار ۲۰۱۸ خود يعني آيفون ۱۰ اس، از پردازنده‌اي جديد به‌ نام اي ۱۲ بايونيك رونمايي كرد. پردازنده‌اي كه نسبت به اي ۱۱، بهبودي قابل‌توجه در زمينه‌ي موتور عصبي به خود ديد. اي ۱۲ اپل بي‌شك يكي از قدرتمندترين پردازنده‌هاي حال حاضر موبايل‌هاي هوشمند است و كار را براي هر رقيبي سخت مي‌كند.

تراشه‌ي جديد سامسونگ كه از آن به‌ نام اكسينوس ۹۸۲۰ ياد مي‌شود، مبتني بر ليتوگرافي ۷ نانومتري است و در موبايل موردانتظار گلكسي اس ۱۰ از آن استفاده خواهد شد. اين تراشه نيز همچون اسنپدراگون ۸۵۵ از سه كلاستر پردازشي بهره‌مند است. 

پيشتر شاهد اين موضوع بوده‌ايم كه سه تراشه‌ي متعلق به اپل، سامسونگ و هواوي، توانسته‌اند در بنچمارك‌ها عملكرد بسيار بهتري نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ داشته باشند؛ حال بايد ديد كه آيا برادر بزرگ اين تراشه مي‌تواند انتقامش را از رقبا بگيرد يا خير.

مرجع متخصصين ايران اسنپدراگون 855 كوالكام / Qualcomm Snapdragon 855

فناوري‌هاي ارتباطي

در زمينه‌ي فناوري‌هاي ارتباطي، تمامي اين تراشه‌هاي پرچمدار تا حد زيادي شبيه‌به‌هم هستند. با اين‌حال، تراشه‌ي جديد كوالكام در يك حوزه، بهتر از رقبايش است. اسنپدراگون ۸۵۵ نخستين تراشه‌ي دنيا است كه زودتر از رقبا، امكان كار با نسل پنجم شبكه‌هاي ارتباطي (5G) را به متخصصانش مي‌دهد. البته تراشه‌ي جديد كوالكام در اين زمينه تنها نيست؛ در واقع كرين ۹۸۰ هواوي هم از اين فناوري همراهي مي‌كند. 

با اين‌حال نبايد فراموش كرد كه تراشه‌هاي سري كرين تنها در موبايل‌هاي هواوي و آنر استفاده مي‌شوند. به‌علاوه، موبايل‌‌هاي هوشمندي كه بتوانند با كرين ۹۸۰ به شبكه‌ي 5G متصل شوند، قرار نيست تا قبل از نيمه‌ي سال ۲۰۱۹ در دسترس مشتريان قرار گيرند، به‌همين‌علت است كه اسنپدراگون ۸۵۵ نخستين تراشه‌ي دنيا به‌شمار مي‌آيد كه امكان استفاده از فناوري 5G را به متخصص مي‌دهد. 

در كنار اين‌ها، اكسينوس ۹۸۲۰ از 5G همراهي نمي‌كند. البته گفته مي‌شود كه سامسونگ قصد دارد در موبايل گلكسي اس ۱۰ از يك مودم سفارشي‌سازي‌شده‌ي 5G در كنار اين تراشه استفاده كند.

مرجع متخصصين ايران هواوي ميت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

دوربين

وقتي مباحثه به دوربين مي‌رسد،‌ اسنپدراگون ۸۵۵ نشان مي‌دهد كه ضمن بهبود قابل‌توجه نسبت به نسل قبل، ويژگي‌هاي جديد زيادي دارد و مي‌تواند تجربه‌ي عكاسي لذت‌بخشي را به متخصص هديه دهد. پرچمدار جديد كوالكام به‌لطف بهره‌مندي از تراشه‌ي داخلي Spectra 380 از دوربين تك‌لنز تا سقف ۳۲ مگاپيكسل همراهي مي‌كند. با اين‌حال، كرين ۹۸۰ در اين زمينه عملكرد بهتري نشان مي‌دهد. تراشه‌ي پرچمدار هواوي، مي‌تواند از دوربين تك‌لنز تا سقف ۴۰ مگاپيكسل همراهي كند. 

اسنپدراگون ۸۵۵ همچنين توانايي اين را دارد كه ويديوهاي 4K HDR را با حالت پرتره ثبت كند، حتي به‌ هنگام حركت سوژه‌ها. چنين قابليتي در تراشه‌ي كرين ۹۸۰ هم وجود دارد كه نمونه‌ي آن را در موبايل ميت ۲۰ پرو مشاهده كرده‌ايم. 

اكسينوس ۹۸۲۰ در اين زمينه هم حرفي براي گفتن ندارد و از چنين قابليتي همراهي نمي‌كند. ظاهرا اين تراشه بيش از همه‌چيز، به اعداد متكي است. گفته مي‌شود كه اين تراشه از انكود و ديكود ويديوهاي 8K با نرخ ۳۰ فريم بر ثانيه همراهي مي‌كند. براي آن‌هايي كه به ويديوهاي 4K علاقه دارند، اين تراشه مي‌تواند از چنين ويديوهايي با نرخ ۱۵۰ فريم بر ثانيه همراهي كند.

مرجع متخصصين ايران گلكسي نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

بازي و سرگرمي

كوالكام شب گذشته ثابت كرد كه اهميت زيادي به دنياي بازي و سرگرمي مي‌دهد؛ اين شركت در بخش پاياني مراسم شب گذشته‌ي خود ضمن ارائه‌ي يك‌سري آمار و ارقام از تعداد گيمرها و درآمد بالاي اين حوزه، از پلتفرم Snapdragon Elite Gaming هم رونمايي كرد. اين پلتفرم از اي‌پي‌آي Vulkan 1.1 همراهي مي‌كند. در مقايسه متوجه مي‌شويم كه دو تراشه‌ي اي ۱۲ اپل و اكسينوس ۹۸۲۰ سامسونگ از اي‌پي‌آي Vulkan 1.0 همراهي مي‌كنند. مورد ديگر اين است كه گفته مي‌شود كرين ۹۸۰ اصلا از اي‌پي‌آي Vulkan همراهي نمي‌كند.

علاوه بر اين‌ها، اسنپدراگون ۸۵۵ از دو استاندارد +HDR10 و دالبي ويژن هم همراهي مي‌كند؛ دو استانداردي كه باعث ظهور نمايشگرهاي روشن‌تر و باكيفيت‌تر شده‌اند. اين تراشه در زمينه‌ي گيمينگ مي‌تواند بازي‌ها را با نرخ فريم بسيار خوبي اجرا كند. كرين ۹۸۰ هواوي در اين زمينه دست‌كمي از تراشه‌ي جديد كوالكام ندارد؛ فناوري GPU Turbo به‌كاررفته در كرين ۹۸۰، پيشتر در كرين ۹۷۰ هم استفاده شده بود، اما در تراشه‌ي جديد بهبودهاي جالبي به‌ خود ديد.

پارامتر / نام پردازنده

اسنپدراگون ۸۵۵ كوالكام

اكسينوس ۹۸۲۰ سامسونگ

اي ۱۲ بايونيك اپل

كرين ۹۸۰ هواوي

ليتوگرافي

۷ نانومتري

۸ نانومتري

۷ نانومتري

۷ نانومتري

پردازنده‌ي مركزي (CPU)

يك هسته‌ي

كرايو ۴۸۵

با فركانس پردازشي ۲.۸۴ گيگاهرتز

سه هسته‌ي

كرايو ۴۸۵

با فركانس پردازشي ۲.۴۲ گيگاهرتز

چهار هسته‌ي

كرايو ۴۸۵

با فركانس پردازشي ۱.۸۰ گيگاهرتز

دو هسته‌ي سفارشي

دو هسته‌ي

Cortex-a75

چهار هسته‌ي

Cortex-A55

دو هسته‌ي

ورتكس

با فركانس پردازشي ۲.۵ گيگاهرتز

چهار هسته‌ي

تمپست

با فركانس پردازشي ۱.۶ گيگاهرتز

دو هسته‌ي

 

Cortex-A76

 با فركانس پردازشي ۲.۶ گيگاهرتز

دو هسته‌ي 

Cortex-A76

با فركانس پردازشي ۱.۹۲ گيگاهرتز 

چهار هسته‌ي 

Cortex-A55

با فركانس پردازشي ۱.۸ گيگاهرتز

پردازنده‌ي گرافيكي (GPU)

آدرنو ۶۴۰

Mali-G76 MP12

پردازنده‌ي گرافيكي اختصاصي چهار هسته‌اي

Mali-G76 MP10

همراهي از دوربين

تك‌لنز: ۳۲ مگاپيكسل

دولنز: ۲۰ + ۲۰ مگاپيكسل

تك‌لنز: ۲۲ مگاپيكسل

دولنز: ۱۶ + ۱۶ مگاپيكسل

تك‌لنز: ۱۲ مگاپيكسل

دولنز: ۱۲ + ۱۲ مگاپيكسل

تك‌لنز: ۴۰ مگاپيكسل

دولنز: ۴۰ + ۲۰ مگاپيكسل

فناوري‌هاي ارتباطي

LTE Cat.20

LTE Cat.20

LTE Cat.16

LTE Cat.21

واحد پردازش مبتني بر شبكه‌ي عصبي (NPU)

دارد

دارد (يگانه)

دارد (يگانه)

دارد (دوگانه)

موبايل‌هاي مقصد

وان‌پلاس ۷

گلكسي اس ۱۰

(تاييدنشده)

آيفون XS Max

،

آيفون XS

و

آيفون XR

هواوي ميت ۲۰ پرو

،

آنر مجيك ۲

دو مورد از اين تراشه‌ها هم‌اكنون در بازار موجود هستند؛ اپل از اي ۱۲ بايونيك در موبايل‌هاي آيفون ۱۰ اس، آيفون ۱۰ اس مكس و آيفون ۱۰ آر استفاده كرده است. از طرفي، موبايل‌هاي ميت ۲۰ پرو هواوي و آنر مجيك ۲ به تراشه‌ي كرين ۹۸۰ تجهز شده‌اند. گفتني است كه سامسونگ قصد دارد در پرچمدار سال آينده‌اي يعني گلكسي اس ۱۰ از اكسينوس ۹۸۲۰ استفاده كند. در نهايت به اسنپدراگون ۸۵۵ مي‌رسيم؛ تراشه‌اي كه براي نخستين‌بار در موبايل جديد وان‌پلاس از آن استفاده خواهد شد و شاهد حضور آن در دستگاه‌هاي ديگري نيز خواهيم بود.

شما متخصصان محترم همچنين مي‌توانيد مقايسه‌ي بين اسنپدراگون ۸۵۵ و اسنپدراگون ۸۴۵ را نيز در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مطالعه كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات