سلطه AMD در بازار پردازنده آسيا؛ سهم ۶۰ درصدي پردازنده‌هاي رايزن در كره جنوبي

يك‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD به كسب سهم بيشتر در بازار پردازنده ادامه مي‌دهد و امروز اكثريت بازار را در بخش مونتاژ شخصي كامپيوترها در آسيا در اختيار دارد.
تبليغات

سلطه‌ي AMD بر بازار پردازنده روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. آخرين آمارها نشان مي‌دهد تيم قرمز در بازار مونتاژ اختصاصي كامپيوترهاي شخصي (DIY) در آسيا فرمان‌روايي مي‌كند و فاصله‌ي زيادي با اينتل دارد. در بخشي از گزارش‌ها به سهم ۶۰ درصدي AMD در بازار كره‌ي جنوبي اشاره مي‌شود كه به‌مرور، سهم غول سنتي دنياي پردازنده را به چالش مي‌كشد.

گزارش جديد از بازار پردازنده توسط گروه Tanawa Research منتشر شده است. اين شركت ادعا مي‌كند كه سهم AMD در بازار DIY PC ركورد جديدي در بالاترين عدد تاريخي خود ثبت كرده است. آن‌ها اكنون ۶۰ درصد از بازار مذكور را در كره‌ي جنوبي در اختيار دارند. آمار دقيق، سهم پردازنده‌هاي رايزن را در بازار كره‌ي جنوبي ۶۰/۵۶ درصد بيان مي‌كند كه باتوجه به سهم حدودا ۵۰ درصدي آن‌ها در پايان سال ۲۰۱۹، رشد قابل‌توجهي را نشان مي‌دهد. با شروع سال ۲۰۲۰، پردازنده‌هاي نسل سوم و دوم رايزن با تخفيف قابل‌توجهي به بازار عرضه شدند و خرده‌فروش‌ها نيز تخفيف جديدي را روي آن‌ها اعمال كردند. همين روندها باعث شد تا متخصصان با پردازنده‌هايي با ارزش عملكردي بسيار بالاتر نسبت به ارزش پرداختي، روبه‌رو شوند.

مرجع متخصصين ايران سهم AMD در بازار كره جنوبي

پردازنده‌هاي سري Ryzen 5 يكي از دلايل اصلي در موفقيت نسل سوم رايزن AMD در بازار كامپيوتر شخصي محسوب مي‌شوند. اين پردازنده‌ها، نسبت به رقبايشان يعني Intel Core i5، ارزش افزوده و قدرت پردازشي بسيار بيشتري را به متخصص ارائه مي‌كنند. رشد AMD در بازارها باعث شده است تا اينتل با كاهش فروش قابل‌توجهي در همه‌ي حوزه‌ها روبه‌رو شود. با ورود پردازنده‌هاي AMD Ryzen 3 به بازار كه به‌زودي رخ خواهد داد، مي‌توان سرنوشت مشابهي را براي پردازنده‌هاي Core i3 اينتل پيش‌بيني كرد.

متخصص كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه باوجود نزديك بودن عرضه‌ي پردازنده‌هاي نسل دهمي اينتل، نمي‌توان انتظار تغيير چنداني را در وضعيت بازار DIY داشت. البته شايد سهم بازار تاحدودي به نفع اينتل تغيير كند، اما تغيير آن‌چنان محسوب و بزرگي نخواهد بود. به‌علاوه، فراموش نكنيد كه احتمالا در فصل سوم يا چهارم سال جاري، پردازنده‌هاي AMD Ryzen 4000 Vermeer مبتني بر معماري Zen 3 به بازار عرضه خواهند شد كه با كاهش بيشتر ارزش نسل‌هاي قبلي دوم و سوم همراه خواهد بود. درنتيجه مجددا مي‌توان افزايش فروش پردازنده‌هاي قديمي AMD را پيش‌بيني كرد.

مرجع متخصصين ايران AMD

بازار پردازنده‌هاي دسكتاپ، تنها بخشي نبود كه افزايش شديد سهم AMD را تجربه كرد. حتي پردازنده‌هاي لپ‌تاپ AMD هم نسبت به فصل گذشته با افزايش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. گزارش‌هاي جديد نشان مي‌دهد تيم قرمز بالاترين آمار خود را در ۱۰ سال گذشته در كره‌ي جنوبي ثبت كرده است. اينتل هميشه سهم قابل‌توجهي از بازار لپ‌تاپ را در اختيار داشت تا اينكه AMD پردازنده‌هاي نسل سوم Ryzen 4000 Renoir را در دسته‌ي لپ‌تاپ به بازار عرضه كرد. پردازنده‌هايي كه سطح بازدهي بسيار بالا را با كارايي و قدرت مثال‌زدني و تعداد هسته‌ي بالا به متخصص ارائه مي‌كنند.

سهم AMD در بازار پردازنده‌هاي حرفه‌اي به بيش از ۵۰ درصد رسيده است

سهم AMD از بازار پردازنده‌ي لپ‌تاپ تا ژانويه‌ي ۲۰۲۰، ۱۵ درصد گزارش مي‌شد. گزارش‌هاي مال آوريل نشان مي‌دهد كه سهم تيم قرمز به ۲۲/۷۶ درصد افزايش يافته است. البته AMD مي‌گويد سهم عمده‌اي از لپ‌تاپ‌هاي فروخته‌شده، مدل‌هاي پايين‌رده‌ي مجهز به نسل قبلي پردازنده‌ها يعني Picasso Ryzen 3000 بوده‌اند. به‌هرحال نكته‌ي اصلي اين بود كه سهم AMD در بازار پردازنده‌ي لپ‌تاپ در فصل گذشته افزايش يافت و به بالاترين حد خود در ۱۰ سال گذشته رسيد. با عرضه‌ي لپ‌تاپ‌هاي بيشتر مجهز به پردازنده‌هاي Ryzen 4000 به بازار مي‌توان سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدي را در آينده‌ي نزديك براي AMD پيش‌بيني كرد.

مرجع متخصصين ايران سهم AMD در بازار

نكته‌ي جالب توجه اينكه سهم AMD از بازار كامپيوترهاي مونتاژي تنها در آسيا افزايش نيافته است. درواقع آن‌ها در سرتاسر جهان به‌نوعي سهم اينتل را تهديد مي‌كنند. تيم قرمز چندي پيش گزارش داد كه بيش از ۵۰ درصد از سهم بازار پردازنده‌هاي حرفه‌اي را در اختيار دارد.

آمارهاي يكي از خرده‌فروش‌هاي دنياي پردازنده، Mindfactory، نشان مي‌دهد كه آن‌ها فروش بالايي را در پردازنده‌هاي نسل سوم و دوم از زمان عرضه‌ي پردازنده‌هاي Mattise تجربه كرده‌اند. Ingebor با تركيب داده‌هاي منتشرشده ادعا مي‌كند كه پردازنده‌هاي رايزن بيش از ۳۰ هزار فروش يا ۹۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در همان آمار، فروش پردازنده‌هاي اينتل حدود پنج هزار قطعه گزارش مي‌شود كه به ۹ درصد مي‌رسد. نكته‌ي جالب‌توجه اينكه تنها پردازنده‌ها‌ي پرچم‌دار AMD Ryzen 9 3950X و Ryzen 9 3900X، فروشي بيش از كل فروش پردازنده‌هاي اينتل كور داشته‌اند.

مرجع متخصصين ايران سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor
مرجع متخصصين ايران سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor
مرجع متخصصين ايران سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor
مرجع متخصصين ايران سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor

فروش بالاي پردازنده‌هاي AMD نشان مي‌دهد كه آن‌ها موفق به ثبت ركورد جديد در فروش و درآمد هم شده‌اند. پردازنده‌هاي AMD Ryzen درآمد ۶ ميليون يورويي را براي شركت سازنده به‌همراه داشتند، درحاليكه اينتل تنها موفق به كسب درآمد يك ميليون يورويي شد و ۱۴ درصد از سهم درآمد را به خود اختصاص داد. پردازنده‌هاي نسل سوم رايزن، محبوبيت زيادي در بازار دارند و از ميان پرفروش‌ترين‌ها مي‌توان به Ryzen 5 3600X اشاره كرد كه در مدت مذكور، بيش از ۵۰ هزار قطعه از آن فروخته شد. دراين‌ميان پردازنده‌هاي نسل دوم نيز هنوز فروش بالايي دارند و به لطف تخفيف‌هاي مناسب، با ارزش حدود ۱۰۰ دلار، پردازنده‌هاي ۶ و هشت هسته‌اي را در اختيار متخصص مي‌گذارند.

از گزارش‌هاي ديگر پيرامون فروش پردازنده‌ها مي‌توان به گزارش سخت‌افزاري استيم اشاره كرد كه هنوز اينتل را فرمان‌رواي بازار گيمينگ كامپيوترهاي شخصي نشان مي‌دهد. البته در اين بازار هم AMD با رشدي ثابت درحال پيشروي در كسب سهم بازار است. پردازنده‌هاي AMD در جديدترين آمار استيم با رشد ۰/۵۸ درصدي به سهم ۲۱/۷۱ درصدي در بازار رسيده‌اند كه بالاترين سهم از نوامبر ۲۰۱۸ به شمار مي‌رود.

مشخصات متخصص كامل، بهترين ارزش پردازنده AMD در فروشگاه‌هاي اينترنتي و مقايسه‌ي محصولات اين شركت با يكديگر و CPU اينتل را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مشاهده كنيد. پردازنده‌هاي متنوعي از سري‌‌ رايزن ۳، رايزن ۵، رايزن ۷ و رايزن ۹ در كنار ديگر محصولات AMD در اين بخش براي خريد و مقايسه در اختيار متخصصان قرار گرفته است. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات