AMD پس از يك دهه، اينتل را در بازار پردازنده پشت سر مي‌گذارد

دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
غول‌هاي پردازنده هميشه رقابتي شديد براي تصاحب سهم بيشتري از بازار داشته‌اند. در سال‌هاي اخير AMD با توسعه‌ي بهتر، خود را بيش از هميشه به اينتل نزديك كرده است.
تبليغات

بازار پردازنده يكي از پرسودترين و مهم‌ترين بخش‌هاي صنعت فناوري محسوب مي‌شود. رقابت در اين بازار هميشه شدت دارد و حوزه‌هاي متعدد آن از موبايل تا پردازش گرافيكي و اينترنت اشياء، به‌ دفعات شاهد تغيير سهم بازيگران هستند. Mindfactory يكي از خرده‌فروش‌هاي بزرگ سخت‌افزار در آلمان است كه چندي پيش آمار فروش پردازنده و درآمد خود را منتشر كرد. آمار آن‌ها نشان مي‌دهد كه در يك سال گذشته، فروش قطعات AMD بيش از اينتل بوده است.

پردازنده‌‌هاي سري ۳۰۰۰ رايزن تأثير زيادي در افزايش فروش، درآمد و سهم بازار AMD داشت. آن‌ها تا پيش از عرضه‌ي اين قطعات برتري نسبي در برابر رقيب داشتند، اما با معرفي پرچم‌دار جديد، وضعيت بازار به‌كلي تغيير كرد. رايزن 3000 ماه ژوئيه معرفي شد و فروش AMD را دوبرابر كرد. به‌علاوه درآمد شركت هم سه‌برابر شد و سهم بازار از ۶۸ به ۷۹ درصد رسيد. سهم درآمدي بازار هم براي شركت از ۵۲ به ۷۵ درصد افزايش يافت. آمارهاي مذكور تنها مربوط به يك خرده‌فروش بزرگ در آلمان هستند، اما به‌هرحال جزئيات آماري نكات جالبي را از وضعيت بازار پردازنده نشان مي‌دهد.

اطلاعات آماري شركت مايند‌فكتوري، به‌نوعي اظهارانديشه متخصصينهاي اخير مدير توسعه‌ي فروش اينتل، تروي سورسون را به چالش مي‌كشد. سورسون در مصاحبه‌اي پيرامون عملكرد AMD گفته بود:

صادقانه بگويم كه آن‌ها عملكرد خوبي در كاهش فاصله با ما داشته‌اند؛ اما ما هنوز حرفه‌اي‌ترين پردازنده‌هاي مخصوص بازي را در صنعت ارائه مي‌كنيم. ما قصد داريم تا اين برتري را با قدرت زيادي حفظ كنيم.
مرجع متخصصين ايران AMD Ryzen 3000

ادعاي مدير توسعه‌ي فروش اينتل به‌خاطر عملكرد عالي محصول جديد i9-9900K است. محصول مذكور در كنار 9700K سهم عمده‌اي را در درآمدزايي اينتل بازي مي‌كند. درمقابل، رقيب تنها با پردازنده‌ي Ryzen 9 3900K درآمدي برابر با اين دو پردازنده‌ي اينتل در ماه ژوئيه ثبت كرد. درواقع مي‌توان ادعا كرد كه AMD طي دو ماه گذشته در بازار آلمان فرمانروايي كرده است.

مجددا يادآور مي‌شويم كه آمار بالا تنها مربوط به يك خرده‌فروش بزرگ در آلمان است. بازار آلمان برخلاف آمريكا، همواره تمايل بيشتري به AMD نشان مي‌دهد. به‌‌علاوه آمار فروش اين شركت در بازار مذكور پس از اوج گرفتن، كمي سقوط مي‌كند و ثابت مي‌شود. به‌هرحال اينتل اكنون وضعيت ثابتي را در همان بازار سپري مي‌كند.

با نگاهي به آمارهاي منتشرشده از سوي مايندفكتوري، اطلاعات كلي قابل‌قبولي از بخشي از بازار سخت‌افزار آلمان دريافت مي‌كنيم. در كنار آمار مذكور، آمار فروش وب‌سايت آمازون را هم اضافه كنيد. در ميان ۲۵ محصول پرفروش غول تجارت الكترونيك در دسته‌ي پردازنده‌ها، تنها ۹ عدد محصول اينتل وجود دارد و ساير جايگاه‌ها به AMD و رايزن مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران آمار فروش پردازنده

تعداد پردازنده‌هاي فروخته‌شده

با توجه به نمودار بالا، نكات جالبي از بازار پردازنده دريافت مي‌كنيم. بخش اعظمي از بازار تا پيش از عرضه‌ي پردازنده‌هاي سري ۳۰۰۰ رايزن در وضعيت سكون قرار داشت. درنتيجه شايد بتوان اين پردازنده را يكي از محصولات پرطرفدار در بين خريداران بلندمدت تصور كرد.

با وجود عرضه‌ي محصول جديد از سوي AMD، فروش محصولاتي همچون Ryzen 2600X و Ryzen 2700 كاهشي نداشت. البته فروش محصولات ديگر يعني 2600 و 2700X كاهش يافت. پرطرفدارترين محصولات AMD در بازار، پردازنده‌هاي رايزن 3600, 3700X, 2600 و 3900X هستند. از ميان پردازنده‌هاي اينتل هم محصولات 9900K, 9700K و 9600K جايگاه‌هاي برتر را به خود اختصاص مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران آمار فروش پردازنده

درآمد به يورو

با نگاهي به نمودار درآمدي بالا،‌ نكاتي درباره‌ي سوددهي بيشتر محصولات اينتل دريافت مي‌كنيم. آن‌ها تاكنون موفق به ساخت پردازنده‌هاي حرفه‌اي شده‌اند كه سوددهي بيشتري نسبت به AMD داشته‌اند. البته قوي‌ترين پردازنده‌هاي AMD اكنون سود تقريبا بيشتري نسبت به رقبا به‌همراه دارند. درنهايت به‌خاطر محصولاتي همچون 3600 و 2600 با سوددهي پايين، به‌طور ميانگين محصولات اينتل درآمد بيشتري را نسبت به AMD حاصل مي‌كنند.

آمارها دليل تغيير مسير AMD در پردازنده‌هاي ۱۲ هسته‌اي و ۱۶ هسته‌اي را نيز به‌خوبي نشان مي‌دهد. شركت در اين دسته از پردازنده‌هاي خود، از تردريپر به رايزن تغيير استراتژي داد چون معماري قبلي تردريپر سوددهي قابل‌توجهي نداشت. تردريپر درآمدي تقريبا نزديك به Picasso APU براي AMD ايجاد كرد. به‌هرحال آمارها نشان مي‌دهد، بازار تقاضاي بيشتري براي پردازنده‌هاي ارزان‌تر ۱۲ هسته‌اي مبتني بر رايزن دارد.

سهم بازار در سال ۲۰۱۹

آمار سهم بازار نشان مي‌دهد كه قطعات Pinnacle Ridge شركت AMD (پردازنده‌هاي خانواده‌ي Ryzen 2000 مبتني بر معماري Zen+) هنوز بخش مهمي از درآمد شركت را تشكيل مي‌دهند. آن‌ها انتخاب‌هايي پايين‌رده نسبت به Ryzen 3000 هستند و بخش ديگري از بازار را براي غول پردازنده پوشش مي‌دهند. به‌هرحال اينتل هم رويكرد مشابهي با پردازنده‌هاي سري كافي ليك دارد. از ميان آن‌ها مي‌توان به 8700K اشاره كرد.

پردازنده‌هاي اينتل در بسياري مواقع، گزينه‌هاي خوبي در بازار محسوب مي‌شوند و فروش مناسب خود را نيز ادامه خواهند داد. در اين‌ ميان آمارها و اخبار نشان مي‌دهند كه بالاخره اين شركت تهديدي در بازار پردازنده حس مي‌كند. درواقع اينتل اكنون رقيبي نزديك دارد و نمي‌توان لقب غول بلامنازع دنياي پردازنده را به آن‌ها اختصاص داد. به‌هرحال اكنون رقابت بزرگان پردازنده‌هاي كامپيوتري به اوج رسيده است و اينتل تلاش مي‌كند تا مجددا موقعيت خود را پس بگيرد. به‌همين دليل مبارزه‌ها و چالش‌هاي آن‌ها در آينده، بازار را جذاب‌تر مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات