پردازنده‌هاي AMD رايزن 5 3400G و رايزن 3 3200G با واحد گرافيكي وگا معرفي شدند

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD در سكوت رسانه‌اي، نسل جديد پردازنده‌هاي مجهز به واحد گرافيكي يكپارچه‌ي خود را با ارزشي رقابتي معرفي كرد.
تبليغات

بي‌شك علاقه‌مندان دنياي سخت‌افزار‌هاي كامپيوتري، از درخشش AMD‌ طي سال‌هاي گذشته در عرضه‌ي محصولاتي جذاب و توانمند با ارزش مقرون‌به‌صرفه اطلاع دارند. غول دنياي تراشه‌ها در سال جاري بخش گسترده‌اي از محصولات خود را به‌روز‌ كرده است؛ از معرفي پردازنده‌هاي موبايل رايزن در CES 2019، تا رونمايي از نسل جديد پردازنده‌هاي سرور اپيك و نسل سوم رايزن دسكتاپ، بخش گسترده‌اي از محصولات AMD بوده كه تنها در ۶ ماهه‌ي اول سال ۲۰۱۹ معرفي شده است. 

در اين بين، AMD در سكوت رسانه‌اي و به دور از معرفي رسمي در كنفرانس‌هاي بزرگ اختصاصي، اقدام به رونمايي نسل جديدي از برخي انواع پردازنده‌هاي خود كرده است. رايزن 5 3400G و رايزن 3 3200G عضو جديد خانواده‌ي پردازنده‌هاي رايزن هستند كه برخلاف برادران خود، از واحد گرافيكي يكپارچه‌ي وگا بهره مي‌برند. نسل پيشين CPUهاي بالا، به‌لطف توان بالاي پردازشي به‌خصوص در بخش گرافيكي خود و ارزش اقتصادي، از بهترين نمونه‌هاي موجود براي استفاده از كامپيوتر‌هاي پايين‌رده و حتي انواع گيمينگ ارزان‌ارزش به شمار مي‌رفتند.

رايزن 5 3400G و رايزن 3 3200G بهبود‌هاي اندكي را تجربه كرده‌اند تا عدد ۳ اول كدنام آن‌ها، تنها وجه مشترك آن‌ها با ساير انواع نسل سوم رايزن باشد. افزايش فركانس كاري دركنار استفاده از معماري +Zen با ليتوگرافي ۱۲ نانومتري، اصلي‌ترين تغييرات رايزن 5 3400G و رايزن 3 3200G نسبت به نسل قبلي خود هستند. سال گذشته AMD نسل دوم پردازنده‌هاي رايزن دسكتاپ را با همين تغييرات به بازار عرضه كرده بود تا انواع مجهز به واحد گرافيكي، اكنون و با يك سال تأخير از آن‌ها بهره ببرند.

مرجع متخصصين ايران اي ام دي AMD Ryzen

رايزن 3 3200G مشابه نسل پيشين خود از چهار هسته‌ي پردازشي دركنار ۸ هسته‌ي گرافيكي وگا بهره مي‌برد. اما اين پردازنده اكنون با فركانس كاري پايه‌ ۳.۶ گيگاهرتز و بوست ۴ گيگاهرتز فعاليت مي‌كند. حافظه‌ي كش ۶ مگابايتي دركنار فركانس كاري ۱۲۵۰ مگاهرتز پردازنده‌ي گرافيكي، از ديگر بهبود‌هاي رايزن 3 3200G است.

AMD با بهينه‌سازي‌هاي صورت‌گرفته در رايزن 5 3400G، واحد گرافيكي يكپارچه‌ي آن را توانمند‌ترين نمونه‌ي موجود در جهان معرفي كرد. اين پردازنده به‌لطف تجهيز به فناوري SMT، از همان چينش چهار هسته (هشت ترد پردازشي) بهره مي‌برد. افزايش فركانس كاري از ۳.۷ به ۴.۲ گيگاهرتز و افزايش ظرفيت حافظه‌ي كش از ۴ به ۶ مگابايت، بزرگ‌ترين تغييرات اين پردازنده به‌شمار مي‌روند. در بخش واحد گرافيكي نيز پردازنده‌ي رادئون RX Vega 11 اكنون با فركانس ۱۴۰۰ مگاهرتز فعاليت مي‌كند تا بهبود ۱۰ درصدي را تجربه كند. اما شايد جذاب‌ترين تغيير رايزن 5 3400G، كاهش ارزش آن به ۱۴۹ دلار است در‌حالي‌كه نسل پيشين آن به ارزش ۱۷۰ دلار به فروش مي‌رسيد.

مرجع متخصصين ايران اي ام دي AMD Ryzen

مشخصات

هسته/ترد

فركانس پايه

فركانس بوست

ميزان كلي كش

واحد گرافيكي

فركانس كاري واحد گرافيكي

TDP

ارزش

AMD Ryzen 5 3400G

۴/۸

‍۳.۷ گيگاهرتز

۴.۲ گيگاهرتز

‍۶ مگابايت

Radeon RX Vega 11

۱۴۰۰ مگاهرتز

۶۵ وات

۱۴۹ دلار

AMD Ryzen 5 2400G

۴/۸

‍۳.۶ گيگاهرتز

۳.۹ گيگاهرتز

۴ مگابايت

Radeon RX Vega 11

۱۲۵۰ مگاهرتز

۶۵ وات

۱۷۰ دلار

AMD Ryzen 3 3200G

۴/۴

‍۳.۶ گيگاهرتز

۴.۰ گيگاهرتز

‍۶ مگابايت

Radeon RX Vega 8

۱۲۵۰ مگاهرتز

۶۵ وات

۹۹ دلار

AMD Ryzen 3 2200G

۴/۴

‍۳.۵ گيگاهرتز

۳.۷ گيگاهرتز

۴ مگابايت

Radeon RX Vega 8

۱۱۰۵۰ مگاهرتز

۶۵ وات

۱۰۰ دلار

انديشه متخصصين شما در رابطه با پردازنده‌هاي جديد AMD با واحد گرافيكي يكپارچه چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات