AMD با پردازنده موبايل جديدش ارزش لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ را به ۶۹۹ دلار كاهش مي‌دهد

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD با نسل جديد پردازنده‌هاي موبايل خود كه مختص استفاده در لپ‌تاپ‌ها طراحي شده قصد پايين آوردن ارزش لپ‌تاپ و جدي‌تر كردن رقابت با اينتل و انويديا را دارد.
تبليغات

AMD اكنون سال‌ها است كه با دو شركت اينتل و انويديا رقابت مي‌كند. رقابت AMD با اينتل بيشتر در حوزه‌ي توليد پردازنده است و با انويديا هم در زمينه‌ي طراحي كارت‌هاي گرافيك رقابت مي‌كند. مسلما بازار رقابت اين شركت‌ها زماني جديد مي‌شود كه آن‌ها محصولات جديد خود را به بازار عرضه كنند. اتفاقي كه قرار است بار ديگر براي AMD رخ دهد و شاهد عرضه شدن نسل جديد پردازنده همراه توسط اين شركت باشيم. 

از مدت‌ها قبل شايعات مختلفي در مورد نسل جديد پردازنده‌هاي همراه AMD و زمان عرضه شدن آن‌ها به بازار به گوش مي‌رسيد. پردازنده‌هايي كه به‌طور ويژه در لپ‌ تاپ‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و ويژگي‌هاي جديدي را به آن‌ها خواهد افزود. از جمله ويژگي‌هاي مهمي كه نسل جديد پردازنده AMD قرار است در اختيار فعالان حوزه‌ي تكنولوژي قرار دهد پايين آمدن ارزش لپ‌تاپ است. به‌خصوص لپ‌تاپ‌هاي مخصوص بازي كه علاوه بر پردازنده‌ي مركزي و پردازنده‌ي گرافيكي يكپارچه‌ي آن، به كارت گرافيك مجزا هم مجهز هستند.

شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه ارزش لپ‌تاپ مخصوص بازي، توسط نسل جديد پردازنده AMD كاهش قابل توجهي مي‌يابد و حول و حوش رقم ۶۹۹ دلار قرار مي‌گيرد. اگر اين شنيده‌ها به حقيقت بپيوندد آن دسته از گيمرهايي كه براي انجام بازي‌هاي مورد علاقه‌ي خود از لپ‌تاپ‌هاي ميان‌رده استفاده مي‌كنند به كمك نسل جديد پردازنده‌ موبايل AMD مي‌توانند قدرت خريد بيشتري داشته باشند. البته در آن سوي قضيه هم شركت انويديا بيكار ننشسته است و به لطف توليد كارت‌هاي گرافيك مبتني بر معماري Turing اسب خود را براي تاثيرگذاري هرچه بيشتر بر ارزش لپ‌تاپ به‌خصوص مدل‌هاي مخصوص بازي يا همان لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ زين كرده است. بر اين اساس شايد بتوان رقابت نزديك‌تري را ميان اين دو شركت در زمينه‌ي تاثيرگذاري بر بازار و تعديل ارزش لپ‌تاپ شاهد بود.

به انديشه متخصصين مي‌رسد كه تصميم AMD براي تاثيرگذاري بر بازار كامپيوترهاي خانگي و همراه كاملا جدي است. اين شركت به كمك توليد پردازنده‌هاي مبتني بر تكنولوژي رايزن توانست هزينه‌ي خريد لپ‌تاپ‌هاي ميان‌رده‌ي مخصوص بازي را تا حدي كاهش دهد. اتفاقا اين تكنولوژي قرار است در نسل جديد پردازنده موبايل AMD هم مورد استفاده قرار بگيرد. محصول جديد از وجود پردازنده ۶ هسته‌اي و هفت نانومتري رايزن برخوردار است كه از معماري زن 2 استفاده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران AMD CPU

هنوز به‌طور دقيق مشخص نيست كه نسل جديد پردازنده AMD قرار است در تركيب با كدام مدل از كارت‌هاي گرافيك رايج، ارزشي دست‌ يافتني را براي متخصصان علاقه‌مند به لپ‌تاپ‌هاي ميان‌رده‌ي مخصوص بازي فراهم كند. اما اين احتمال مي‌رود كه محصولاتي نظير Radeon RX 5300M و Radeon RX 5500M بخواهند نقش سخت‌افزار همراه را براي اين پردازنده ايفا كنند. به اين ترتيب ارزش لپ‌تاپ مبتني بر پردازنده و كارت گرافيك اشاره شده مي‌تواند در تقابل با ارزش لپ تاپي قرار بگيرد كه به‌طور مثال پردازنده مدل Core i5-8265U اينتل و كارت گرافيك مدل GTX 1050 انويديا را در دل خود جا داده است.

اين رقابت علاوه بر ارزش لپ‌تاپ مي‌تواند از انديشه متخصصين جنبه‌هاي متخصص هم رقم بخورد. بنابر برخي اطلاعات موجود پردازنده شش هسته‌اي و هفت نانومتري رايزن 5 قادر است عمر باتري لپ تاپي كه نقش قلب تپنده‌ي آن را ايفا مي‌كند، به حدود دوازده ساعت ارتقا دهد. اين در حالي است كه پردازنده‌هاي مشابه اينتل در اين زمينه رقم ده تا يازده ساعت را به ثبت رسانده‌اند. بنابراين رقابت موجود ميان AMD و اينتل و انويديا از انديشه متخصصين جنبه‌هاي متخصص هم كاملا نزديك و تنگاتنگ به انديشه متخصصين مي‌رسد.

پردازنده همراه نسل جديد AMD ارزش لپ‌تاپ‌ مخصوص بازي را به شكل محسوسي كاهش خواهد داد

پيش از اين در مورد زمان عرضه‌ي رسمي نسل جديد پردازنده همراه AMD شايعات و حرف و حديث‌هاي متفاوتي مطرح بود. به‌عنوان مثال اندكي قبل گفته مي‌شد كه AMD قصد دارد محصول جديد خود را در ماه‌هاي پاياني سال 2019 ميلادي و در زمان تعطيلات كريسمس عرضه كند. اما اكنون به انديشه متخصصين مي‌رسد كه اين امر با كمي تأخير همراه خواهد بود و حول و حوش برگزاري نمايشگاه ۲۰۲۰ CES عملي خواهد شد. به اين معني كه نسل جديد پردازنده همراه AMD در سه‌ماهه‌ي ابتدايي سال آينده‌ي ميلادي به بازار خواهد آمد.

تا مدتي قبل بازار كامپيوترهاي خانگي و همراه از وجود پردازنده‌هاي ۴ و ۶ هسته‌اي اشباع شده بود. اكنون شاهد وجود پردازنده‌هاي ۸ هسته‌اي به‌عنوان مدل‌هاي غالب موجود در بازار هستيم. البته در بخش كامپيوترهاي روميزي رده بالا اكنون صحبت استفاده از پردازنده‌هاي موسوم به ۶۴ هسته‌اي مطرح است. بنابراين شايد رقابتي كه ميان انويديا و AMD و اينتل براي تصاحب سهم هرچه بيشتر از اين بازار در جريان است بتواند موجب رشد روزافزون كيفيت متخصص سخت‌افزارهاي توليد شده توسط آن‌ها شود.

آيا شما هم همين عقيده را داريد يا انديشه متخصصينتان در اين مورد متفاوت است؟ در صورت تمايل مي‌توانيد هم انديشي ها خود را با ما و ساير خوانندگان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد. در پايان بايد به اين نكته اشاره شود كه تصاوير به كار رفته در اين مطلب تنها جنبه‌ي تزييني دارد و به محصولات جديدي كه قرار است به‌زودي توسط AMD به‌صورت رسمي معرفي شود، مربوط نمي‌شود.            

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات