تسلا از بهترين تراشه‌ جهان براي خودروهاي خودران رونمايي كرد

چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تسلا تراشه‌ي جديدي براي خودروهاي خودران تدارك ديده‌ است كه تا ۲۱ برابر كارايي بهتري نسبت به تراشه‌هاي انويديا دارد.
تبليغات

در روزهاي انتهايي سال ۲۰۱۷ اخباري منتشر شد مبني بر اينكه تسلا تلاش مي‌كند تا نخستين تراشه‌ي كامپيوتري خود را براي خودروهاي خودران بسازد؛ ايلان ماسك نيز در ماه اكتبر ۲۰۱۸ اعلام كرد كه تنها ۶ ماه تا اين فناوري فاصله دارند. حال، در كمال ناباوري، تسلا اعلام كرده كه تراشه‌ي يادشده طبق زمان‌بندي اعلام‌شده توسط ماسك كه معمولا پيش‌بيني‌هايش درباره‌ي زمان عرضه‌ي محصولات جديد درست از آب درنمي‌آيند، آماده شده است.

در حقيقت ماسك مي‌گويد بيشتر از يك ماه است كه آن‌ها خودروهاي تسلا مدل اس (Tesla Model S) و تسلا مدل ايكس (Tesla Model X) را به اين تراشه مجهز كرده‌اند و از ۱۰ روز پيش نيز، فروش تسلا مدل ۳ (Tesla Model 3) با تراشه‌ي يادشده

شركت تسلا در رويداد Autonomy Investor Day كه در پالو آلتو، كاليفرنيا برگزار شد، به علاقه‌مندان اجازه داد تا نگاهي دقيق به آنچه كه ماسك «بهترين تراشه‌ي جهان» مي‌نامد، بيندازند؛ اين تراشه با مساحت ۲۶۰ ميلي‌متر مربعي، ۶ ميليارد تزانزيستور را در بطن خود دارد كه براساس اعلام تسلا، ۲۱ برابر تراشه‌هاي انويديا كه تابه‌حال در خودروهاي تسلا استفاده مي‌شدند، كارايي دارد؛ البته اين جمله با واكنش انويديا مواجه شده و آن‌ها در بيانيه‌اي اعلام كردند كه تسلا در محاسباتش اشتباه كرده است.

شما مي‌توانيد مشخصات متخصص تراشه‌‌ي تسلا را كه به‌دست اين شركت طراحي شده و توسط سامسونگ توليد مي‌شود، در گالري تصاوير زير مشاهده كنيد؛ اما مهم‌ترين پيامي كه تسلا مي‌خواهد به ديگران القا كند، اين است كه سخت‌افزار اختصاصي آن‌ها در مديريت داده‌هاي حاصل از حسگرهاي مختلف خودرو بسيار سريع‌تر و بهينه‌تر از تراشه‌هاي AI جانبي عمل مي‌كند.

تسلا اذعان مي‌كند كه پردازنده‌هايي بسيار قدرتمندتر يا حتي پردازنده‌هايي با اندازه‌هاي كوچك‌تر از پردازنده‌هاي تسلا نيز در بازار موجود هستند و حتي CPU يا GPU به‌كاررفته در آن نيز ويژگي منحصربه‌فردي ندارد و مهندسي شگفت‌انگيزي روي اين قطعات صورت نگرفته است.

تسلا ادعا مي‌كند كه تراشه‌ي اختصاصي اين شركت به‌لطف آرايه‌ي دوتايي شبكه‌هاي عصبي خود قادر به اجراي ۳۶ تريليون محاسبه‌برثانيه است؛ در حالي‌كه هزينه‌ي آن با وجود ارائه‌ي ۲۱ برابر كارايي بهتر، تنها ۸۰ درصد گذشته خواهد بود. تسلا همچنين با اشاره به افزايش اندك توان مورد نياز تراشه‌ي جديد نسبت به نمونه‌هاي قبلي (۷۲ وات در برابر ۵۷ وات)، شعاع حركتي پيشين بدون تغيير در هزينه را براي هريك از خودروهاي خود وعده مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla
مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla

مدار هركدام از كاميپوترهاي Full Self Driving تسلا، دو نمونه از تراشه‌هاي جديد اين شركت را دربر دارند. علاوه‌بر تراشه‌ي اضافه، كامپيوتر جديد تسلا، از توان اضافه بهره مي‌برد و حتي محاسبات را نيز تكرار مي‌كند، بدين ترتيب كه سيستم پيش از هدايت خودرو، نتايج حاصل از محاسبات هر دو پردازنده را مقايسه مي‌كند. ماسك مي‌گويد:

هر كدام از بخش‌هاي اين [سيستم] مي‌تواند از كار بيفتند، اما خودرو باز هم به راه خود ادامه مي‌دهد. احتمال از كار افتادن اين كامپيوتر خيلي كمتر از احتمال بي‌هوش شدن يك انسان است؛ حداقل دو برابر كمتر.

ايلان ماسك مي‌گويد كه اكنون همه‌ي خودروهايي كه تسلا توليد مي‌كند همان سخت‌افزاري را كه براي خودراني كامل نياز است، در اختيار دارند و در نتيجه، «از اين‌پس تنها كاري كه بايد انجام داد، ارتقاي نرم‌افزار است». البته، هنوز به‌طور كامل مشخص نيست كه وقتي ماسك از «خودراني كامل» سخن مي‌گويد، دقيقا به چه قابليتي اشاره مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات