اينتل بنچمارك را معيار معتبري براي مطالعه سخت‌افزارها نمي‌داند

پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديرعامل اينتل در جديدترين صحبت‌هايش، از لاخبار تخصصي تغيير نگرش به بنچمارك و مفاهيم سنتي مطالعه قطعات سخت‌افزاري صحبت كرد.
تبليغات

باب سوان، مديرعامل اينتل، در رويداد كامپيوتكس هفته‌ي گذشته درباره‌ي وضعيت كلي صنعت فناوري و كامپيوتر و تأثير همه‌گيري ويروس كرونا روي صنعت سخن گفت. همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه فعالان صنعت بايد به‌مرور از مطالعه و ارجاع‌دهي به بنچمارك‌ها خودداري كنند و معيارهاي جديدي براي تحليل قطعات سخت‌افزاري به‌كار گيرند.

در بخشي از صحبت‌هاي مديرعامل اينتل در كامپيوتكس، به نقش فناوري بر جامعه اشاره مي‌شود. باب سوان بيان كرد فعالان صنعت بايد از وضعيت كنوني استفاده كنند و به‌مرور به‌جاي ابزاري همچون بنچمارك و نتايج آن، درباره‌ي تأثير فناوري مباحثه و آن را تحليل كنند. از نگاه مديرعامل اينتل، همه‌گيري ويروس كرونا باعث شد اهميت توسعه‌ي فناوري با تمركز روي هدف و نياز خاص بيشتر شود. او مي‌گويد فناوري امروزه بايد بيش از هميشه روي رفع نيازهاي سازماني و شخصي متمركز شود.

سوان به نياز به ذهنيتي متمركز بر مصرف‌كننده در صنعت نيز اشاره مي‌كند. از انديشه متخصصينات او، چنين ذهنيتي باعث مي‌شود نيازها پيش‌بيني شوند و راهكارها طبق همان نيازها توسعه پيدا كنند: «در اين ذهنيت، هدف اين است كه مطمئن باشيم براي تأثيري عميق‌تر فعاليت مي‌كنيم؛ تأثيري كه مزيت‌هاي كسب‌وكاري و اجتماعي را در سرتاسر جهان پوشش و سرعت مي‌دهند».

گفتماني كه مديرعامل اينتل مطرح مي‌كند، از جنبه‌هاي متعددي مي‌توان مطالعه و تحليل كرد. به‌صورت خلاصه، باب سوان مي‌گويد پوشش اخبار فناوري بايد روي متخصصدهاي مثبت و حتي تحول‌گرا باشد و به‌مرور از تمركز روي نتايج بنچمارك دور شود. نكته‌ي مدانديشه متخصصين او را مي‌توان در وضعيت كنوني مطالعه‌هاي دنياي فناوري هم مشاهده كرد. به‌عنوان مثال، صدها مطالعه و مقايسه بين لپ‌تاپ‌هاي رقيب وجود دارد كه عملكرد و كارايي پردازشي آن‌ها را مطالعه مي‌كند. درمقابل، هيچ‌گونه مطالعه و تحليلي نمي‌بينيم كه مواردي همچون عملكرد كيبورد و پاسخ‌دهي به فرمان‌ها را به‌صورت شهودي نشان دهد. در جايي نمي‌بينيم تيز بودن يا نبودن لبه‌هاي لپ‌تاپ و خطر احتمالي زخم‌شدن دستان را نشان دهد يا حتي تجربه‌ي كاركردن با ترك‌پد را با شرحي شهودي توضيح دهد. درنهايت، متخصص كارشناسان محصول مي‌توانند تجربه‌ي خود را به‌عنوان تحليلي از تجربه‌ي متخصصي مطرح و نمي‌توانند تأثير هر فناوري يا دستگاه را براي همه‌ي مردم روشن كنند.

مرجع متخصصين ايران گزارش مالي اينتل / Intel

بنچمارك‌ها ضعفي اساسي دارد: آن‌ها احساس شادي و رضايتي را توصيف نمي‌كند كه خريد دستگاه جديد و حل اشكالات گذشته به شما مي‌دهد. به‌عنوان مثال، در مطالعه‌ها مي‌خوانيد يك لپ‌تاپ شارژدهي ۶ ساعته و لپ‌تاپ ديگر شارژدهي ۱۲ ساعته دارد. همچنين، هيچ بنچماركي نمي‌گويد وقتي در مسافرت هستيد و به منبع تغذيه دسترسي نداريد، از شارژدهي طولاني دستگاه خود چه مقدار راضي و خشنود خواهيد شد.

بنچمارك با وجود تمام ضعف‌هايش، ابزار مناسبي براي مطالعه تجربه‌ي متخصص است

وقتي بازي جديدي را به‌راحتي با دستگاه خود اجرا مي‌كنيد، سطحي از رضايت تجربه مي‌شود كه در هيچ بنچماركي آن را مشاهده نمي‌كنيد. درواقع، بنچمارك‌ها عموما سخت‌افزار حرفه‌اي جديد را با سخت‌افزار حرفه‌اي قبلي مقايسه مي‌كند و به حس لذت و شادي مهاجرت از دستگاه قديمي به دستگاه جديد اشاره‌اي نمي‌‌كند. حتي متخصص كارشناسان سخت‌افزاري كه مطالعه‌هاي متعددي روي دستگاه‌ها انجام مي‌دهند، به ضعف بنچمارك در نشان‌دادن اين تجربه‌ها اعتراف مي‌كنند.

براي برطرف‌كردن ضعف نمودارهاي بنچماركي، در مقاله‌هاي مطالعه متن توضيحي را نيز شاهد هستيم. اگرچه بنچمارك‌ها اطلاعات عدد و رقمي دقيق‌تري ارائه مي‌كنند، متخصص كارشناسان و فعالان رسانه‌اي عموما متن و تجربه را هم در مطالعه خود مي‌نويسند تا رويكردي شهودي‌تر به مخاطب ارائه كنند.

اظهارانديشه متخصصين اخير مديرعامل اينتل، نكات متخصصدي زيادي دارد؛ البته نمي‌توان صحبت‌ها و منظور او از وضعيت كنوني شركتش در رقابت با AMD را جدا كرد. آن‌ها اكنون وضعيت مناسبي در رقابت با تيم قرمز ندارند و رقابت دو شركت به‌سمتي پيش رفته است كه اكنون AMD تقريبا برتري را در تمامي بازارهاي پردازنده، به‌جز گيمينگ، دراختيار دارد. به‌گواه متخصص كارشناسان متعدد، وضعيت رقابت در حوزه‌هاي ديگر نيز با فاصله‌ي بسيار نزديكي ادامه دارد.

مرجع متخصصين ايران اي ام دي دربرابر اينتل / AMD Vs. Intel

متخصص كارشناسان اعتقاد دارند صحبت‌هاي اخير سوان با وجود نكات مثبت، اشكالاتي هم دارد. ايده‌ي او درباره‌ي لاخبار تخصصي اهميت‌دادن به تأثير فناوري بر زندگي مردم ارزشمند به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما مطالعه همين تأثير هم بدون بنچمارك جالب نخواهد بود. متخصص كارشناسان سخت‌افزار كه از سال‌ها پيش قطعات و محصولات را مطالعه مي‌كنند، بنچمارك را ابزاري شهودي و مهم در مطالعه و مقايسه‌ي محصولات مي‌دانند.

متخصص كارشناسان مذكور مي‌گويند باتوجه‌به همين آمار و ارقام نموداري، مي‌توان بخش عمده‌اي از تجربه‌ي متخصصي مردم را پيش‌بيني كرد. گرماي توليدشده، شارژدهي، بازدهي پردازشي، كاهش سرعت در گذر زمان و... كه روي تجربه‌ي متخصصي تأثير مي‌گذارد، با همين بنچمارك‌ها ممكن مي‌شود. درنهايت، بنچمارك با وجود ضعف‌هايش، حذف‌شدني نيست.

آخرين نكته‌اي كه بايد در اظهارانديشه متخصصين اخير باب سوان، مديرعامل اينتل، در انديشه متخصصين بگيريم، مرسوم‌بودن اين صحبت‌ها در دوره‌هايي است كه شركت‌‌ها در رقابت عقب مي‌افتند. هربار كه يكي از غول‌هاي پردازشي، اينتل و AMD و انويديا، در رقابت در حوزه‌اي خاص‌ با اشكال روبه‌رو مي‌شود، مي‌توان اظهارانديشه متخصصينهاي مخالف يا منتقد درباره‌ي بنچمارك را از مديران آن شركت پيش‌بيني كرد. برخي اوقات انتقاد مديران به بهبود بنچمارك و فرايندهاي مطالعه منجر مي‌شود؛ اما در بسياري مواقع، هم تنها بهانه‌اي براي توجيه شكست در رقابت است. به‌هرحال، اينتل خصوصا در دوره‌ي كنوني ترجيح مي‌دهد نتيجه‌ي بنچمارك يا تحليل سخت‌افزارهايش منتشر نشود؛ ولي اين ابزارها هنوز وجود دارد و خوشبختانه به پايان عمر هم نزديك نشده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات