پردازنده‌هاي چيني Zhaoxin براي عرضه عمومي به كامپيوترهاي شخصي آماده شده‌اند

سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌زودي كامپيوترهاي شخصي روميزي و لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌هاي x86 هشت هسته‌اي ۱۶ نانومتري، توليد داخل Zhaoxin به بازار مصرف‌كننده چين عرضه مي‌شوند.
تبليغات

شركت چيني Zhaoxin براي ورود رسمي به بازار داخلي مصرف‌كننده آماده مي‌شود. پردازنده‌هاي x86 به فاز توليد نهايي وارد شده‌اند. اين پردازنده‌ها به‌نام سري KaiXian KX-6000 شناخته مي‌شوند و شركت توليدكننده‌ي كامپيوتر چيني IP3 Technology از آن‌ها بهره خواهد برد. بيش از ۵۰ محصول در بازار كامپيوتر شخصي شامل انواع كامپيوتر روميزي، لپ‌تاپ، دستگاه‌هاي All-in-One، ميني كامپيوتر و ماشين‌هاي صنعتي، مجهز به اين پردازنده‌ها عرضه خواهند شد.

شركت توليدي IP3 Technology كه به‌نام Yingzhong Technologies هم شناخته مي‌شود، طي رويدادي پردازنده‌هاي جديد x86 شركت ژائوشين را معرفي كرد. همان‌طور كه گفته شد، كامپيوترهاي متنوعي مجهز به پردازنده‌هاي سري KX-6000 شركت چيني به بازار عرضه مي‌شوند. اين پردازنده‌ها، تنها گزينه‌هاي موجود در بازار x86 هستند كه به‌عنوان جايگزين AMD و اينتل شناخته مي‌شوند. در رويداد IP3، محصولات متعددي رونمايي شدند، اما مشخصات و ارزش نهايي آن‌ها ذكر نشد.

مرجع متخصصين ايران پردازنده Zhaoxin

ژائوشين با انتشار بيانيه‌اي، خبر همكاري با IP3 را تأييد كرد و به‌نوعي ورود رسمي به بازار مصرف‌كننده‌ي چين را جشن گرفت. در بخشي از بيانيه‌ي اين شركت مي‌خوانيم:

درحال‌حاضر شاهد شكل‌گيري زيرساخت‌هاي جديدي در صنعت هستيم. توسعه‌ي صنعتي با ايجاد فرصت‌هاي متعدد شروع شده است. ژائوشين اميدوار است تا همكاري‌هاي خود را با Yingzhong توسعه دهد. به‌علاوه، ما به‌دنبال افزايش همكاري با شركاي ديگر هستيم تا در دسته‌هاي بالارده و پايين‌رده‌ي بازار، حضور خود را افزايش دهيم و دستاوردهاي فناورانه‌ي بيشتر را با نوآوري‌هاي بزرگ‌تر در محصولات، رقم بزنيم. محصولاتي كه به توسعه‌ي سريع‌تر صنعتي و رشد زيرساخت‌‌ها كمك مي‌كنند.

پردازنده‌هاي سري Zhaoxin KX-6000 در ابتداي سال جاري در دو نوع ۸ و ۴ هسته‌اي معرفي شدند. معماري ۱۶ نانومتري اين پردازنده‌ها هيچ‌گونه همراهي از SMT ندارد، اما بازار رقابتي با ارزش پايين را هدف قرار داده است. مدل پرچم‌دار اين سري، مجهز به ۸ هسته بوده‌ و از ۸ رشته‌ي پردازشي بوده و سرعت كلاك ۳/۰ گيگاهرتز را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد. از قابليت‌هاي ديگر مي‌توان به همراهي از PCIe 3.0 و حافظه‌‌ي رم DDR4-3200 MHz با حداكثر ۶۴ گيگابايت و توان طراحي گرمايي ۷۰ وات (TDP) اشاره كرد. قدرت پردازشي تئوري پردازنده‌هاي چيني، 192GFLOPS گزارش مي‌شود. دو نسخه‌ي ديگر، با سرعت كلاك ۲/۷ و ۲/۵ گيگاهرتز به بازار عرضه مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران پردازنده چيني Zhaoxin

ژائوشين طراحي پردازنده‌هاي هفت و پنج نانومتري را نيز شروع كرده است

پردازنده‌هاي چهار هسته‌اي KX-6740A، محصولات ديگر ژائوشين هستند كه با چهار هسته و چهار رشته‌ي پردازشي با سرعت كلاك حداكثر ۲/۷ گيگاهرتز، چهار مگابايت حافظه‌ي كش، توان طراحي گرمايي ۴۵ وات و خروجي پردازشي تئوري 86.0GFLOPS عرضه مي‌شوند. پردازنده‌هاي ديگر در دسته‌ي چهار هسته‌اي با سرعت كلاك ۲/۶ و ۲/۲ گيگاهرتز به بازار عرضه مي‌شوند. پردازنده‌هاي چهار هسته‌اي پايين‌رده با توان طراحي گرمايي ۲۵ وات عرضه مي‌شوند كه آن‌ها را به انتخاب‌هايي عالي براي لپ‌تاپ‌هاي فوق باريك شركت IP3 تبديل مي‌كند.

اخبار و گزارش‌هاي قبلي، قابليت‌هاي متعدد پردازنده‌هاي ژائوشين مانند قابليت‌هاي ورودي/خروجي، همراهي از SATA 3 و PCIe 3.0 و USB و همچنين استفاده از پردازنده‌ي گرافيكي يكپارچه با قابليت همراهي از DX11.1 را تأييد مي‌كردند. از قابليت‌هاي ديگر مي‌توان به همراهي از رابط‌هاي نمايشگري متعدد همچون ديسپلي‌پورت و HDMI و VGA اشاره كرد. پردازنده‌ي گرافيكي يكپارچه در محصولات ژائوشين، توانايي مديريت فايل‌هاي ويديويي با كيفيت 4K Ultra-HD را دارد. چنين قابليتي، محصولات چيني را براي دستگاه‌هاي استريم كوچك خانگي مناسب مي‌كند. درحال‌حاضر، كامپيوتر شخصي مبتني بر پردازنده‌هاي KX-6000 ژائوشين در بازار چيني ديده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران بنچمارك پردازنده چيني Zhaoxin
مرجع متخصصين ايران بنچمارك پردازنده چيني Zhaoxin
مرجع متخصصين ايران بنچمارك پردازنده چيني Zhaoxin
مرجع متخصصين ايران بنچمارك پردازنده چيني Zhaoxin

ازلحاظ قدرت پردازشي و مقايسه با پردازنده‌هاي ديگر، اگرچه پردازنده‌هاي x86 ژائوشين با ۵۰ درصد بهبود كارايي در هر وات همراه هستند، اما لاخبار تخصصيا به رقبايي جدي براي اينتل و AMD تبديل نشده‌اند. به‌هرحال دولت پكن تلاش مي‌كند تا به‌مرور استفاده از اين پردزانده‌ها را در مراكز دولتي و سازماني خود افزايش دهد و آن‌ها را جايگزين محصولات كنوني شركت‌هاي آمريكايي كند. به‌هرحال گزارش‌ها و مطالعه‌هاي متعدد پردازنده‌هاي ژائوشين كه به دست رسانه‌هاي سخت‌افزاري رسيده است، نشان از عملكرد ضعيف آن‌ها نسبت به محصولات نسل هفتم اينتل دارد كه سه سال پيش به بازار عرضه شدند.

مرجع متخصصين ايران Zhaoxin

شركت چيني ژائوشين برنامه‌هاي متعددي براي توسعه و پيشرفت محصولات خود دارد. آن‌ها نسل جديدي از پردازنده به‌نام KX-7000 را در دستور كار خود قرار داده‌اند. اين پردازنده‌ها به پردازنده‌هاي گرافيكي يكپارچه با قابليت همراهي از DirectX 12 مجهز هستند. به‌علاوه آن‌ها از PCIe 4.0  و حافظه‌ي رم DDR5 هم همراهي مي‌كنند و احتمالا در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه مي‌شوند. ژائوشين نه‌تنها براي محصولات آتي خود، طراحي هفت نانومتري را در انديشه متخصصين دارد، بلكه از طراحي‌هاي مبتني بر روش توليد پنج نانومتري هم خبر مي‌دهد كه براي پردازنده‌هاي لپ‌تاپ و دسكتاپ به‌كار گرفته خواهد شد. در سوي ديگر بازار، اينتل و AMD تاكنون همراهي از DDR5 را براي پلتفرم‌هاي سرور سال ۲۰۲۱ خود تأييد كرده‌اند، درنتيجه در بخش مصرف‌كننده نيز شاهد پياده‌سازي فناوري خواهيم بود.

شركت‌هاي توليدكننده‌ي چيني قطعا سفارش‌هاي زيادي را به ژائوشين ارسال مي‌كنند تا از پردازنده‌هاي x86 آن‌ها براي كامپيوترهاي شخصي و سازماني بهره ببرند. ازطرفي در مباحثه كارايي و بازدهي مي‌دانيم كه شركت چيني هنوز راه زيادي براي رسيدن به رقباي آمريكايي خود دارد. درنهايت، ژائوشين مي‌تواند با بهره‌برداري از امكاناتي همچون هزينه‌ي پايين تحقيق و توسعه و توليد در داخل كشور، نسبت به رقباي خارجي مزيت پيدا كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات