اولين پردازنده‌هاي اختصاصي اپل براي مك هزينه ۱۰۰ دلاري دارند و با روش ۵ نانومتري توليد مي‌شوند

پنج‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش جديدي از پردازنده‌هاي سفارشي اپل مبتني بر آرم منتشر شده است كه هزينه‌ي توليد آن‌ها را دركنار معماري و روش توليد نشان مي‌دهد.
تبليغات

اخبار استفاده از پردازنده‌هاي سفارشي مبتني بر آرم در مك‌بوك‌هاي آينده‌ي اپل ديگر اخبار جديدي محسوب نمي‌شود. اپل در رويداد WWDC به‌صورت رسمي اعلام كرد كه به‌مرور استفاده از پردازنده‌هاي مبتني بر معماري x86 اينتل را در كامپيوترهاي شخصي خود پايان مي‌دهد و پردازنده‌هايي سفارشي مبتني بر معماري آرم را به كار خواهد گرفت. تغيير مسير نهايي كوپرتينويي‌ها، پس از سال‌ها شايعه و حدس و گمان از مدت‌ها پيش، نگراني‌ها پيرامون تأثير كمبودها و اشكالات اينتل و چالش‌هاي زنجيره‌ي تأمين آن‌ها بر محصولات اپل، احساس مي‌شد.

تغيير در مسير پردازنده‌هاي كامپيوتر مك، به اپل امكان مي‌دهد تا زنجيره‌ي تأمين خود را به‌صورت كامل تحت كنترل داشته باشد. اكنون كوپرتينويي‌ها مي‌توانند بهتر از گذشته، قطعات حياتي كه در قلب لپ‌تاپ‌هايشان قرار دارد را مديريت و بر فرايند طراحي و توليد آن‌ها نظارت كنند. اكنون و پس از گذشت چند هفته از اطلاع‌رساني اپل، شركت تحقيقات بازار TrendForce تحليلي عميق از رويكرد جديد اپل منتشر كرد. در گزارش شركت، برنامه‌هاي توليد پردازنده‌ي سفارشي در كمپ كوپرتينو مطالعه و همچنين جزئياتي از زمان عرضه‌ي اولين محصولات مجهز به آن‌ها ارائه مي‌شود. ترندفورس صرفه‌جويي هزينه براي اپل را هم مطالعه مي‌كند كه به‌خاطر انجام شدن فرايندهاي طراحي و توليد در داخل شركت، به دست مي‌آيد.

استفاده از پردازنده‌هاي اختصاصي براي اپل با صرفه‌جويي ۱/۷ تا ۳/۴ ميليارد دلاري همراه مي‌شود

تحقيقات ترندفورس نشان مي‌دهد كه اپل با تمام قوا به سمت برنامه‌هاي جامع براي استفاده از تراشه‌ي سفارشي پيش مي‌رود. مهاجرت سريع و همه‌جانبه‌ي اپل از پردازنده‌هاي اينتل به تراشه‌هاي اختصاصي مبتني بر آرم، كمي دور از ذهن و حتي غيرممكن به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. ازطرفي اپل تصميم دارد تا هرچه زودتر و از ابتداي سال آينده، مهاجرت را شروع كند. شروع مسير جديد، زماني خواهد بود كه ورودي ويفرهاي تراشه به TSMC برسد.

پردازنده‌ها پيش از آن‌كه داخل كامپيوترها قرار بگيرند، بخشي از قطعات بزرگ و نازك سيليكوني به‌نام ويفر (Wafer) هستند كه سپس در كارخانه‌هاي (فاندري) توليد تراشه مانند TSMC، ميلياردها مدار كوچك در شكل ترانزيستور اصطلاحا روي آن‌ها چاپ مي‌شود. اين ترانزيستورها، جريان الكتريسيته را در سطح ترانزيستور ممكن مي‌كنند كه درنهايت به انجام مجموعه‌ي عظيم دستوراتي مي‌انجامد كه متخصص نهايي ارسال كرده است.

شركت ترندفورس پيش‌بيني مي‌كند كه ويفرهاي اوليه براي پردازنده‌هاي اپل، در نيمه‌ي اول سال ۲۰۲۱ به شركت تايواني TSMC تحويل داده مي‌شود. طبق همين پيش‌بيني، مي‌توان عرضه‌ي اولين محصولات نهايي مبتني بر پردازنده‌هاي مذكور را انتهاي سال آينده تخمين زد.

مرجع متخصصين ايران نقشه راه توليد اپل سيليكون

گزارش اخير ادعا مي‌كند كه هريك از پردازنده‌هاي اختصاصي اپل، ۱۰۰ دلار هزينه دارد و با استفاده از روش توليد نوآورانه‌ي ۵ نانومتري در TSMC ساخته مي‌شود. در مقام مقايسه، پردازنده‌هاي Core i3 كه مبتني بر روش اوليد ۱۰ نانومتري (تقريبا برابر با ۷ نانومتري TSMC) ساخته مي‌شوند، در بازار ارزشي حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دارند. ارزش پردازنده‌هاي Core i5 و Core i7 مبتني بر همين فرايند، قطعا بيشتر است.

اگر TSMC سفارش توليد پردازنده‌هاي مك را در ابتداي سال آينده تحويل بگيرد، محصولاتي كه براي AMD و Nvidia ساخته مي‌شوند قطعا با تأخير در تحويل روبه‌رو خواهند شد، چون ظرفيت توليد شركت تايواني، محدود مي‌شود. AMD سفارش‌هاي GPU و CPU خود را به TSMC مي‌دهد و انويديا هم پردازنده‌هاي گرافيكي خود را با همكاري آن شركت توليد مي‌كند. هر دو شركت، در بازار پردازنده‌هاي گرافيكي رقابت سنگيني دارند كه بازيگر ديگري هم در آن ديده نمي‌شود. در ميان غول‌هاي بازار، تنها اينتل پردازنده‌هاي خود را به‌صورت داخلي توليد مي‌كند، اما آن‌ها نيز ظاهرا تصميم دارند تا براي توليد نسل جديد پردازنده‌هاي گرافيكي Xe HP DG2 با شركت تايواني همكاري كنند.

اولين محصول اپل كه از پردازنده‌هاي سفارشي اين شركت استفاده خواهد كرد، نقشي حياتي براي آن‌ها دارد. اين محصول به‌عنوان ويتريني براي مطالعه و مقايسه‌ي طراحي پردازنده‌هاي سفارشي اپل، مخصوص كامپيوترهاي شخصي، در انديشه متخصصينگرفته مي‌شود. اگرچه اپل در توليد پردازنده‌هاي سفارشي براي آيفون و آيپد عملكردي عالي از خود نشان مي‌دهد، اما اولين كامپيوترها مبتني بر پردازنده‌هاي جديد، بايد به‌تنهايي توانايي خود را اثبات كنند.

محصولاتي كه اپل احتمالا در سال آينده به بازار عرضه مي‌كند، براي كل صنعت كامپيوتر شخصي اهميت دارد. پردازنده‌‌هاي جديد، معياري براي بازيگران ديگر صنعت مي‌شوند تا شايد استفاده از پردازنده‌هاي مبتني بر آرم را به محصولات موجود x86 با جديت دنبال كنند. درحال‌حاضر x86 بازار كامپيوترهاي شخصي و سرور را تحت سلطه دارد، اما شايد زنگ خطر براي اين معماري نيز به صدا در آمده باشد. اگر اپل به‌خوبي بتواند مهاجرت از x86 به آرم را انجام دهد، ساختارشكني عظيمي در بازاري رخ مي‌دهد كه بازيگران جديد، به‌خاطر ماهيت خاصش از ورود به آن واهمه دارند.

تحقيقات ترندفورس بر پايه‌ي يادداشت اخير تحليل‌گر سيتي‌گروپ انجام شد كه صرفه‌جويي نيم ميليارد دلاري را درصورت مهاجرت كامل اپل به آرم پيش‌بيني كرده بود. يادداشت مذكور مي‌گويد اپل با استفاده از پردازنده‌هاي اختصاصي، در هر تك محصول خود تا ۵۰ دلار صرفه‌جويي خواهد داشت. تحقيقات تكميلي ترندفورس نشان داد كه حركت جديد كوپرتينويي‌ها، صرفه‌جويي بين ۱/۷ تا ۳/۴ ميليارد دلار را براي آن‌ها به ارمغان مي‌آورد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات