AMD تا سال ۲۰۲۰ سهم خود را از بازار پردازنده سرور به ۱۰ درصد مي‌رساند

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD به افزايش نفوذ خود در بازارهاي متنوع پردازنده ادامه مي‌دهد و تصميم دارد سهمش را در دسته‌ي سرور، به عددي دورقمي برساند.
تبليغات

روث كاتر، معاون ارشد AMD در بازاريابي بين‌المللي در كنفرانس UBS Global Tech از برنامه‌هاي شركتش براي افزايش سهم بازار در ماه‌هاي آينده خبر داد. آن‌ها تصميم دارند تا در ماه‌هاي پيش‌رو، سهم خود از بازار سرور را به عددي دورقمي برسانند. روث در مصاحبه با رسانه‌ها داده‌هاي مهمي از سهم بازار مورد انتظار شركتش در دسته‌هاي سرور و مصرف‌كننده به اشتراك گذاشت. داده‌هاي او تأييد مي‌كنند كه AMD تصميم دارد سهم بازار خود را در هر فصل نسبت به فصل قبلي بهبود ببخشد و به آمار تاريخي خود بازگردد.

پردازنده‌هاي مخصوص سرور نسل اول و دوم اپيك (EPYC)، تمركز اصلي صحبت‌هاي مدير بازاريابي AMD را تشكيل دادند. پردازنده‌هاي مذكور نه‌تنها منجر به كسب مجدد اعتبار AMD در ارائه‌ي نقشه‌ي راهي چندنسلي در بازار سرور شدند، بلكه به شكل‌گيري يك اكوسيستم عالي پيرامون پلتفرم اپيك هم كمك كردند. اپيك از زمان عرضه قراردادهاي قابل‌توجهي با تأمين‌كننده‌هاي بزرگ همچون سرويس‌هاي ابري آژور و آمازون AWS به‌دست آورد. سرويس‌هاي مذكور اكنون از پردازنده‌هاي اپيك استفاده مي‌كنند.

AMD اكنون سهم بازار هفت درصدي را از بخش سرور دنياي پردازنده در اختيار دارد. آن‌ها تصميم دارند تا مسير پيشرفت را تا رسيدن به سهم تاريخي گذشته يعني ۲۶ درصد ادامه دهند. آمار مذكور زماني با پردازنده‌هاي سروري Opteron به‌دست آمده بود. به‌هرحال براي رسيدن به اهداف مذكور، بايد قدم‌هاي كوچك‌تر و قابل دسترسي مشخص شوند. هدف كنوني، رسيدن به سهم بازار دورقمي (۱۰ درصد) تا فصل دوم سال ۲۰۲۰ است. فراموش نكنيد كه تنها چند هفته با شروع فصل اول ۲۰۲۰ فاصله داريم.

هدف كنوني AMD براي افزايش سهم بازار، هدفي كوتاه‌مدت محسوب مي‌شود. باتوجه به نرخ جذب مشتري كه اخيرا از نسل دوم پردازنده‌هاي اپيك شاهد بوديم، چنين هدفي دور از دسترس نخواهد بود. برخي گزارش‌ها حتي ادعا مي‌كنند كه AMD توانايي رسيدن به هدف مذكور را حتي پيش از فصل دوم ۲۰۲۰ خواهد داشت. اشكالات ادامه‌دار رقيب قديمي در پردازنده‌هاي ۱۴ نانومتري و تأخير در ارائه‌ي محصول، احتمالا متخصصان تجاري را به سمت پردازنده‌هاي حرفه‌ا‌ي‌تر و آينده‌دارتر اپيك از AMD متمايل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران پردازنده سرور AMD

روث كاتر در بخشي از صحبت‌هاي خود پيرامون برنامه‌هاي آتي شركت گفت:

نسل اول پردازنده‌هاي اپيك به‌نام ناپل (Naples) معرفي شد. ما در ماه اوت گذشته، نسل دوم را به‌نام رم (Rome) رونمايي كرديم. امروز سهم بازار هفت درصدي داريم، اما تصميم گرفته‌ايم تا به سهم بازار تاريخي خود يعني ۲۶ درصد بازگرديم. البته پيش از رسيدن به آمار تاريخي مذكور، بايد ابتدا سهم بازار دورقمي را محقق كنيم. درنهايت هدف ما اين است كه تا فصل دوم سال ۲۰۲۰ به سهم بازار ۱۰ درصدي برسيم.

با نگاهي به گذشته به ياد مي‌آوريم كه مديرعامل سابق اينتل، برايان كرانيچ، ژوئن ۲۰۱۸ اعلام كرده بود كه هدف آن‌ها جلوگيري از AMD در رسيدن به سهم بازار ۱۵ تا ۲۰ درصد است. به‌هرحال امروز AMD در كمتر از سه سال به سهم بازار قابل‌توجهي رسيده است كه همچنان هم افزايش مي‌يابد. باب سوان، مديرعامل كنوني اينتل در مصاحبه‌اي گفته بود كه ديگر علاقه‌اي به كسب سهم عمده‌ي بازار پردازنده ندارد. درواقع او دنبال كردن چنين استراتژي را براي رشد شركتش مخرب مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران پردازنده سرور AMD

پردازنده‌هاي سرور AMD از لحاظ سوكت با نسل قبلي سازگاري دارند

يكي از مزيت‌هاي اصلي پردازنده‌هاي اپيك نسبت به محصولات اينتل، هماهنگي سوكت آن‌ها است. مشترياني كه اكنون از پردازنده‌هاي ناپل استفاده مي‌كنند، به‌محض عرضه‌ي پردازنده‌هاي نسل بعدي هفت نانومتري رم، امكان نصب آن‌ها را روي سيستم‌هاي كنوني خود خواهند داشت. AMD همچنين تصميم دارد تا پردازنده‌هاي ميلان (Milan) مبتني بر معماري Zen 3 و ژنو (Genova) مبتني بر معماري Zen 4 را در سال‌هاي ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ معرفي كند.

سال ۲۰۲۰ اهميت بالايي در مسير توليد و طراحي AMD دارد. آن‌ها در سال آينده‌ي ميلادي معماري هسته‌ي پردازشي Zen 3 را معرفي خواهند كرد. هسته‌ي پردازشي جديد براساس معماري مدرن‌تري توليد مي‌شود كه طبق ادعاي AMD، با افزايش IPC و سرعت كلاك و حتي تعداد هسته‌هاي بيشتر در هر پردازنده همراه خواهد بود.

در ادامه‌ي صحبت‌هاي روث پيرامون برنامه‌هاي آتي شركت مي‌خوانيم:

ما پورتفوليوي خود را به‌خوبي و كامل مي‌سازيم. ما باور داريم كه قابليت‌هاي در دست توليد در نقشه‌ي راه چندنسلي، واقعا در مسير بهينه‌سازي هزينه‌ي مالكيت محصولات حركت مي‌كنند. چنين مزيتي يكي از ضروريت‌هاي متخصصان دسته‌ي ديتاسنتر محسوب مي‌شود.باتوجه به برنامه‌هاي كنوني، ابتدا به سهم بازار دورقمي مي‌رسيم و از آنجا بازگشت به آمار تاريخي از انديشه متخصصين انتظارهاي سرمايه‌گذاران، واقعي‌تر خواهد بود. سپس مباحثه عبور از آن مراحل مطرح مي‌شود. شما مي‌دانيد كه معماري Zen به‌عنوان پايه‌ي محصولات ما استفاده مي‌شود و اكنون در مراحل طراحي و استفاده از Zen 2 و Zen 3 هستيم و Zen 4 نيز در زمان مناسبي به مسير اضافه مي‌شود. درنتيجه مشتريان ما امروز به رويكردهاي چندنسلي علاقه نشان داده‌اند و ما موفق به كسب مجدد اعتبار خود در بازار ديتاسنتر شده‌ايم.
مرجع متخصصين ايران پردازنده سرور AMD

AMD بالاترين سهم بازار تاريخي خود از بازار پردازنده‌هاي دسكتاپ را ۲۵ درصد بيان مي‌كند. آن‌ها اكنون فاصله‌ي زيادي تا رسيدن به آمار تاريخي ندارند. گزارش‌هاي متعدد، سهم بازار كنوني شركت را از بازار پردازنده‌هاي دسكتاپ ۱۸ درصد بيان مي‌كنند. باتوجه به آمار فروش عالي كه در ماه‌هاي گذشته ثبت شد، AMD نه‌تنها توانايي تكرار ركوردهاي گذشته را دارد، بلكه قابليت عبور از آن را نيز خواهد داشت. 

روث درباره‌ي سهم بازار دسكتاپ مي‌گويد:

باتوجه به داده‌هاي Mercury، سهم بازار تاريخي ما در بخش دسكتاپ ۲۵ درصد بود و در بخش لپ‌تاپ، آمار ۱۷ درصد را ثبت كرده بوديم. اكنون هيچ مانعي بر سر راه تكرار ركوردهاي تاريخي وجود ندارد. ما ابتدا به آمارهاي تاريخي مي‌رسيم و از آنجا براي ادامه‌ي مسير و افزايش سهم بيشتر تلاش مي‌كنيم. ازطرفي تنوع محصولات و پوشش همه‌ي بخش‌ها از پايين‌رده تا بالارده براي ما اهمينت زيادي دارد و تلاش مي‌كنيم تا كل پورتفوليوي خود را در مسير بهبود حاشيه‌ي سود توسعه دهيم.
مرجع متخصصين ايران پردازنده سرور AMD

نقشه‌ي راه پردازنده‌هاي AMD از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰

خانواده‌ي رايزن

Ryzen

1000

Ryzen 2000

Ryzen 3000

Ryzen 4000

Ryzen 5000

معماري

Zen 1

+Zen و Zen 1

+Zen و Zen 2

 Zen 3

Zen 4

فرايند توليد

۱۴ نانومتري

۱۴ نانومتري و ۱۲ نانومتري

هفت نانومتري

هفت نانومتري پلاس

پنج نانومتري؟

پردازنده‌هاي حرفه‌اي سرور (SP3)

اپيك ناپل

اپيك ناپل

اپيك رم

اپيك ميلان

اپيك ژنو

حداكثر هسته‌/رشته‌هاي پردازشي سرور

۳۲/۶۴

۳۲/۶۴

۶۴/۱۲۸

نامشخص

نامشخص

پردازنده‌هاي حرفه‌اي دسكتاپ (TR4)

سري رايزن تردريپر ۱۰۰۰

سري رايزن تردريپر ۲۰۰۰

سري رايزن تردريپر ۲۰۰۰ (كستل پيك)

سري رايزن تدريپر ۴۰۰۰

سري رايزن تردريپر ۵۰۰۰

حداكثر هسته/رشته‌‌هاي پردازشي HEDT

۱۶/۳۲

۳۲/۶۴

۶۴/۱۲۸

۶۴/۱۲۸؟

نامشخص

پردازنده‌هاي عادي دسكتاپ (AM4)

سري رايزن ۱۰۰۰ (ساميت ريج)

سري رايزن ۲۰۰۰ (پيناكل ريج)

سري رايزن ۳۰۰۰ (ماتيس)

سري رايزن ۴۰۰۰ (ورمير)

سري رايزن ۵۰۰۰

حداكثر هسته/رشته‌هاي پردازشي پردازنده عادي

۸/۱۶

۸/۱۶

۱۶/۳۲

نامشخص

نامشخص

پردازنده‌هاي اقتصادي APU

عدم توليد

سري رايزن ۲۰۰۰ (ريون ريج)

سري رايزن ۳۰۰۰ (پيكاسو ۱۴ نانومتر +Zen)

سري رايزن ۴۰۰۰ (رنيور)

سري رايزن ۵۰۰۰

سال عرضه

۲۰۱۷

۲۰۱۸

۲۰۱۹

۲۰۲۰

۲۰۲۱؟

AMD سال آينده مجموعه‌ي كاملي از نسل بعدي تراشه‌هاي رايزن ۴۰۰۰ و اپيك ميلان را عرضه خواهد كرد. محصولات جديد با فناوري‌هاي كاملا نو عرضه مي‌شوند و قطعا در دسته‌بندي مقايسه‌اي كارايي/ارزش براي همه جذاب خواهند بود. در ماه‌هاي پيش‌رو و خصوصا نمايشگاه ۲۰۲۰ منتظر اخبار بيشتري از هسته‌ي پردازشي Zen 3 و همچنين خانواده‌ي محصولات اپيك و رايزن باشيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات